IPTV, Kabel, parabol, eller det nye bakkenettet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer AdrenalineX sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

IPTV, Kabel, parabol, eller det nye bakkenettet?

Jeg har akkurat kjøpt et nytt ferdighus med skjult anlegg (serie koblet) for analog telefon og tv. Før jeg flytter inn, ønsker jeg å oppgradere dagens system slik at jeg kan sette opp flere datamaskiner i nettverk, ha bredbånds telefon og tv i flere rom.

Jeg har sett litt på Elko link home, hvor man bruker de samme vegguttakene til både tv, telefon og internett, men regner med at dette blir for dyrt/vanskelig, da det må legges opp nytt skjult anlegg (parallell koblet), med minst to nye rør til hvert rom. Da jeg ikke har særlig lyst til å ødelegge veggene i mitt nye hus for å få lagt nye rør, tror jeg at det eneste fornuftige er å satse på et trådløst nettverk. Hva mener dere?

Jeg vet det er mulig å få både tv, telefon og internett via bredbånd nå, men lurer litt på om IPTV vil fungere med et trådløst system? Burde jeg satse på IPTV, kabel tv, det nye bakkenettet eller kanskje parabol? Jeg trenger egentlig ikke flere kanaler enn det man får gjennom vanlig kabel tv, men ønsker å vite hva slags tv kabel jeg skal legge i de tomme boksene jeg har til rådighet i hvert rom (serie koblet). Jeg er også interessert i å vite hva jeg trenger av utstyr (dekodere ol), hva må jeg passe på og hvilke leverandører jeg bør satse på?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avhengig av rekkefølgen på punktene dine ville jeg prøvd å få kabel frem til der tv'en skal stå. Enten ved å plassere modemet der eller trekke en nettverkskabel fra eit punkt som står tidligere i serien. Da er du iallefall sikret god tilkobling.

Regner med at det er brukt 16 mm rør, så du kan prøve å trekke to kabler i samme rør, men det kan være vanskelig å få til. Du må isåfall smøre godt.

Ellers har du jo både muligheten til både trådløs tilkobling eller via strømnettet hvis du bruker f.eks Jensen Homeplug.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ric
    Ellers har du jo både muligheten til både trådløs tilkobling eller via strømnettet hvis du bruker f.eks Jensen Homeplug.
    Skal du ha trådløst så er neppe A eller G-standarden nok, du må nok kjøpe en utstyr med draft-N-standarden. Nå er ikke N-standarden ferdigratifisert, men Intel har satset på den uansett gjennom Santa-Rosa for bærbare. Data over strømnettet finnes, men er tregt, selv om nyere produkter har vært gode: TEST: Philips nettverk over strømkabler - DinSide Data

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ønsker muligheten til å se på forskjellige tv-kanaler i forskjellige rom samtidig så ville jeg ha vurdert Mediaportal, VLC eller lignende. Slike løsninger innebærer en mediaserver som er fysisk koblet til tv/radio signal, og som streamer en eller flere mediastrømmer over IP (trådløst eller ethernet).

Fordelen med en slik løsning er at du setter inn tuner-kort for kabel, parabol, bakkenett etc. Dessuten kan du bruke denne boksen til å gjøre opptak (pvr-funksjonalitet) koblet opp mot programguiden.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •