RiksTVs kanalpakker og priser - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 124
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mmartin
    Hello friends,

I came from outside of Norway, and I would like to get your kind help for the followings for my understanding;

1. About a year ago, I heard RiksTV (NTV Plus) would start digital broadcasting from Sep-2007 in HD format from the beginning, but I haven't found any comment (I'm a blind to Norwegian language) about HD in its website.
    Will RiksTV start digital broadcasting in HD from the beginning as I know?
    or start in MPEG-4 SD and then covert to MPEG-4 HD?
    The way I understand it, the network and receivers will be compatible with SD and HD. If anyone wants to transmit in HD they will be allowed to do so at a higher price, as long as there is sufficient available bandwidth.

In practice, I expect to se very little HD the next couple of years.
    2. If it is started in SD and will be convert to HD, is there any announcement for the converting time from RiksTV?
    As stated above, RiksTV seems to leave this to the content providers.
    3. What is the digital receiver for RiksTV?
    They have released a spec to hw manufacturers, so we will likely get a number of receivers to choose from. We may even get tvs with receiver capability somwhere down the line.
    4. There are many digital broadcasting from satellite and cable, can digital terrestrial broadcasting be popular and have a market?
    That is a good question.

For those who cannot recieve satellite or cable (or IP eventually), terrestrial broadcast clearly is a winner. It is always easier to win without competition, and Norway is sparsely populated and has lots of mountains.

On the other hand, many Norwegians live in appartements where a cable company get paid through the rent. I guess they often have long-time contracts with the cable company .

As to the user who can choose between terrestrial and sat and/or cable... who knows. Terrestrial will probably never have the raw total bandwidth of satellite or cable. This means that there will be either fewer channels or worse picture quality than cable/sat. On the other hand, terrestrial is more flexible in that you can move your receiver more easily. I think that what 95% of customers care about is what channels they get in the "baseline packet", and what they have to pay.

For me personally, that is sad because I wish the tv broadcast market was more open, allowing customers to use the equipment that they prefer instead of the equipment that the broadcaster force you to use/rent.

-k

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har på oppfordring ryddet litt i denne tråden. Udokumentert påstand angående RiksTV er fjernet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ghaddafi
    RiksTV sitt tilbud er et hån og et ran av forbrukerne
    Hvorfor ?

peram

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av ghaddafi
    RiksTV sitt tilbud er et hån og et ran av forbrukerne

Sitat Opprinnelig postet av peram
    Hvorfor ?

peram
    Man kan vel ikke si kanaltilbudet er overveldede bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det konkurenter på bakkenettet?? eller er det bare rikstv som er, bor i sogn og fjordane om det har noe med geografisk plasering. Er i tvil om jeg får inn parabol her da det er ett stort fjell i vegen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Finnes det konkurenter på bakkenettet?? eller er det bare rikstv som er, bor i sogn og fjordane om det har noe med geografisk plasering. Er i tvil om jeg får inn parabol her da det er ett stort fjell i vegen.
    NorgesTV eies av NRK, TV2 og Telenor driver et sett av bakkestasjoner sm vi kaller "bakkenettet".

Innhold leveres på bakkenettet av RiksTV og NRK.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Man kan vel ikke si kanaltilbudet er overveldede bra?
    Nei men å si at det er et ran og en hån er vel å ta hardt i. Det ble vel omtrent som forventet ut fra eierne og tilgjengelig båndbredde. Å benytte seg av bakkenettet er helt frivillig på samme måte som parabol og kabel - i motsetning til tv-lisensen som er obligatorisk for alle tv-eiere.

Politikerne har egentlig tilsynelatende gjort et sjakk-trekk: Istedetfor å bruke milliarder av samfunnets penger på å vedlikeholde et utdatert analog sendenett, setter man hele oppgaven ut til private aktører som betaler ned investering/vedlikehold med reklamepenger/betal-tv, og får samtidig større konkuranse på pris og innhold i tv-markedet. Så kan skattepenger brukes på helse og vei i stedet...

Jeg har et genuint håp om at RiksTV vil tillate meg å bruke den mottakerboksen jeg måtte ønske så lenge jeg betaler for kortet deres (noe som egentlig bare skulle mangle). Jeg synes at folk legger for lite vekt på dette.

-k

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Nei men å si at det er et ran og en hån er vel å ta hardt i.
    Er nok riktig det, men må si jeg er ganske provosert over det dårlige kanaltilbudet.

Jeg har et genuint håp om at RiksTV vil tillate meg å bruke den mottakerboksen jeg måtte ønske så lenge jeg betaler for kortet deres (noe som egentlig bare skulle mangle). Jeg synes at folk legger for lite vekt på dette.

-k
    Her er vi helt på linje. Når det gjelder parabolmottak var det på 1990 tallet stort sett analoge sendinger, og man måtte ha FilmNet dekoder, Sky Dekoder, TeleClub dekoder etc etc for å få inn de kanaler man ønsket.

Så kom D2Mac, (som også er analog) og "du verden"? her greide man seg med en "box" (med noen unntak), og det var hvilke kort man hadde som bestemte.

Hva har det kommet til nå? Joda, vi er tilbake til tilstander før D2Mac, med egne "boxer" for Viasat og CD (som er det vi har her på berget) med deres respektive kodesystemer og kort. Ønsker man utenlandske kanaler må disse også ha sine "boxer og kort".

Utrolig at man ikke kan lage et system hvor det er kortet som betemmer hva man ønsker å abonnere å se på, uavhengig om det er den ene eller den andre program leverandør.

Og hva gjør vi kunder med det? Sitter her "med lua i handa" og bukker og sier "tusen takk".

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei men å si at det er et ran og en hån er vel å ta hardt i.
    Er nok riktig det, men må si jeg er ganske provosert over det dårlige kanaltilbudet.
    Hva mener du med "dårlig" i dette tilfellet? antallet kanaler, eller fordelingen av dem? Hvis du synes det er for få kanaler, vil jeg egentlig påstå at du har hatt urealistiske forventninger om hvor stor båndbredde bakkenettet har tilgjengelig.

Jeg synes egentlig det er ganske godt gjort å få plass til noen og tjue kanaler på plassen som er til overs fra det analoge bakkenettet.

Når det gjelder utvalget av kanaler, så synes jeg også at det er helt greit. Jeg savner for så vidt flere kanaler i grunnpakka deres, jeg også, men kanalene jeg savner og kanalene jeg ville tatt bort for å få plass til dem er forskjellige fra de kanalene andre savner og de andre synes er overflødige. Det tyder på at de har funnet et rimelig greit kompromiss.

Utrolig at man ikke kan lage et system hvor det er kortet som betemmer hva man ønsker å abonnere å se på, uavhengig om det er den ene eller den andre program leverandør.
    Her er jeg helt enig. Jeg har ikke noe prinsipielt i mot å betale for å abonnere på TV-kanaler. Jeg har heller ingen problemer med å godta at jeg ikke kan distribuere opptak jeg gjør fra TV-kanaler på internett. Men jeg er ikke særlig glad for å bli pådyttet dekodere som er tilpasset innholdsleverandørenes krav, fremfor mine egne.

Men jeg er egentlig rimelig optimistisk akkurat her. I hvert fall i tilfellet RiksTV. Hvis det faktisk viser seg at høstens TV-modeller har innebygget MPEG4-kompatibel DVB-T-tuner, som bare trenger programkort fra RiksTV for å ta inn alle RiksTVs kanaler, så tror jeg dette kan være et lite ess i ermet for RiksTV.

Jeg tror også at etter hvert som folk får TVer og HDD-opptakere med digitale tunere i hus, og etter hvert som det dukker opp digitale dekodere på Elkjøp og Lefdal vil presset på kabelselskapene øke om å gjøre det mulig å bruke programkortene deres med alle vanlige dekodere.

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei men å si at det er et ran og en hån er vel å ta hardt i. Det ble vel omtrent som forventet ut fra eierne og tilgjengelig båndbredde. Å benytte seg av bakkenettet er helt frivillig på samme måte som parabol og kabel - i motsetning til tv-lisensen som er obligatorisk for alle tv-eiere.
    Dette var mitt poeng. Jeg synes det er topp at det endelig kommer et reelt digitalt alternativ til Viasat og CanalDigital.

Politikerne har egentlig tilsynelatende gjort et sjakk-trekk: Istedetfor å bruke milliarder av samfunnets penger på å vedlikeholde et utdatert analog sendenett, setter man hele oppgaven ut til private aktører som betaler ned investering/vedlikehold med reklamepenger/betal-tv, og får samtidig større konkuranse på pris og innhold i tv-markedet. Så kan skattepenger brukes på helse og vei i stedet...
    helt enig. Det er viktigere oppgaver i Norge enn fiber til alle hjem selv om jeg ikke ville si nei takk om staten kom og monterte fiber hjemme hos meg ;-)

-k
    Hvis det virkelig blir lansert tv med innebygget dekodere slik ryktene sier vil dette bli en realitet tror jeg....

peram

Newcomer PKD sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RiksTV utvider tilbudet

RiksTV annonser på sin nettside at nye tekniske tester viser at det er plass til flere tv-kanaler i det digitale bakkenettet, og utvider tilbudet ved å legge til BBC World.

RiksTV - BBC World

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok meget mulig valgt RiksTV hvis de bare hadde inkludert alle Canal+-kanalene i "RiksEkstra" (til en litt høyere pris). Irriterende for oss som stort sett har TV pga Premier League.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MSO
    Hadde nok meget mulig valgt RiksTV hvis de bare hadde inkludert alle Canal+-kanalene i "RiksEkstra" (til en litt høyere pris). Irriterende for oss som stort sett har TV pga Premier League.
    Den største ulempen med RiksTV at det er veldig dårlig kapasitet i bakkenettet de første årene (66Mbit/s). I perioden fra 2008-2009 stenges det analoge bakkenettet og da antydes det at det blir plass til 20 kanaler til.

Ulempen til RiksTV vil være at man ikke kan velge mellom 3 Premier League kamper kl.16 på Lørdag men må se den som sendes på Canal+Sport 1. Canal+Sport 2 og Canal+Mix sender såvidt jeg kan huske kun Premier League på lørdager kl.16, samtidig med Canal+Sport 1.

Ser på Digitalt.tv forum - Status Premier League 07/08? at alle Premier League kamper muligens kommer til å bli sendt live via Canal Digital slik at man selv kan velge kamp (på samme måte som med TV2 Sport og Tippeliga og Viasat Champions League).

Tror ikke det digitale bakkenettet noengang kommer til å få kapasitet til å tilby noe slikt. Der har satellitt og kabel-tv en stor fordel mens Riks-tv's fordel er at de tilbyr de mest sette kanalene i en pakke (og en dekoder) pluss dekning i områder
    uten kabeltv og satellitt dekning. Det vil sannsynligvis dekke 90% av folks tv behov (ut fra seertall).

For å sette de 66Mbit/s i bakkenettet i perspektiv så skal et typisk kabelnett ha kapasitet på 6Gbit/s mens en enkelt satellitt transponder kan gi minst 50Mbit/s . En satellitt posisjon kan sannsynligvis gi minst 3Gbit/s. Dersom kabel og satellitt også går over til MPEG4 så blir kapasitetsfordelen til kabel og satellitt enda større.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aksjon?

Mye interessant dere tar opp i denne tråden! Jeg for min del hadde store forhåpninger til RiksTV og håpet på en skikkelig god kanalpakke til gode priser. Dessverre var skuffelsen stor, først og fremst over prisen. Grisedyrt vil jeg kalle det.

Det ligger en aksjon på www.opprop.no. Dessverre inneholder denne feil og en eller annen med peiling burde utforme en ny med korrekte opplysninger. (håper linken får stå)
    Alternativt hadde det nok virket meget bra på kabel og satellitt selskapene om det kom en strøm av oppsigelser på en bestemt dato. Om alle sa opp sitt abonnement og nektet å tegne ny før hver kanal kunne shoppes fritt hadde vært supert. Jeg er klar over at hver kanal hadde blitt forholdsvis dyr, men da hadde vi kunne slippe å betale for noe vi ikke ser på. Det hadde nok blitt fart i selskapene om flere tusen satt uten abonement når Riks-TV ble lansert. Om ingen tegna ny kontrakt pga. pakkeløsningene hadde de nok snart komt med skreddersydde løsninger slik at vi kan kjøpe en og en kanal!
    Jeg kan godt tenke meg å si opp mitt CD abonnement om det kan presse frem gode fleksible løsninger via RiksTV….

Kommentarer?

(Personlig savner er Eurosport i pakken)

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ann å bruke CD parabol og riks tv samtidig? Har en Sony plasma monitor med s video inn som får signalet fra Denon 2105 som henter fra force tuner. har også en Pioneer hardisk opptaker. noen som ser en løsning her? Savner tv3 og sportn

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt avhengig av hvilke innganger du har på skjermen din, men uansett skal det ordne seg.

Ut fra scart får du kompositt som du kan kjøre inn til receiveren, og sende videre via s-video (må ha overgang)

Har du HDMI/DVI på skjermen får du det signalet ut fra RiksTVboksen

Lyden kan du uansett kjøre via receiver fra den digitale lydutgangen på boksen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasamen min er en monitor. Det ser ut som jeg har en sånn pc dvi. Kan den brukes mot hdmi?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes DVI-HDMI overganger så det skulle nok gå bra.

Dog får du nok bare bilde og ikke lyd til TV'en din via den. Men hvis det var monitor så er det vel kanskje ikke noen høyttalere på den uansett :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atle99
    Plasamen min er en monitor. Det ser ut som jeg har en sånn pc dvi. Kan den brukes mot hdmi?
    Om du sender meg en PM så har jeg en DVI-DVI kabel, og overgang til HDMI, merke Supra...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer 9tro sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns ikke kanalpakka er så himla gæærn, men prisen er det verre med, syns det er altfor dyrt.
    Men igjen det er jo det meste i detta landet

Glad jeg har parabol jeg

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •