Nettverk – Elko home link vs. fiber el. koaks?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer AdrenalineX sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nettverk – Elko home link vs. fiber el. koaks?

Jeg skal legge kablet nettverk i et nytt hus og har lagt to rør til hver boks i hvert rom, men lurer på hva slags kabler jeg skal bruke? Jeg har kikket litt på Elko home link, som bruker en oppgradert cat 6 kabel (cat 7), men den blir kanskje litt i tykkeste laget for mine 16 mm rør? Hva med fiber eller koaks, er det et godt alternativ? Jeg ønsker senere og ha tripple play slik at jeg får tv, telefon og internett fra samme bredbånds leverandør. Trenger jeg da antenne-forsterkeren fra elko, eller trenger ikke ip-tv denne? Jeg er veldig nysgjerrig på en fiberoptisk løsning, men finner veldig lite info på dette, bare at det er dyrt. Hva slags kabler bør jeg velge og hva trenger jeg av utstyr?

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God gammel Twisted Pair Cat5e vil gjøre jobben. Du kan helt fint kjøre 1 Gbit på Cat53 kabel helt stabilt.

I et bolighus vil det være korte avstander, og i og med at du legger kablene i seperate trekkerør så vil støy fra andre kilder være minimal.

Fiber og Coax ville jeg sett helt bort fra.

Newcomer AdrenalineX sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja cat-5e er en visst en oppgradert variant av cat-5 av noe bedre kvalitet, men vil denne være bra nok for tv signaler? Anbefaler du denne type kabel fordi jeg bare har 16mm rør eller fordi jeg ikke kommer til å merke forskjell på denne og cat-6? Det hadde vært flott om jeg kan bruke samme kontakter for tv som for data og telefon slik som Elko home link systemet.

Jeg lurer også fremdeles på om jeg trenger antenne-forsterkeren fra Elko, da jeg kommer til å gå over til ip-tv senere? Jeg antar man trenger denne for å få sendt de analoge tv signalene til de forskjellige punktene i huset, men denne er vel unødvendig når jeg får ip-tv via bredbånds leverandør om et halvt års tid (de oppgraderer til fiber nå)? Ka du tru?!?

PS: Hvorfor er ikke fiber aktuelt?

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror IP TV er litt tidlig enda...vel du trenger coax for å distribuere et antennesignal fra parabol / digitalt bakkenett til tuneren din.

For å distribuere TV internt i huset så kjøper du deg en Dreambox som streamer TV ut til PCer knyttet til PC-nettverket.

Cat5e anbefaler jeg fordi det er tilstrekkelig for hjemmebruk. Cat6 og Cat7 brukes der hvor det er mye kabler buntet sammen og hvor der er mye signal støy fra andre kilder, og det er speiselt vikig å skjerme kablene fordi de er brukt i viktige systemer.

Fiber er bare tungvint og dyrt. Du oppnår den samme båndbredden hjemme med twisted pair som fiber, og du slipper å konvertere mellom TP og fiber, for de fleste aparater og PCer i dag har TP ethernet inngang og ikke fiber.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisforskjellen fra CAT5E til CAT6 er veldig liten (noen få 100-lapper skilnad på en spole), så jeg kommer til å trekke CAT6 i mitt hus som er under bygging nå.

CAT5E holder sikkert greit til gigabit eth., men CAT6 føler jeg meg litt tryggere på at klarer kommende 10Gig også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TrondK
    Prisforskjellen fra CAT5E til CAT6 er veldig liten (noen få 100-lapper skilnad på en spole), så jeg kommer til å trekke CAT6 i mitt hus som er under bygging nå.

CAT5E holder sikkert greit til gigabit eth., men CAT6 føler jeg meg litt tryggere på at klarer kommende 10Gig også.
    Enig med du, det ville jeg også gjort. Hilsen tidligere elektriker. Nå jobber jeg med data.

Til trådstarter (du har kanskje gjort deg ferdig alt men...)

Her hjemme har jeg fått fiber inn til huset men fra sentralen anbefaler leverandøren Cat5e til TV,internett og telefon. Jeg ville også lagt CAt6 til mitt hjemme nettverk, hadde det ikke vært for at jeg skal flytte og derfor bare legger det jeg må.
    Fiber trukket rundt til forskjellige rom i huset blir litt vel over the top og upraktisk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •