Konflikt Norsk og Svensk bakkenett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Konflikt Norsk og Svensk bakkenett

Har i alle år kunnet motta Svenske TV sendinger fra senderen i Sunne ved å ha UHF (og VHF) antenne med forsterker rettet mot denne. Får inn Norsk TV2 på samme antenne. Dette skyldes nok at vinkelen mellom de to senderne bare er ca. 50 grader og signalet fra den lokale senderen er så kraftig at det ikke spiller noen rolle at antennen ikke peker rett mot den.

Etter overgang til digitalt bakkenett ønsker jeg å motta både Norske og Svenske bakkenetkanaler. Så til problemet. Såvidt jeg har forstått bruker i utgangspunktet både det Svenske og Norske bakkenettet de samme UHF frekvensene.

Vil det ikke da bli konflikt hvis man prøver å motta begge deler ? Dvs. at den kraftige Norske senderen vil forstyrre de svakere Svenske signalene. _Hvis_ dette er et problem, hvordan løser man det ?

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil i stor grad være avhengig av flere forhold.
    1. Det er slett ikke sikkert at den svenske senderen du mottar sender på eksakt samme frekvens.
    2. retningen den svenske senderen er på i forhold til den Norske.
    3. selvsagt, styrken på senderne i forhold til hverandre.

Nå vil det enkleste være å kjøpe en 'open' DVB-mottager fra Sverige og montere denne på egen antenne rettet mot broderfolket.
    Du må uansett ha en annen mottager for det 'Norske systemet' så langt.
    (Vet ikke om det alt er kommet kombimottagere.)

Alt i alt så blir bare ting mere komplisert jo mere utviklet de blir.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Du vil i stor grad være avhengig av flere forhold.
    1. Det er slett ikke sikkert at den svenske senderen du mottar sender på eksakt samme frekvens.
    2. retningen den svenske senderen er på i forhold til den Norske.
    3. selvsagt, styrken på senderne i forhold til hverandre.
    Det er som allerede nevnt ca. 50 grader mellom dem. Etter hva jeg forstått bør det være minst 90 grader mellom for at man ikke skal motta forstyrelser "fra siden" hvis man setter opp separate antenner mot hver. Det er dette jeg frykter kan bli vanskelig. Vinkelen er så liten mellom senderne at den kraftig Norske senderen 19 km unna vil forstyrre signalene fra den Svenske som det er 83 km til.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heiner
    Det er som allerede nevnt ca. 50 grader mellom dem. Etter hva jeg forstått bør det være minst 90 grader mellom for at man ikke skal motta forstyrelser "fra siden" hvis man setter opp separate antenner mot hver. Det er dette jeg frykter kan bli vanskelig. Vinkelen er så liten mellom senderne at den kraftig Norske senderen 19 km unna vil forstyrre signalene fra den Svenske som det er 83 km til.
    Jeg tror frekvensbruken skal være koordinert internasjonalt slik at naboland ikke skal forstyrre hverandres nett. En Norsk sender skal derfor ikke forstyrre de Svenske signalene så lenge de mottas innenfor Sveriges grenser. Det kan sikkert finnes sendere i Norge som forstyrrer for Svenske signaler dersom de mottas i Norge men så lenge det ikke er sending på samme frekvens på den Norske og den Svenske senderen så bør det går bra.

Regner med at RiksTV boksen til kr. 999 kan motta både Norsk og Svensk bakkenett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg tror frekvensbruken skal være koordinert internasjonalt slik at naboland ikke skal forstyrre hverandres nett. En Norsk sender skal derfor ikke forstyrre de Svenske signalene så lenge de mottas innenfor Sveriges grenser. Det kan sikkert finnes sendere i Norge som forstyrrer for Svenske signaler dersom de mottas i Norge men så lenge det ikke er sending på samme frekvens på den Norske og den Svenske senderen så bør det går bra.
    Ok. Jeg har prøvd å finne ut av dette. I følge Norkring skal den Norske senderen bruke henholdsvis kanal 24, 48 og 55. I følge Teracom skal den Svenske senderen bruke kanal 36, 39, 47 og 60. Edit: Ser ut til at de i dag bytter ut kanal 47 og 60 med 50 og 53. Men det bør også gå bra ?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heiner
    Ok. Jeg har prøvd å finne ut av dette. I følge Norkring skal den Norske senderen bruke henholdsvis kanal 24, 48 og 55. I følge Teracom skal den Svenske senderen bruke kanal 36, 39, 47 og 60. Edit: Ser ut til at de i dag bytter ut kanal 47 og 60 med 50 og 53. Men det bør også gå bra ?
    Siden de ikke sender på samme kanaler så bør det jo ikke være noe problem.
    Dersom du har et kraftig sterkt signal fra den norske sendingen på nabokanalen til sverige så kan det muligens føre til dårligere kvalitet på Svenske signalet dersom mottagerens filter ikke klarer å filtrere bort uønsket kanal bra nok. Likevel tror jeg digitale mottagere har såpass bra filter at du forhåpentligvis ikke får noen problemer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •