Problem RiksTV boks - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 185
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RedAngel
    Hei,

Har allerede testet å bytte oppløsning ved å trykke på DISP knappen. Min LD4280 klarer ikke å sync'e til signalene ser det ut som. Jeg får bilde og lyd i noen få sekunder av og til, og dette er fult av streker og blinkende pixler.

Noen andre her som har fått Grundig'en til å virke med en LD4280 via HDMI?
    Regner med at jeg ikke er den eneste som har denne... Det står på QPVision sine sider at LD4280 benytter HDMI v1.0, men dette skulle jo ikke være noe problem. Har idag også en Tatung V42EMGI som også benytter HDMI v1.0. På denne TV'n virker det.
    Jeg har lillebroren QPVision LD3280 koblet til Grundig'en via HDMI. Fungerer brillefint.

Jeg har derimot litt problemer med lyden når jeg kjører lyden ut i (stereo-)anlegget. Jeg kjører lyden ut analogt fra TVen rett til min stereoforsterker. Når jeg har lyd ut i anlegget og i tven samtidig er det dårlig sync. Jeg har prøvd å justere sync i grundig-boksen, men det gjorde bare lyd/bilde-sync-en annerledes. Noen som har tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg også henge meg på dette med lyden.
    Kjører lyd ut på optisk kabel rett fra Grundig-boksen til Reciever. Av og til er det fryktelig dårlig sync med lyden kontra bilde. Så spesielt i går på Lokalnytt NRK. Når sentrale nyheter kom, var lyden perfekt igjen.

Ellers er bildene sylskarpe og flotte. Faktisk syns jeg de er bedre enn de var på CD. Er nå spent på om Bakkenett er bedre i dårlig vær. Parabolen sleit fryktelig i drittvær. (Mye vind og reng så datt signalene ut i peioder.)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Takk for din henvendelse

Vi har dessverre hatt problemer med antennemastene i Bergens-området. Vi jobber med å få rettet dette."

Da er det iallfall bekreftet at problemet ligger hos RiksTV og ikke hos oss. Det ser ut som at Ulriken og Laksevåg-antennen fungerer fint, men ikke Knappefjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 bokser, den ene funker fint. Men den andre kommer melding på skjemen etter noen minutter " ikke lyd eller bilde på denne kanalen". Dette gjelder alle kanalene unntatt NRK's.
    Etter noen minutter kommer bilde og lyd igjen, men bildet er frøset der det sluttet noen sek før det blir normalt igjen.
    Noen som vet hva feilen kan være??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter med at lyden er ute av sync. Fryktelig irriterende. Varierer med kanaler og program.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ikke synkronisert

Samme problem her. Spesielt på NRK Hordaland.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får fortelle om mine problemer også da:

1. Lyden er ofte ute av sync. Har koblet grundig boksen til tv'n med scart.

2. Har en 4:3 tv og har valgt 4:3 letterbox på grundigen. Dette skal jo da vise widescreen sendinger med sort stripe oppe å nede. Vanlige 4:3 sendinger skal etter planen fylle hele bildet. Dette skjer ikke. Widescreen sendinger blir vist som normalt, men 4:3 sendinger får får en sort firkant rundt hele bildet. Altså, bildet er forminsket. Kan ordne dette ved å velge pan-scan, men da blir jo widescreen sendingene oppskalert og kuttet. Dette er en stor feil!
    Kan vel nevne at dette gjelder nrk kanalene. Tv2 ser ut til å funke greit.

3. Det kan se ut som om den valgfrie teksten på nrk sendingene, er trekt sammen horisontalt. Bokstavene blir litt høyere og tynnere enn normalt.

Håper at RiksTV er klar over disse problemene, og etterhvert sender ut en firmware oppgradering som fikser disse irriterende problemene. Ellers er jeg fornøyd :-D

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Vanlige 4:3 sendinger skal etter planen fylle hele bildet. Dette skjer ikke. Widescreen sendinger blir vist som normalt, men 4:3 sendinger får får en sort firkant rundt hele bildet. Altså, bildet er forminsket. Kan ordne dette ved å velge pan-scan, men da blir jo widescreen sendingene oppskalert og kuttet. Dette er en stor feil!
    Kan vel nevne at dette gjelder nrk kanalene. Tv2 ser ut til å funke greit.
    Det er ingen feil i Grundig dekoderen. Årsaken er at NRK ikke sender 4:3 format. ALT blir sendt i 16:9 format på NRK i digitalt bakkenett. Når NRK sender gammelt 4:3 innhold så legger NRK på de sorte stolpene (pillar box) på sidene i bildet slik at bildet er tilpasset til 16:9 utsending uten "forvrenging" av bildegeometrien. Når du da i tillegg setter boksen til å tilpasse 16:9 sending til 4:3 vha. letterbox så er resultatet sort firkant rundt hele bildet ( frimerke effekt..).

TV2 sender 4:3 innhold i 4:3. Da blir det ikke sort ramme/firkant rundt hele bildet ved 4:3 sending & 4:3 TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry Problemer med RiksTV

Har samme problem som mange andre her, med utfall av kanaler, errorlampe på decoder som lyser rødt, og feilmelding "Ikke lyd eller bilde på denne kanalen", + talesync problem når kanalene en stakket stund er inne. Har 2 bokser, en på vanlig TV og en på ny Sony 40D3000 flatskjerm, problemet er der på dem begge.

Bruker direkte HDMI tilkopling på flatskjermen og Scart på den andre. Bor midt i Bergensdalen med fri sikt til Ulriksmasten som er 2 km i luftlinje unna. Kvalitet 100%, signalstyrke 75%. C/N(dB) 28, BER: 0.0E-7 Styrke 216. Manuel innstilling av kanaler er prøvd, og ene boksen er byttet av forhandler.

Det som irriterer meg mest er at kundeservice RiksTV LATER SOM OM PROBLEMET ER UKJENT og at det bare er jeg som sliter med denne "sære" problemstillingen, når jeg nå igjennom en uke har hatt 10 supportsamtaler på tilsammen 1 time med dem... det er uhørt slett kundebehandling. De avspiser meg stadig med at de skal "sende nye oppdateringer til boksen", og at jeg må vente 3 timer før effekt. De fikk meg og til å bytte ene boksen på garanti, selv om de åpenbart må ha forstått at dette ikke ville avhjelpe problemet. :cry:

Heldigvis fant jeg på å søke på nettet omkring dette, og fikk avdekket omfanget. Mangelen ved tjenesten er vesentlig, produktet er rett og slett ubrukelig i sin nåværende form. Dette betaler jeg virkelig ikke for. Denne tjenesten er ikke moden for lansering.

Jeg vil helt klart kreve heving av avtalen. Jeg har sendt dem mail om dette, og skal orientere dere om hvordan de håndterer kravet om heving.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat samme problemer som du beskriver TytnII, har snakket med kundeservice ett par ganger og de sier det er ett problem som de er klar over og som de jobber med, er visst noe med masten i Bergen?

Jeg bor rett ved Haukelandshallen, så sikt og dekning til Ulriksmasten kan utelukkes i aller høyeste grad iallefall.

Angående heving av kjøp så burde jo det la seg gjøre, i den forstand at de ikke leverer det produktet vi blir lovet. Det kan da umulig være meningen å måtte ta ut og inn strømmen på boksen flere ganger for dag? :P

Håper virkelig dette problemet blir fikset.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kosmos2k
    Jeg har akkurat samme problemer som du beskriver TytnII, har snakket med kundeservice ett par ganger og de sier det er ett problem som de er klar over og som de jobber med, er visst noe med masten i Bergen?

Jeg bor rett ved Haukelandshallen, så sikt og dekning til Ulriksmasten kan utelukkes i aller høyeste grad iallefall.

Angående heving av kjøp så burde jo det la seg gjøre, i den forstand at de ikke leverer det produktet vi blir lovet. Det kan da umulig være meningen å måtte ta ut og inn strømmen på boksen flere ganger for dag? :P

Håper virkelig dette problemet blir fikset.
    Da bor du like i nærheten av meg, jeg ligger litt mer sør mot Brann stadion. Problemet mitt er nok verre enn å ta inn/ut strømmen flere ganger daglig; det hjelper ikke med inn/ut og dessuten er utfallet så hyppig at de lengste på-periodene er vel mellom 10 og 20 minutter. Mao fullstendig ubrukelig.

Jeg håper jo og i det lengste at problemet blir fixet, jeg gikk for RiksTV hovedsaklig pga fleksibiliteten det gir ifb med bruk også fra hytten. Parabol får vi ikke sette opp pga vernebestemmelser på bebyggelsen i området, og da blir det kabelTV hjemme og TV-fri hytte fra neste år... kanskje like greit ;-)

Noen som vet om tilbakestilling av decoder til "fabrikkinnstilling" (husker ikke ordlyd i menyvalget) vil medføre at parringen av kort mot decoder også faller ut? Om ikke vil jeg prøve det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10-20 minutter? Hos meg kan det ofte gå ett par-tre timer før feilen slår inn. Og når den først har gjort det kommer den ofte en gang til etterpå rimelig kjapt. Merkelige greier.

Noen som har en formening om dette kan være en dekoderfeil, eller det er selve signalet fra sender som gjør at ting "henger" seg?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det foreligger så mange rapporter om samme problemet både i Bergens- og Oslo-området, tyder vel det på en svakhet ved dekoderen? Har en mistanke om at den ble sendt ut på markedet (alt)for tidlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bli interessant å høre om det funker bedre med Sagem dekoderen som slippes på markedet nå. Fra pressemelding på RiksTV :

>Med godkjenningsstemplet fra RiksTV kan våre kunder være trygge på at mottakeren er driftssikker og vil vare i lang tid.

Ja, særlig. Godkjenningen av Grundig dekoderen viser jo at dette er null verd.

RiksTV har forøvrig ikke svart meg på henvendelsen om å heve abonnementet med bindingstiden. Jeg får uansett et økonomisk tap på dette, da jeg i tillegg til 50øres boksen, kjøpte tilleggsabonnement og tilleggsboks til 999.- .

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Riks tv boks og antenne

Jeg fikk en forespørsel fra min søster som kun har en liten stå-antenne på tv-en sin. Antennen har innebygd signal forsterker, men det er det.
    Spørsmålet er om man kan bruke en riks tv boks med denne antennen, eller om dette er umulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får vel legge til mine egne erfaringer her, enda engang. Snakket med RiksTV i dag og det er som en kar her sier: De later litt som om dette ikke er særlig kjent. Typisk øssfollingær (no offence her, selv fra traktene). Greia i dag var at jeg lurte på en oppdatering til Grundig dekoderen, for det er programvaresvikt + senderproblemer som utgjør at boksen streiker. Det dreier seg visstnok om at dekoderen er sensetiv for endringer i signalet.

Alt i alt så endte samtalen med at jeg fikk "nye signaler", feilmelding sendt til videre behandling og 1 måneds gratis RiksTV (inkl CD pakka). Det er jo forsåvidt greit at de gjør opp for seg, men det løser ikke problemet med at boksen hele tiden restarter seg selv, får en rød prikk i konsollet, "ikke lyd eller bilde på kanalen" osv.

Når det gjelder heving av kjøpet er ikke dette noe problem da dette faller innunder manglende levering av tjeneste eller vare som er kjøpt. Dog er det en klausul i kontrakten som sier noe om at feil og mangler kan forekomme og kan kompanseres for etter avtale. De spiller på reglene rett og slett.

Hadde jeg kunne og hadde CD levert Viasat kanaler, så hadde jeg byttet til parabol på flekken. Jeg opplever RiksTV som noe forferdelig ustabilt og uferdig. Og jeg er neppe den eneste.

Håper dere andre følger opp med å kreve kompensasjon for tapt kvalitet. Det vil i allefall sette fokus på at vi ikke godtar å betale masse for noe vi ikke får. Og et stalltips, vær hyggelig i telefonen selv om det er 149. gang du ringer...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte kundeservice i går, atter en gang. Og første personen jeg snakket med sa at det ikke var noen kjente feil med senderen i Bergen(Ulriken), og at feilen kunne komme av at eg brukte innendørsantenne.

Jeg skjønte at jeg kom ingen vei med denne personen og takket fint for meg.

Ringte rikstv enda en gang rett etterpå, og da fikk jeg prate med en forståelsesfull person som sa at det var kjente problemer med Ulriken i Bergen?! Huttetu.. Vel, enden på visa var iallefall at de jobber med problemet...? Og at de skriver notiser på meg hver gang jeg ringer, slik at jeg mest sannsynlig slipper å betale fullpris når regningen først kommer.

I går funket det overraskende bra en god periode faktisk! :P Go Go Riks-Tv!

Newcomer PKD sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Decoderen fra RiksTV kan få problemer av forstyrrelser fra andre komponenter. Hos meg fikk jeg av og til melding om "ikke lyd eller bilde på kanalen" når den sto i nærheten av VHS-spilleren eller Xboxen, men etter en ommøblering i tv-benken har jeg blitt kvitt dette problemet.
    Dette hjelper selvfølgelig ikke når det er feil på senderene

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kosmos2k
    Ringte kundeservice i går, atter en gang. Og første personen jeg snakket med sa at det ikke var noen kjente feil med senderen i Bergen(Ulriken), og at feilen kunne komme av at eg brukte innendørsantenne.

Jeg skjønte at jeg kom ingen vei med denne personen og takket fint for meg.

Ringte rikstv enda en gang rett etterpå, og da fikk jeg prate med en forståelsesfull person som sa at det var kjente problemer med Ulriken i Bergen?! Huttetu.. Vel, enden på visa var iallefall at de jobber med problemet...? Og at de skriver notiser på meg hver gang jeg ringer, slik at jeg mest sannsynlig slipper å betale fullpris når regningen først kommer.

I går funket det overraskende bra en god periode faktisk! :P Go Go Riks-Tv!
    Hva slags innendørs antenne er det du bruker?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Hva slags innendørs antenne er det du bruker?
    Bruker en helt enkel antenne fra clas'ern som står i vinduskarmen, uten noe form for forsterker på, har 100% på signal og kvalitet.

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •