Der var Grundig DTR 8270 og Riks-TV på plass i stua

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Der var Grundig DTR 8270 og Riks-TV på plass i stua

Der var Riks-TV oppe og gikk hjemme hos meg. Innledende bemerkninger:

- Det er en overdrivelse at kanalskifte tar tre sekunder
    - Riks-TV-kortet skal settes inn opp-ned
    - Savner påminner i EPG-en
    - Trykk på DISP-knappen på dekoderens fjernkontroll for å skifte til riktig oppløsning (576i ble automatisk valgt hos meg, tror 720p er ideelt på min Sony KLV-V40A10E?)

Newcomer spiderworm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, hvor kjøpte du tuneren?

Går det ann å forandre på kanallisten? Eventuelt legge inn favoritt lister selv?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen formening om kvaliteten på bildet kontra parabol evt. DVD?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte tuneren på Expert på Majorstuen idag.
    Er på flyttefot så jeg har ikke skaffet meg Get dekoder da jeg tror jeg får Canal Digital etterhvert. Denne får duge imellomtiden så jeg får greit bilde på min 40".

Skjønner ikke hva de tenker på når de lanserer RiksTV med den simpleste dekoderen. Hadde jeg ikke planer om å dumpe denne på hytta etterhvert så hadde det ikke blitt noe kjøp pga manglende støtte for NRKs fancy tekst-tv.

* Det følger ikke med antenne. Har en simpel innendørs antenne som funker bra nok på Sagene i Oslo
    * Jeg får ikke sett TV2 før jeg har ringt og bestilt kort fra RiksTV. Butikkene gir bare ut kort for pakken. Er spent på om dette kommer til å ta lang tid. Synes fortsatt at det er idiotisk at TV2 fikk lov til å kreve kort selv om de sender ut 2009 uten abb.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden tråden referer til en spesifikk boks så har jeg et tips som kan være aktuelt for noen:

Jeg har en Samsung 40m61 og koblet til Grundig boksen med hdmi. Da fikk jeg beskjed på Samsungen at denne modusen ikke var støttet. Først når jeg også koblet til med scart til HD-opptakeren og trykket litt rundt fant jeg ut at det kom av hvilken displaymodus dekoderen står i. Samsungen takler ikke Auto og 576i, så jeg har den på 720p. Harddiskopptakeren takler kun 576i.
    Siden Grundigen enten står som default i Auto eller 576i så fikk jeg altså feilmeldingen.
    Man kan skifte modus ved å trykke Disp knappen nederst til høyre på fjernkontrollen og trykke en gang til innen 2 sek for å skifte til neste modus. Når jeg skiftet modusen blinker det litt til og fra på skjermen før bildet kommer.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av majestic
    Siden tråden referer til en spesifikk boks så har jeg et tips som kan være aktuelt for noen:

Jeg har en Samsung 40m61 og koblet til Grundig boksen med hdmi. Da fikk jeg beskjed på Samsungen at denne modusen ikke var støttet. Først når jeg også koblet til med scart til HD-opptakeren og trykket litt rundt fant jeg ut at det kom av hvilken displaymodus dekoderen står i. Samsungen takler ikke Auto og 576i, så jeg har den på 720p. Harddiskopptakeren takler kun 576i.
    Siden Grundigen enten står som default i Auto eller 576i så fikk jeg altså feilmeldingen.
    Man kan skifte modus ved å trykke Disp knappen nederst til høyre på fjernkontrollen og trykke en gang til innen 2 sek for å skifte til neste modus. Når jeg skiftet modusen blinker det litt til og fra på skjermen før bildet kommer.
    En god grunn til å ikke kjøpe Samsung ...

Det er jo helt sykt at Samsung TV'n ikke støtter standard definisjon over HDMI. Samsung TV'er skal også ha problemer med HDMI fra Canal Digital HD mottager og HDMI fra Sky sine HD mottagere i England.

Auto betyr sannsynligvis at det blir samme format på HDMI som på sendingen og siden det ikke er HDTV i bakkenettet så blir det 576i over HDMI når du setter mottageren til auto.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spiderworm:
    Kjøpte tuneren på Expert Bonus i Stavanger.

Det går an å lage flere favorittlister, både til TV-kanalene og til radiokanalene. Ja, du kan faktisk gi favorittlistene egne navn.

jakv:
    Jeg mener bestemt at bildet er noe dårligere enn både parabol og DVD. Det jeg merker det på er kantutjevning. Det er til tider kantete og pikselaktig. Mulig det er fordi HDMI rett og slett gjør bildet for skarpt, kontra scart. Dette problemet har jeg imidlertid ikke når jeg ser DVD.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen som tør å mene noe om hva som er ideell oppløsning for min Sony KLV-V40A10E med signalene vi får via bakkenettet? 1080i ble veldig flimrete (det er det ikke når jeg ser Blu-ray). Sendingene er vel uansett ikke i høyere oppløsning enn 576, så kanskje jeg lurer meg selv når jeg tror 720p er en del bedre enn 576p?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunchr
    Er det forresten noen som tør å mene noe om hva som er ideell oppløsning for min Sony KLV-V40A10E med signalene vi får via bakkenettet? 1080i ble veldig flimrete (det er det ikke når jeg ser Blu-ray). Sendingene er vel uansett ikke i høyere oppløsning enn 576, så kanskje jeg lurer meg selv når jeg tror 720p er en del bedre enn 576p?
    Jeg vet ikke hva som vil fungere best men dersom du ikke kjører med 576i inn på Sony'n så risikerer du at det er mottageren/dekoderen som gjør at bildet er kantete og pixelaktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Grundig DTR 8720 du mener og ikke 8270 ??

Jeg ser frem til en boks med PVR. Spent på funksjonene:

Fra rikstv sine sider:

Mottaker med opptaksmulighet (PVR)
    Ønsker du virkelig å nyte alle fordelene med digital-tv, er dette valget. Denne mottakeren har alt det basismottakeren inneholder, pluss innebygd harddisk og opptaksmulighet. Aldri før har det vært enklere å spille inn dine favorittprogram. Du kan til og med spille inn fra flere kanaler samtidig, eller se på en kanal og ta opp fra en annen. Med denne mottakeren kan du bruke pauseknappen når du ser på tv, og fortsette å se når det passer deg.
    Denne typen mottaker vil være tilgjengelig i løpet av høsten.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunchr
    Jeg mener bestemt at bildet er noe dårligere enn både parabol og DVD. Det jeg merker det på er kantutjevning. Det er til tider kantete og pikselaktig. Mulig det er fordi HDMI rett og slett gjør bildet for skarpt, kontra scart. Dette problemet har jeg imidlertid ikke når jeg ser DVD.
    Har du prøvd med andre innstillinger nå?
    Hvor mye dårligere enn f.eks. parabol vil du si at bildet er? Vanskelig spørsmål;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har denne boksen timer-innstillinger slik at jeg kan stille den inn så jeg kan ta opp på dvd-opptakeren min?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeast
    Har denne boksen timer-innstillinger slik at jeg kan stille den inn så jeg kan ta opp på dvd-opptakeren min?
    Har ikke funnet den funksjonen. Kommer muligens senere ved programoppdatering? Boksen er grei, men mangler en del funksjoner. De har nok fått litt dårlig tid før lanseringen.

Sendinger som ikke sender i widescreen blir sentrert midt på skjermen med store sorte felter på venstre og høyre side (men med riktige proposjoner) Er innstillinger for dette hvor valgene er full-skjerm og pan-scan men ser klin likt ut samme hva jeg velger.

Prøvd både HDMI og scart overføring på min Tatung 32" og er helt klart mest fornøyd med HDMI tilkoblingen på 720p, med scart ble f.eks nrk logo pikselert og rart.

Kvalitetsmessig RiksTV vs Canal Digital parabol må jeg kåre sistnevnte som vinner foreløbig. Virker som komprimeringen kanskje er litt høy? Men nå er det vel NRK som sender med høyest kvalitet på parabol? Litt lettere å si mer om kvaliteten når jeg får kort fra RiksTV og tilgang til mer enn bare NRK kanalene.

Har også måtte sette lydforsinkelsen til 90ms får å få den i sync, bruker phono kabler til lydoverføring, skal prøve s-pdif ved en senere anledning.

Favorittliste(r) er enkelt å sette opp, men den har allerede glemt mine valg en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spiderworm

Sendinger som ikke sender i widescreen blir sentrert midt på skjermen med store sorte felter på venstre og høyre side (men med riktige proposjoner) Er innstillinger for dette hvor valgene er full-skjerm og pan-scan men ser klin likt ut samme hva jeg velger.
    Mulig dette er smak og behag, men jeg synes det er bra at dette er "default" innstillingen. Sendinger i 4:3 bør jo sees i 4:3, ellers må du strekke bildet ut sideveis så alle ser tjukke ut, eller så må du zoome og kutte bildet oppe og nede.

Jeg klarer ikke å se på TV på noen av disse to måtene, har aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det. Stolper på høyre og venstre, eller "pillarbox" er slik det bør være fra kringkasteren - fordi det er slik bildet faktisk er.

Men - det burde jo gått an å switche mellom alle tre (pluss kanskje flere) slik at alle blir fornøyd.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaulHarald
    Mulig dette er smak og behag, men jeg synes det er bra at dette er "default" innstillingen. Sendinger i 4:3 bør jo sees i 4:3, ellers må du strekke bildet ut sideveis så alle ser tjukke ut, eller så må du zoome og kutte bildet oppe og nede.

Jeg klarer ikke å se på TV på noen av disse to måtene, har aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det. Stolper på høyre og venstre, eller "pillarbox" er slik det bør være fra kringkasteren - fordi det er slik bildet faktisk er.

Men - det burde jo gått an å switche mellom alle tre (pluss kanskje flere) slik at alle blir fornøyd.
    Vær klar over at NRK sender absolutt alt i 16:9 over bakkenettet. Det er ikke som på parabol hvor det sendes både 4:3 og 16:9.

Programmer som sendes i 4:3 over satellitt sendes i 16:9 over bakkenettet med sorte stolper(pillar box). Dvs. de sorte stolpene er fra sendignen og ikke dekoderen. Ser dette når jeg bruker DVBViewer og DVB-T kort. Får ikke sjekket hvordan de andre kanalene i bakkenettet gjør dette siden de er kryptert.

Jeg tror Grundig boksen sannsynligvis kan vise 4:3 sendiger i full skjerm på 16:9 TV. Da blir det selvfølgelig helt feil bildegeometri med ekstra brede personer men jeg foretrekker selv å ha slike bilder fremfor sorte stolper.

Er det noen som har sett eller har en link til brukermanual for Grundig boksen ?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, det forklarer jo alt. Ikke rart valgene i menyen ikke har noen innvirkning da. Skal se hvordan det blir på de andre kanalene når jeg mottar kortet i løpet av uken, håper ikke alle kjører NRK måten. Valgene på tuneren mister jo da all hensikt. Foretrekker også å strekke bildet til å dekke hele skjermen.

Brukermanual følger ikke med, kun ett utbrett hefte i A4 størrelse på seks sider hvor side 1 tar seg av sikkerthet og hva som følger med i pakken. Side 2 viser tilkoblingsskjema og bilde av frontpanelet til tuneren, side 3 viser oversikt over fjernkontrollen, side 4 kort installasjonsforklaring. Side 5 og 6 viser diverse feilmeldinger og hva du skal gjøre når disse oppstår og også de tekniske spesifikasjoene til boksen.

Er også noen on-screen guider på tuneren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sendere I Rogaland

Kjøpte boks på fredag og dro forventningsfullt til hytta for å teste den ut. Skiftet ut VHF antennen med en stor UHF rettet mot Bokn senderen og koblet til dekoderen. Gliste bredt og trykket på knappen for kanalsøk. Brått slutt på gliset. Null kanaler, null signal. Flere forsøk ga samme resultat. Har alltid hatt godt signal på NRK1 fra Bokn. Ettersom frustrasjonen tiltok, snudde jeg antennen 90gr mot vest. Nytt kanalsøk. Jippi, kanallisten ble installert og TV'en vartet opp med topp bilde, men signalet var svakt. Tiltakende regnvær frøs bildet og signalet ble borte.
    Så til spørsmålet. Noen som kan svare? Hvilke sendere er satt i drift i Rogaland? Tror signalet jeg til slutt fikk inn, var et reflekssignal fra Lifjell. På NTV sitt dekningskart er Bokn oppgitt som gjeldende sender. Hytta ligger på Bersagel.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha relativt godt TV2 signal for å ta i mot det digitale bakkenettet. Det sender på helt andre frekvenser enn NRK1. Det er grunnen til at du måtte skifte antenne. Regner med at det er en refleks av noe slag du får inn. Har du prøvd å søke etter "vanlig" TV2?

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser tårnet på Romsås i Oslo i luftlinje. Jeg måtte justere ganske nøysåmmelig for å få inn alle kanalene med min bord antenne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tobias
    Nytt kanalsøk. Jippi, kanallisten ble installert og TV'en vartet opp med topp bilde, men signalet var svakt. Tiltakende regnvær frøs bildet og signalet ble borte.
    Har du en aktiv antenne? Om ikke, prøv å kjøpe en aktiv en da Grundig boksen gir 5 volt spenning ut. Om du har signal, men dårlig, er jeg nesten sikker på at det vil funke.

Hvilke sendere er satt i drift i Rogaland?
    Alle sendere er i drift i Rogaland.

Tror signalet jeg til slutt fikk inn, var et reflekssignal fra Lifjell.
    For å finne ut hvilken sender du er på kan du sjekke signalet under Menu-4-4-1 på Grundig boksen. Lifjell sender på kanal 31, 26 og 45 mens Bokn sender på kanal 36, 54 og 57

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •