HDMI fungerer ikke fra Grundig bakkenett dekoderen på DVI inngangen på Plasmaen min!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer geirvb sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy HDMI fungerer ikke fra Grundig bakkenett dekoderen på DVI inngangen på Plasmaen min!

Har fått montert opp bakkenett dekoderen. Den fungerer fint på scart, men kobler jeg den til DVI inngangen (har HDMI>DVI overgang) på min 50" Fujitsu Siemens Myrica P50-2H Plasma tv, går sync'en helt spinnvill, og den greier ikke å detektere oppløsningen Grundig boksen sender på. Har tastet meg gjennom de forsjellige oppløsningene via Disp knappen på fjernkontrollen, men ingen fungerer. Jeg har en DVD som fungerer glimrende på alle oppløsninger opp til 1080i via HDMI, så jeg vet at det ikke er noe galt med selve DVI porten på tv'en. Jeg har mistanke til at det kan være noe med HDCP implementasjonen. Dette var kjempesurt, da mye av poenget med dekoderen var å kjøre optimalt bilde via HDMI.

Er det noen som har opplevd noe lignende? Er årsaken tidlig firmware i Grundig boksen, eller er det dårlig HDCP støtte på tv'en min?

Lurer på om jeg skal levere tilbake hele greia....

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geirvb
    Har fått montert opp bakkenett dekoderen. Den fungerer fint på scart, men kobler jeg den til DVI inngangen (har HDMI>DVI overgang) på min 50" Fujitsu Siemens Myrica P50-2H Plasma tv, går sync'en helt spinnvill, og den greier ikke å detektere oppløsningen Grundig boksen sender på. Har tastet meg gjennom de forsjellige oppløsningene via Disp knappen på fjernkontrollen, men ingen fungerer. Jeg har en DVD som fungerer glimrende på alle oppløsninger opp til 1080i via HDMI, så jeg vet at det ikke er noe galt med den. Jeg har mistanke til at det kan være noe med HDCP implementasjonen. Dette var kjempesurt, da mye av poenget med dekoderen var å kjøre optimalt bilde via HDMI.

Er det noen som har opplevd noe lignende? Er tidlig firmware i Grundig boksen, eller er det dårlig HDCP støtte på tv'en min?

Lurer på om jeg skal levere tilbake hele greia....
    Jeg ville kontaktet Fujitsu Siemens (eller bedt forhandleren din om å gjøre det) og bedt de se på saken. Har vært mange liknende tilfeller i England med TV'er som ikke følger HDMI/DVI spec men det skal TV produsentene ha løst vha. softwareoppgradering av TV'n.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problem med en Hyundai LCD-TV som er et par år gammel. Denne har DVI m/ HDCP (i følge manualen..). Jeg får bare svart skjerm når jeg kobler til med DVI-HDMI kabel på Grundig boksen. Hjelper heller ikke å drykke på "Disp" knappen for min del.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg ville kontaktet Fujitsu Siemens (eller bedt forhandleren din om å gjøre det) og bedt de se på saken. Har vært mange liknende tilfeller i England med TV'er som ikke følger HDMI/DVI spec men det skal TV produsentene ha løst vha. softwareoppgradering av TV'n.
    Ringte Fujitsu-Siemens Support i dag, men han kunne ikke hjelpe meg dersom jeg ikke hadde serienummeret tilgjengelig. Morsomt, ettersom TV'en er skrudd opp på veggen, og jeg må ta monsteret ned for å finne serienummeret. Huff. Dårlig kundeservice....
    Uansett så hadde han ikke hørt om andre som hadde tilsvarende problemer. Det står klart i tekniske data at den skal støtte HDCP, men den gir kun svart bilde, og hopper imellom mer eller mindre usannsynlige oppløsninger som 2543x615, 1876x412 og flimrer med bilde. Fra DVD spiller og PC funker alt greit via samme kabel. Har også snakket med en annen kar som har samme tv, som har testet ut PS3 med HD materiale uten problemer med HDCP, så jeg er veldig usikker på hva dette kommer av...

Jeg har også byttet Grundig dekoderen hos Elkjøp, men den nye hadde akkurat samme problemet.

EDIT1: Snakket med Grundig Norge, og de pekte på HDCP støtten på tven som den mest sannsylige årsaken. Kjipt å betale 20 laken for 1 år siden for noe som ikke funker...
    EDIT2:Nå er saken eskalert av F-S Support til Tyskland, så får vi se hva som skjer....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hyp3z
    Har samme problem med en Hyundai LCD-TV som er et par år gammel. Denne har DVI m/ HDCP (i følge manualen..). Jeg får bare svart skjerm når jeg kobler til med DVI-HDMI kabel på Grundig boksen. Hjelper heller ikke å drykke på "Disp" knappen for min del.
    Hei. Kjøpte meg Riks-TV-dekoder i forrige uke, og har foreløpig brukt den med scart, noe som har fungert helt fint. Kjøpte før sommeren en demobrukt Grundig fra Elkjøp (den har kun dvi). I dag kjøpte jeg hdmi-dvi-kabel til å bruke fra dekoder til tv, men bildet blir helt svart til meg også. Noen som har andre forslag enn de som er nevnt her?

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av candide
    Hei. Kjøpte meg Riks-TV-dekoder i forrige uke, og har foreløpig brukt den med scart, noe som har fungert helt fint. Kjøpte før sommeren en demobrukt Grundig fra Elkjøp (den har kun dvi). I dag kjøpte jeg hdmi-dvi-kabel til å bruke fra dekoder til tv, men bildet blir helt svart til meg også. Noen som har andre forslag enn de som er nevnt her?
    Samme problemet her med en Optoma HD72i projektor. Ved å koble til på DVI inngangen ble det null bilde, mens når jeg byttet inngang til HDMI inngangen på PJ funket alt strålende.

Måtte delegere PCen fra HDMI til DVI inngangen men ellers ingen krise. Regner med det er HDCP problematikk som er synderen.

Lykke til med problemsøkingen.

C

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme problemet her. Bruker HDMI til DVI på min Videoseven 40" LCD skjerm. Finner bare ikke noe løsning på dette og har testet det meste. TV´n melder bare at den ikke finner noe signal på DVI inngang. DVI på min skjerm skal støtte HDCP.
    Teknisk support hos RiksTV er fullstendig "bortreist" og likgyldige og påstod hardnakket at scart og hdmi gikk for det samme, samt at boksen ikke støttet digitale signal.

Jeg er veldig skuffa og oppgitt, håper noen kan ha noe løsninger på dette problemet!?!?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra å høre at det ikke bare er jeg som sliter med dette problemet. Synd likevel at RiksTV ikke kan tilby noe hjelp på dette tidspunktet.. Har vært i kontakt med Komplett, som hevder at det ikke er kommet noen firmware/software oppdatering til min TV (hyundai 3272), og også sendt avgårde en mail til Hyundais TV-avdeling - men 3 uker uten svar lover ikke bra.

Er det mulig å trikse ved å bruke HDMI-switch eller liknende for å "lure" signalet til å tro at det er en ren HDMI kabel istedet for HDMI-DVI, mon tro?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes så vidt jeg vet to typer HDMI til DVI kontakter. Single link og dual link - jeg har forøvrig alltid kjøpt single link. Vær obs på dette - dette kan muligens ha noe å si litt avhengig av hvordan enhetene kommuniserer. Har noen kabler og adaptere liggende hvis noen har lyst til å teste. Kanskje dere burde teste en annen skjerm eller pc-monitor også?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Single/dual link går vel på båndbredde over kabelen. Man trenger dual ink ved 1080p, men ikke lavere mener jeg å ha hørt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tydeligvis bugs i HDCP støtten på endel halvgamle Plasmaer med DVI-D/HDMI.

Fujitsu-Siemens tok min Myrica i retur, og hevet kjøpet.

Jeg bestiller nå en Panasonic plasma i stedet.

Tips er å dokumentere problemet skikkelig. Jeg lagde en mpg video, der jeg filmet skjermen, og hvordan denne reagerte på sync problematikken, og sendte denne over til F-S support. Dette ble eskalert videre til tyskland, der de ikke greide å komme opp med en løsning.

Resultatet ble heving av kjøpet.

Dersom tv'en er solgt som HD Ready, har man en ganske god sak med utgangspunkt i kjøpsloven i norge, som gir 5 års reklamasjonsrett på fabrikasjonsfeil.
    HD Ready er et begrep som er utarbeidet av EICTA og beskriver at tv'en skal støtte HDCP over DVI eller HDMI for å kunne benytte denne logoen.

HDCP=Digital kopieringsbeskyttelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Dvi kabelen?? finnes jo to forskjellige typer hvor den ene er "fullpinnet" og den andre ikke (så vidt jeg husker er den ene ment for analoge signaler mens den andre typen er ment for digitale).
    De heter noe sånt som DVI-D og DVI-A så vidt jeg husker:-?
    HDCP kan jo også selvfølgelig være ett problem.......hva med denne?? HDfury kan redde TV-kvelden - Dingz : Dingz Hjemme

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står en ganske så grei forklaring her om de forskjelige DVI typene. Dette har ingenting å si for mottak så fremt at man har en så gammel og håpløs skjerm at den rett og slett har DVI-A (analog).Digital Visual Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

Litt oppdatering i mitt tilfelle. Testet TV hos min bror som også har en DVI inngang og hos han så fungerte dette rett frem. Problemet er altså på min TV.
    Tok opp saken med Forbrukerrådet, føre var i tilfelle noen skulle slå seg vrang. Litt vrient i en sånn sak å vite hvem man skal ta kontakt med først (her er det tross alt fire parter). Etter råd fra Forbrukerrådet tok jeg kontakt med selger som henviste meg til Infocare som da sørger for å hente TVén min, fikse evt. feil og returnere den tilbake til meg.
    Litt lettere nå når det ser ut til at det kan løse seg.

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samme problemet her med min Grundig Apollo-plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grundig dekoder virker ikke på DVI Hitachi 42PD5200E H

Hei

Jeg har samme problem som dere andre med min Grundig dekoder koblet til Hitachi 42PD5200E (H-utgave) Plasmaskjerm.
    Den har DVI inngang som støtter HDCP
    i HD formatene 720 50hz/ 60hz og 1080i og 50hz/ 60hz
    Ved tilkobling fra Grundig's bakkenettdekoder HDMI utgang til DVI-en på
    plasmaen får jeg bare feilmeldingen "unknown freqency" og et forvrengt bilde
    som kan sees best om man velger 1080i utgang på dekoderen. Det er imidlertid
    fortsatt fullt av støy/ ubrukelig kvalitet. Dette er trist da jeg hadde sett frem
    til å bruke DVI-koblingen på TV-en for å få fullt utbytte av digital dekoderen.
    Har snakket med Hitachi på teknisk avd og fått bekreftet at alle TV instillinger
    er korrekte. Bruker dyr type HDMI til DVI-D kabel. Har også testet med kabel
    av annet fabrikat men med samme resultat. Er temmelig sikker på at Grundigs
    dekoder ikke er HDMI til DVI-kompatibel til tross for at det blir nevnt i bruksanvisningen at den kan tilkobles både HDMI og DVI kilder.
    Får nå mulighet til å teste ut Sagems dekoder straks den har nådd butikken.

E. Lind

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg har samme problem som dere andre med min Grundig dekoder koblet til Hitachi 42PD5200E (H-utgave) Plasmaskjerm.
    Den har DVI inngang som støtter HDCP
    i HD formatene 720 50hz/ 60hz og 1080i og 50hz/ 60hz
    Ved tilkobling fra Grundig's bakkenettdekoder HDMI utgang til DVI-en på
    plasmaen får jeg bare feilmeldingen "unknown freqency" og et forvrengt bilde
    som kan sees best om man velger 1080i utgang på dekoderen. Det er imidlertid
    fortsatt fullt av støy/ ubrukelig kvalitet. Dette er trist da jeg hadde sett frem
    til å bruke DVI-koblingen på TV-en for å få fullt utbytte av digital dekoderen.
    Har snakket med Hitachi på teknisk avd og fått bekreftet at alle TV instillinger
    er korrekte. Bruker dyr type HDMI til DVI-D kabel. Har også testet med kabel
    av annet fabrikat men med samme resultat. Er temmelig sikker på at Grundigs
    dekoder ikke er HDMI til DVI-kompatibel til tross for at det blir nevnt i bruksanvisningen at den kan tilkobles både HDMI og DVI kilder.
    Får nå mulighet til å teste ut Sagems dekoder straks den har nådd butikken.

E. Lind

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdmi>dvi

Har DVI-I inngang på min Philips 32PF7320. Bruker en HDMI>DVI-D fra tv til Grundig-boksen, men får ikke installert Rikstv-kanalene ved hjelp av den. Bare svart/blå skjerm og mosaikker. (Går fint m. scart)
    Spurte tv-forhandleren min om DVI-I ikke kommuniserte med DVI-D, men han kunne ikke svare på det, måtte sjekke det. Har ikke fått noen tilbakemelding så langt.
    Noen andre som kan svare på dette spørsmålet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av romala
    Har DVI-I inngang på min Philips 32PF7320. Bruker en HDMI>DVI-D fra tv til Grundig-boksen, men får ikke installert Rikstv-kanalene ved hjelp av den. Bare svart/blå skjerm og mosaikker. (Går fint m. scart)
    Spurte tv-forhandleren min om DVI-I ikke kommuniserte med DVI-D, men han kunne ikke svare på det, måtte sjekke det. Har ikke fått noen tilbakemelding så langt.
    Noen andre som kan svare på dette spørsmålet?

Grundig DTR8720 kommer med en software oppdatering via bakkenettet innen 1-2 uker. Dette kan muligens løse noen av problemene med HDCP. Det er også kjent at en del av TV`ene som er oppgitt med HDCP støtte, ikke virker. Sjekk firmware oppdatering hos leverandør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer Grundig med en softwareopdatering er dette konge!!
    Nå har TV min vært på verksted og ikke noe feil ble funnet, jeg har vært tilbake til butikken jeg kjøpte mottaker og fått låne med en Grundig mottaker med hjem sammen med forskjellige varianter av HDMI > DVI kabler uten at dette hjalp. Ironisk nok så fikk de i butikken problemer med å få bilde på en Grundig TV med DVI når de prøvde å koble mottaker (ikke min) på denne TV'n.

Har testet min TV med mange andre kilder, HDMI > DVI uten noe problem så nå håper jeg det løser seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

software oppdatering