Svenske kanaler på nye digitalboks for bakkenett.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svenske kanaler på nye digitalboks for bakkenett.

Jeg bor forsåvidt nærme svenskegrensen, men ganske lavt i terrenget og får derfor ikke inn de svenske kanalene. Tok med boksen til en venn som bor mye høyere i stad og fikk da inn mange svenske.
    Er det noen som vet om det vil bli sendt sterkere fra Sverige etterhvert? Ser på denne siden: Frekvenstabeller tv at det skjer en del endringer den 24 september på Bäckefors-senderen, som trolig er den som er best/sterkest hos meg.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i Norge bor du? Østfold?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjer veldig mye da, ja, men også den 3/9 så er det veldig mange sendere i Värmland som oppgraderes. Men hva slags antenne bruker du? Jeg har planlagt å kjøpe en Televes Antenn DAT-75.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er senderen på Sunne for langt unna? Den er også kraftig, og det kan jo være mindre av høyder som blokkerer i den retningen. I tillegg er det del mindre støttesendere som ikke har hatt digitalt ennå men får det snart.

Forøvrig virker dekningskartet (http://http://www.teracom.se/?page=2087) også på norsk side (klikk på kartet flere ganger så kommer det opp nærmeste sender), men det er fint lite av kjennemerker i kartet på den siden av grensen...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jaeger
    Hvor i Norge bor du? Østfold?
    Bor i Østfold ja. Jeg har en UHF antenne rettet mot Halden og en mot Bäckefors. Begge er store antenner med mye forsterkning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddjob
    Jeg bor forsåvidt nærme svenskegrensen, men ganske lavt i terrenget og får derfor ikke inn de svenske kanalene. Tok med boksen til en venn som bor mye høyere i stad og fikk da inn mange svenske.
    Er det noen som vet om det vil bli sendt sterkere fra Sverige etterhvert? Ser på denne siden: Frekvenstabeller tv at det skjer en del endringer den 24 september på Bäckefors-senderen, som trolig er den som er best/sterkest hos meg.
    Når Teracom stopper analoge sendinger, vil noen av muxene flytte på seg som du nevner. For Bäckefors vil det si at f.eks. mux 1 og 2 flytter fra hhv kanal 35 og 56 til kanal 26 og 22. Det vil også bli satt i drift "gap-fillers" mange steder som har hatt omformer med lavere sendestyrke. Disse vil stort sett bare sende mux1, dvs SVT's kanaler. F.eks. omformeren på Svinesund. Her vil mux1 sendes på kanal 59 fra 24. september. I Töcksfors ble mux 1 og 2 satt i drift den 3. september (kanal 29 og 54).

Men jeg har vanskelig for å tro at sendestyrken på hovedsenderne blir økt.

Du forteller ikke hvor i Østfold du bor. Kan hende at senderne i Uddevalla eller Strömstad funker bedre for deg hvis du bor sør i fylket.

Mvh
    Bjørn
    (Halden)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oht
    Er senderen på Sunne for langt unna? Den er også kraftig, og det kan jo være mindre av høyder som blokkerer i den retningen. I tillegg er det del mindre støttesendere som ikke har hatt digitalt ennå men får det snart.
    Nåe jeg kikker på svenskeantennene (de gamle) her i Askim, så ser jeg at de alle er rettet rett øst, altså mot Sunne. Sunne skal ligge ca 80 grader mot øst.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brumlebass
    Du forteller ikke hvor i Østfold du bor. Kan hende at senderne i Uddevalla eller Strömstad funker bedre for deg hvis du bor sør i fylket.

Mvh
    Bjørn
    (Halden)
    Bor nord i Fredrikstad, Backfors er den sterkeste senderen hos meg. Uddevalla og Strømstad får jeg knapt inn i det hele tatt, i alle fall når vi snakker om de gamle analoge sendingene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som mottaker forholdene ble dårligere i går 3/9. Mistet SVT1 og SVT2,
    får nå inn bare to lokale svenske stasjoner. Svenskekanalene har også blitt svakere på det analoge nettet. Tror jeg tar inn fra Bäckefors men har prøvd og vri antennen fra Nord øst til syd uten jeg finner noe bedre signal. Mulig jeg må oppgradere forsterker og antenne da de begynner å bli gammelt .
    Jeg bor også nord i Fredrikstad (Rolvsøy)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan årsaken være at de skiftet frekvens den 3.? Det var en del større sendere som skiftet da. Frekvenstabeller tv

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddjob
    Da har det skjedd. Her omkring er mux 1 & 2 (på nye frekvenser) nå merkbart sterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har nå mistet svenske kanalene. Har antennen rettet mot Strømstad eller Uddevalla, så det virker som senderen nå er stengt. Hvilken sender bør jeg benytte når jeg bor i Fredrikstad kommune?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ arr1000

Gjør et nytt kanalsøk. Uddevalla mux 1 sender nå på UHF 23 mens samme mux sendes på UHF 26 fra Strömstad og Bäckefors. Flere av de andre muxene har også byttet frekvens.

@ oht

Det sendes nok ikke med høyere effekt, men bruken av kanaler i UHF båndet sikrer mindre signaltap fra vegetasjon etc. iflg. uttalelser fra en fyr fra Teracom i intervju på TV4 Väst den 24. september.

Mvh
    Bjørn

Edit 29/9-07: Jeg skulle ha skrevet at "bruken av lavere kanaler i UHF-båndet sikrer mindre signaltap fra vegetasjon etc." Så nå har jeg retta det! 8)

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    24./25. september var vel den endelige datoen for "ferdigstillelsen" av utbygningen i V. Götaland. Da ble flere "småsendere" (repeatere?) satt i drift samtidig som analoge signaler ble slukket på disse småsenderne og noen av frekvensene for MUX-ene endert. Senderen på bl.a. Svinesund begynte å sende ut digitalt denne uken (endelig!).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjalp med nytt kanal søk. Da kom svenskekanalene igjen, men jeg har ikke lyd på SV1 og SV2. De andre svenskekanalene har jeg lyd på. Kanalkvaliteten er 100% og signalstyrken er 33%. Mulig jeg må finjustere antenna for å få opp signalstyrken? Bilde på SV1 og SV2 er krystallklart.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arr1000
    Det hjalp med nytt kanal søk. Da kom svenskekanalene igjen, men jeg har ikke lyd på SV1 og SV2. De andre svenskekanalene har jeg lyd på. Kanalkvaliteten er 100% og signalstyrken er 33%. Mulig jeg må finjustere antenna for å få opp signalstyrken? Bilde på SV1 og SV2 er krystallklart.
    Da har du antagelig valgt at dekoderen skal foretrekke Dolby Digital lyd. RiksTV boksen sender antagelig ut Dolby Digital på HDMI og det er det sannsynligvis ingen TV'er som klarer å dekode (fordelen med Dolby Digital på HDMI er først og fremst i AVReceivere med HDMI routing). Det er sannsynligvis lyd på de analoge utgangene av RiksTV boksen.

Sjekk om dekoderen er satt til å foretrekke Dolby Digital (uansett om du benytter RiksTV Grundig dekoder eller en annen DVB-T boks).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svinesund analog/digital og manglende lyd på SVT1 & 2

Sitat Opprinnelig postet av ToCa
    24./25. september var vel den endelige datoen for "ferdigstillelsen" av utbygningen i V. Götaland. Da ble flere "småsendere" (repeatere?) satt i drift samtidig som analoge signaler ble slukket på disse småsenderne og noen av frekvensene for MUX-ene endert. Senderen på bl.a. Svinesund begynte å sende ut digitalt denne uken (endelig!).
    Har Svinesund virkelig begynt å sende digitalt? De skulle vært i gang med mux 1 på UHF 59 den 24/9, men jeg er i tvil om det har skjedd ennå. På Teracoms nettside for TV-frekvenser står nå Svinesund oppført som selvstendig sendestasjon som sender SVT1 og 2 analogt på UHF 39 og 59. Men det står samtidig at mux 1 skulle starte 24/9 på UHF 59. Ganske forvirrende. På min analoge TV-mottaker ser jeg akkurat samme forvrengte signal på UHF 39 og 59 som jeg hadde før 24/9. Så ett eller annet har kanskje skjedd i forhold til overgangen på Svinesund?

@ arr1000:
    SVT1 og 2 sender 2 lydspor hver - ett med MPEG-lyd og ett med flerkanalslyd (Dolby Digital). Ta en titt på lydinnstillingene i mottakeren så kan det hende at problemet løser seg. De øvrige ukoda svenskekanalene sender bare MPEG-lyd.

Edit: Bobben1 kom med svar på den ett minutt før meg... ;-)

Mvh
    Bjørn 8)

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått inn SVT1, SVT2, SVT24, Barn-/Kunskapskanalen, TV4 og TV6 før denne uken. Hverken Uddevalla, Strømstad eller Becksfors(ble det riktig da?) fikk jeg noe signal fra med aktvie digitale antenner eller tradisjonelle UHF-antenner. Men denne uken så ble det treff! Er jo bare 150 meter fra den overdimensjonert tannpirkeren av en sender, så det er bra signalstyrke og kvalitet. Ingen problemer med at man er såpass nære senderen foreløpig hvertfall.

ToCa

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ ToCa:
    Vel, kanskje Svinesund er på lufta digitalt likevel. Men TV4 og TV6 får du uansett ikke fra Svinesund. Sendes nemlig ikke derfra, bare mux 1 iflg. Teracom (Frekvenstabeller tv).

Hvilke kanaler på UHF-båndet får du sendingene fra? Hvilken box/idtv bruker du?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen. Lyden kom plutselig når jeg var inne i menyen og lette etter lyd oppsettet. Merkelig, nå har jeg lyd på alle svenske kanalene :razz:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •