Kordinater på sendere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kordinater på sendere.

Hei

Er det noen som kjenner de kordinatene (lengde og breddegrad) til Tv-senderne: Halden, Bäckefors, Svinesund, Strømstad og Uddevalla?

Halden kan jeg vel alltids finne ut selv om jeg klarer å finne masten på flyfoto på Norge i bilder

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddjob
    Hei

Er det noen som kjenner de kordinatene (lengde og breddegrad) til Tv-senderne: Halden, Bäckefors, Svinesund, Strømstad og Uddevalla?

Halden kan jeg vel alltids finne ut selv om jeg klarer å finne masten på flyfoto på Norge i bilder
    Kjenner ikke koordinatene men måten jeg har gjort det på er å bruke Google Earth: http://earth.google.com . Bare å søke frem stedet, eks. svinesund, sweden og holde pekeren over så viser den GPS koordinatene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heiner
    Kjenner ikke koordinatene men måten jeg har gjort det på er å bruke Google Earth: Google Earth . Bare å søke frem stedet, eks. svinesund, sweden og holde pekeren over så viser den GPS koordinatene.
    Joda, det finnes mange kart-nettsider og program hvor man lett kan finne kordinatene. Problemet er bare at jeg vil ha det eksakt på meteren hvor senderen står og det får jeg ikke om jeg bare holder pekeren over stedet Svinesund.
    Det kan jo f.eks godt tenkes at Backefors-senderen ligger 2 mil utenfor byen/stedet og da vil jo gradene bli helt feil.

Jeg vil helst se senderen på et flyfoto eller no, på en nettside som f.eks Norge i bilder
    Svenskene har sikkert en tilsvarende nettside.

Haldensenderen tror jeg at jeg har funnet. Den ser ut til å være plassert på posisjon: Nord 6562100 / øst 638808 i UTM sone 32 eller for dere som er kjent med GPS: Nord 59,17530 / øst 11,42875

Et tips til dere som vil finne ut retningen og avstand til et sted. Bruk dette programmet:UTM, WGS84. Convert coordinates between latitude/longitude and easting/northing - Franson CoordTrans

Det regner ut retning og avstand på sekundet straks du har skrevet inn kordinatet for begge steder.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senderene er lagt inn både på Google Earth og Maps. Feks.:
    Tv mast Sunne
    59°50'9.41"N
    12°51'59.26"E

Søker du på Blåbärskullen i Google Earth, så får du opp en egen oppføring på selve TV-masten, og da får igjen en liste over alle større TV-master i Sverige.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av al-burak
    Senderene er lagt inn både på Google Earth og Maps. Feks.:
    Tv mast Sunne
    59°50'9.41"N
    12°51'59.26"E

Søker du på Blåbärskullen i Google Earth, så får du opp en egen oppføring på selve TV-masten, og da får igjen en liste over alle større TV-master i Sverige.
    Fant alle ved hjelp av: Eniro kartor visar adresser & vägen till företag & personer

Takker uansett for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddjob
    Et tips til dere som vil finne ut retningen og avstand til et sted. Bruk dette programmet:UTM, WGS84. Convert coordinates between latitude/longitude and easting/northing - Franson CoordTrans

Det regner ut retning og avstand på sekundet straks du har skrevet inn kordinatet for begge steder.
    Kjekt program det der. En ting gjelder det imidlertid å passe på. Programet angir gradene i normalt 360 graderssystem. Det gamle orienteringskompasset jeg har tilgang på bruker imidlertid 400 grader.

Så da må man regne om ved å dele gradene man får fra programet med 360 og gange med 400. Ellers blir feilen ganske stor.

Hvis man ikke gidder laste ned og installere programmet nevnt over finnes det en fin webside for å beregne retning og avstand her: FCC

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •