Hvordan få Rikstv på PC? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 228
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg bruker Vista og har ikke fått dette til. Ikke hverken lyd eller bilde i radio-kanaler eller NRK1-3.

Terratec T2.

Er det inkompetent bruker, eller har dere andre XP?

-k
    Jeg benytter XP (hjemmelaget slipstream)/Linux (Ubuntu).

- Får bilde med siste beta av TerraTec Home Cinema, det er den du tester med ?

- Du har X.264 codec inne ?

Teorier:

- Vista lar deg ikke benytte filtrere som ikke er $ignert av MS ?

- Du benytter ikke Home Cinema eller siste beta ?

- Du har rotet til det med codecs (Jeg har lagt inn 4-5 applikasjoner som legger inn sin codec som jeg får opp i lista, samt ffdshow etc)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Status p.d.:

Bilde, men ikke lyd.

Skal teste de inspill du har her rundt GraphEdit i kveld.

Ellers testet med streaming/transcode ved hjelp av VLC. (Funker fint, foruten lyd)

Prøvde å transcode aac lyden -> ac3 i sanntid uten hell.
    ...hmm du burde jo ha lyd nå siden du har Terratec kort og Terratec Home Cinema Beta 5.41 (siste).

...en liten bekymring: mener å ha lest på et eller annet forum at terratecs lydcodec kun vil fungere på "piranha"-kort, men Glorfindel bruker vel Cinergy HT (og har lyd). Kanskje vedkommende mente å skrive at man må ha et Cinergy kort for at lydcodecen skal virke? (...virker mer logisk)

...legg merke til at tv kortet sannsynligvis må være koblet til pc'en under installasjon av Home Cinema for at lydcodec skal komme til å virke.

transcoding kan du vel egentlig bare glemme (så lenge du ikke har lyd i Home Cinema, og da er det vel ikke lenger nødvendig...?)

--

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mobile999
    ...en liten bekymring: mener å ha lest på et eller annet forum at terratecs lydcodec kun vil fungere på "piranha"-kort, men Glorfindel bruker vel Cinergy HT (og har lyd). Kanskje vedkommende mente å skrive at man må ha et Cinergy kort for at lydcodecen skal virke? (...virker mer logisk)
    I følge Thomas S. (som svarer på henvendelser ang. beta-versjonen av THC) hos TerraTec, installeres AAC-støtten bare når et Piranha-kort er tilkoblet, pga. T-DMB-funksjonen. Det skal komme en TerraTec codec pack i "nær framtid", som eiere av andre kort(bare TerraTec etter det jeg forstod) skal kunne kjøpe, men pris og tilgjengelighetsdato er ikke klart.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...hmm du burde jo ha lyd nå siden du har Terratec kort og Terratec Home Cinema Beta 5.41 (siste).

...legg merke til at tv kortet sannsynligvis må være koblet til pc'en under installasjon av Home Cinema for at lydcodec skal komme til å virke.
    Virker ikke logisk for meg at hw har noe med codec å gjøre i det hele tatt

Jeg misstenker at Glorfindel har lagt inn en codec manuelt som løser utfordringen. Jeg får nemmelig ikke opp f.eks H264 codec'en som har har på sitt skjermbilde eksempel.

Men det kan også være rot/finger trøbbel på min side.

har tatt en par reinstall og ryddet, men mangler forsatt noe codec som jeg ikke ser install pakken legger inn..

transcoding kan du vel egentlig bare glemme (så lenge du ikke har lyd i Home Cinema, og da er det vel ikke lenger nødvendig...?)
    --
    Transcoding og streaming via nettet var egentlig ganske genialt...

Special/vlc dvb-t stream - Debian-HOWTO

Hvis man kunne legge på en transcode fra aac -> ac3/mp3 i samme slengen ville det jo vært ypperlig og det ville virke i "alle" applikasjoner.

Evt kunne man pipet streamen igjennom ffmpeg/mplayer/faad e.l for å transcode..

Hvis man skal ta av helt og tenkte høyt så skulle man tatt DVB streamen fra rikstv.. demuxa.. Fiksa codec og muxa ut igjen i et format/codec/mpeg-TS som funka.. i sanntid..

Dette kan man brukt til DVB-T/S/C + IP-TV..

Own (MS..) har jo hintet på at det kommer en slik løsning..

Forenkeler virkeligheten noe her, men sån teoretisk ville det vært mulig og ville forenklet ting så vi slipper alt av sære format/codec/DVB streams..

Egen tråd kansje ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tevgyrt
    I følge Thomas S. (som svarer på henvendelser ang. beta-versjonen av THC) hos TerraTec installeres AAC-støtten bare når et Piranha-kort er tilkoblet, pga. T-DMB-funksjonen. Det skal komme en TerraTec codec pack i "nær framtid", som eiere av andre kort(bare TerraTec etter det jeg forstod) skal kunne kjøpe, men pris og tilgjengelighetsdato er ikke klart.
    Aha..

Da får vi forsette å hacke alternative løsninger..

Har vi en PCI ID for et Piranha kort så kan vi jo se om vi får det inn med brekkjern ;D

Begynner å bli så forbanna snart at jeg skriver coden selv..

*sukk*

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg bruker Vista og har ikke fått dette til. Ikke hverken lyd eller bilde i radio-kanaler eller NRK1-3.

Terratec T2.

Er det inkompetent bruker, eller har dere andre XP?

-k

There is no hardware decoding in the Terratec Cinergy Piranha tuner. All decoding is done in software and the AAC-HE sound suddenly came to life after upgrading to the latest beta version of HomeCinema (ver 5.39.00.226).

Nevertheless it will only work if the TerraTec Piranha is present, because without a special activation file that is installed with this device the Cyberlink audio decoder refuses to decode AAC.

After some trial and error, additional coding and some help from TerraTec I managed to let DVBViewer play HE AAC audio with the Cyberlink decoder. However, it's still a bit buggy. It has difficulties to find a starting point in the stream, and it doesn't perform SBR upsampling resp. high frequency reconstruction. The output samplerate should be 48 khz in case of Norwegian AAC, but it's 24 khz. So Cyberlink will have to work on it a bit more.

*gjesp*

Newcomer Glorfindel sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm, ser en del referanse til meg her.

Jeg har hardware: Terratec CINERGY HT USB XE
    Driver: Cinergy_HT_USB_XE_Drv_Vista_XP_3.10.00
    Software: Terratec Home Cinema 5.41 beta
    Kjører Windows XP sp2 ++
    Har også installert DivX Pro 6.7.0.6 + PowerDVD Ultra v7.3.3104a

Dette gir både bilde OG lyd, men jeg har ikke peiling på hvordan ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glorfindel

Kjører Windows XP sp2 ++

Forstår det slik at du har "riktig" type kort, og da blir riktig codec aktivert...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha..

Da får vi forsette å hacke alternative løsninger..

Har vi en PCI ID for et Piranha kort så kan vi jo se om vi får det inn med brekkjern ;D

Begynner å bli så forbanna snart at jeg skriver coden selv..

*sukk*
    ...herregud! kan du ikke bare begynne å skrive om faad2 til å støtte latm/loas?

Bare strip vekk alt som har med kompatibilitet med ADTS/ADIF og skriv en codec som decoder raw aac uten header. Pass på å legge inn riktig config for lyden fra dvbstrømmen her i Norge uten sjekking av samplerate osv. vi vet at den er 48kHz. Kall den f.eks. aac_dvb_norway ???

(hadde du likegodt begynt med dette, så hadde du kanskje vært ferdig nå?)

(forøvrig: jeg vet at jeg ikke har kapastitet til dette...)

--

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet - av en eller annen grunn dobbelpost av meldingen under

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glorfindel

Kjører Windows XP sp2 ++

Tipper, Cyberlink Audio Decoder følger med PowerDVD Ultra uten restriksjoner.

...sann er det når man kjøper programvare

--

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt basic, fra starten av.....

Hei
    Jeg har prøvd å lese meg gjennom denne tråden fra starten av, men det virker litt komplisert....

Jeg ønsker i første omgang å få inn NRK1-3 på min HTPC. Gjerne med et kort som senere lar seg bygge ut med CAM og CI for å støtte krypterte kanaler.

Kan noen anbefale et kort til dette, gjerne dual-tuner?
    Må jeg installere, teste, mekke og tune masse codeker, eller kan jeg kjøpe et kort og installere dette med tilhørende sw og få lyd og bilde på NRK1-3?

sofisten

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sofisten
    Hei
    Jeg har prøvd å lese meg gjennom denne tråden fra starten av, men det virker litt komplisert....

Jeg ønsker i første omgang å få inn NRK1-3 på min HTPC. Gjerne med et kort som senere lar seg bygge ut med CAM og CI for å støtte krypterte kanaler.

Kan noen anbefale et kort til dette, gjerne dual-tuner?
    Må jeg installere, teste, mekke og tune masse codeker, eller kan jeg kjøpe et kort og installere dette med tilhørende sw og få lyd og bilde på NRK1-3?

sofisten
    Enkleste måte å få NRK 1-3 og senere støtte for CAM med CI:

Digital-Everywhere FireDTV/FloppyDTV (DVB-T versjon), kortet har CI-slot.

Dette er single tuner kort og spiller tv-signalet med Beta-versjonen av programvaren fra leverandøren (en installasjon med både drivere, programvare og codec). Fungerer iflg. leverandøren også i MCE!

Jeg ønsker meg også dual tuner, men her melder det seg problemer med støtte for CAM. Hauppauge sin løsning ser ut til å kun være i stand til å dekode 1 - en (!) kryptert kanal om gangen. Dette er ikke en akseptabel løsning... og dette gjelder sikkert flere kortleverandører også så vidt jeg husker.

Løsningen kan være å bruke programmet DVBviewer med en 3.parts Common Interface, CAM (Conax) og Rikstv-kort. (Kan CAM sitte i PCMCIA porten i bærbar?) Jeg tror DVBviewer på denne måten kan dekode 2 kanaler samtidig. (Sikkert ikke med Hauppauge sin CI + andre CI som ikke vil fungere)

Evt. DVBviewer med softCAM (ikke offisielt støttet) og kortleser. Jeg skal understreke at jeg vet ingenting om at dette vil fungere. Det er også noen som stiller spm om lovligheten med dette. Men akkurat det BLÅSER jeg i. Så lenge jeg har kjøpt abonnement gjør jeg det JEG vil med kortet. Det er rapportert på forum at løsningen med softcam fungerer på satelitt/kabeltv med Conax, jeg kan ikke huske å ha sett noe problematikk ang. dekoding av 2 krypterte kanaler samtidig... (dette skal ikke være noe problem...)

Du må her antagelig installere lydcodec fra Mainconcept eller Cyberlink.
    Mainconcept sin lydcodec har jeg ennå ikke funnet ut hvordan man får tak i.
    Cyberlink sin følger antagelig med i "PowerDVD Ultra", som er kjøpeprogramvare dersom du ikke er så heldig å ha det fra før (andre?). Codecpakke kommer senere i regi av Terratec.

Den løsningen som jeg synes ser mest lovende ut er Terratec Cinergy DT USB XS Diversity + DVBviewer + SoftCAM + kortleser. (Må da få tak i Mainconcept/Cyberlink codec for lyd)

--

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper, Cyberlink Audio Decoder følger med PowerDVD Ultra uten restriksjoner.

...sann er det når man kjøper programvare

--
    Kunne vi fått bekreftet/avkreftet dette ?

På vilken version må vi opp på for å få støtte ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppfølging av min forrige post:

At Digital-Everywhere fungerer med Canal Digital satelitt/kabeltv betyr ikke nødvendigvis at det vil virke med Rikstv.

Finnes ikke garanti for det...

...dessverre

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Media Player Classic du snakker om?

Før du forsøker dette bør du rett og slett se om du kan spille av i GraphEdit. (Ja den er en "mediaplayer").

Jeg foreslår følgende graf:

Terratec Source(TS)->Cyberlink Demultiplexer(Terratec)->H.264 decoder
    .................................................. ........................\->AAC decoder
    + renderers

h.264 decoder - her kan du sikkert velge mellom bl.a. Mainconcept, Cyberlink og CoreAVC.
    aac decoder - her må du ha "Cyberlink Audio Decoder(Terratec)"

Når du legger til source filteret i graphedit, kan du forsøke "render pin" funksjonen (høyreklikk på TS-pin/må resultere i riktig demuxer). Hvis du får feilmelding er stor mulighet for at det ikke vil fungere, forsøk likevel å legge til demultiplexeren manuelt (sett inn filter, trekk strek mellom pinner).

Hvis dette ikke fungerer, forsøk "Terratec Source(MP4)"-filteret.

Dersom du får konstruert en graf så er spørsmålet om du kanskje må starte Terratec Home Cinema først for å stille inn kortet ditt (for du har vel Terratec...).

Det ser ut som om "Cyberlink Audio Decoder(Terratec)" ikke virker dersom du ikke har Terratec-kort. Det er mulig kortet må være tilkoblet under installasjonen av Home Cinema...

...tilslutt: Terretec source filtre fungerer selvfølgelig bare med Terratec kort(?)

-forøvrig dersom det finnes et program som streamer dvb-strømmen (raw) fra dvb-kortet over nettverk, f.eks 127.0.0.1 + program for instilling og valg av kanal for windows, så begynner man virkelig å nærme seg noe som kan virke

Har du fått det til å virke i Home Cinema?

--
    Lekte litt i går med både GraphEdit og powerdvd.

Se vedlagt Graph, burde ikke den funke ? (Powerdvd sin audio decoder)

* Ups ser en mpeg decoder hadde kommet inn der.. (Dilla i natt, trøtt tydligvis)

Men hvordan får jeg "startet" graphen ? Når jeg trykker på "play" som starter ikke tvkortet.
    Ser det starter opp av og til når jeg knytter pins..

Helt ny på Graph.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må legge inn tuningparameterene i Network Provider filteret, for å få det til må du ha registrert proppage.dll..

I tillegg trenger du de rette filterene, altså H.264 og AAC, ser du har vanlig mpeg 2 filtre... Rendere pin ??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne vi fått bekreftet/avkreftet dette ?

På vilken version må vi opp på for å få støtte ?
    Jeg har installert siste versjon av PDVD ultra og kan bekrefte at DvbViewer 3.9.1 ikke kan avspille lyd på NTV-kanaler. Cyberlink Audio Decoder er eneste valget jeg har i aac-boksen i DVB-Viewer. Ingen av de ulike shareware-versjonene av Mainconcept-dekoderne vil vise her.

Er det noen som har forsøkt ProgDVB mot NTV ?

- Janus

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig!

Nå har også jeg NRK-kanalene med bilde og lyd på DVB-T. ;-)

Det som måtte til, var en Terratec Piranha.

Fra før hadde jeg eksperimentert med Terratec HT Cinergy XE, men fikk ikke verken bilde eller lyd selv med siste versjon av drivere og Terratec Home Cinema (ver.5.41 beta).

Kjøpte også DVBviewer, men heller ikke det nyttet.
    Kunne kun se at kanalene var der.

Så kjøpte jeg en Piranha, og da ble det mer liv i leiren, fikk straks både lyd og bilde.

Også den første tuneren virker nå.

Og DVBviewer virker nå med begge tunerne, men uten lyd.

Har installert det på 2 PCer foreløpig, begge bruker XP.

Så konklusjonen min er at det enkleste og billigste oppsettet for å få NRK-kanalene er nok å kjøpe en Terratec Piranha til ca 550 kr. og installere siste versjon av drivere og Terratec Home Cinema (ver.5.41 beta).

PS: Leste for en stund siden et innlegg hvor en lurte på hvorfor han bare fikk inn de kodede kanalene fra RiksTV. Det samme fenomenet har jeg også opplevd, og det virker som det har sammenheng med styrken på antennesignalet, for når jeg stakk antennen utendørs scannet tuneren inn også de ukodede. Merkelig.....

Side 5 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •