Godkjent boks til RiksTV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Godkjent boks til RiksTV

Slettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si av kort og tuner parring er aktivert i det Norske bakkenettet?

Kortet kan kun benyttes i en dekoder?

Aviser preiker jo om å ha egen dekoder på hytta så man kan ta med kortet osv.

solberg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hkmod25
    • MPEG-4 AVC MP@L3
    H.264/MPEG-4 AVC: - Wikipedia, the free encyclopedia

Main Profile (MP): Originally intended as the mainstream consumer profile for broadcast and storage applications, the importance of this profile faded when the High profile was developed for those applications.

Level 3:
    Level number :3
    Max macroblocks per second : 40500
    Max frame size (macroblocks) : 1620
    Max video bit rate (VCL) for Baseline, Extended and Main Profiles : 10Mbit/s
    Examples for high resolution @
    frame rate
    (max stored frames)
    in Level

352x480@61.4 (12)
    352x576@51.1 (10)
    720x480@30.0 (6)
    720x576@25.0 (5)

Jeg får ikke dette helt til å stemme. 576@25p, 576@50i og 10mbit/s ??? Jeg trodde da at 720@50p skulle være med fra dag 1, noe som ville kreve Level 3.2 (720@50p, 20mbit/s)!

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parring vil forøvrig være spikeren i kista for min del hva gjelderbakkenett.

-k

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    H.264/MPEG-4 AVC: - Wikipedia, the free encyclopedia

Main Profile (MP): Originally intended as the mainstream consumer profile for broadcast and storage applications, the importance of this profile faded when the High profile was developed for those applications.

Level 3:
    Level number :3
    Max macroblocks per second : 40500
    Max frame size (macroblocks) : 1620
    Max video bit rate (VCL) for Baseline, Extended and Main Profiles : 10Mbit/s
    Examples for high resolution @
    frame rate
    (max stored frames)
    in Level

352x480@61.4 (12)
    352x576@51.1 (10)
    720x480@30.0 (6)
    720x576@25.0 (5)

Jeg får ikke dette helt til å stemme. 576@25p, 576@50i og 10mbit/s ??? Jeg trodde da at 720@50p skulle være med fra dag 1, noe som ville kreve Level 3.2 (720@50p, 20mbit/s)!

-k
    Det var nok bare et utdrag av tekniske data. Siden det er sagt at alle dekodere skal støtte HDTV sendinger så støtter garantert alle dekodere
    MPEG-4 AVC HP@L4 ( slik DVB anbefaler for HDTV). Det står heller ingenting om støtte for HE-AAC lyd , teletext, DVB subtitle osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har søkt litt på diverse nettbutikker etter dekodere til det digitale bakkenettet, og fant disse tre (ingen er kommet på lager enda):

Grundig DTR8720
    Hos Elkjøp, Lefdal, Expert og Bergen TV- og antenneservice til rett under 1500. Ser ut til å være en enkel boks, med kortleser for RiksTV.
    Flest detaljer var det her: Bergen TV & Antenneservice AS

Grundig DTR8740MHP
    Hos Elkjøp og Lefdal til 2000. Ser ut til å være samme boks som over, men med MHP og mulighet for å pause sendingen på en Memorystick (eller kanskje de mener USB-minne?)
    Litt info her: Lefdal - Grundig Digital Dekoder

Sagem ITD81-HD
    Hos btv.no til 1500.
    Ser ut til å være en enkel boks uten MHP, kortleser eller tekst-TV(!). I motsetning til Grundig-boksene har denne modellen vært solgt i utlandet tidligere, og google gir en del treff på den.

Er det noen som vet mer om disse boksene, eller andre bokser på vei?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Parring vil forøvrig være spikeren i kista for min del hva gjelderbakkenett.

-k
    Så noe i en annen tråd ang. dette. Kan bruke samme kort i flere bokser, men de må være "innmeldt" til RksTV i ditt (korteierens navn) for at det skal fungere. Da kan du f.eks ta med kortet på hytta, men ikke til naboen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Duh...

Så da tar jeg bare med meg boksen og kortet til naboen

Dette er så typisk.. Isteden for å lage noe som kommer forbrukerene til gode, så skal de stikke kjepper i hjulene fra dag 1. Det største problemet for min del er at jeg får problemer med å bruke min htpc. Selv med et DVB-T kort så vil jeg ikke får kortet til å fungere i en Conax Cam. De kan gjøre så mye kvalme de bare vil, men jeg SKAL få dette til å fungere på min htpc, SAMME HVA SOM MÅ TIL!!! Håper at flere enn meg er med på å vise sin missnøye ovenfor RiksTV. Gleder meg til å få tak i en boks for å skru den opp. De vil aldri kunne vinne..... :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er den første boksen offisielt lansert: Første mottaker klar til digital-nett - digi.no

Og fant et bilde av programguiden på Fitjar-Posten:-) Nyhende frå Fitjar - Her er den første mottakeren for bakkenettet

Til slutt en test gjort av Teknofil: Eksklusiv Teknofil-test: Første test av din nye TV-dekoder - teknofil.no

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les om pairingen her:

Conax - en, products, cas extended, pairing

Det ser med andre ord ut til at pairingen som vanlig fungerer ved å knytte boksen opp mot kortet, ikke omvendt. Sannsynligvis kan du stikke kortet inn i en godkjent dekoder-boks en gang for å aktivere det, for så bruke det fritt i HTPCen din. PC-kort bryr seg ikke om pairing. Jeg tipper derfor på at det vil fungere utmerket.

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter her med Expert sitt bilag til Bergens tidende (16 august) og der er det tilbud på Grundig DTR 8720 til kr 399 (Med riskpakken for 12 mnd kommer det alt på 3587)

så når står bare valget mellom det, Viasat og Canal Digital - det eneste som virkelig er positivt for rikspakken er at en kan få inn TV2 (inkl zebra, film og nyheter), TVNorge og TV3 i en pakke. Ellers så får en flere kanaler via de andre digitale alternativene...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og er er hjemmesiden til RTV med beskrivelse av den første godkjente boksen

Her er den første mottakeren (dekoder) for bakkenettet - www.ntv.no

Her er den første mottakeren (dekoder) for bakkenettet

Grundig er første produsent som har fått godkjent en mottaker for det digitale bakkenettet. Mottakeren vil være i handelen til åpningen av det digitale bakkenettet i Rogaland 1. september. Alle som bestiller Rikspakken vil få kjøpe mottaker for under 500 kroner.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke noe nevnt ang. billedkvalitet i den testen, kun noen hentydninger.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stigto
    Det ser med andre ord ut til at pairingen som vanlig fungerer ved å knytte boksen opp mot kortet, ikke omvendt. Sannsynligvis kan du stikke kortet inn i en godkjent dekoder-boks en gang for å aktivere det, for så bruke det fritt i HTPCen din. PC-kort bryr seg ikke om pairing. Jeg tipper derfor på at det vil fungere utmerket.
    Spm: Med tanke på HTPC på Vista MCE med et Hauppauge! WinTV-HVR4000 og en Hauppauge! Smart CI USB, vil en da ved å gå på Expert, tegne et RiksTV abb og ta med hjem en Gundig boks, aktivere kortet i Grundig boksen for så å sette det inn i CI modulen til Hauppauge, FAKTISK kunne se Digitalt bakkenett i Oslo fra 6/9!?

Edit: ...og bruke en standard Conax CAM (eller kommer RiksTV med en egen proprietær en?)

Hmmm... "Am I right"???

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JR
    Spm: Med tanke på HTPC på Vista MCE med et Hauppauge! WinTV-HVR4000 og en Hauppauge! Smart CI USB, vil en da ved å gå på Expert, tegne et RiksTV abb og ta med hjem en Gundig boks, aktivere kortet i Grundig boksen for så å sette det inn i CI modulen til Hauppauge, FAKTISK kunne se Digitalt bakkenett i Oslo fra 6/9!?

Edit: ...og bruke en standard Conax CAM (eller kommer RiksTV med en egen proprietær en?)

Hmmm... "Am I right"???

Det er det ingen som vet enda før folk begynner å prøve dette, men jeg tror det skal gå. Det krever at programvaren du bruker støtter CI for det kortet, men Hauppauge er vanligvis godt støttet.

Merk også at det ikke finnes løsning for dekoding av HE-AAC-lyd slik den er implementert i transportstrømmen til RiskTV enda. Det ligger med andre ord an til litt prøving og feiling før alt er 100%.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Solberg
    Vil det si av kort og tuner parring er aktivert i det Norske bakkenettet?

Kortet kan kun benyttes i en dekoder?

Aviser preiker jo om å ha egen dekoder på hytta så man kan ta med kortet osv.

solberg
    Kortet kan benyttes i flere dekodere, forutsatt at dette registreres. Men flere kort kan ikke benyttes på en mottaker.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennis1982
    Sitter her med Expert sitt bilag til Bergens tidende (16 august) og der er det tilbud på Grundig DTR 8720 til kr 399 (Med riskpakken for 12 mnd kommer det alt på 3587)

så når står bare valget mellom det, Viasat og Canal Digital - det eneste som virkelig er positivt for rikspakken er at en kan få inn TV2 (inkl zebra, film og nyheter), TVNorge og TV3 i en pakke. Ellers så får en flere kanaler via de andre digitale alternativene...
    2988,- fra år 2.
    Husk også at en får 70% rabatt på abonnement til boks 2-6 (kjellerstua, soverommet, hytta osv...)

Utstyret gir også fordeler: krever bare en UHF antenne (kanskje bare en inneantenne!) Dekoderen klarer seg også med ett langt svakere signal enn det som en i dag må ha for å få inn ett akseptabelt bilde ved analog sending. Flere motakere vil nok kunne gå på 12v (Eks: Grundigs DTR8720/DTR8740)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av tevgyrt
    Jeg har søkt litt på diverse nettbutikker etter dekodere til det digitale bakkenettet, og fant disse tre (ingen er kommet på lager enda):

Grundig DTR8720
    Hos Elkjøp, Lefdal, Expert og Bergen TV- og antenneservice til rett under 1500. Ser ut til å være en enkel boks, med kortleser for RiksTV.
    Flest detaljer var det her: Bergen TV & Antenneservice AS

Grundig DTR8740MHP
    Hos Elkjøp og Lefdal til 2000. Ser ut til å være samme boks som over, men med MHP og mulighet for å pause sendingen på en Memorystick (eller kanskje de mener USB-minne?)
    Litt info her: Lefdal - Grundig Digital Dekoder

Sagem ITD81-HD
    Hos btv.no til 1500.
    Ser ut til å være en enkel boks uten MHP, kortleser eller tekst-TV(!). I motsetning til Grundig-boksene har denne modellen vært solgt i utlandet tidligere, og google gir en del treff på den.

Er det noen som vet mer om disse boksene, eller andre bokser på vei?
    Grundig DTR8720 er den første mottakeren som er godkjent: RiksTV - Digital-tv for alle

Grundig DTR8740MHP kommer i desember: MHP basert, dvs at de blant annet vil kunne benytte seg av NRK "digital tekst tv": Digital tekst-tv ….se videoen!
    Har også USB inngang for opptaksfunksjon via USB-minne (minnepenn etc).

Begge disse mottakerene vil kunne benyttes på 12v.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •