Husstander må betale for oppgradering av kabelnett???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Husstander må betale for oppgradering av kabelnett???

Vi bor i enebolig på Høvik i Bærum, og har gammeldags analog kabel-TV fra Canal Digital (opprinnelig Alfanett). Dette er et såkalt "300-nett".

Mange gater har fått oppgradert nettet slik at de har både digital TV og bredbånd. Selv hadde jeg det i en blokkleilighet på Høvik. Foreldrene mine fikk denne oppgraderingen i fjor i nabogaten, de bruker den ikke og betalte ingenting, men fikk et brev om at nettet nå var oppgradert.

I våre hus - som hverken er et borettslag eller sameie men eneboliger i en trekant av tre gater - har tiden stått stille. Men nå sier Canal Digital at de kan oppgradere nettet for kroner 4990 per husstand...

Hva er dette for noe??? Jeg har aldri hør om noe slikt. Burde de ikke oppgraderer deres eget nett slik at de beholder oss som kunder? Kablene ligger der allerede, og brevet vi har fått fremstår som om det skal graves kabel for første gang. Dette er signert en KAM (Key Account Manager) for Akershus i Canal Digital.

Jeg har mailet med tre forskjellige kundebehandlere i Canal Digital som sier at nettet oppgrderes over alt kontinuerlig, og at vi etterhvert får glede av denne utbyggingen.

Noen råd? Erfaringer? Synspunkter?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må nok betale alltid hver dyrt for eneboliger dette, koster når det er Graving,
    før kostet det 10.000 for en del år sia, smil du

eller sjekk om du kan få Fiber først fra Viken.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Graving? Det har ikke vært snakk om graving. Det er kabler til hvert eneste hus allerede, akkurat som i nabogatene. Det var ingen som gravde der da de gatene ble oppgradert.

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Dark, sjekk ut mulighetene for at du og naboene dine kan få fiber fra Viken i stedet. Veldig bra tilbud på innhold, med TV, internett og telefoni. Koster til sammenligning 3990 å koble seg til, forutsatt at de har planlagt utbygging i området ditt.

EDIT: Sjekk Viken Fibernett - Nyheter

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne hatt fra Viken ja - men de sier ingenting om gatene her.

Poenget mitt er egentlig enkelt: I pressemeldingene sier Canal Digital at ALLE NETT SKAL OPPGRADERES, og at "flere hundre millioner kroner er satt av til investeringene"

For disse 25 husene vil det koste rundt 225 tusen totalt, hvorav Canal Digital vil "sponse" 4100 kroner per husstand og at vi må betale 4990 hver. Minner igjen om at det her er snakk om en oppgradering av et gammelt kabelnett, ikke graving av nytt!

Synes dere jeg sutrer unødig? :-)

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er enkelt. Du har vist interesse for dette og kontaktet de. DA tenker de "hmmm.. Han vil ha dette ergo vi kan ta betalt" de er kyniske og prøver og suge ut alle kronene de kan få til.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-)

Bra svar. Men det er en ANNEN huseier her i gata som kontaktet dem. Det er VI ANDRE som nå lager bråk! Alle husene er like, alle har samme gamle antenne på taket som kan brukes til RiksTV så da har vi ihvertfall et pressmiddel.

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si at dere ikke er interessert.

Tror nok CD oppgraderer nettet likevel, men håper å få dette dekket av dere....

Med innenRIKS-tv og ADSL har du et godt alternativ i dag. Viken fiber er i sving på Høvik, avhengig av hvor dere bor, kan det bli et alternativ etterhvert også..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superman
    Si at dere ikke er interessert.

Tror nok CD oppgraderer nettet likevel, men håper å få dette dekket av dere....

Med innenRIKS-tv og ADSL har du et godt alternativ i dag. Viken fiber er i sving på Høvik, avhengig av hvor dere bor, kan det bli et alternativ etterhvert også..
    OPPDATERING: CD har kommet med nytt tilbud til disse huseierne, på 3150 kroner. Det skal angivelig inkludere en HD-dekoder, så da er det jo en ganske grei pris. Rart at de ikke bare graver i vei og selger tjenester etterpå spør du meg. Fortsatt maser de om at minst 20 av de 24 husene må være med, ellers blir det ikke noe av. Jeg er helt sikker på at alt for få er interessert.

Spørsmål (igjen): CD sier at DERES nett oppgraderes gratis her og der, i gater og andre steder. Men så sier de at for sameier, borettslag, vel og så videre - er det grunneiere/sameier som må bekoste oppgraderingen. De synes sikre på at vi 24 huseiere eier det interne nettet i en felleshage, men vi er hverken borettslag eller sameie. Rare greier. Sleipt forsøk på å få oss til å betale? Eller er kabler som ble gravd ned på 80-tallet virkelig "våre" fordi de ligger i bakken inne i en felleshage? Det står ikke noe i min kjøpskontrakt for huset vårt at vi eier en del av et felles nett.

I så fall kan de sikkert ikke komme og stenge min analoge kabel... :-)

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det var slik at alle husstander eier kabelen på sin eiendom uavhengig av om det er et boretslag/sameie eller privat hus. Installerte kabel fra CD i et hus jeg bodde i tidligere og da måtte jeg selv grave ned kabelen på tomta.... og sørge/betale for installasjon i huset.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •