Når kommer digitaltuner til bakkenettet med opptaker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når kommer digitaltuner til bakkenettet med opptaker?

Er det noen som vet når det kommer digital tuner-boks med opptaksfunksjon for det digitale bakkenettet? Og hva det vil koste?

Nå har jeg kun DVD-spiler, VHS-opptaker og vanlig antenne. Skal ha Riks-TV og opptaksmulighet enten via ny DVD-spiller med opptak eller digitaltuner med opptak, er det fordeler/ulemper med det ene eller det andre? Hva ville dere valgt? Ikke interessert i å vente altfor lenge...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at det skal komme en PVR før jul.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du kan bruke SCART fra RiksTV-boksen til en DVD-opptaker med harddisk, men ulempen med det (hvis det går) er at du da konverterer fra digitalt på RiksTV-boksen, til analogt gjennom SCART-kabelen, tilbake til digitalt på DVD-opptakeren.

Kvaliteten blir sikkert mer enn bra nok, men ikke så bra som et rent opptak på en PVR-boks. Dessuten tar DVD-opptakere opp i "gamle" MPEG-2 formatet så det blir sløsing med harddisk-plass.

En annen ulempe, er at du da bare kan ta opp det som boksen spiller, og som du ser på (samme som går ut av SCART-kontakten altså). Tuneren i DVD-opptakeren som er analog, funker jo ikke med RiksTV.

Det som blir spennende, er om det vil finnes en RiksTV-boks med opptaksmulighet der opptakene kan tas vare på for fremtiden. Da må de ut av boksen og over på et annet medium. Uten noe analogt mellomledd helst!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TUSEN takk for svar, nå ble jeg mye klokere
    Da er jo ikke DVD-opptaker noe alternativ egentlig, så får jeg bare smøre meg med tålmodighet....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av annamaria
    Er det noen som vet når det kommer digital tuner-boks med opptaksfunksjon for det digitale bakkenettet? Og hva det vil koste?

Nå har jeg kun DVD-spiler, VHS-opptaker og vanlig antenne. Skal ha Riks-TV og opptaksmulighet enten via ny DVD-spiller med opptak eller digitaltuner med opptak, er det fordeler/ulemper med det ene eller det andre? Hva ville dere valgt? Ikke interessert i å vente altfor lenge...
    Ingen bokser er klare meg kjent, men kommer nok snart.

Det vil nok komme med funksjonalitet som er identisk med en vanlig video/DVD opptaker.

Noen fordeler:

- Timeshift (Du kan pause filmen og forsette etterpå)
    - Bedre kvalitet (I utgangspunktet samme kvalitet som sendningen)

Ulemper:

- Opptak vil mest sansynlig være begrenset eller i "utleieform". Dvs det er begrenset i vilken kvalitet du kan ta opp, hvor lang tid du kan lagre opptak etc. (Såkalt "DRM") Så det er ikke helt som en vanlig VHS..

Ellers kan du jo bygge/kjøpe en HTPC (Media pc)

Jeg bygger min egen HTPC, men jeg er også max geek og kan bruke uendelig med tid på oppsett/konfigurasjon.

Dreambox lager også noen meget gode PVR løsninger, du kan ta en titt på de.

Jeg ville ventet en måned eller to så kommer tilbudet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk at Grundig-boksen ikke sender signaler gjennom scartutgangen så lenge HDMI er koblet til.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunchr
    Merk at Grundig-boksen ikke sender signaler gjennom scartutgangen så lenge HDMI er koblet til.
    D'oh! Viktig info. Takk skal du ha. Det betyr at RiksTV med denne boksen er uaktuelt for folk som vil ta opp noe som helst på hva som helst slags opptaksutstyr.

...med mindre man har ett eller annet utstyr for å ta opp via HDMI-kabelen, hvilket jeg aldri har hørt om en gang :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar igjen alle sammen!!
    Da er det jo uaktuelt å gjøre noe annet enn å sitte og vente da... Det er vel ikke så mange som er interessert i å sitte uten muligheter for å ta opp noe som helst?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar igjen alle sammen!!
    Da er det jo uaktuelt å gjøre noe annet enn å sitte og vente da... Det er vel ikke så mange som er interessert i å sitte uten muligheter for å ta opp noe som helst?
    Amen..

Derfor bygger vi noe selv

Det er forsåvidt en trend i bransjen og fjerne opptaksmuligheter og andre funksjonaliteter i dagens produkter, så du må muligens på "gråmarkedet" for å finne en enhet som dekker ditt behov.

Gi det noe tid, så får vi se hva som kommer av produkter.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Det er forsåvidt en trend i bransjen og fjerne opptaksmuligheter og andre funksjonaliteter i dagens produkter, så du må muligens på "gråmarkedet" for å finne en enhet som dekker ditt behov.

Gi det noe tid, så får vi se hva som kommer av produkter.
    Hmm.. Trenden i markedet er vel faktisk den motsatte. Det kommer stadig flere bokser med innebygget HDD, såkaldte pvr-bokser. Også selve TV-apparatene begynner å komme med innebyggede HDD'er.
    Dette Poze Sharp lc52hd1e, video Sharp lc52hd1e, preturi Sharp lc52hd1e, oferte de pret Sharp lc52hd1e, descriere Sharp lc52hd1e er for eksempel et interessant produkt med innebygget HDD og digitale tunere for både bakkenett, kabel og satellitt. Spørsmålet er hva slags kodesystem og kortlesere den kan leveres med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...ikke minst er det interessant å se om det vil finnes løsninger for å ta opp og så kunne TA VARE PÅ opptaket.

Tenk deg følgende scenario: Sønnen din kommer på sportsrevyen av en eller annen grunn, og du tar det opp. Da er det på boksen, eller i den nye fancy TVen med innebygd harddisk. Så går dingsen i stykker, så er opptaket borte.

Alt som er på en harddisk kan sikkert "hackes ut" av den selv om det ikke er ment slik fra produsenten, men det beste ville være en løsning med mulighet for eksport fra harddisk til en annen harddisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaulHarald
    ...ikke minst er det interessant å se om det vil finnes løsninger for å ta opp og så kunne TA VARE PÅ opptaket.

Tenk deg følgende scenario: Sønnen din kommer på sportsrevyen av en eller annen grunn, og du tar det opp. Da er det på boksen, eller i den nye fancy TVen med innebygd harddisk. Så går dingsen i stykker, så er opptaket borte.

Alt som er på en harddisk kan sikkert "hackes ut" av den selv om det ikke er ment slik fra produsenten, men det beste ville være en løsning med mulighet for eksport fra harddisk til en annen harddisk.
    Denne: Dreambox DM8000 må vel være det optimale i så måte, NÅR DEN KOMMER. Eneste ulempen jeg kan se med den er prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heiner
    Denne: Dreambox DM8000 må vel være det optimale i så måte, NÅR DEN KOMMER. Eneste ulempen jeg kan se med den er prisen.
    Jepp. Den ser helt rå ut. Men dyr ja!

Siden jeg er en Mac-mann, kommer jeg helt sikkert til å teste denne her når bakkenettet er oppe og går. Sammen med en Mac Mini blir det en genial HTPC. Eller kanskje det burde hete HTMAC :-)

Elgato Systems

Newcomer geirvb sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunchr
    Dersom du setter den til 576i går signalet ut på begge utganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flere innspill. Jeg har visst ikke satt meg helt inn i dette, hva er Dreambox? Kikket litt på linken som ligger i et innlegg litt lenger oppe, og det ser ut som noe man har i tillegg til parabol, stemmer det?

Nå har jeg kun vanlig antenne og får inn forholdsvis dårlig TV2 og NRK. Er interessert i å få inn kanalene bedre, samt TVNORGE og TV3, og gjerne et par andre kanaler også. Pluss at opptaksmulighet er viktig. Derfor tenkte jeg Riks-TV, anbefaler dere noe annet? Skal jeg bare sitte på gjerdet og vente på digitalboks med opptaksmulighet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flere innspill. Jeg har visst ikke satt meg helt inn i dette, hva er Dreambox? Kikket litt på linken som ligger i et innlegg litt lenger oppe, og det ser ut som noe man har i tillegg til parabol, stemmer det?

Nå har jeg kun vanlig antenne og får inn forholdsvis dårlig TV2 og NRK. Er interessert i å få inn kanalene bedre, samt TVNORGE og TV3, og gjerne et par andre kanaler også. Pluss at opptaksmulighet er viktig. Derfor tenkte jeg Riks-TV, anbefaler dere noe annet? Skal jeg bare sitte på gjerdet og vente på digitalboks med opptaksmulighet?
    Dreamboxen er en veldig fleksibel allt mulig maskin som støtter både satelitt, kabel og digitalt bakkenett. Jmf. det som står i spesifikasjonen: "DVB-S (Satellitt), -C (Kabel) or –T (Terrestial digitalt bakkesendt TV. Kommer 2007/8)". Man kan ta opp til harddisk som man har montert i Dreamboxen eller til en PC som er koblet til den via nettverk. Se ellers http://dreambox.no

Newcomer skumlerud sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dreambox

Hva kan man gjøre med en Dreambox som man ikke kan gjøre med PC? Forstår ikke helt vitsen med en slik kasse...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaulHarald
    Jepp. Den ser helt rå ut. Men dyr ja!

Siden jeg er en Mac-mann, kommer jeg helt sikkert til å teste denne her når bakkenettet er oppe og går. Sammen med en Mac Mini blir det en genial HTPC. Eller kanskje det burde hete HTMAC :-)

Elgato Systems
    Jeg bruker også Mac, men må visst ha det inn med t-skje... Hvordan vil dette fungere? Hva trenger jeg?

(Jeg ønsker som sagt å bruke det digitale bakenettet, og ha opptaksmulighet.)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..jeg ser ikke problemet i å ikke kunne ta opp i full HD og kunne beholde det og kopiere tingene mellom hardiskene.
    JA, en av grunnene (og sikkert den største) er jo dette med pirater.
    Folk tar opp feks simpsons i HD og legger det ut på nettet så alle kan laste det ned.
    Men, det går jo også allerede ann i dag?! så hva f er det de prøver på egentlig?! det eneste disse filmfolka da klarer er jo å stoppe den gjennomsnittige bruker som bare har lyst til å beholde feks opptaket av sønnen fra dagsrevyen.
    Piratene finner alltid nye løsninger...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •