Fikk meg en overraskelse da jeg satt og fikla med min CDC-7000 ST (Canal Digital's kombinerte mottaker for satelittsendt og bakkesendt digital-tv).

Bor i Halden, og tar i mot signalene i det digitale bakkenettet fra Høyås-senderen her i Halden. Sendingene er i mpeg-4 og min mottaker kan bare ta sendinger i mpeg-2. Bruker den for å få tilgang til det svenske bakkenettet. De norske kanalene kommer fram ved søk, men det er naturligvis ikke mulig å få bilde og lyd på skjermen (men tekst-tv og EPG kommer fram, likeså info om DVB-subtitles og "vanlig" tekst-tv-teksting).

Fikk meg en overraskelse da jeg kom til TV Norge (i mux 3). Intet bilde selvfølgelig, men helt OK lyd!

Antar at det testes å bruke "gammeldags" lydformat. CDC-7000 ST kan håndtere mpeg-1, layer 2 hvis jeg ikke husker feil.

Kan det være at Norkring/NTV har problemer med å få AAC-HE til å fungere?

Måtte ta en sjekk på de øvrige kanalene, men fant ingen andre som leverte lyd. En del av kanalene er kodet, og jeg prøvde å sette i et conax-kort i kortleseren (kort fra Canal Digital). Fant da ut at de fleste kanalene som signalerer koding (et $-tegn i infobjelken) koder i conax - hvilket ikke kommer som noen overraskelse. Overraskende er det imidlertid at bl.a. TV Norge IKKE er kodet i conax for øyeblikket - sjøl om det signaleres koding også på den kanalen.

Noen av dere som bruker PC-løsning eller CD's kombinerte HD-mottaker eller annet utstyr som får både lyd og bilde på TV Norge eller andre TV-kanaler (eller radiokanaler for den saks skyld)?

Mvh
Brumlebass 8)