Godkjent boks til RiksTV - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sony kommer med TV med innebygd mottaker allerede i september:
    Alt i ett-TV i september: Her er Sonys nye bakkenett-TV! - teknofil.no

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

FAKTA: RiksTV og Windows Media Center

DVB/T sending fra RiksTV på digitale mottaker kort àla FireDTV, Hauppauge HVR etc. vil ikke kunne vise bilder eller lyd i Windows Vista Media Center.

Punkt 1: Kort og tuner er pairet og kan ikke paires uten at tunere er godkjent hos RiksTV for at den følger spesifikasjonene for RiksTV og DVB/T. En Cam vil ikke kunne brukes da kortet kan sperres mot Cam

Punkt 2: Mpeg4 og HE-ACC lyd er så nye standarder at bla. a Microsoft ikke har rukket å få dette ferdig til nå.

Punkt 3: I standarden for DVB/T ligger også en mengde tilleggsinformasjon som DVB-Tekst (subtitling) Embedden EPG (Live oppdatering av programguide) og mye, mye til.

Ref Punkt 2 og 3. Microsoft arbeider for alt de kan, i Irland, England og USA for å få dette ferdig. Noe av problematikken ligger også i sikkerhet. Filmselskapene bl.a. i Hollywood krever stor sikkerhet for at du/dere ikke skal kunne distrubuere HD DVD opptak (Jeg har testet FireDTV på tv-opptak i MCE på Mpeg2 og brent det til DVD, og da kan man jo skjønne (litt) at filmselskapen er harde i sine krav.

Vi prøver pr.dags dato og finne tilfredstillende løsninger for bruk inntil alt forhåpentligvis er klart neste år.

Skal holde dere oppdatert så fort det skjer noe, og skulle det være spørsmål, så svarer jeg så langt jeg kan.

MVH OW

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tevgyrt
    Sony kommer med TV med innebygd mottaker allerede i september:
    Alt i ett-TV i september: Her er Sonys nye bakkenett-TV! - teknofil.no
    Dette er meget bra. Men som kjent er det pairing på kort og mottaker. Dvs. at mottakere (også tv apparat med innebygd mottaker) må være godkjent av Riks-tv for å kunne tegnes abonnement på (og dermed motta annet enn NRKs programutvalg i MPEG4)). Dette for å sikre at hardware og software tilfredstiller spesifikasjoner fra Riks-tv.
    Da har jeg ett viktig spørsmål: Vil denne rekke å bli godkjent til september? Jeg har hørt at dette er en tidkrevende prosess, og at det neppe vil bli aktuelt før jan-08...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ingenting om hvor lang tid godkjenningen tar, men i artikkelen står ihvertfall dette:
    - 40-tommeren Sony Bravia KDL-40W3000 med Full HD-oppløsning og innebygd MPEG-4-mottaker kommer i salg i september, forteller produktsjef Kjell Ove Marienborg hos Sony til Teknofil.

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av own
    DVB/T sending fra RiksTV på digitale mottaker kort àla FireDTV, Hauppauge HVR etc. vil ikke kunne vise bilder eller lyd i Windows Vista Media Center.

Punkt 1: Kort og tuner er pairet og kan ikke paires uten at tunere er godkjent hos RiksTV for at den følger spesifikasjonene for RiksTV og DVB/T. En Cam vil ikke kunne brukes da kortet kan sperres mot Cam

Punkt 2: Mpeg4 og HE-ACC lyd er så nye standarder at bla. a Microsoft ikke har rukket å få dette ferdig til nå.

Punkt 3: I standarden for DVB/T ligger også en mengde tilleggsinformasjon som DVB-Tekst (subtitling) Embedden EPG (Live oppdatering av programguide) og mye, mye til.

Ref Punkt 2 og 3. Microsoft arbeider for alt de kan, i Irland, England og USA for å få dette ferdig. Noe av problematikken ligger også i sikkerhet. Filmselskapene bl.a. i Hollywood krever stor sikkerhet for at du/dere ikke skal kunne distrubuere HD DVD opptak (Jeg har testet FireDTV på tv-opptak i MCE på Mpeg2 og brent det til DVD, og da kan man jo skjønne (litt) at filmselskapen er harde i sine krav.

Vi prøver pr.dags dato og finne tilfredstillende løsninger for bruk inntil alt forhåpentligvis er klart neste år.

Skal holde dere oppdatert så fort det skjer noe, og skulle det være spørsmål, så svarer jeg så langt jeg kan.

MVH OW
    Hmmm...

Skjønner MCE i Vista ikke støtter ny teknologi ut av boksen. Det har vi lært oss å leve med ;-)

Men, til punktene dine OW;

1. Pairing slik jeg har forstått det vil for RiskTV ikke by på noe problem, så lenge kortet er initiert fra "min" RiskTV tuner (vil vel ha denne på soverommet når HTPC løsningen fungerer) før det settes i CAM modul i CI på en eks. Hauppauge USB sak... Eller?

2. Har ikke Vista (MCE da?) støtte for DVB-T (Mpeg4), er det det du sier? HE-ACC kan vel decodes at CoreAAC i Directshow og således "avlaste" MCE?

3. Jo, men er ikke bare dette ekstra "funksjonalitet"???

Er ikke noen kløpper innen dette fagfeltet, men jeg hadde øynet en løsning på mitt 1 HTPC, 2 tunere, egen DVD/HD opptager etc opplegg....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tevgyrt
    Jeg vet ingenting om hvor lang tid godkjenningen tar, men i artikkelen står ihvertfall dette:
    Det var ingen beskyldning av hverken deg, journalist eller Sony, bare ett retorisk spørsmål som ingen tydligvis har stilt...

- Det er forskjell mellom å lyve og ikke fortelle den fulle sannhet... hehe...:-D

Newcomer Syltynn sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje bedre å vente med å kjøpe boks...

Denne ser jo ikke så dum ut:
    Welcome to DGStation.

Evt. kommer jo også Dream Multimedia med Dreamboks 8000 (forhåpentligvis)

Her får man det beste fra 2 verdener, både bakkesendt og parabol i samme boks:-)

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av own

Ref Punkt 2 og 3. Microsoft arbeider for alt de kan, i Irland, England og USA for å få dette ferdig.
    Dette er jo gode nyheter Mitt inntrykk tidligere har vært at MS har boikottet embedded EPG basert på DVB-standard (EIT) og jobbet for at kringkastere heller skal distribuere disse dataene på MSs proprietære format.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil denne funke mot RiksTV?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toppskarv
    Nei, den har verken MPEG4 eller kortleser for RiksTV. Den fungerer med gratiskanaler i MPEG2, som brukes i de fleste europeiske bakkenettene.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toppskarv
    Den vil garantert ikke fungere på NRK en gang.

Jeg har ikke klart å finne spec'en på denne
    på Mustek sine web sider men den er mest sannsynlig
    kun i stand til å dekode "free to air" MPEG2 video og MPEG1 lyd.

Newcomer Jørgen gk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. synd at det bare er SP/DIF utgang... har ikke flere ledige optiske innganger på receiveren :?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare føye til et par ting her:

Selv om Microsofts Mediasenter-programvare ikke støtter DVB-T enda, så gjør nær sagt alle konkurrentene det. ProgDVB, DVBViewer og SageTV kan alle brukes.

Hvis de ikke har funnet på noe nytt med hensyn til pairing, vil kortet fungere bra i PC hvis det blir aktivert i en godkjent mottaker først.

Når det gjelder kryptering, er dette gjort for å hindre tyvtitting, ikke for å hindre opptak. BBC har sendt Hollywood-filmer i HD fritt i et par år nå. Spesialløsninger for å hindre kopiering blir gjort på distributørens initiativ for å binde kunden til utstyr og derme hindre konkurranse. Så vidt meg bekjent er dessuten alle disse spesialløsningene knekt av hackere.

Underteksting via Teletekst samt EPG har vært i bruk lenge og støttes av programvaren nevnt ovenfor. MPEG4 er ikke akkurat nytt - det finnes mange DirectShow-filtre for h.264. HE-AAC er derimot fremdeles et problem.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stigto
    BBC har sendt Hollywood-filmer i HD fritt i et par år nå.
    Hvis det er BBC sin HD testkanal du tenker på så sender BBC kun egenproduksjoner der.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Hvis det er BBC sin HD testkanal du tenker på så sender BBC kun egenproduksjoner der.
    Det er den jeg tenker på. De har blant annet sendt den første Pirates of the Caribbean-filmen der, så det er ikke bare egenproduksjoner.

Poenget var imidlertid at det ikke er noe generelt krav om DRM fra Hollywood - et annet eksempel er de amerikanske network-kanalene (CBS, NBC, FOX, ABC, UPN/The WB/The CW). Disse sender alle uten kryptering, og sender alle Hollywood-filmer i HD rett som det er.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

USB-minne for opptak?

Sitat Opprinnelig postet av Origo
    Grundig DTR8720 er den første mottakeren som er godkjent: RiksTV - Digital-tv for alle

Grundig DTR8740MHP kommer i desember: MHP basert, dvs at de blant annet vil kunne benytte seg av NRK "digital tekst tv": Digital tekst-tv ….se videoen!
    Har også USB inngang for opptaksfunksjon via USB-minne (minnepenn etc).

Begge disse mottakerene vil kunne benyttes på 12v.
    Vil det si at minnepenn kan brukes som et generell opptaksmedium?
    Hvilket format?
    Noe som kan spilles av på en PC?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av adetu
    Vil det si at minnepenn kan brukes som et generell opptaksmedium?
    Hvilket format?
    Noe som kan spilles av på en PC?
    Vet ikke formatet, men som alt annet digitalt materiale, er det kopibeskyttet og kan kun benyttes på apparatet det er tatt opp på.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet om det er noen nye bokser som er godkjent evt. som snart blir godkjent.

Litt trist å ha kun ett alternativ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette Expert.no en godkjent boks?

Evt. noen som vet noe om den i forhold til Grundig boksen?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Er dette Expert.no en godkjent boks?

Evt. noen som vet noe om den i forhold til Grundig boksen?
    Nei, ikke godkjent enda. Fortsatt kun Grundigs DTR8720 som er godkjent.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •