RiksTV eller Canal Digital?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RiksTV eller Canal Digital?

Sitter og tenker på hva som vil være en fornuftig måte å få TV signaler inn i heimen på fremover. Siden vi egentlig ikke er videre opptatt av å se på TV så har vi pr. i dag kun vanlig analogantenne. (Var bra bilde på den gamle 32" CRT, men er ikke noe særlig på 50")

Ser det egentlig som at det er to reelle valg, RiksTV og Canal Digital (parabol), men hva po... skal man velge? Er egentlig mer opptatt av bilde/lydkvalitet enn antall kanaler. Med familiepakken til CD får jeg de kanalene jeg er interssert i, og det gjør vi også med RiksTV, men de har TV3 i tillegg, som W kunne tenkt seg å se.

Ser minimalt med sport, og filmer vil jeg se når jeg bestemmer, ikke TVprogrammet, så noen HD pakke er egentlig ikke aktuelt.

Har en Panasonic 50PX70, og ser for meg at enten HDMI eller komponentsignal må være mst aktuelt å bruke i tilfelle.

Så, hvilken gir best kvalitet på bilde og lyd? Innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Ser det egentlig som at det er to reelle valg, RiksTV og Canal Digital, men hva po... skal man velge?
    Er ikke det ett valg?... ;-)

Med familiepakken til CD får jeg de kanalene jeg er interssert i, og det gjør vi også med RiksTV, men de har TV3 i tillegg, som W kunne tenkt seg å se.
    Høres ut som du har argumentert deg fram til svaret her.
    Så, hvilken gir best kvalitet på bilde og lyd? Innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.
    Tja, jeg har ikke sett hva RiksTV har å by på. Men jeg ville tro de to alternativene var svært like på ren billedkvalitet fra leverandør. Det er vel mer et spørsmål om HW hos sluttbruker og den er jo i konstant utvikling.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hvertfall TV3 via Canal digital kabel-tv... Bare får å gjøre det enda vanskeligere for deg

disregard, så ikke du snakket om parabol...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel er ikke aktuelt, da jeg bor noe langt uti periferien. Skulle tro det iallefall. Bebyggelsen her jeg bor er litt for spredt til at det er snakk om kabel med det første. Og det er såpass mange som har parabol at det neppe blir noe av heller.

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det er vel mer et spørsmål om HW hos sluttbruker og den er jo i konstant utvikling.
    Det er akkurat denne hardwaren jeg er litt skeptisk til. Forstår det slik at standardtunere for CD ikke er all verden å skryte av. Men hva som blir aktuelt fo RiksTV er det ikke så mye info å finne om heller.

Jeg skal ha noe som jeg ikke trenger være oppe hele natta for å lese bruksanvisning slik at jeg skal være i stand til å se Dagsrevyen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI er visstnok et krav på dekodere til RiksTV's tilbud, så til ditt behov, kan jeg tenke meg at det vil være det beste alternativet, siden TV3 også er interessant for dere. De fleste slike dekodere, er såkalt "plug & play" med minimalt med justeringer.

Canal Digital sine standardtunere har kun Scart-tilkobling, så med en digital skjerm som du har, er vel det lite fordelaktig.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    HDMI er visstnok et krav på dekodere til RiksTV's tilbud, så til ditt behov, kan jeg tenke meg at det vil være det beste alternativet, siden TV3 også er interessant for dere. De fleste slike dekodere, er såkalt "plug & play" med minimalt med justeringer.

Canal Digital sine standardtunere har kun Scart-tilkobling, så med en digital skjerm som du har, er vel det lite fordelaktig.
    Ser ut som om det ryker noen kameler her da ;-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har sett bilde på den Grundigboksen som har kommet i salg?
    Og som kan si noe om billedkvaliteten på den?

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet er fargestrålende og sylskarpt, og Teknofil oppdaget ingen negative effekter av den kraftige MPEG-4-komprimeringen.

For folk med vanlig antenne med skygger, snø og annen analog TV-bildestøy, er bildekvaliteten en åpenbaring.

Nå kan Guri i lia legge vekk brillene.
    Blir liksom litt tynt grunnlag for å si noe om denne boksen egentlig er bra. Når bilde heller ikke er nevnt hverken på pluss eller minussida i konklusjonen så lurer jeg litt.

Vil jeg få bedre bilder fra denne enn en paraboltuner som ikke er for dyr?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riks tv er det eneste riktige for deg!
    du skal jo ikke ha HD , da kan du glemme Cd sånn er det med den saken

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel opplest og vedtatt. RiksTV på meg :-)

Takker for inspill.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Riksen

bare hyggelig jakv
    vil gjerne høre hva du synes om , den nye mottakeren, og riks tv når du får det :>

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er over en måned før de kommer i gang her da, men kan godt komme med noen inntrykk :-)

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har så vidt sammenlignet Grundig-boksen fra RiksTV med Kaon-boksen til Get. Get videreformidler stort sett satellittsignaler bl.a. fra Canal Digital så det skulle være relevant sammenligning.
    Videokvaliteten vil variere fra kanal til kanal men for kanaler som NRK og TV 2 synes jeg RiksTV er hakket bedre med skarpere og klarere bilde. For andre kanaler som TV3, ZTV og Discovery tvert om. Dette skyldes nok mye at NRK og TV 2 koder sitt signal fra SDI til MPEG-4 for RiksTV mens andre kanaler blir rekodet fra MPEG-2 som gir et mye dårligere utgangspunkt. Det kan m.a.o. bare bli verre
    Begge bokser koblet til TV (Panasonic 42PV70) RGB via scart. Grundig-boksen har dessuten HDMI som gir enda noe bedre videokvalitet

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med oss som er låst til get? Får vi en boks med HDMI da dette er noe jeg absolutt trenger? Eller må jeg bruke det ekstremt dårlige scart boksen til get. Da dette gjør meg frustrert... Eller kan jeg kjøpe riks pakken gjennom dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanAnus
    hva med oss som er låst til get? Får vi en boks med HDMI da dette er noe jeg absolutt trenger? Eller må jeg bruke det ekstremt dårlige scart boksen til get. Da dette gjør meg frustrert... Eller kan jeg kjøpe riks pakken gjennom dem?
    Det spørs hvordan kabelnettet er lagt opp. I fks. borettslag er det en enkel sak å koble på en antenne som går rett gjennom til deg (hvis de ønsker det). Dvs. at du da kan kjøpe en mottaker for Riks-tv og koble til vegguttaket ditt. Evt. kan du bruke sette opp en vanlig antenne selv (kanskje innendørs antenne under forutsetning av gode forhold).
    Alle mottakere som er (Grundig DTR8720) eller blir godkjent av Riks-Tv har HDMI-utgang.
    GET er en konkurrent til Riks-tv, og følgelig kan det ikke kjøpes gjennom dem. Tuner kan kjøpes i din nærmeste elektroforhandler i september.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg kan f.eks bruke tv kortet mitt fra get gjennom Grundig boksen? Eller funker ikke dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanAnus
    Så jeg kan f.eks bruke tv kortet mitt fra get gjennom Grundig boksen? Eller funker ikke dette?
    Desverre. De er konkurrenter, så du må tegne abonnement (som du fks. må hos Canal Digital og Viasat). RiksTV - Digital-tv for alle

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ville dere anbefalt for oss.. i den ene stua har vi Dreambox med abonnement fra både CD og Viasat (alt av kanaler). I den andre stua har vi Get PVR.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •