Get nekter ansvar for tapte data - krasjet PVR

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Get nekter ansvar for tapte data - krasjet PVR

Nettavisen - Et digitalt tv-mareritt

Jeg kan forstå at man kan nekte ansvar dersom det hadde vært snakk om en vanlig harddisk i en pc - men denne get-boxen er annerledes.

Det er INGEN backupmulighet, dataene må bli på disken, og i tillegg så opplyser ikke get noe sted om at det er en hdd innebygget hvor dataene dine er under risiko for å bli ødelagt.

Etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser, har en kunde krav på erstatning for tapte data her? Eller å få rekonstruert sine data? Jeg mener ja, siden get har vært såpass slappe på opplysningssiden, og ikke har mulighet for backup.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at man har så mye rettigheter her.
    Man bare leier boksen, man har ikke kjøpt den, eneste man nok har krav på er ny pvr fra GET.

-J

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når man ikke blir informert noen steder om risikoen, hva da?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Men når man ikke blir informert noen steder om risikoen, hva da?

sikker på at det ikke står non steder med liten skrift?

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja..?

Selvom dataene er slettet er det enkelt å hente ut dataen igjen. Om jeg fortstod det rett har han harddisken selv?
    «Kritisk feil på harddisken. Harddisken i dekoderen har fått en feil og må dessverre formateres for å fungere igjen.»
    Ville skrudd fra hverandre dekoderen, satt harrdisken i en data og hentet igjen tapt data med EasyRecovery eller GetDataBack for NTFS eller FAT32, spørs litt hvordan disken er formatert

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Ja..?

Selvom dataene er slettet er det enkelt å hente ut dataen igjen. Om jeg fortstod det rett har han harddisken selv?

Ville skrudd fra hverandre dekoderen, satt harrdisken i en data og hentet igjen tapt data med EasyRecovery eller GetDataBack for NTFS eller FAT32, spørs litt hvordan disken er formatert
    Så enkelt er det desverre ikke da filen som opptaket ligger i ikke lar seg kopiere eller lese av med en pc,dessuten er innholdet kryptert.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bare å ta ut hardisken, og stappe i pcen så fikse der???

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    Er det ikke bare å ta ut hardisken, og stappe i pcen så fikse der???
    Mnjei. Teorien er at PVRen bruker ExFAT (en slags 64-bits-utgave av FAT32) som filsystem, og dette er det ikke så mye støtte for rundt om kring. Men jeg tror det skal være støtte for ExFAT i Windows Vista, og i så fall burde det være relativt greit å lese disken i en slik PC.

Men det forutsetter at det faktisk er ExFAT som brukes, og at det ikke er noe annet fiksfakseri med PVRen som f.eks. at dataene må dekrypteres gjennom programkortet for å kunne leses.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Nettavisen - Et digitalt tv-mareritt

Jeg kan forstå at man kan nekte ansvar dersom det hadde vært snakk om en vanlig harddisk i en pc - men denne get-boxen er annerledes.

Det er INGEN backupmulighet, dataene må bli på disken, og i tillegg så opplyser ikke get noe sted om at det er en hdd innebygget hvor dataene dine er under risiko for å bli ødelagt.

Etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser, har en kunde krav på erstatning for tapte data her? Eller å få rekonstruert sine data? Jeg mener ja, siden get har vært såpass slappe på opplysningssiden, og ikke har mulighet for backup.

Så lenge de tapte dataene kun er videoopptak av TV-programmer, så tror jeg ærlig talt ikke kunden vil få tilkjent noen erstatning fra noen instans. Det er tross alt litt forskjell på å miste alt man har jobbet på det siste året og på å gå glipp av et par episoder av et TV-program.

I beste fall tror jeg han kan få tilbakebetalt dekoderleie for en måned, ettersom
    man kan hevde at det er ufint å ta ekstra betalt for opptaksfunksjonalitet dersom man ikke får tilgang til opptakene man har gjort.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up Fet

Get suger største drittfirma i hele Landet
    nettet går ned telefonen detter ut samma med tv
    Hold deg unna, det tar Blodpris for oppgradering oxo
    engang ville de ha seg inn hos oss, vi hadde dem, men sa nei de vilel ha 5 års avtale, jeg bare lo anbefalte styret canal digital og sånn blei det,
    Få deg no annet jo fortere desto bedre
    vet du hvem som eier Get Microshitt de leide ut noder til dem før i hvertfall

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Data på en hdd kan (nesten) altid rekonstrueres. Platene skal omtrent være sprengt i fillebiter av dynamitt før man ikke kan hente ut noe data.
    Hvor krise det er å miste 4 episoder av Lost og noen gamle filmer tatt opp fra kabel-tv, er en annen sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bare ikke se for meg noen realistisk situasjon hvor innholdet på en PVR boks skulle være viktig nok til å skulle bruke på ti-tusenvis av kroner for disk recovery.

Greit nok at enkelte har en trang til å samle på alt mulig dritt, men det er da ikke kabel-tv selskapene sitt problem.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hagfors
    Jeg kan bare ikke se for meg noen realistisk situasjon hvor innholdet på en PVR boks skulle være viktig nok til å skulle bruke på ti-tusenvis av kroner for disk recovery.
    Samme her. Det vil være billigere å kjøpe DVD-settet med den aktuelle TV-serien enn det er å spørre IBAS om det er mulig å redde dataene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NTFS eller FAT32
    Hehe. NTFS og FAT32 er jo åpenbart ikke filsystem som er gunstig på mange store filer. Dessuten er NTFS propritært MS-filsystem, mens Get Box PVR kjører på en UNIX-kjerne.

Husk at hvis du åpner dekoderen din bryter du en forsegling som Get har lagt inn. Blir det da en skade på denne dekoderen står du ansvarlig, og må betale rundt en 5000 kroner i erstatning. (Dette er ikke din box, du kan ikke modde den, da du leier den av Get).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lassegs
    Husk at hvis du åpner dekoderen din bryter du en forsegling som Get har lagt inn.
    Det er ikke riktig. Jeg brøt ikke en eneste forsegling da jeg skrudde opp PVRen min og byttet til en større disk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •