dekoder + tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: dekoder + tv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dekoder + tv

Hei jeg leste en artikkel i vg. Der stod det at man burde vente med å kjøpe tv,fordi tv`ne på dagens marked hadde DVB-T-dekoder beregnet på mpeg-2. Mens det norske bakkenettet blir kodet i mpeg-4.

Spørsmålet mitt blir det da: er det mulig å kjøpe en utvendig dekoder boks som fungerer med mpeg-4 og kjøre dette på en "gamel modell"? Vil dette fungere bra? og hvor mye er prisen ca for en slik boks?

Det er vel da sansynelig at de gamle tv`ne med de gamle innebygde dekoderne vil synke vanvittig i pris.

setter pris på svar.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin87
    Hei jeg leste en artikkel i vg. Der stod det at man burde vente med å kjøpe tv,fordi tv`ne på dagens marked hadde DVB-T-dekoder beregnet på mpeg-2. Mens det norske bakkenettet blir kodet i mpeg-4.

Spørsmålet mitt blir det da: er det mulig å kjøpe en utvendig dekoder boks som fungerer med mpeg-4 og kjøre dette på en "gamel modell"? Vil dette fungere bra? og hvor mye er prisen ca for en slik boks?

Det er vel da sansynelig at de gamle tv`ne med de gamle innebygde dekoderne vil synke vanvittig i pris.

setter pris på svar.
    Ja det er ikke noe problem å kjøre med ekstern dekoderboks på samme måte som satellitt og kabeldekodere. RiksTV baserer seg også på dekodere.

TV'n vil ikke fungere som en TV med innebygd MPEG4 dekoder. Man må velge kanal på den eksterne dekoderen så TV'ns egen tuner vil ikke kunne brukes. Det blir en unødvendig boks i forhold til en TV med MPEG4 støtte men elles blir det samme funksjoner. Det kommer jo dekodere med innebygde harddiskopptagere etterhvert så det er ikke sikkert at det er så negativt med ekstern dekoder. Selv en TV med MPEG4 støtte vil sannsynligvis ikke kunne motta de krypterte kanalene og da ender man opp med kun NRK,lokal tv og åpen kanal dersom man ikke har dekoder.

Prisen er vel ikke klar enda men en forutsetning for å stenge analoge sendere er at dekoderene ikke skal være dyrere enn 1500kr. Dekoderene som følger med RiksTV pakken (kr.189 pr.måned) blir sannsynligvis mye billigere enn 1500kr.

Det finnes også moduler som kan gjøre et MPEG2 basert TV kompatibelt med MPEG4. Da må TV'n i tillegg til MPEG2/DVB-T tuner ha common interface port ( PCMCIA port) for plassering av modul. Om slike moduler faktisk virker gjenstår å se. Det er heller ikke sikkert at RiksTV vil tillate slike for de krypterte kanalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk nå ble jeg iverfall litt klokere.