Problem RiksTV boks - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10
Viser resultater 181 til 185 av 185
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Helt enig, samme gjelder Eurosport, under OL for eksempel gikk Eurosport i 4:3 mens NRK sendte samme innholdet i 16:9, så det skal ikke stå på det tekniske.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @PKD:
    Hvis du tar deg tid til å lese svaret fra RiksTV så skjønner du fort at det er Eurosport og Discovery du skal klage til og ikke RiksTV !
    RiksTV og alle andre signalformidlere sender bare videre det signalet de får fra TV-stasjonen !

De fleste SD kanalene i Europa og Amerika sender i 4:3.
    Det du så på OL fra Eurosport var et 4:3 utsnitt av 16:9 bildene som gikk på NRK og Eurosport HD. Hvis en 4:3 kanal velger å sende hele 16:9 utsnittet vil du få det i letterboks -svart oppe og nede.
    Har du en 16:9 TV og har stillt inn mottakeren din riktig vil du få svart på sidene, og dermed får du rammet inn hele bildet i svart !
    Sånn er det bare.. liker du ikke det, får du bruke zoomfunkjonen på TVen din, da blir bildet større men ikke skarpere ...

Jeg skjønner godt at kundebehandleren gikk i loop ....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme problem med TV2 filmkanalen, den sender ganske mange filmer i 4:3 format, noen ganger er filmen orginalt i dette formatet, mens andre ganger er det relativt nye filmer som TV2 sender i 4:3 format, men det værste er jo når de sender en film i 16:9 format i 4:3, da får du svart ramme rundt hele bilde, prøver man å zoome så blir jo tekst borte og meget dårlig oppløsning. Har sendt to mail til TV2 filmkanalen, og spurt hvorfor de gjør dette, men de svarer overhode ikke på mail, useriøst, vi betaler faktisk penger for dette.

Newcomer PKD sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akk61
    @PKD:
    Hvis du tar deg tid til å lese svaret fra RiksTV så skjønner du fort at det er Eurosport og Discovery du skal klage til og ikke RiksTV !
    RiksTV og alle andre signalformidlere sender bare videre det signalet de får fra TV-stasjonen !

De fleste SD kanalene i Europa og Amerika sender i 4:3.
    Det du så på OL fra Eurosport var et 4:3 utsnitt av 16:9 bildene som gikk på NRK og Eurosport HD. Hvis en 4:3 kanal velger å sende hele 16:9 utsnittet vil du få det i letterboks -svart oppe og nede.
    Har du en 16:9 TV og har stillt inn mottakeren din riktig vil du få svart på sidene, og dermed får du rammet inn hele bildet i svart !
    Sånn er det bare.. liker du ikke det, får du bruke zoomfunkjonen på TVen din, da blir bildet større men ikke skarpere ...

Jeg skjønner godt at kundebehandleren gikk i loop ....
    Hvorfor så mange ropetegn, har jeg gjort deg noe?

Jeg trodde kanskje utviklingen hadde gått videre siden det innlegget jeg quoted var skrevet, jeg sitter tydeligvis ikke med like mye kompetanse som deg så jeg må spørre meg frem. Når jeg zoomer blir forresten teksten borte siden den ligger på det sorte feltet.
    Du kunne kanskje lære kundebehandleren litt også, i følge henne skulle det ikke bli sorte kanter når jeg brukte de instillingene jeg allerede hadde. Når instillingene allerede er riktige blir de ikke annerledes av å gjenta det mange ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg "ropte", det var ikke meningen :-)
    Dette med formater er ikke enkelt.. og beskrivelsen til kundebehandleren vil ikke gi deg "fullskjermbilde".. Sender TV-kanalen svarte striper, så ser du svarte striper på TVen din....
    Vi tar det fra starten:
    Et vanlig TV bilde (ikke HD) består av 720*576 pixler, uansett om det er 16:9 eller 4:3.
    En PC-skjerm har kvadratiske pixler.
    Det har ikke et SD TV-bilde.. av historiske, analoge årsaker....
    I 4:3 format er pixlene, bittelitt avlange. i 16:9 er de helt rektangulære.
    (Hadde de hatt kvadratiske pixler ville de vært 768*576 i 4:3, og 1024*576 i 16:9)
    For å kunne sende 16:9 i det gamle TVsystemet valgte de å presse sammen bildet, på samme måte som de gjør på kinofilm, "anamorft" - da får an utnyttet hele den tilgjengelige bildeflaten.
    Når NRK sender et gammelt 4:3 program , sendes det et signal til mottakeren om at dette er et 4:3 program, og den legger stolper på siden av en 16:9 skjerm. Sender NRK et 16:9 program sendes det et nytt signal, og TVen drar ut bildet til det fyller bredden. Begge bildene består av 720*576 pixler, forskjellen er at i 16:9 blir bildet dratt ut sideveis.
    Denne vekslingen gjør ikke de internasjonale kanalene. De sender konsekvent i 4:3. Hvordan de sender 16:9 materiale varierer :
    Enten tar de et senter-utsnitt, dvs de kutter sidene av originalbildet.
    eller beholder de hele bildebredden og legger på svart oppe og nede.
    Ulempen med den første er at du mister masse bildeinnhold, ulempen med den andre er at du reduserer den vertikale oppløsningen i bildet..
    (Dette tilsvarer situasjonen for dem som fortsatt ser analogt TV via kabel..)
    Discovery produserer programmene i HD (og dermed 16:9), de velger en mellomløsning der de kutter litt i bredden, og legger litt svart oppe og nede.. Det som kalles et 14:9 utsnitt.
    Jeg tror løsningen for deg er å bruke zoom-funksjonen på Tven din. (På min Panasonic plasma ser det ut som om det er "Zoom 2" som gir det beste resultatet...)
    Ulempen er at du da zoomer forbi noe av tekstingen..
    Hadde jeg vært deg, ville jeg latt være å irritere meg, og latt det være svart ramme rundt.. Har du en stor flatskjerm går du ikke glipp av en eneste pixel...

Hvis det er noe trøst, så har jeg samme problemene på CanalDigitals kabelnett, men jeg har jo valget å switche til Discovery HD :-)

Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •