Der var Grundig DTR 8270 og Riks-TV på plass i stua - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 77
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hyp3z
    Ja det står da i manualen at den støtter det, og dersom jeg ikke tar helt feil så må den støtte HDCP for å få bære HD-Ready logoen(?).
    Den må ikke. Jeg tror ikke noen tester og godkjenner HDMI og HDCP funksjonaliteten i TV'er før de merkes med HD Ready logo- Hvis HDCP ikke fungerer som det skal så kan du trolig heve kjøpet. Det er vel 5-års frist på produksjonsfeil.

Først så bør du sikker sjekke om TV'n din har siste software versjon. Det kan jo være at TV'n bare trenger en oppdatering av software.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm ja det er jo klart mulig. Det er så og si ingen informasjon om TVen på Hyundai's sider, men skal prøve å sende en mail ang. software versjon.

EDIT:
    Fikk tak i en HDMI DVD-spiller som jeg testet TV-en med, og det fungerte faktisk helt uten problemer ved bruk av en DVI-HDMI kabel. Men når jeg kobler til Grundig-dekoderen får jeg fortsatt svart skjerm, også når jeg prøver å endre oppløsning fra "Auto" til "570i" med "Disp"-knappen.. Da må vel feilen ligge i Grundig boksen?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Den må ikke. Jeg tror ikke noen tester og godkjenner HDMI og HDCP funksjonaliteten i TV'er før de merkes med HD Ready logo- Hvis HDCP ikke fungerer som det skal så kan du trolig heve kjøpet. Det er vel 5-års frist på produksjonsfeil.
    I følge Wikipedia er det et krav at et HD-Ready apparat skal støtte HDCP over enten DVI eller HDMI.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runewa
    I følge Wikipedia er det et krav at et HD-Ready apparat skal støtte HDCP over enten DVI eller HDMI.
    Ja det er udiskutabelt men EICTA tester ikke at TV'ene er i henhold til "Hd Ready spec" før en tv produsent får lov til å kjøpe retten til å benytte "Hd ready" logoen på den aktuelle hdtv modellen.

Det er opp til tv produsenten selv å teste TV'n. Det kan jo i værste fall bli den berømte bukken og havresekken
    men i en moderne flattv kan sikkert det meste fikses i software oppdatering.
    EICTA: Press Releases

Det ser ut som en av "testene" består i å krysse av om TV'n f.eks. støtter HDMI. Hvis dette faktisk er testen som gjennomføres for å få lov å benytte HD Ready logo så er det egentlig ikke noen test.
    http://www.eicta.org/web/news/telecharger.php?iddoc=384

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Da har jeg bytta dekoderen som ikke fungerte (lyd forsvant, så bilde og så låste boksen seg) og det gikk greit å få bytte på fjerde forsøk! Nå fungerer det perfekt!

Så til dere som sliter med samme problem så vil jeg anbefale å bytte dekoder da det må være en fabrikasjonsfeil. Husk bare å ringe 09595 først for å få hjelp der samt en bekreftelse på at boksen må byttes. Dermed kan dere med RiksTV i ryggen si at dere fikk beskjed om å bytte.

muthe

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fabrikkfeil, hmm det kan forklare at boksen andre dagen hadde fryst seg helt og idag rapporterte TVen manglende signal. Måtte ta strømmen begge gangene.
    Begge gangene skjedde det uten at jeg så på, så jeg vet ikke om lyden forsvant først osv.
    Går fortsatt og venter på kortet for TV2. Det hjalp vel ikke å være først i køen på lørdagen.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet ut det digitale bakkenettet litt nå og må si at jeg er mildt sagt er lite imponert. Nå har det seg slik at jeg ser veldig lite på TV og så siden det er den billigste løsningen for meg så er det ingen krise. Dagsrevyen og en eller annen fotballkamp er mitt bruk.
    Uansett måtte jeg jo sjekke ut hvordan film ser ut. Benket meg ned foran Heat som ble sendt på Filmkanalen til TV2. Makan til komprimert og blast bilde skal man lete lenge etter. Så ut som en dårlig divxversjon med svært flat 2 kanals lyd. Lyden hørtes ut som mp3 med veldig lav bitrate. Man hadde jo mye bedre bilde med et analogt bilde og lyd med godt signal. Dersom ikke de klarer å sende mindre komprimert, og med skikkelig surround etter at de skrur av de analoge signalene, er konklusjonen at dette er noe realt søppel. Avoid at all cost folkens! Må vel legge til at mye av vanlig TV så litt bedre ut men ikke bra. Tror de kan glemme å prøve seg på noen som helst form for HD når man nå blir sittende og telle firkanter og artifakter.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la også veldig merke til komprimeringen på noen kanaler. Men da jeg så på hotell babylon på nrk, var kvaliteten ganske bra faktisk. Jeg tror også bildekvaliteten blir bedre etterhvert når de får stengt det analoge nettet og fått lagt ut flere bedre dekodere.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at de komprimerer så mye, jeg hadde selv tenkt å teste ut litt, men med disse tilbakemeldingene så drøyer jeg. Fyren i expert-butikken sa også rett ut at det var mye bedre kvalitet fra satelitt.

De komprimerer jo i realtime, så over tid blir sikkert encoderne forbedret. Derimot er jeg tvilende til om de velger å øke bitrate'n per kanal når det analoge nettet stenger...tipper griskheten råder og at de trykker inn så mange kanaler de bare kan.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan en ta opp fra DTR 8720 - digital mottaker med en dvd/hd opptaker?
    Rikstv sier at en ikke kan dette med denne boksen.
    Synes det er litt rart.
    Noen som har erfaringer med det?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av riks
    Kan en ta opp fra DTR 8720 - digital mottaker med en dvd/hd opptaker?
    Rikstv sier at en ikke kan dette med denne boksen.
    Synes det er litt rart.
    Noen som har erfaringer med det?
    Tror ikke du får tatt opp så lenge HDMI utgangen
    er tilkoblet TV'n. Har sett meldinger om at det ikke kommer
    noe signal ut på scart når HDMI er tilkoblet.

Har ikke testet dette selv men jeg ville tro at det skulle være mulig å ta opp dersom du kobler til DVD/HD opptageren via scart og videre fra DVD/HD opptageren til TV.

Det er sikkert noen som har Grundig boksen som kan teste hva som kommer ut på Scart når HDMI er aktivert med 576i over HDMI. Det er jo interessant å vite. Composite,S-video eller RGB er avhengig av 576i for å fungere med TV og DVD/HD opptager.

På Canal Digitals HD mottager kommer det ikke ut RGB på scart når HDMI er aktivert men den kan heller ikke sende 576i over HDMI slik Grundig boksen kan. På CD HD mottager er det er fortsatt composite video ut på scart når HD utgang med 576p,720p eller 1080i er aktivert. Den boksen har også egen VCR scart utgang med composite/S-video aktivert samtidig som 576p,720p eller 1080i er aktivert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Har ikke testet dette selv men jeg ville tro at det skulle være mulig å ta opp dersom du kobler til DVD/HD opptageren via scart og videre fra DVD/HD opptageren til TV.
    Dette fungerer helt fint hos meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det bare meg som synes at denne dekoderen viser seg å være en smule søppel? Pen boks med praktisk størrelse, men det virker som den er svak. Skulle gjerne hatt en som var litt mer teknisk godog som kunne dra bedre nytte av digitale sendinger enn denne.

Er jeg bare alene om å synes dette?

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Benket meg ned foran Heat som ble sendt på Filmkanalen til TV2. Makan til komprimert og blast bilde skal man lete lenge etter.
    Koble til med HDMI. Scart-utgangen på denne boksen er desverre ikke god :sad:

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke benyttet meg av scart men Hdmi i og med at det liksom skal være digitalt dette her

Newcomer geirvb sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Har testet ut det digitale bakkenettet litt nå og må si at jeg er mildt sagt er lite imponert. Nå har det seg slik at jeg ser veldig lite på TV og så siden det er den billigste løsningen for meg så er det ingen krise. Dagsrevyen og en eller annen fotballkamp er mitt bruk.
    Uansett måtte jeg jo sjekke ut hvordan film ser ut. Benket meg ned foran Heat som ble sendt på Filmkanalen til TV2. Makan til komprimert og blast bilde skal man lete lenge etter. Så ut som en dårlig divxversjon med svært flat 2 kanals lyd. Lyden hørtes ut som mp3 med veldig lav bitrate. Man hadde jo mye bedre bilde med et analogt bilde og lyd med godt signal. Dersom ikke de klarer å sende mindre komprimert, og med skikkelig surround etter at de skrur av de analoge signalene, er konklusjonen at dette er noe realt søppel. Avoid at all cost folkens! Må vel legge til at mye av vanlig TV så litt bedre ut men ikke bra. Tror de kan glemme å prøve seg på noen som helst form for HD når man nå blir sittende og telle firkanter og artifakter.
    På de fleste kanaler med unntak av NRK og TV2 må jeg legge fargebalansen mer mot blått for å få korrekte farger. I heletatt er mye av det som går på TvNorge og TV3 litt "gulgrønt". Noen andre som har opplevd dette?

Newcomer geirvb sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT:
    Fikk tak i en HDMI DVD-spiller som jeg testet TV-en med, og det fungerte faktisk helt uten problemer ved bruk av en DVI-HDMI kabel. Men når jeg kobler til Grundig-dekoderen får jeg fortsatt svart skjerm, også når jeg prøver å endre oppløsning fra "Auto" til "570i" med "Disp"-knappen.. Da må vel feilen ligge i Grundig boksen?
    Sender en standard DVD spiller med HDMI ut HDCP kodet signal da. Jeg trodde dette bare ble benyttet på HD-DVD og BluRay, samt HD klare dekodere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det er mulig du har rett, men det virker som om "handshaket" tar sted siden bildet ikke kommer frem med et første, men først etter TV-en er ferdig å instille seg etter kanalen. Det er ikke på samme måte som f.eks VGA-kanalen.

Sakset fra wikipedia
    HD DVD, Blu-ray Disc and DVD players (with HDMI or DVI connector) use HDCP to establish an encrypted digital connection. If the display device does not support HDCP, then a connection cannot be established.
    Sakset fra avsforum.com
    All standard definition, upscaling DVD players are required to used HDCP for upscaled, protected content. This is why you can not watch an upscaled movie on a projector with a (non-HDCP) DVI connector.
    Kanskje noen andre som kan bekrefte/avkrefte dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare meg eller er det veldig stor forskjell på bildekvalitet på NRK og TV2 sine kanaler (NRK 1,2,3 og TV2, Zebra, NyhetsKanalen osv) og f.eks TV3 (som ser helt ræva ut) og Discovery Channel?
    Jeg sitter her med scart i RGB modus men trenger likevel ikke kikke nøye for å se bildeforskjellene på disse kanalene.

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hyp3z
    Er det bare meg eller er det veldig stor forskjell på bildekvalitet på NRK og TV2 sine kanaler (NRK 1,2,3 og TV2, Zebra, NyhetsKanalen osv) og f.eks TV3 (som ser helt ræva ut) og Discovery Channel?
    Videokvaliteten vil variere fra kanal til kanal men for kanaler som NRK og TV 2 er videokvaliteten meget bra. For andre kanaler som TV3, Viasat 4 og Discovery ikke fullt så bra. Dette skyldes nok mye at NRK og TV 2 koder sitt signal fra SDI til MPEG-4 for bakkenettet mens andre kanaler blir rekodet av fra bl.a. MPEG-2 som gir et dårligere utgangspunkt og dermed et dårligere resultat. Så har det selvfølgelig noe å si hvilken bitrate man har tilgjengelig.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •