Der var Grundig DTR 8270 og Riks-TV på plass i stua - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 77 av 77
    Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan er det med signalkvaliteten hos folk. Har nettopp fått inn boksen i huset, men signalet ligger på jevnt rundt 30%, noe som betyr at sendingene ikke blir visst.

Bruker innendørs antenne (som vi klarte og få inn TV2 på før, om enn med litt snø), og peker omtrent rett mot senderen - som er knappenfjellet i Bergen (bor i Fyllingsdalen). Det er litt skog i veien, og litt terreng.

Er det noen som kan anbefale noen gode tips til og få bedre signal?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet for å sette antenne på utsiden av veggen? Øker signalstyrken mye det, særlig om den er retningsbestemt.
    Kan hende at små justeringer innendørs kan gi utslag også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har du mulighet for å sette antenne på utsiden av veggen? Øker signalstyrken mye det, særlig om den er retningsbestemt.
    Kan hende at små justeringer innendørs kan gi utslag også.
    Har muligheten til dette, så får prøve det til helgen. Er det noen antenner som kan anbefales, men som ikke er så altfor dyr... (ser at clas ohlson og biltema har noen som de anbefaler for DVB-T)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at det ikke skal noen spesiell antenne til. Prøv med en fra Biltema eller Clasern om du har dem i nærheten.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennis1982
    Har muligheten til dette, så får prøve det til helgen. Er det noen antenner som kan anbefales, men som ikke er så altfor dyr... (ser at clas ohlson og biltema har noen som de anbefaler for DVB-T)
    Den passive med 16db forsterkning til 598,- hos Clas er meget god. Biltema har vel bare en med 13db om jeg ikke husker feil, om vi ser bort fra de aktive (med innebygd forsterker). De aktive er ikke nødvendvis bedre, de forsterker også opp støyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til dere som har kjøpt Grundig boksen hos en forhandler...

Når man kjøper denne sammen med rikspakken, følger det da med kort i pakken slik at dette kan tas i bruk med en gang eller er dette noe som må bestilles fra RiksTV og tar litt tid?

Dersom det følger med, og man kjøper ekstra mottakere med lavere abonnementspris. Er dette også noe som kan tas ibruk med en gang?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

javisst!

Sitat Opprinnelig postet av hanskongen
    Et spørsmål til dere som har kjøpt Grundig boksen hos en forhandler...

Når man kjøper denne sammen med rikspakken, følger det da med kort i pakken slik at dette kan tas i bruk med en gang eller er dette noe som må bestilles fra RiksTV og tar litt tid?

Dersom det følger med, og man kjøper ekstra mottakere med lavere abonnementspris. Er dette også noe som kan tas ibruk med en gang?
    Du får en konvolutt med kort + info med dekoderen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av telonæ
    Du får en konvolutt med kort + info med dekoderen
    På Expert her fikk jeg ikke det i går. Skulle få det i posten.
    Hos Elkjøp derimot fikk vi det med da jeg kjøpte pakke til moren min.

Satser bare på at mitt kort er her før mandag, hvis ikke må jeg være sint igjen, og det er jeg lei av på Expert...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå godt til anskaffelse av en antenne fra clas Ohlson med 15dB passive forsterker, men jeg kommer så vidt over 30% på styrken (fremdeles 0 på kvalitet) - Var inne og sjekket på dekningskartet igjen, og så at min beste sender er fra knappen, har ikke direkte syn ut til denne (Et haug skjuler senderen) Vi får inn TV2 nå med snø på, men ikke RIKSTV. Er det vits i å prøve mer, eller kan jeg bare returnere alt sammen...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å dreie antennen rundt? Er det andre sendere i en annen retning?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har du prøvd å dreie antennen rundt? Er det andre sendere i en annen retning?
    De andre senderene er enda mer skjult. Leitet litt mer igår og fant ut at TV2 kom ganske bra inn til tider, men det gikk fort opp og ned med styrken (gikk mellom 35-70%. Sjekket de andre kanalene, og det var mye rart der og på styrken. Jeg trodde at alle skulle være like kraftige, men det viste seg og ikke stemme.

Har gjort alle mine tidligere instillinger av antenne med NRK1 som referanse.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå godt til anskaffelse av en antenne fra clas Ohlson med 15dB passive forsterker, men jeg kommer så vidt over 30% på styrken (fremdeles 0 på kvalitet) - Var inne og sjekket på dekningskartet igjen, og så at min beste sender er fra knappen, har ikke direkte syn ut til denne (Et haug skjuler senderen) Vi får inn TV2 nå med snø på, men ikke RIKSTV. Er det vits i å prøve mer, eller kan jeg bare returnere alt sammen...
    Jeg vet ikke hvor mye arbeidet du er villig til å legge i det, men du kan jo prøve å heve antennenen og få deg en god forsterker. Du bør i tilfelle gå for en med veldig lavt støytal. Triax har mange gode, f.eks. denne: Triax Digital UHF forsterker MFA324 - CableCom Web eller om du vil mate den med strøm fra Digitalboksen kan du bruke denne: Triax Digital UHF forsterker MFA651 - CableCom Web

Er du foresten 100% sikker på at koakskabelen er koblet riktig?

Hvilke kanaler er det skal ta imot? Det kan jo kanskje også hjelpe å få en antenne som har forsterkning på riktig sted.

Jeg har det problemet her hos meg. Jeg tar imot svake kanaler fra Sverige på kanal 22 og 26, og antennen min har beste forsterkning rundt kanal 50. Jeg burde hatt en antenne som har best forsterkning langt nede.

De fleste antenner som dekker hele UHF båndet (kanal 21 - 69) har forsterkningen øverst i båndet. Den til 598,- hos Clas Ohlson har 12db nederst og 16db i toppen.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddjob
    Jeg vet ikke hvor mye arbeidet du er villig til å legge i det, men du kan jo prøve å heve antennenen og få deg en god forsterker. Du bør i tilfelle gå for en med veldig lavt støytal. Triax har mange gode, f.eks. denne: Triax Digital UHF forsterker MFA324 - CableCom Web eller om du vil mate den med strøm fra Digitalboksen kan du bruke denne: Triax Digital UHF forsterker MFA651 - CableCom Web

Er du foresten 100% sikker på at koakskabelen er koblet riktig?

Hvilke kanaler er det skal ta imot? Det kan jo kanskje også hjelpe å få en antenne som har forsterkning på riktig sted.

Jeg har det problemet her hos meg. Jeg tar imot svake kanaler fra Sverige på kanal 22 og 26, og antennen min har beste forsterkning rundt kanal 50. Jeg burde hatt en antenne som har best forsterkning langt nede.

De fleste antenner som dekker hele UHF båndet (kanal 21 - 69) har forsterkningen øverst i båndet. Den til 598,- hos Clas Ohlson har 12db nederst og 16db i toppen.
    Hei, knappen fjellet har 33, 49, 39 og jeg kjøpte en antenne fra Clas Ohlson:

Art. Nr Elementer forsterking Lengde Pris
    32-8120 43 stk 15 dB 140 cm 329,00

Husker ikke helt hva tallene var for foran/bak.

Koakskabelen går jeg ut ifra er riktig koblet. Får inn TV2 helt greit (med snø) på analog bakkenett.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, knappen fjellet har 33, 49, 39 og jeg kjøpte en antenne fra Clas Ohlson:

Art. Nr Elementer forsterking Lengde Pris
    32-8120 43 stk 15 dB 140 cm 329,00

Husker ikke helt hva tallene var for foran/bak.

Koakskabelen går jeg ut ifra er riktig koblet. Får inn TV2 helt greit (med snø) på analog bakkenett.
    Om du gidder å legge penger i det vil jeg anbefale deg en av forsterkerne jeg nevnte i forrige tråd, heve antennen og kanskje også kjøpe en enda bedre antenne. Triax har en som heter Unix100 som går fra kanal 21-50 og har 17db forsterkning rundt de kanalene du tar inn.

3db regnes som en dobling av signalet.

http://www.triax.dk/Antennemateriel/Antenner/UHF.aspx?productId={85F2CAEE-39F3-438E-83A7-6BE14BA0DB24}&Tab=0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Tror ikke du får tatt opp så lenge HDMI utgangen
    er tilkoblet TV'n. Har sett meldinger om at det ikke kommer
    noe signal ut på scart når HDMI er tilkoblet.

Har ikke testet dette selv men jeg ville tro at det skulle være mulig å ta opp dersom du kobler til DVD/HD opptageren via scart og videre fra DVD/HD opptageren til TV.

Det er sikkert noen som har Grundig boksen som kan teste hva som kommer ut på Scart når HDMI er aktivert med 576i over HDMI. Det er jo interessant å vite. Composite,S-video eller RGB er avhengig av 576i for å fungere med TV og DVD/HD opptager.

På Canal Digitals HD mottager kommer det ikke ut RGB på scart når HDMI er aktivert men den kan heller ikke sende 576i over HDMI slik Grundig boksen kan. På CD HD mottager er det er fortsatt composite video ut på scart når HD utgang med 576p,720p eller 1080i er aktivert. Den boksen har også egen VCR scart utgang med composite/S-video aktivert samtidig som 576p,720p eller 1080i er aktivert.
    Ved å benytte 576i (trykk på "disp"-knappen på fjernkontroll) får en bilde på både HDMI og scart. På scart har en valget mellom RGB og kompositt (CVBS) via menyinnstilling. Om ikke alt for lenge skal det være klar en ny software som tillater ulik oppløsning på scart/hdmi. Eks. 1080i på hdmi, mens scart fortsatt vil ha 576i.
    :-D

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddjob
    Om du gidder å legge penger i det vil jeg anbefale deg en av forsterkerne jeg nevnte i forrige tråd, heve antennen og kanskje også kjøpe en enda bedre antenne. Triax har en som heter Unix100 som går fra kanal 21-50 og har 17db forsterkning rundt de kanalene du tar inn.

3db regnes som en dobling av signalet.

http://www.triax.dk/Antennemateriel/Antenner/UHF.aspx?productId={85F2CAEE-39F3-438E-83A7-6BE14BA0DB24}&Tab=0
    Har endelig fått inn et signal - ligger rundt 100% på kvalitet, men bare rundt 40-50 på styrke. (Antenne står nå i ett tre, så vet ikke hvor lenge det holder...)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig fått inn et signal - ligger rundt 100% på kvalitet, men bare rundt 40-50 på styrke. (Antenne står nå i ett tre, så vet ikke hvor lenge det holder...)
    Det høres bra ut det. Det er signalkvaliteten som er viktigst. Jeg har 100% på kvaliteten, men bare 37% på styrke på Svenske muxer jeg tar imot og det funker fint uten pixelfeil/mosaikk i bildet.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •