Problem RiksTV boks - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 185
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    [QUOTE=Oddjob][QUOTE=petterr]Hei. Jeg opplever også at Grundig boksen plutselig melder at "denne kanalen sender ikke lenger" eller "ingen lyd/bilde fra denne kanalen" midt i beste sendetid. Har måttet ta ut strømkabel og sette den inn igjen. Og noen ganger har jeg reinstallert kanalene for å få alt på plass igjen. Dette skjer stadig.

Jeg kjenner flere som har akkurat samme problemet. Det virker på meg som om denne boksen er full av bugs.
    Irriterer meg også at lyden er ute av sync innimellom. Merkelig at ikke flere har skrevet om det her på forumet.
    Hei. Joda, problemer med sync av lyd og bilde har jeg også. Lyden er forsinket??!! Problemet er jo vanligvis motsatt? La inn et spørsmål til RiksTV da de var på nett (hos Aftenposten?). Svaret var da at dette var å regne som innkjøringsproblemer. Avventer at de får fikset det snart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Oddjob][QUOTE=petterr]Hei. Jeg opplever også at Grundig boksen plutselig melder at "denne kanalen sender ikke lenger" eller "ingen lyd/bilde fra denne kanalen" midt i beste sendetid. Har måttet ta ut strømkabel og sette den inn igjen. Og noen ganger har jeg reinstallert kanalene for å få alt på plass igjen. Dette skjer stadig.

Jeg kjenner flere som har akkurat samme problemet. Det virker på meg som om denne boksen er full av bugs.
    Irriterer meg også at lyden er ute av sync innimellom. Merkelig at ikke flere har skrevet om det her på forumet.
    Jeg har det. Og jeg har vært i kontakt med RiksTV's hovedkontor da ingen på kundeservice kunne hjelpe meg med dette.

Det som kom frem av samtalen var at jeg måtte sette innstillingene over på letterbox. Alle kanaler som sender 4:3 gikk greit i løpet av testhelgen. Ingen heng av dekoder, (ingen lyd og bilde på denne kanalen).

Men så fort det sendes i 16:9, spesielt på TV2 og CanalDigital så hang den seg rett som det var. Dette fant jeg noe merkelig, så det virker ikke som om det har noe direkte med letterbox å gjøre, men heller oppskaleringen.

Jeg skulle få en tilbakemelding fra RiksTV etter at de har testet ut disse problemene. Regner med at en oppdatering kommer. Forøvrig helt enig i at RiksTV har noen problemer de må fikse. Dekoderen er helt ok, skulle gjerne hatt en som var av bedre kvalitet. Programvaren er jeg strålende fornøyd med, rask og fin. Det er bare disse bugsene som ødelegger...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torelo
    Hei
    Hva har du av signal fra Tryvann? (Signalpakke 52-58-61)
    Jeg har signalstyrke rundt 40 på disse tre kanalene. Har nå prøvd oppskriften lenger opp i tråden om å installere manuelt på hver kanal. Håper det blir mer stabilt nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har de samme problemene med Grundig boksen jeg også.. (Denne kanalen sender ikke lenger/Restarter av og til helt uten grunn.). Må da ta strømmen for å få den opp igjen. Har selv 2 bokser og 2 forskjellige antenner. Det virker som om den boksen med dårligst signalkvalitet har flest av de overnevnte problemene. Dette kan jo tyde på at software'n i boksen lett får hikke hvis det er mye bit-feil i strømmen. Håper derfor at det kommer en software update snart. Boksen er jo ellers ganske kurrant. Er f.eks. veldig fornøyd med hastigheten på kanalbytte. Er få andre parabol bokser som er like kjappe.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan valget i setup ha noe å si; Aktiv antenne eller ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hatt veldig mange problemer med Grundig-boksen. Jeg har holdt på i to uker med kundeservice for å finne ut av det, og vi har vært igjennom det meste. Signalstyrken min ligger fra 78-83 %, avhengig av kana, men likevel låser boksen seg hele tida, med de samme feilmeldingene som nevnes over her. Kan det da likevel være snakk om "bit-feil i strømmen"?

Kundeservice har til slutt kommet til at det må være en feil med selve boksen, så jeg går og venter på å få tilsendt en ny. Siden jeg hadde bestilt min hos dem i utgangspunktet, var det i det minste ett ledd mindre å overbevise.

En stund lurte jeg på om dette kunne ha noe å gjøre med at jeg bruker hdmi til forsterker (denon avr-2807) og så videre til pj. Koblet derfor til min gamle bilderørstv med scart, og ting virket mer stabile. Istedenfor å krasje jevnt og trutt, holdt den seg i gang i 10-12 timer uten et krasj. Om det var 4:3 eller scart som gjorde forskjell, vet jeg ikke, men til slutt ble det krasj også her, og samme feilmelding.

En mann hos Grundig foreslo dette med aktiv antenne av/på som du nevner, Tiger, men dette gjorde ingen forskjell her hos meg.

Ellers er også jeg enig i at boksen er grei og enkel, med fine funksjoner, men siden jeg blåser opp bildet ganske stort, skulle jeg ønske at kanalene ble sendt med litt mindre komprimering.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kan valget i setup ha noe å si; Aktiv antenne eller ikke?
    RiksTV selv mener at det har noe med skaleringen å gjøre. Jeg skulle høre mer om dette når de fikk testet mer. Har ikke hørt noe enda. Sjekker jevnt og trutt hvorvidt det er oppdateringer til boksen eller ei.

Det med antenne valget høres unektelig ut som noe man burde vurdere her. Synes det er litt rart at RiksTV ikke har kommet med felles informasjon om dette problemet.

Kan jo legge til at da jeg testet sendingene i letterbox (4:3 for det meste), så hang dekoderen seg ikke. Kun på enkelte kanaler hvor det ble sendt i 16:9 så ble dette et problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SW oppdatering

Vi i RiksTV jobber sammen med Grundig for å få på plass en oppdatering av SW til Grundig mottakeren. Det er flere problemer som trenger en løsning. Noen av problemene er enkle å løse mens andre krever noe mer tid. Om alle "fiksene" samles i samme SW eller om de deles på flere oppdateringer er ikke bestemt.

Av boks-problemene som er diskutert på dette forumet er det først og fremst stabilitetsproblemet som er vanskelig å få has på. Deres observasjoner i forbindelse med ustabilitet er derfor verdifulle.

For at vi skal kunne få tegnet et mest mulig komplett bilde av situasjonen og hva som "provoserer" frem problemet vil vi gjerne ha mer informasjon om hvordan mottakeren er koblet til og satt opp hos dere som opplever stabilitetsproblemer:
    - Video tilkobling: SCART eller HDMI.
    - Hvis HDMI: Hvordan HDMI er koblet opp, direkte eller via forsterker, Oppløsning mellom Boks og Skjerm (trykk på disp knappen nederst til høyre på fjernkontrollen).
    - Innstilt skjermfomat, Formatkonvertering/skalering
    - Signal styrke og kvalitet.

På forhånd takk for at dere hjelper oss og Grundig med å løse feilene slik at vi kan få på plass en ny programvare til mottakerene.

Med vennlig hilsen
    RiksTV

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Etter å ha fulgt oppskriften med å installere kanalene manuelt, så har jeg ikke opplevd ustabilitet. Jeg kjører HDMI direkte til TV og optisk lyd til forsterker. Oppløsning mellom boks og skjerm er 720p. Tidligere prøvde jeg mye 1080i, men kan ikke se forskjell. Mulig for høy oppløsning gjør at Grundig boksen sliter?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg har ikke manuell installering av kanalene gjort noen forskjell. Boksen henger seg like ofte som før.

Jeg har testet boksen i to oppsett. Hovedoppsettet har vært via hdmi til forsterker. Oppløsning 720p. Innstilt skjermformat 16:9. Full skjerm. Signalstyrke og kvalitet er ~80/100. c7n: 27dB. I dette oppsettet har boksen hengt seg hyppig. Det kan gå fra 30 sekunder til et par timer før det skjer.

Samme boks har også vært prøvd mot gammel tv. Jeg har forsøkt både 4:3 og 16:9. Nå er data som følger: Tilkobling: Scart. 576i. 16:9. Full skjerm. I dette oppsettet har boksen gått i over 20 timer uten å henge seg.

Jeg håper at dette er til nytte.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger,

Den eneste logiske forklaringen til at stabilitetsproblemet er mindre etter en manuell installasjon av kanalene er at det nå er bedre mottaksforhold fordi riktig frekvens brukes.

Det er mange faktorer som til sammen avgjør om mottakeren fanger opp all informasjon som blir sendt ut fra senderen. Signal-støyforhold (C/N) er en av dem, signalstyrke er en annen. I tillegg kommer forhold som f.eks refleksjoner (ekko). Hvis mottakeren klarer å motta med 100% kvalitet betyr det at det ikke er bitfeil i den datastrømmen som dekodes.

Hvis det er mindre enn 100% signalkvalitet så er det bitfeil i strømmen, som igjen vil gi mer eller mindre synlige feil i bildet avhengig av hvor mange bitfeil det er og når de kommer. Blir feilene for mange vil ikke mottakeren klare å dekode i det hele tatt. Antall bitfeil angis med en BER verdi (Bit Error Rate), normalt med en eksponentiell verdi (x*10e-y).

Kan dere som opplever stabilitetsproblemer si noe om hvilken BER verdi som oppgis i menyen (meny 4-4-1)? Det kan virke som om Grundig mottakeren kan ha et problem i forbindelse med kombinasjon av bitfeil og skalering.

Det er også nyttig å få vite om dere setter mottakeren i stand-by når den ikke er i bruk.

Nok en gang takk for tilbakemeldinger.

Med vennlig hilsen fra RiksTV

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det er fint at RiksTV deltar her på forum for å løse stabilitetsproblemene. Send gjerne PM også om dere vil ha flere detaljer. Her er infoen dere ba om i denne omgang:

Min mottaker har alltid vist kvalitet 100 % på de norske kanalene, ber står på 0.0 E-7.

Newcomer zorro sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til RiksTV:

Jeg kjøpte denne boksen 14. september for å kunne ta opp programmer mens jeg er på jobb. Jeg jobber kveld og helger og får sjeldent sett TV til vanlig tid. Til nå har jeg klart å ta opp 1 - ett, av totalt 4 forsøk grunnet feilmeldinger som nevnt over (Denne kanalen sender ikke lenger). Dette er ikke bra nok, og en slik boks har jeg ikke bruk for!

Hvordan går jeg frem for å heve kjøpet?

Edit:
    Jeg vurderer forstatt sterkt å heve kjøpet, men vil gi produktet en ny sjangse inntil videre. Angrer på at jeg ikke gikk for en parabolløsning (Har CD allerede og er fornøyd med det).
    Men for ordens skyld, når en har bundet seg til en kontrakt i ett år, hvordan går en frem for å heve kjøpet? Tross alt mener jeg at et produkt som ikke fungerer som tiltenkt er brudd på en inngått avtale og defor kan oppheves. Hvordan stiller RiksTV seg til dette?

Takk for at du "RiksTV" tar deg tid til å svare i dette forumet. Tydeligvis flere enn meg som sliter med boksen sin.

Mitt oppsett er som følger:
    Utstyr:
    TV: Sony KV-32FQ70E (32" WideScreen)
    Opptaker: Pioneer DVR-440H

Bildeoppløsning:576i
    Koblet i følgende rekkefølge: Antenne [RF] Dekoder [SCART] Harddiskopptaker [SCART] TV

Signalinformasjon:
    Halden beste sender

Aktiv Yagi antenne (ca 7 elementer) rettet mot sender ca 23km unna

K38:
    Kvalitet 100%
    Styrke 40-69% (varierer mye)

C/N ca 25-26 (varierer med styrken)
    BER 0.0E-7
    Styrke 104-180

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei RiksTV.

Jeg har nettopp fått boksen og søkt opp kanaler. Bor i Bergen. Ulriken beste sender.

Følgende kanaler bare flimrer, mosaikk .......:
    NRK1
    NRK2
    NRK Super
    TV3
    Viasat4
    Disney

De andre kanalene funker helt OK.

Litt mer:
    BER-verdi på NRK1 og TV3:

NRK1: BER mellom 2,2 og 3,3(varierer). C\N rundt 24. STyrke 180
    TV3: BER mellom 3 og 4,4(varierer). C\N rundt 24. Styrke 180.

Signalstyrke på NRK er 70% Kvalitet er 0.!!!!
    Det rare er at på analoge signaler er NRK best! TV2 er meget dårlig på analoge, mens de digitale er helt topp!
    (EDIT: Forresten ikke rart; NRK kom via VHF antenna...)

Ifølge dekningskart skal jeg ha beste dekning.
    Jeg bor litt utenfor byen, men ligger på høyeste punkt i bygden.

Kan det ha noe å si at sendingene offisielt først starter 1\10?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grundig Problemer

Hei,

Har i dag testet mine to stk. Grundig bokser i 3 forskjellige konfigurasjoner. Oppsettene er som følger:

1.
    TV: Tatung 42" LCD V42EMGI.
    Kobling: HDMI (Direkte til TV)
    Skalering: 720P og 1080i (Testet begge omtrent like mye.)
    Format: 16:9 - Letterbox
    Signal styrke/kvalitet: ~75/100 Ber: 0.0
    Antenne: Aktiv innendørs antenne. (Benytter 5V spenning fra Grundig'en)
    Problem: Boksen kutter plutselig ut bilde og lyd, og meldingen viser "Denne kanalen sender ikke lenger". Eneste måten til å få den opp igjen på er å ta ut strømmen for så å sette den inn igjen. Hjelper ikke å skru boksen av og på med fjernkontrollen. Noen ganger har boksen også skrudd seg av og på igjen av seg selv. I løpet av en TV-kveld på 3 til 4 timer så kan overnevnte problemer skje 1 til 5 ganger. Dette er VELDIG irriterende!

2.
    TV: Gammel Philips 32" CRT (ca. 10 år gammel)
    Kobling: SCART (Direkte til TV)
    Skalering: 576i
    Signal styrke/kvalitet: ~95/100 Ber: 0.0
    Antenne: Passiv tak antenne. (Ganske stor type.)
    Problem: Boksen har bare hengt seg en gang (med samme melding "Denne kanalen sender ikke lenger") siden sendingene begynte 1 september.

3.
    TV: QPVision 42" LCD LD4280
    Kobling: HDMI (Direkte til TV)
    Skalering: 576i/720p/1080i/Auto
    Signal styrke/kvalitet: ~95/100 Ber: 0.0
    Antenne: Passiv tak antenne. (Ganske stor type.)
    Problem: Får ikke bilde via hdmi på denne TV'n i det hele tatt. Bildet kan komme til syne i noen få sekunder av og til med tynne svarte streker/blinkende punkter. Måtte derfor krype til korset og bytte til scart på denne TV'n. Dette holder ikke mål! Har ikke testet denne konfigurasjonen (scart) lenge nok til å kunne si noe om stabiliteten.

For meg begynner det hele å bli ganske irriterende. Jeg har tross alt betalt full pris for dette. Når jeg i tillegg byttet ut min gamle Philips 32 tommer med den nye prisbelønte QPVision LD4280, for så å IKKE få bilde via HDMI så ble jeg ganske irritert. Nesten rart at ingen her har nevt noe om problemer med denne TV'n her. Den ble jo nettopp kåret til budsjett vinneren i Lyd&Bilde. Det er på ingen måte meningen å virke negativ men det er ganske kjedelig å reise seg opp av godstolen flere ganger i løpet av kvelden for å trekke ut strømmen.... At problemet kan skyldes problemer med oppskalering til 720p/1080i i kombinasjon med litt dårlige signaler kan høres ganske sansynlig ut. Har nemlig en liten magefølelse av at hengene ofte kommer i sammenheng med litt blokker/forstyrrelser i bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerognal
    Hei RiksTV.

Jeg har nettopp fått boksen og søkt opp kanaler. Bor i Bergen. Ulriken beste sender.

NRK1
    NRK2
    NRK Super
    TV3
    Viasat4
    Disney

Jeg bor også i Bergen og har selvfølgelig koblet opp denne før den offisielle oppstarten De kanalene du nevner fungerer ikke her heller, men jeg vil anta det er fordi den offisielle åpningen ikke er før på mandag. Kan forøvrig nevne at Grundig-tuneren ikke har forårsaket noe som helst problemer her. Kjører 576i via SCART og lyd via optisk kabel. 16:9 Full Screen. Kvalitet 100%, Styrke 42%/108, C/N 25.0.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe dette er KUN fordi nettet ikke har åpnet offisielt....
    Hmmmmm.....

Optisk kabel ventes med til mandag...
    Er nå litt skeptisk.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jrg har Grundig boks og har brukte den i snart 14 dager her i Bergen, og hos meg har jeg ikke opplevd de problemene du beskriver. Her fungerer alt fint.

Cyberdog

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV: Panasonic TH42PV45.
    Kobling: HDMI gjennom Clas Ohlson 4-1 splitter
    Skalering: 1081
    Signal styrke/kvalitet: ~80/100 Ber: 0.0
    Antenne: Utendørs passiv antenne, antenneforsterker med 20 dB forsterker. "Aktiv antenne" deaktivert i tuneren.
    Lyd: SPDIF til Yamaha RXV-1400 forsterker.
    Problem: Har kun opplevd dette på følgende tre kanaler; TV3/Discovery/National Geographic Channel. Ingen problem med de øvrige jeg ser på. Ved overgangen fra et program til reklamepause forsvinner lyden i ca 2-3 sekunder og feilmeldingen "Denne kanalen sender ikke lenger" kommer opp men forsvinner av seg selv etter mellom 3-5 sekunder til. Det virker som om den klarer å "hente" seg inn igjen uten de problemer jeg leser at flere har med at de må kutte strømmen til Grundigen.

Holder til i Bergen, Ulriken som sender og alt har fungert veldig bra utenom det ovenfor nevnte de siste 14 dagene. Har ellers lyd ute av sync på NRK i blant, men dette skal være en kjent feil såvidt jeg har forstått.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerognal
    Hei RiksTV.

NRK1
    NRK2
    NRK Super
    TV3
    Viasat4
    Disney

Litt mer:
    BER-verdi på NRK1 og TV3:

NRK1: BER mellom 2,2 og 3,3(varierer). C\N rundt 24. STyrke 180
    TV3: BER mellom 3 og 4,4(varierer). C\N rundt 24. Styrke 180.

Signalstyrke på NRK er 70% Kvalitet er 0.!!!!
    Det rare er at på analoge signaler er NRK best! TV2 er meget dårlig på analoge, mens de digitale er helt topp!
    (EDIT: Forresten ikke rart; NRK kom via VHF antenna...)

Ifølge dekningskart skal jeg ha beste dekning.
    Jeg bor litt utenfor byen, men ligger på høyeste punkt i bygden.

Kan det ha noe å si at sendingene offisielt først starter 1\10?
    Har du forsøkt bruksanvisningen til RiksTV som er beskrevet tidligere i tråden her, om å søke kanalene inn manuelt?
    Signalpakken for Ulriken ser ut til å være 33-49-39.

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •