RiksTVs kanalpakker og priser - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 124
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    HAr du en kilde på dette? Jeg mener jeg så nevnt et eller annet sted at NTV ville støtte 720@50p men ikke 1080@50i, men jeg finner ikke kilden og det var uansett lenge siden.
    Det var en stor artikkel i fagbladet AVMedier i fjor vinter fra sendesentralen for bakkenettet på Nittedal. Teknisk sjef i Telenor Satellite Broadcasting, som kommer til å drive sendesentralen i Nittedal, bekreftet at 1080i støttes på lik linje med 720p i bakkenettet.

Årsaken til at EBU støtter 720p er at det er progressivt format. Det gammeldagse linjeskiftformatet 1080i er i hovedsak støttet av Sony, men det er en kortvarig kampanje som kun har økonomisk formål, i og med at alle profesjonelle aktører ser mot 1080p50, eller 2K som produksjons- og sendeformat i framtiden. De største produsentene av profesjonelt kringkastingsutstyr har allerede begynt å produsere utstyr som støtter en båndbredde på 3 Gb/s, som er nødvendig for produksjon av 1080p50, for vanlig TV-sendinger.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tantra
    Det er plass til 2-3 HD-kanaler per multiplex, hvis de bare sender HDTV i bakkenettet. Det kommer de ikke til å gjøre på ganske lenge. Jeg tipper at de nærmeste 10 årene (2010-2020) vil det bli en pen miks av SD- og HD-kanaler i de fem multipleksene i bakkenettet. Det er altså plass til mye HDTV i bakkenettet, selv om båndbredden på sikt naturligvis er for liten.
    De fleste MPEG4 HDTV kanalene benytter minst 15Mbit/s i dag. Noen benytter variabel bitrate opp til 20Mbit/s. Premiere,BSkyB og Canal Digital sender opp til 3 HDTV kanaler pr. transponder. I et bakkenett mux er det plass til ca.22MBit/s som er under halvparten av et satellitt mux (og kabel mux). Dvs. tre HDTV kanaler pr. mux i bakkenettet gir i beste fall 7Mbit/s i gjennomsnitt.

Når antall HDTV kanaler (alle MPEG4) ble økt fra 2 til 3 i Premiere sitt HDTV mux på Astra så skal det ha kommet mye klager fra Premiere's HDTV kunder.
    Digitalt.tv nyhed

SVT sender også HDTV i det Svenske bakkenettet. I følge svenske forums skjer dette med MPEG4 13,6 Mbit/s 1280x720p.

Det har kun vært plass til 17 SD kanaler nå og i følge RiksTV var det 60 kanaler som ønsket plass. Det taler for et minimalt antall HDTV kanaler også etter 2009
    Digital-tv-pakken er klar - Medier - Kampanje.com

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tantra
    Det var en stor artikkel i fagbladet AVMedier i fjor vinter fra sendesentralen for bakkenettet på Nittedal. Teknisk sjef i Telenor Satellite Broadcasting, som kommer til å drive sendesentralen i Nittedal, bekreftet at 1080i støttes på lik linje med 720p i bakkenettet.

Årsaken til at EBU støtter 720p er at det er progressivt format. Det gammeldagse linjeskiftformatet 1080i er i hovedsak støttet av Sony, men det er en kortvarig kampanje som kun har økonomisk formål, i og med at alle profesjonelle aktører ser mot 1080p50, eller 2K som produksjons- og sendeformat i framtiden. De største produsentene av profesjonelt kringkastingsutstyr har allerede begynt å produsere utstyr som støtter en båndbredde på 3 Gb/s, som er nødvendig for produksjon av 1080p50, for vanlig TV-sendinger.
    http://www.avmedier.net/pdf/AVM05-06.pdf (side 9)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    De fleste MPEG4 HDTV kanalene benytter minst 15Mbit/s i dag. Noen benytter variabel bitrate opp til 20Mbit/s. Premiere,BSkyB og Canal Digital sender opp til 3 HDTV kanaler pr. transponder. I et bakkenett mux er det plass til ca. 22MBit/s som er under halvparten av et satellitt mux (og kabel mux). Dvs. tre HDTV kanaler pr. mux i bakkenettet gir i beste fall 7Mbit/s i gjennomsnitt.
    Jeg ser hva du mener, og jeg er ikke uenig. Jeg vil også se sendingene på min skjerm før jeg kjøper tallene helt og fullt. Men etter sigende vil de statistiske multiplekserne som TSBc skal bruke i bakkenettet være andregenerasjons stat-muxere, og de skal være bedre enn de som brukes i dag. 7 MB/s VBR for 720p i MPEG-4 og 10 MB/s VBR for 1080i i MPEG-4 skal visstnok gi fullgode sendinger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

imponert!

Vi skriver 2007, bredbånd til de fleste oppegående (joost kommer vel snart der), utallige paraboler montert landet rundt (noen som har tellet opp tilgjengelige gratiskanaler?), kabelanlegg supplerer der det er økonomisk lønnsomt (blokkbegyggelse), og

tada, fanfare: så går noen bort og bygger ut et svinedyrt bakkenett for også å levere digital underholdning til oss i "eteren". De tar sjansen og syr sammen en pakke med indrefileten av norskprodusert underholdning til fortrengsel for alt annet, fyller båndbredden til kantene bokstavelig talt med alt de kan finne.

Imponerende dristighet. Gleder meg litt til å bli kvitt TV2 ettersom jeg bare ser på gratiskanaler...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..har de endelig begynt og snakke om hd nå? På bransjetreff for elektro bransjen for noen måneder siden sa en representant fra ntv at de ikke ville ha plass til hd med det første, og at de må velge mellom og kunne tilby mange kanaler eller og ha færre i hd.

For de avanserte brukerne som vil ha hd så er jo satelitt det beste alternativet. For mine besteforeldre som har hatt antenne og kunn nrk og tv2 så er de nå veldig glad for og kunne få flere kanaler via antennen. Er ikke mulig for kabel der de bor og satelitt virker for skummelt for en del eldre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Azrael
    Hmm..har de endelig begynt og snakke om hd nå? På bransjetreff for elektro bransjen for noen måneder siden sa en representant fra ntv at de ikke ville ha plass til hd med det første, og at de må velge mellom og kunne tilby mange kanaler eller og ha færre i hd.
    Nei, de har ikke det. De vil ikke snakke om HDTV ennå, selv om de planlegger det. Det blir nok ikke HD i bakkenettet før etter at det analoge nettet er slukket, altså tidligst i 2010. Det kan kanskje bli enkelte sendinger i HD på noen kanaler før det, men rene HD-kanaler er nok heller tvilsomt. Det digitale bakkenettet har for liten båndbredde for sending av HD for alle kanaler, men NRK og TV2 kan nok på sikt sende det de vil i HD, hvis det lønner seg. De eier jo selskapet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heljik
    Vi skriver 2007, bredbånd til de fleste oppegående (joost kommer vel snart der), utallige paraboler montert landet rundt (noen som har tellet opp tilgjengelige gratiskanaler?),
    Gratiskanaler på parabol? Do tell! Hvor mange av dem er norsk-, svensk-, dansk- eller engelskspråklige?

kabelanlegg supplerer der det er økonomisk lønnsomt (blokkbegyggelse), og

tada, fanfare: så går noen bort og bygger ut et svinedyrt bakkenett for også å levere digital underholdning til oss i "eteren". De tar sjansen og syr sammen en pakke med indrefileten av norskprodusert underholdning til fortrengsel for alt annet, fyller båndbredden til kantene bokstavelig talt med alt de kan finne.
    30% av norges befolkning (600.000 husstander) har verken kabel eller parabol. Og jeg vil anta at en relativt høy andel av norges hytter, campingvogner og båter også bruker antenne for å ta imot TV-signaler. Halvparten av disse får ikke inn NRK2. Hvordan det står til med TV2 og TVN, aner jeg ikke. Det digitale bakkenettet bygges i utgangspunktet for å gi disse et bredere TV-tilbud.

Imponerende dristighet. Gleder meg litt til å bli kvitt TV2 ettersom jeg bare ser på gratiskanaler...
    Hvilke kanaler snakker vi om da? Du vet at kabel ikke er gratis heller - selv ikke i borettslag?

Newcomer Svein2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har lyst på å regne ut hvor mye jeg må betale for rikspakken på mine 7 TV`r? To hybler, to barnerom, hytta, kjøkkenet og riksekstra/PVR tuner på stua. Redd det blir noen tusen ja :shock:

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Det eneste rikspakken mangler er SVT1 og SVT2 (fotball VM!!!). Kunne godt ha hatt TV4 også istedenfor jallakanaler som Animal Planet, Viasat4 osv. Et tips for de som bor nærme grensa er jo å kjøpe seg en svensk boks uten kort, så får man jo disse også .
    Du skal kunne få inn de svenske digitalt også med "norsk" boks"

Sakset fra nettmøte på forbruker.no:

Har svensk samboer. Hvordan bør vi nå gå frem for også få SVT?
    Henrik, Oslo

RiksTV: Mottakerutstyret for det norske bakkenettet kan også ta imot signaler fra det svenske bakkenettet (men ikke omvendt). Dersom dere bor slik til at dere har dekning fra Sverige kan dere se SVT med en norsk boks. Jeg anbefaler at du kontakter en antenneinstallatør som kan svare på om du har mulighet for å få inn de svenske signalene. Vennlig hilsen Christian B

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ohh goody!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at en "digitalboks" skal ha en "normalpris" på rundt 1500,-. Er det noen som har noen ide om hvilke priser man operer med om man kjøper kanalpakke i tillegg, og antakelig får en subsidiert pris.

Evt. hvilke uttak man får fra en slik?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale å lese nettmøte jeg ref til rett over her.. der er det mye svar å få:

Nettprat - Svarer om digital-TV

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil man kunne se forskjell på kvaliteten på samme kanal som sendes digitalt på kabel, parabol eller digitalt bakkenett? Bare sistnevnte som er i MPEG4.

Interessant for oss som bruker digitalt TV kort i media center PC.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pal+
    Vil man kunne se forskjell på kvaliteten på samme kanal som sendes digitalt på kabel, parabol eller digitalt bakkenett? Bare sistnevnte som er i MPEG4.

Interessant for oss som bruker digitalt TV kort i media center PC.
    Et svært relevant spørsmål som sannsynligvis må besvares empirisk. Parabol benytter vel h264 i større og større grad? (DVB-S2). Jeg antar at kabel vil gå over til h264 etterhvert også, men de har det vel ikke så travelt siden båndbredde er overskuddsvare der i gården.

Rent praktisk så benyttes vel gjerne parabol til "back-bone" for digitalt bakkenett (og også kabel-tv), slik at kvaliteten aldri vil bli bedre enn det?

I bunn og grunn så handler digital video-kvalitet om båndbredde og codec. MPEG2 kan gi "god" kvalitet på kanskje 5mbit/s for vanlige sendinger og 10mbit/s for sport. h264 kan kanskje klare seg med 50% eller 70% av dette. 720p HD krever i utgangspunktet ca 4.5ggr så mye båndbredde. Veldig gode og veldig dårlige enkoder-implementasjoner vil gi variasjoner rundt dette.

-k

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbudet er tragisk, prisene er tragiske og håper RiksTV tar til seg at så og si ingen likte dette, sjekk pollen på vg f.eks. 189 kr i mnd? Hva er det for noe?

Kabelnettet her ute er under oppgradering med umiddelbart tilbud for HDTV, så det blir ikke noe NTV enda nei...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi skriver 2007, bredbånd til de fleste oppegående (joost kommer vel snart der), utallige paraboler montert landet rundt (noen som har tellet opp tilgjengelige gratiskanaler?), kabelanlegg supplerer der det er økonomisk lønnsomt (blokkbegyggelse), og

Men skattebetalerne slipper å betale en krone. Alternativet, å fortsatt vedlikeholde et 40 år gammelt analogt bakkenett ville i følge enkelte ha kostet oss skattebetalere ganske mye.

Jeg synes det er helt greit at de som velger å ikke ha parabol/kabel-tv også må betale for de faktiske transmisjonskostnadene på samme måte som de resterende 70% av befolkningen.

Hvorvidt tilbudet fra RiksTV oppfattes som godt er det nå opp til markedet å avgjøre. Noen har ikke lov eller lyst til å sette opp en parabol, noen bor 100km unna nærmeste kabel-tv-anlegg. Noen synes at teknikk er vanskelig og kjøper bare det selgeren på elkjøp anbefaler.

-k

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette er tragisk på 2 måter:

Selve virksomhetene bak dette er: Telenor, som også er 100% eier i CD. Bak Telenor står en rekke aksjonærer, men den norske stat er en av de større. Videre sitter NRK på en vesentlig del av dette, og der er staten 100% eier. Med TV2-gruppen som siste eier er altså "planen" klar. Det opprettes 3 nye kanaler under disse mediene, og de distribuerer allerede 6 av kanalene. Med andre ord skal disse aktørene få inn sine 9 kanaler, hvorav minst 6 er reklamefinansierte, mes kapasiteten er så liten som den er. Dette er altså ikke en satsing i det private næringslivet fra en ordinær tilbyder, det er på mange måter et stortingsvedtak.

Denne organisasjonen skal altså, sammen med NRK kreve inn:
    For dem som bare skal se NRK og TV2: 235,32/mnd
    Mellompakken: 424,32/mnd
    Full pakke: 594,32/mnd

Til tross for at det nå investeres omkring 100 000kr på utbygging av det lille anlegget her i området i år, foruten det vanlige vedlikeholdet, så ligger vi en 50-lapp lavere i måneden med et langt bredere kanaltilbud.

Dette kan med andre ord ikke sees på som annet enn en kommersiell satsing med høy profit som samtidig tjener eierselskapene i form av både direkte og indirekte inntekter.

Det andre som for meg virker rart er at de velger å satse på et nett med så begrenset kapasitet. Det er jo med på å bringe prisene i veret. Bare vedlikeholdet vil jo bli enorme summer pr kanal. Om vi kunne distribuert 100-200 kanaler i multimode fiber, fått mange kanaler til å betale sin relativt marginale del av vedlikeholdet og tilbudt nettet også for konkurrerende selskaper ville konkurransen vært et faktum. Slik det ser ut i dag har vi altså Telenor/Televerket på nytt. Det har lite med demokrati og fri konkurranse å gjøre. Kanskje ikke så rart det er såpass mange politikere som motarbeider EU-medlemsskap?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dette kan med andre ord ikke sees på som annet enn en kommersiell satsing med høy profit som samtidig tjener eierselskapene i form av både direkte og indirekte inntekter.
    Øh. Ja, selvfølgelig.

En av forutsetningene for det digitale bakkenettet var at det skulle være kommersielt. Dette ble vedtatt av Bondevik-regjeringen.

Det andre som for meg virker rart er at de velger å satse på et nett med så begrenset kapasitet.
    Det er hovedsaklig to ting som begrenser kapasiteten.

1. Det analoge bakkenettet. Når dette slåes av blir det frigitt _veldig_ mange frekvenser som kan benyttes av NTV
    2. Befolkning og utbyggingskostnad. Hvis man skal dekke (så godt som) hele landet, blir prisen pr. kanal ganske høy. Norges befolkning er såpass liten at det ikke vil lønne seg å få riksdekkende distribusjon i bakkenettet for de små kanalene.

Det er jo med på å bringe prisene i veret. Bare vedlikeholdet vil jo bli enorme summer pr kanal. Om vi kunne distribuert 100-200 kanaler i multimode fiber,
    Tror du virkelig det er billigere å legge fiber til alle husstander, hytter, campingvogner og fritidsbåter enn å sette opp det digitale bakkenettet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Gratiskanaler"

Det er en ting som gremmer meg, og det er ordet gratiskanaler. Hvis de er reklamefinansiert, så er de overhodet ikke gratis. Du - seeren - bruker din dyrebare tid til å se på reklame for skit du sjeldent vil ha. Tid er også et knapphetsgode.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •