Hvordan koble Cat5 i lyse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble Cat5 i lyse?

Jeg har nettop dratt en CAT 5 ledning inn i et soverom. Tanken var å ha data her. Men nå angrer jeg, og ville hatt BÅDE data og TV. Lar dette seg gjøre med kun 1 cat5 kabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp en switch PS DATA det vill sikkert fungere?

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Data bruker kun to par, par en(blåhvit - blå) og par to(orangehvit - orange) ihvertfall. Vet ikke hvordan det er med tv-signalet, men det bruker vel neppe 4 par. så jeg tipper det lar seg gjennomføre...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hurtige svar!!!!

Men er usikker på om det går med en switch.. Lyse boksen leverere 2 til tlf, 2 til tv og 2 til data (tror jeg). Det vil vel si at en hel Cat5 kabel må enten levere data eller tv.. Eller? Hvis jeg ikke deler den opp slik som OhmRecs sier...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra hussentralen er det separate linjer hvor TV og data er atskilt. Du kan derved ikke benytte samme kabel for begge.

Det er ikke problem å benytte standard switch for split av TV signalet til f.eks flere Lyse dekodere da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. Det betyr at jeg kun kan ha data eller Tv da. synd

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Ut fra hussentralen er det separate linjer hvor TV og data er atskilt. Du kan derved ikke benytte samme kabel for begge.
    Ikke det at jeg vet noe særlig om tv-signaler på TP-kabel, men dersom det ikke benytter mere enn 2 par lar det seg fint gjennomføre å kjøre både tv-signal og datasignal inn på en kabel igjen ut fra hussentralen. Dersom tv-signalet benytter mere en 2 par lar det seg ikke gjøre.

Hvorfor ikke gjøre det enklet, trådløst for pc og kabel for TV??

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje noen har et koplingskjema?

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk følgende konfigurasjon f.eks:

------Plugg1:
    Pinn 1-Oransje-hvit
    Pinn 2-Oransje
    Pinn 3--
    Pinn 4-Blå
    Pinn 5-Blå-hvit
    Pinn 6--
    Pinn 7--
    Pinn 8--

-------Plugg 2:
    Pinn 1-Grønn-hvit
    Pinn 2-Grønn
    Pinn 3--
    Pinn 4-Brun
    Pinn 5-Brun-hvit
    Pinn 6--
    Pinn 7--
    Pinn 8--

Ikke avmantl kabelen mer enn 5 CM, og ikke tvinn opp parene mer enn 13 mm. Det er standard
    Samme i begge ender.

Bruker du en elko uttak i veggen med 2 utganger så er det ikke noe problem å gjøre denne splitten inne i veggen.

Ved å splitte inne i veggen, på kontakt en bruk Orange par og grønt par, og kople disse på sine farger (altså 1+2 og 3+6), så ta blått par og brunt par og kople disse på orange og grønn farge i neste kontakt.

Lykke til

Newcomer altec sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rød og gul og hvit og svart, er det samme har han sagt:-))

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig takk!! Til orientering kan jeg si at jeg har kjøpt dobbel veggkontakt på Biltema. Håper disse duger... Da er det 2 i en boks, slik at jeg håper å dele Cat5 kabelen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva menes egentlig med avmantl? Er det avisolere? Og disse 13 mm... vil det si at disse parene skal beholde tvinningen, slik at kun 13 mm er løse? Hvorfor det egentlig? Gjelder dette uansett om jeg skal splitte eller ikke?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avmantling er det samme som avisolering, ja. I dette tilfellet menes det den ytre kappen. De individuelle lederne avmantles ikke, der er det kniver som skjærer seg inn i kjernen.

Ellers rotes det med kablingen i denne tråden. Standard ethernet benytter par 2 og par 3, som er pinne 1+2 samt pinne 3+6 (ikke 4+5 som det skrives her). I T568B-standarden (som er vanligst), er dette fargene orangehvit+orange og grønnhvit+grønn.

Les mer:
    TIA/EIA-568-B - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Virker Dette

Hei

Kan noen bekrefte at dette virker?

Vil det fungere dersom en mediespiller ala TVIX skal brukes?

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette _skal_ fungere helt fint. data bruker som tidligere nevnt 2 par (totalt 4 ledere) De 4 resterende kablene som ikke er ikke er i bruk , kan brukes til TV. TV til lyse går forøvrig på vanlig "TCP/IP" (akkurat som PC), så da trenger du de resterende 4 parene til dette. Bakdelen er at du innfører mere støy og du aldri ville kunne få hastigheter større enn 100mbit. Men vanlig tv signal (ikke HD) fra lyse krever ca 5-20 mbit, (per dekoder) så det går fint.

Sjekke litt opp og kommer med følgende forslag:

Finn en original Cat 5 kabel med plugg (til referanse med mindre du kan rekkefølgen på fargene i hodet - altså se hvordan kablene ligger inni pluggen) og gjør følgende på kabelen som skal gå inn til lyseboksen fra soverommet.

Bruk Hvitoransj/Oransj og Hvitgrønn/Grønn til PC.
    Sett disse nøyaktig slik de står i "referansepluggen"

Bruk hvitblå/blå og hvitbrun/brun til Lyse TV.
    Sett blå/hvitblå der oransj/hvitoransj står i referansepluggen
    sett brun/hvitbrun der grønn står i "referansepluggen"

Du må gjøre det samme i andre enden , men siden du ikke har noen referanse her så blir det noe verre , men skikkelige plugger har som regel både nummermerking og fargekoder , så det skal være en muligthet for å tenke logisk å finne ut av det. Jeg orker ikke tenke på det akkurat nå siden jeg nett har stått opp

Håper du forstår hva jeg mener.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge en kompis av meg, så skal det funke fint om du har en switch i begge ender. Koble både data og tv fra routeren inn i switchen i ene enden, og samme i andre enden i den andre switchen. Switchen vil så ta seg av sorteringen av signalet.
    Har ikke fått prøvd dette selv enda, men skal i løpet av et par uker.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke det en dyr løsningn kontra å bare splitte kabelen da? Samt du innfører enda en elektrisk boks på soverommet

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om du ønsker kun 10mbit eller 100/1000mbit LAN.
    Hvor mange ledere tvsignalet bruker, aner jeg ikke, det vett nok de andre her oppe bedre enn meg.

Men ja, det koster litt mer, men de er litt urelevant for min del, (ja jeg bygger også anlegg nå) siden jeg sannsynligvis trenger switch i begge ender uansett pga flere pcer osv. Samt at jeg har switcher liggende fra tidligere prosjekt

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har grubla litt på dette og forhørt meg litt , det virka høyst usannsynlig at det skulle fungere med en switch i begge ender. Og etter å ha sjekket litt opp så må jeg desverre si sorry mac , den løsningen kommer ikke til å fungere.

TV og PC er to forskjellige nett , å ved å sette en switch på i begge ender kommer data'ene til kollidere. Lyse boksen sender ut TCP/IP, altså vanlig "internett protokoll" til lyse-tv-dekoderen , med samme språk som hvilkensomhelst pc, det samme gjør "internett" delen, men de kan ikke krysses. Dekoderen skal ha data fra "tv" utgangen på lyse boksen , og pc'en fra "pc" utgangen på boksen. Når du setter en switch på i begge ender har ikke switchene peiling på hvem av PC og dekoderen som skal ha ha hvilke datapakker og dermed kolliderer det hele.

Vil du ha gigabit inn i rommet må du bruke en fullkoblet kabel , med alle 8 lederene , ellers vil det ikke fungere, pga støy på nettkabelen. Løsningen vi diskuterer her er ikke for å ha gigabit inn på soverommet , men tv og en pc med internettmuligheter, altså, ting som ikke nærmer seg 100mbit båndbredde engang. Med mindre du skal ha 3-4 dekodere og filserveren din på soverommet..

Det koker ned til løsningen jeg har nevnt lengre opp i tråden hvis dette skal løses med EN kabel, uansett hvordan du vrenger å vrir på det. Vil du sleppe unna lettere , er det en mulighet å sette på en "ferdig" splitter i hver ende slik du slipper å koble om de fyisiske lederne i cat-5 kabelen, men det tar deg 5 minutt arbeid i hver ende og det ser mye bedre ut med en dobbel RJ45 kontakt på veggen , enn stor splitter som blir hengende rett ut i fra et hull i veggen. Klart , det er bare min mening da

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig splitter på Claes Olson

Var hos min venn Claes Olson i går og han hadde ferdig lagde splitter til Cat 5 kabler. Dette fungerte bra (så tv og surfet samtidig).

Men, av diskusjonen over, vil man få lavere hastighet på data strømmen? Skal bruke det ene data punktet til en TVIX boks som skal brukes til HD matriale (full HD med DTS/DD lyd), vil denne måten å kable på være til problem for dette?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •