RiksTVs kanalpakker og priser - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 124
    Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Knallbra innlegg tidligere, Broadcastor! Kunne ikke vært mer enig! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av broadcastor
    Vel, i første kvartal 2007 vokste oljefondet med ca 20.000 kr per nordmann, så vi kunne jo skummet halve kvartalsavkastningen.

Det kunne jeg være villig til å gi slipp på, det er jo en investering...
    Si fra hvis du finner en eneste stortingspolitiker som vil være villig til å hente 20 milliarder fra oljefondet til bredbåndsutbygging.

For øvrig er fiber fortsatt ganske kjip å bruke om bord i båter og biler.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Si fra hvis du finner en eneste stortingspolitiker som vil være villig til å hente 20 milliarder fra oljefondet til bredbåndsutbygging.

For øvrig er fiber fortsatt ganske kjip å bruke om bord i båter og biler.
    Egentlig er det ikke noe i veien for at den kan skje men jeg tror ikke stortinget vil bruke penger på utbygging av telenett og kringkastningsnett. Det legges opp til at slik utbygging skal være markedsstyrt evt. med subsidier. Det er sannsynligvis ikke alle partier som ønsker at staten skal drive et slikt fibernett.

Stortinget har heller ikke bevilget 5-øre til utbygging av digitalt bakkenett.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Egentlig er det ikke noe i veien for at den kan skje
    Neida, selvfølgelig ikke. Det er jo stadig vekk snakk om å bevilge penger til full bredbåndsdekning.

men jeg tror ikke stortinget vil bruke penger på utbygging av telenett og kringkastningsnett. Det legges opp til at slik utbygging skal være markedsstyrt evt. med subsidier.
    Nettopp. Når man snakker om bredbånd til alle, så er det stort sett bare aktuelt å bidra med subsidider til oppgradering av telefonsentraler til ADSL i områder der Telenor & Co. ikke mener det er lønnsomt.

Det er sannsynligvis ikke alle partier som ønsker at staten skal drive et slikt fibernett.
    Jeg tviler på at det finnes en eneste stortingspolitiker som er villig til å bygge ut fiber til 2 millioner husstander. Det er i hvert fall ingen som mener det skal bygges ut til hytteområdene.

Stortinget har heller ikke bevilget 5-øre til utbygging av digitalt bakkenett.
    Nei, akkurat.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir en laaaang en, men håper dere interesserte leser.

Har lest (noe skumlest) denne tråden. Har tenkt på følgende lenge. Dette gjelder i første rekke de av oss som har parabol, men også "Cable Guys", og nå også Bakkenettet.

Er det ikke på tide at vi (kundene) rører på oss litt? og lager en revulosjon?

Tenk på følgende: Vi har en masse tilgjenglige kanaler som svirrer i lufta. Her på berget har vi Canal Digital og Viasat som distribuerer noen av disse.

Disse 2 er så frekke at de forlanger uforbeholdent at : "dersom du skal se våre kanaler må du bruke vår tuner". Dette betyr at om man ønsker begge leverandører må man ha 2 tunere, med de komplikasjoner det er å få koplet disse sammen, og om man greier det må man bruke 2 kontroller til å skifte de respektive kanaler. Dette er lite kundevennelig.

Midt på 80 tallet, da parabol sendinger ble mulig, og frem til tidlig 90 tall var det slik at man hadde en tuner, og det antall X-bokser man ville for å ta inn kodede kanaler som f.eks. FilmNet, Sky Movies, TeleClub, etc. Så kom jo D2Mac. Så fint. Der var det kortet som bestemte. Tuneren var ens.

Så kom ... vår digitale hverdag, og nå er vi tilbake til ørten bokser med tillegg av kort for å se det vi vil se.

Dette KUNNE jo vært gjort så enkelt. En boks, et kort, og et uavhenging firma til å administrere dette på en måte slik at vi kundene kunne bestemme hva vi vil se. Helt uavhenging av hvilke "pakker" leverandørene bestemmer vi nå må betale for.

I tillegg vil man at man skal ha en box (tuner) og kort pr tv apparat man har i huset. SELVFØLELIG! Da tjener jo selskapet enda mere penger pr. husstand, uansett hvor mye rabatt man gir pr ekstra tv. Dette er allerede løst ved en enhet hvor originalkortet sitter, med trådløs overføring til de respektive tunere. (Ja man må ha en tuner pr tv), men man slipper med et abonement. Dette har Canal Digital og Viasat "løst" ved at kort og tuner må "passe sammen" slik at dette ikke er mulig.

Snakk om pengeutpressing!

Det er sikkert andre ting i denne historien jeg her og nå har glemt, så hjelp meg.

Men skal vi ikke lage et opprør...Sende det til Griske? (Ja, Griske) som liksom skal være kultursjef.

Det er sikkert noen her på forumet som kan lage en slaks "poll" som kan overleveres til ham.

Med håpefulle øyne

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støttes 100%
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Støttes 100%
    Så? Skal vi starte en aksjon? Kan du lage en "poll"? Kom igjen her da folkens! La oss gjøre noe! Lage noen som vi kan overlevere til Giske ... eee Griske??

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Det er sikkert noen her på forumet som kan lage en slaks "poll" som kan overleveres til ham.
    Beklager at jeg pisser i punsjen her, men jeg tror ikke politikere blir så veldig imponert over klikkeprotester. Kabel- og parabolselskapene bryr seg i hvert fall ikke.

Hvis du vil ha oppmerksomheten fra Canal Digital eller Get, så må du finne frem lommeboken. Si opp abonnementet du har på parabol eller kabel-tv i dag, og begynn å abonnere på RiksTV i stedet. Gi klar beskjed til de du var kunde hos før at fritt valg av dekoder er viktigere for deg enn et stort utvalg kanaler, og at det ikke er aktuelt å komme tilbake som abonnent før de har endret dekoderpolicien sin.

Hvis mange nok gjør dette, er det grunn til å håpe at parabol- og kabelselskapene følger etter.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir en laaaang en, men håper dere interesserte leser.
    >klipp<
    Med håpefulle øyne
    Så lenge viasat/canal digital gir deg dekoder for 1kr. så er det ikke noe problem pr. i dag.

Finnes flere tunere som takler begge systemene helt fint.

Dreambox,Vantage X121S,Relook som igjen er mye bedre tunere.
    Noe av disse fixer problemet med flere kort.
    Det strider mot retningslinjene men når dem lager så idiotiske relger så får dem som fortjent synes eg.

Men det krever litt pc kunskaper,men di fleste kjenner noen som har det...

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg pisser i punsjen her, men jeg tror ikke politikere blir så veldig imponert over klikkeprotester. Kabel- og parabolselskapene bryr seg i hvert fall ikke.

Hvis du vil ha oppmerksomheten fra Canal Digital eller Get, så må du finne frem lommeboken. Si opp abonnementet du har på parabol eller kabel-tv i dag, og begynn å abonnere på RiksTV i stedet. Gi klar beskjed til de du var kunde hos før at fritt valg av dekoder er viktigere for deg enn et stort utvalg kanaler, og at det ikke er aktuelt å komme tilbake som abonnent før de har endret dekoderpolicien sin.

Hvis mange nok gjør dette, er det grunn til å håpe at parabol- og kabelselskapene følger etter.
    "Klikk protester"? Si opp abonnetemanget? Ok, men da sitter jeg igjen med 0 kanaler. Er kun parabol som er løsningen her jeg bor.

Hadde jo håpet at dette ikke skulle bli noen "klikk protest", men et opprop vi (som er interessert) kunne skrive under på, noe du tydligvis IKKE er. Jobber du i Riks TV? Høres slik ut. Riks TV er DØDT for meg, med de kanalene som er valgt til 189 kr pr mnd er Canal digital til 229 et mye bedre valg. (for meg). 40 kr pr mnd for mye flere kanaler, men det er mange kanaler jeg ikke bruker i deres pakke.

Poenget mitt er at vi som kunder burde kunne bestemme hvilke kanaler vi vil ha. Jeg er ikke interessert i Eurosport, Disney Channel og en rekke andre kanaler som jeg blir påtvunget å betale for.

I tillegg til det må man ha tuner (ja jeg vet om DreamBox og andre, men hvem f... gidder?) som takler dette.

Dette burde være enkelt, skift kanal og bilde skal være der. Ikke en masse "hurumhei" med flere kontoller og tilkoplingsproblemer.

Krever PC kunnskap? Tror vel at jeg ligger i øverste hylle der, men gidder jeg? Nei. Dette skal ikke være vanskelig.

Derfor ønsker jeg et "rop" til de som sitter å bestemmer dette, men jeg er kanskje alene.

Rart.............................................. ..............

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av broadcastor
    Vel, i første kvartal 2007 vokste oljefondet med ca 20.000 kr per nordmann, så vi kunne jo skummet halve kvartalsavkastningen.

Det kunne jeg være villig til å gi slipp på, det er jo en investering...
    Og du mener at det er en viktigere investering enn f.eks lærebøker i skolen eller veier?

Hvis du mener at det er en viktig investering, hvorfor har du ikke gjort det privat enda?

-k

Newcomer PKD sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris pr kanal og sammenligninger av ulike tilbud:

VG Nett| Dine Penger : Velg riktig digitale TV-pakke

Newcomer alibaba sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at VG har tatt med i kalkulasjonen at de fleste har mer enn 1 tv da....
    Det regnestykket hadde sett litt anerledes ut for min sin del som har 5 tver i hus.For min sin del er kabel tv det helt klart billigste alternativet.
    Men men er vel ikke første gang VG trykker en missvisende artikkel

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alibaba
    Bra at VG har tatt med i kalkulasjonen at de fleste har mer enn 1 tv da....
    Det er egentlig såpass mange variabler i et slikt regnestykke at det blir bortimot umulig å presentere alle alternativene i én artikkel. Det de trenger er et program som lar deg taste inn alle parametre som er relevant for deg. Det hjelper f.eks. lite om parabol blir det billigste alternativet, dersom du bor på nordsiden av et fjell, eller i et borettslag som ikke tillater parabolantenner.

Det regnestykket hadde sett litt anerledes ut for min sin del som har 5 tver i hus.For min sin del er kabel tv det helt klart billigste alternativet.
    Analog kabel-TV, da, regner jeg med. Dvs. Get har for så vidt relativt greie priser på ekstra dekodere (men jeg aner ikke om man må betale like mange kortavgifter som man har dekodere). Hvordan er det med Canal Digital her?

Så vidt jeg vet kommer TVer med MPEG4-kompatible DVB-T-tunere til høsten. Sannsynligvis vil høstens DVD/HDD-opptakere ha det også. Så det skal bli interessant å se hvordan situasjonen er om tre-fire år, når relativt mange nordmenn har slikt utstyr i huset. De som har kjøpt slike TVer vil ikke trenge egne dekodere for bakkenettet, men hvis de vil se mer enn NRK må de kjøpe programkort (og muligens en CA-modul) fra RiksTV.

Men men er vel ikke første gang VG trykker en missvisende artikkel
    Alldeles ikke. Men jeg er villig til å se gjennom fingrene med det i dette tilfellet. De har valgt å forenkle problemstillingen for å gjøre artikkelen tilgjengelig for folk flest, og det synes jeg er greit nok. Men for all del. Det hadde ikke gjort noe om de hadde lagt inn en setning om at du vil trenge flere dekodere his du har flere TVer i huset.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Klikk protester"?
    Nei. Ikke "klikk protester". "Klikkeprotester". Altså protestaksjoner som kun krever at man klikker på en knapp på en webside for å være med.

Hvis folk ikke er mer forbanna enn at det eneste de gidder å gjøre med saken er å besøke en webside, så vil de rett og slett ikke bli tatt seriøst.

Si opp abonnetemanget? Ok, men da sitter jeg igjen med 0 kanaler. Er kun parabol som er løsningen her jeg bor.
    Hva med RiksTV da?

Hadde jo håpet at dette ikke skulle bli noen "klikk protest", men et opprop vi (som er interessert) kunne skrive under på,
    Beklager å si det, men kabel- og parabolselskapene bryr seg ikke så mye om sinte brev. Det spiller liten rolle om de er signert av én eller tusen personer. Så lenge alle fortsetter å abonnere er det ingen som bryr seg en tøddel om hvor sinte de måtte være.

noe du tydligvis IKKE er.
    Jeg har sympati for aksjonens formål, men, nei, jeg er ikke særlig intreressert i å delta i meningsløse aksjoner.

Jobber du i Riks TV? Høres slik ut.
    Det er utenkelig at du har kommet opp med en dårlig plan, altså? Alle som er uenige i den må representere "fienden"?

Riks TV er DØDT for meg, med de kanalene som er valgt til 189 kr pr mnd er Canal digital til 229 et mye bedre valg. (for meg). 40 kr pr mnd for mye flere kanaler, men det er mange kanaler jeg ikke bruker i deres pakke.
    Da skjønner jeg ikke helt hva du klager over. Her sier du i klartekst at det er viktigere for deg å ha mange kanaler enn å ha et fritt utvalg av dekodere. Et godt utvalg av dekodere er absolutt "kjekt å ha", men det som virkelig betyr noe er mange kanaler. Så lenge dette er tankegangen til "folk flest", så vil ikke kanalpusherne bli motivert til å endre opplegget sitt.

Poenget mitt er at vi som kunder burde kunne bestemme hvilke kanaler vi vil ha. Jeg er ikke interessert i Eurosport, Disney Channel og en rekke andre kanaler som jeg blir påtvunget å betale for.
    Jeg er helt enig i det. Samtidig tror jeg det er ganske urealistisk å tro at vi skal kunne velge alle kanalene enkeltvis. Det er dessverre slik at selskapene skal tjene penger, og de vil bare tilby løsninger de tror de vil tjene penger på.

Se f.eks. på bredbåndsabonnement. Gets billigste abonnement koster 195,-/mnd. og gir deg 750kbps i nedlastingshastighet. For noen år siden kostet det billigste abonnementet omtrent det samme, men hastigheten var bare 128kbps. De som hadde dette abonnementet ville sikkert klart seg med 128kbps i dag også, og de ville nok foretrukket å betale 100,-/mnd. for 128kbs fremfor 195,- for 750kbps. Men, Get vet at hvis de halverer prisen, så må de få dobbelt så mange kunder for å tjene like mye (faktisk mer enn det dobbelte, siden de har en del administrasjonskostnader ved fakturering, samt at de trenger flere ansatte på support for å håndtere kundemassen).

Man tjener rett og slett mer penger ved å bundle inn produkter kundene ikke trenger (og sannsynligvis ikke vil bruke), og ta ekstra betalt, enn å la kundene velge selv nøyaktig det de vil ha, og bare betale for dette.

I tillegg til det må man ha tuner (ja jeg vet om DreamBox og andre, men hvem f... gidder?) som takler dette.
    Tuner kommer du ikke unna, uansett hva du velger. Det er bare det at siden alle TVer har hatt en analog TV-tuner innebygget, så har man sluppet å tenke over at den er der hvis man har brukt antenne eller analog kabel-TV til å se på TV.

Nye TVer har DVB-T-tuner innebygget. De som har kommet til nå er beregnet på MPEG2, slik at de funker fint i Sverige og Storbritannia og en del andre land, men ikke i Norge. Til høsten kommer det TVer med MPEG4-kompatibel tuner, som også vil funke i Norge. Det kommer selvfølgelig til å ta lang tid før alle har skaffet seg slike TVer, men for alle som kjøper slike TVer, vil det være like enkelt å bruke det digitale bakkenettet, som det har vært å bruke det analoge bakkenettet eller analog kabel.

Det jeg håper, er at det vil være mulig å sende DVB-T over kabel (jeg tror ikke det skulle være noe problem, bortsett fra at det antageligvis tar mer plass enn DVB-C), og at kabelselskapene vil se hvilken verdi det har for kunden å bare trenge å putte et kort i baksiden på TVen, fremfor å styre med en dekoder. Hvis ikke kabelselskapene selv ser verdien, så håper jeg nok kabelkunder gjør det, og sier opp kabelabonnementet sitt, slik at kabelselskapene blir tvunget til å endre praksis.

Dette burde være enkelt, skift kanal og bilde skal være der. Ikke en masse "hurumhei" med flere kontoller og tilkoplingsproblemer.
    Foreløpig er altså RiksTV den eneste leverandøren som har sagt at de vil tilby en slik løsning (men det krever en av høstens TV-modeller).

Krever PC kunnskap? Tror vel at jeg ligger i øverste hylle der, men gidder jeg?
    Det overrasker ikke. Du gidder jo ikke engang sette deg inn i hvordan man lager en spørreundersøkelse i dette forumet.

Nei. Dette skal ikke være vanskelig.
    Jeg tror du har litt urealistiske forventninger til teknologien.

Så lenge du ønsker å se programmer som sendes med signaler en vanlig TV ikke forstår noe av, så må du nesten finne seg i at du trenger en egen boks for å konvertere signalene. Den mest praktiske løsningen ville selvfølgelig vært en boks som har antennekabel inn og ut, som dekoder alle kanalene du har tilgang til, og deretter sender de ut analogt på antennekabelen. Praktisk, men ikke spesielt billig. Du vil sannsynligvis trenge en tuner og dekoder pr. multipleks, og en RF-modulator pr. kanal. Pluss en god del CPU-kraft, selvfølgelig.

Når du i tillegg sier at ditt eneste relle alternativ er parabol, så tror jeg dessverre ikke at du noensinne vil kunne få den løsningen du ønsker deg. Det er i hvert fall ikke særlig realistisk å tro at det vil bli noe særlig utvalg av TVer med innebygget satelittuner, som er kompatibel med Canal Digital eller Viasats sendinger, de nærmeste 10-15 årene.

Derfor ønsker jeg et "rop" til de som sitter å bestemmer dette, men jeg er kanskje alene.

Rart.............................................. ..............
    Du er nok ikke alene, men du har bare ikke skjønt hvem som bestemmer hva. De som bestemmer over kabel- og satelittsendinger bryr seg adskillig mer om kroner enn kauking. Du foreslår også å sende protestene til Giske, som kun har mulighet til å bestemme over NTV og RiksTV, men så "glemmer" du at RiksTV er den eneste leverandøren som faktisk tilbyr den tekniske løsningen du etterspør.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var mye, og du får mye tilbake.

Nei. Ikke "klikk protester". "Klikkeprotester". Altså protestaksjoner som kun krever at man klikker på en knapp på en webside for å være med.

Hvis folk ikke er mer forbanna enn at det eneste de gidder å gjøre med saken er å besøke en webside, så vil de rett og slett ikke bli tatt seriøst.
    Et sted må man vel begynne??

Hva med RiksTV da?
    Ja, hva med RiksTV?

Beklager å si det, men kabel- og parabolselskapene bryr seg ikke så mye om sinte brev. Det spiller liten rolle om de er signert av én eller tusen personer. Så lenge alle fortsetter å abonnere er det ingen som bryr seg en tøddel om hvor sinte de måtte være.
    DET vet jeg etter mange år både som kunde og jobb i bransjen.

Jeg har sympati for aksjonens formål, men, nei, jeg er ikke særlig intreressert i å delta i meningsløse aksjoner.
    Ikke jeg heller med hensyn til meningsløse diskusjoner.

Det er utenkelig at du har kommet opp med en dårlig plan, altså? Alle som er uenige i den må representere "fienden"?
    Har aldri definert noen som "fiende"

Da skjønner jeg ikke helt hva du klager over. Her sier du i klartekst at det er viktigere for deg å ha mange kanaler enn å ha et fritt utvalg av dekodere. Et godt utvalg av dekodere er absolutt "kjekt å ha", men det som virkelig betyr noe er mange kanaler. Så lenge dette er tankegangen til "folk flest", så vil ikke kanalpusherne bli motivert til å endre opplegget sitt.
    Nei, er ikke det jeg sier, men i RiksTV er det endel kanaler jeg bruker som ikke er med.

Jeg er helt enig i det. Samtidig tror jeg det er ganske urealistisk å tro at vi skal kunne velge alle kanalene enkeltvis. Det er dessverre slik at selskapene skal tjene penger, og de vil bare tilby løsninger de tror de vil tjene penger på.
    Kan de (selskapene) tjene penger på hver enkelt kanal? Sikker på at de betaler for å distribuere hver enkelt kanal, og da burde dette være enkelt.

Se f.eks. på bredbåndsabonnement. Gets billigste abonnement koster 195,-/mnd. og gir deg 750kbps i nedlastingshastighet. For noen år siden kostet det billigste abonnementet omtrent det samme, men hastigheten var bare 128kbps. De som hadde dette abonnementet ville sikkert klart seg med 128kbps i dag også, og de ville nok foretrukket å betale 100,-/mnd. for 128kbs fremfor 195,- for 750kbps. Men, Get vet at hvis de halverer prisen, så må de få dobbelt så mange kunder for å tjene like mye (faktisk mer enn det dobbelte, siden de har en del administrasjonskostnader ved fakturering, samt at de trenger flere ansatte på support for å håndtere kundemassen).

Man tjener rett og slett mer penger ved å bundle inn produkter kundene ikke trenger (og sannsynligvis ikke vil bruke), og ta ekstra betalt, enn å la kundene velge selv nøyaktig det de vil ha, og bare betale for dette.
    Ingen kommentar, men dette er nok riktig.

Tuner kommer du ikke unna, uansett hva du velger. Det er bare det at siden alle TVer har hatt en analog TV-tuner innebygget, så har man sluppet å tenke over at den er der hvis man har brukt antenne eller analog kabel-TV til å se på TV.

Nye TVer har DVB-T-tuner innebygget. De som har kommet til nå er beregnet på MPEG2, slik at de funker fint i Sverige og Storbritannia og en del andre land, men ikke i Norge. Til høsten kommer det TVer med MPEG4-kompatibel tuner, som også vil funke i Norge. Det kommer selvfølgelig til å ta lang tid før alle har skaffet seg slike TVer, men for alle som kjøper slike TVer, vil det være like enkelt å bruke det digitale bakkenettet, som det har vært å bruke det analoge bakkenettet eller analog kabel.

Det jeg håper, er at det vil være mulig å sende DVB-T over kabel (jeg tror ikke det skulle være noe problem, bortsett fra at det antageligvis tar mer plass enn DVB-C), og at kabelselskapene vil se hvilken verdi det har for kunden å bare trenge å putte et kort i baksiden på TVen, fremfor å styre med en dekoder. Hvis ikke kabelselskapene selv ser verdien, så håper jeg nok kabelkunder gjør det, og sier opp kabelabonnementet sitt, slik at kabelselskapene blir tvunget til å endre praksis.
    OK.

Foreløpig er altså RiksTV den eneste leverandøren som har sagt at de vil tilby en slik løsning (men det krever en av høstens TV-modeller).
    Javel.

Det overrasker ikke. Du gidder jo ikke engang sette deg inn i hvordan man lager en spørreundersøkelse i dette forumet.
    Nei, hvorfor skal jeg det? når det finnes kompetente mennesker her som kan gjøre det mye lettere of raskere enn meg. Har nok annet å drive med om jeg ikke skal sette meg inn i noe som jeg ser som unødvendig.

Jeg tror du har litt urealistiske forventninger til teknologien.

Så lenge du ønsker å se programmer som sendes med signaler en vanlig TV ikke forstår noe av, så må du nesten finne seg i at du trenger en egen boks for å konvertere signalene. Den mest praktiske løsningen ville selvfølgelig vært en boks som har antennekabel inn og ut, som dekoder alle kanalene du har tilgang til, og deretter sender de ut analogt på antennekabelen. Praktisk, men ikke spesielt billig. Du vil sannsynligvis trenge en tuner og dekoder pr. multipleks, og en RF-modulator pr. kanal. Pluss en god del CPU-kraft, selvfølgelig.

Når du i tillegg sier at ditt eneste relle alternativ er parabol, så tror jeg dessverre ikke at du noensinne vil kunne få den løsningen du ønsker deg. Det er i hvert fall ikke særlig realistisk å tro at det vil bli noe særlig utvalg av TVer med innebygget satelittuner, som er kompatibel med Canal Digital eller Viasats sendinger, de nærmeste 10-15 årene.
    Tror vel ikke at jeg har mer urealistiske forhåpninger enn folk flest. Når det gjelder CD og Viasat burde de tvinges til å sende på samme standard, slik at vi, kundene kan via kort bestemme hva vi vil se.

Du er nok ikke alene, men du har bare ikke skjønt hvem som bestemmer hva. De som bestemmer over kabel- og satelittsendinger bryr seg adskillig mer om kroner enn kauking. Du foreslår også å sende protestene til Giske, som kun har mulighet til å bestemme over NTV og RiksTV, men så "glemmer" du at RiksTV er den eneste leverandøren som faktisk tilbyr den tekniske løsningen du etterspør.
    Hva jeg skjønner som du har skjønt at jeg ikke skjønner tror jeg vi skal la ligge. Det er nok slik at de som tror de skjønner hva andre skjønner ikke selv har skjønt noen ting.

Siste fra meg her og nå er samme spørsmål: Skal vi lage en protest aksjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vel ikke at jeg har mer urealistiske forhåpninger enn folk flest. Når det gjelder CD og Viasat burde de tvinges til å sende på samme standard, slik at vi, kundene kan via kort bestemme hva vi vil se.
    Dette er et vanskelig spørsmål. På mange måter er min "sympati" med Get og CD på lik linje med telenor, musikkindustrien og hollywood veldig lav. De pusher på meg varer og tjenester jeg ikke trenger, til vilkår jeg ikke liker og er generelt irriterende.

På den andre siden så mener jeg generelt at det skal være adgang til å selge "dårlige" varer i samfunnet. Det er for meg meningsløst å kjøpe 50x50 pixel bakgrunnsbilder eller autogenererte horoskop eller dårlige kasseroller på tv-shop. Det at noen likevel velger å kjøpe det tyder på at DE ser en verdi i varen, og så lenge selgerog kjøper inngår en frivillig avtale om en gitt vare, hvorfor skal samfunnet bry seg?

Jeg leste en analyse av mobilmarkedet i Usa kontra Europa. I europa har vi hatt streng regulering og standardisering på GSM, mens amerikanerne i mye større grad overlot dette til det frie markedet, og mange konkurerende inkompatible systemer. En av konklusjonene i denne (rett nok amerikanske) analysen var at Usa fikk en treigere utbredelse og dårligere dekning, men prisene for kunde var lavere.

Hvis vi ikke lar CD sponse forbrukerne med proprietære bokser som låser dem inne så er det mulig at innkjøpskostnaden for bokser blir høyere, og at noen av aktørene trekker seg ut. Tross alt er det frie marked en mekanisme som ideelt sett fremelsker akkurat de varene folk vil ha til akkurat den prisen de er villig til å betale. Folk fleste er tydeligvis villig til å låse seg til en leverandør og deres kanalpakke og gir beng i HDMI og HD og bitrater.

Personlig setter jeg pris på at jeg ser mindre på tv for øyeblikket og avventer situasjonen. Siden jeg bruker HTPC er jeg avhengig av en ikke-proprietær leverandør, noe som har vist seg å være en teknisk eller økonomisk uoverstigelig hindring for ingeniørene og økonomene i Get og Telenor. Når RiksTV kommer mer i siget vil jeg ventelig få NRK1-3 i h264 og ok bitrate, etterhvert regner jeg med at behovet mitt vil tilfredsstilles via IP som ser ut til å være mer kapabel til å ivareta mine behov, sannsynligvis grunnet større konkuranse.

-k

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innlegg knutinh. Takk for at du bringer realiteten i vår verden tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RiksTV sitt tilbud er et hån og et ran av forbrukerne

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hello friends,

I came from outside of Norway, and I would like to get your kind help for the followings for my understanding;

1. About a year ago, I heard RiksTV (NTV Plus) would start digital broadcasting from Sep-2007 in HD format from the beginning, but I haven't found any comment (I'm a blind to Norwegian language) about HD in its website.
    Will RiksTV start digital broadcasting in HD from the beginning as I know?
    or start in MPEG-4 SD and then covert to MPEG-4 HD?
    2. If it is started in SD and will be convert to HD, is there any announcement for the converting time from RiksTV?
    3. What is the digital receiver for RiksTV?
    4. There are many digital broadcasting from satellite and cable, can digital terrestrial broadcasting be popular and have a market?

Look forward to hearing soon from u.

mmartin

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •