HD kanaler på Canal digital Kabeltv i juni - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 185
    Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Hei folkens.

Er det sånn at alle kanalene kommer i HD, eller det bare Canal + sport og film HD? Har i dag digitalkabeltv og gidder ikke å betale 2500kr for kun å få de få kanlene som HD.

Er det mulig å bruke en annen tuner enn den Canal+ selger?
    En kanal blir ikke automatisk HD nei. Det er kun utvalgte kanaler som sender kun i HD, alt annet er helt tilsvarende det du har i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Hei folkens.

Er det sånn at alle kanalene kommer i HD, eller det bare Canal + sport og film HD? Har i dag digitalkabeltv og gidder ikke å betale 2500kr for kun å få de få kanlene som HD.

Er det mulig å bruke en annen tuner enn den Canal+ selger?
    Du fikk ikke svar på dit spørsmål.Nei du kan ikke bruke en annen tuner enn den CD selger.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Du fikk ikke svar på dit spørsmål.Nei du kan ikke bruke en annen tuner enn den CD selger.
    Stølen
    Det stemmer vel ikke helt. Som sveinan kommenterte tidligere i tråden så kan du bruke FloppyDTV/FireDTV. Du trenger et smartkort, men du er ikke bundet til HD-dekoderen teknisk sett. Hvordan CD support gjør det med smartkort vet jeg ikke, men jeg vurderer en slik løsning, da jeg føler at det vil gi meg mer kontroll. MediaPc'en min står på hele tiden uansett, så jeg kan like gjerne se på TV via den.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av krestjan1978
    Det stemmer vel ikke helt. Som sveinan kommenterte tidligere i tråden så kan du bruke FloppyDTV/FireDTV. Du trenger et smartkort, men du er ikke bundet til HD-dekoderen teknisk sett. Hvordan CD support gjør det med smartkort vet jeg ikke, men jeg vurderer en slik løsning, da jeg føler at det vil gi meg mer kontroll. MediaPc'en min står på hele tiden uansett, så jeg kan like gjerne se på TV via den.
    Dette er nok ikke den løsningen de aller fleste velger i stua for å se på TV.Å se TV på PC er vel en litt egoistisk løsning dersom du har familie??? Min erfaring med denne type løsninger har alltid endt opp med masse søl med god hjelp fra CD og kort og koder og oppgraderinger o.s.v. Jeg ser en farbar vei i lengden kjøp orginalt kort og box da er du trygg på det stort sett virker.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Dette er nok ikke den løsningen de aller fleste velger i stua for å se på TV.Å se TV på PC er vel en litt egoistisk løsning dersom du har familie??? Min erfaring med denne type løsninger har alltid endt opp med masse søl med god hjelp fra CD og kort og koder og oppgraderinger o.s.v. Jeg ser en farbar vei i lengden kjøp orginalt kort og box da er du trygg på det stort sett virker.
    Stølen
    Jeg kan ikke se hva som er egoistisk med å se TV via PC? Uansett så er jeg enig i at den beste måten å være trygg på at det virker er å kjøpe original dekoder. Originalt kort vil du uansett måtte ha(ihvertfall lovlig sett). Problemet er at da blir du jo belemret med en boks som i mange tilfeller IKKE er verdt pengene. Jeg har ikke prøvd Sagem-dekoderen selv, men jeg er vel ikke videre imponert iflg. utsagnene her i tråden, ihvertfall ikke når du må ut med blodpris for den. FloppyDTV koster jo "kun" 1.500,-...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av krestjan1978
    Jeg kan ikke se hva som er egoistisk med å se TV via PC? Uansett så er jeg enig i at den beste måten å være trygg på at det virker er å kjøpe original dekoder. Originalt kort vil du uansett måtte ha(ihvertfall lovlig sett). Problemet er at da blir du jo belemret med en boks som i mange tilfeller IKKE er verdt pengene. Jeg har ikke prøvd Sagem-dekoderen selv, men jeg er vel ikke videre imponert iflg. utsagnene her i tråden, ihvertfall ikke når du må ut med blodpris for den. FloppyDTV koster jo "kun" 1.500,-...
    Jeg skrev dersom du har familie!!! Er det litt ego å se tv på PC.Jeg har 2 stk HD boxer fra CD og de fungerer helt ok.Det er ingen blodpris på boxen.Alle andre HD tunere jeg kjenner i MPEG 4/2 koster mer enn den uansett om det er kabeltV eller satelitt.Jeg ser at du ikke har prøvd boxen selv så hvordan du kan bedømme den til å bli belemret med en box som ikke er verd pengene er en litt rar vurdering.For oss som kjører HD på prosjektor (JVC HD 1) så er CD`s HD-box( satelitt) helt ok og faktisk bedre enn forventet.Den er derimot noe dårligere enn Sky`s HD-box (satelitt).Jeg regner med at signalkvaliteten på kabel og satelitt fra CD HD vil være rimelig identiske ,forutsatt et bra kabelnett ,noe jeg regner med.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har familie jeg, men det jeg mente var å se TV via PC, ikke på PC. Beklager misforståelsen. Kjører selvfølgelig HDMI fra PC til TV .
    Jeg har som sagt ikke prøvd akkurat denne boksen, men hvis du er fornøyd med den så teller jo det positivt for om jeg skal kjøpe denne. Synes fortsatt at 2500 er rimelig dyrt mtp. på elektronikken som er inni, men det får nå være mitt problem.
    Er det mulig å bare bestille smartkort fra CD for så å bruke f.eks. FireDTV/FloppyDTV? Noen som vet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @krestjan1978

Slenger meg litt innpå siden jeg blir nevnt. Prøve å summere opp litt av mine erfaringer som går inn på det du spør om. Er ikke noe fasit, bare det jeg har erfart.

Når det gjelder å kjøpe et smartkort uten dekoder. Tvilsomt at du klarer. CD ønsker alltid å binde smartkort til dekoder. Dvs, de har ikke låst mine smartkort dags dato til dekoder. Virker mere som de har et system som kun lar behandlere selle begge deler. Ikke separat.

@stølen

Er både enig/uenig med det du sier. Det er som oftest et herk uten like å sette opp tuner-media-servere som virkelig virker (stabilt). Spesielt med DVB-C siden få bruker det, og ingen kabel-leverandør vil støtte det. Noe jeg faktisk aksepterer. De kan ikke supportere alle kombinasjoner. Så for å summere. Jeg anbefaler ingen å prøve slike løsninger med mindre de liker å dunke hue i veggen av frustrasjon underveis

Men over til den løsningen jeg har. Den er definitivt ikke egoistisk. Jeg har en server stående på 24/7 med 2 stk FloppyDTV-C tunere bak på et rom. Langt unna TV, er ikke en gang koblet til en LCD skjerm eller TV (bruker Remote Desktop). Det er dette som er genialt med SageTV løsningen. Jeg kan kjøre 'local client' på hvilken som helst PC på mitt nettverk, for å se TV. Jeg kan kjøre 'placeshifter mp4 transcode client' ute hvor som helst i verden. Og jeg har en 'extender client' som er en Happauge MediaMVP box på TV. Alle disse har identisk interface og gir samme muligheter overalt. LiveTV, Timeshifting, TV program (7 dager frem), Automatisk opptak av favoritter, Media Bibliotet osv. Og SageTV Server fordeler alt dette via de 2 tunerne, automatisk. Det er folk med SageTV løsninger som har helt opp til 4-8 tunere som blir brukt av hele familien på forskjellige TV'er/PC'er rundt i huset.

Men jeg advarer for noen som føler seg fristet. Les på SageTV Forum om erfaringer fra andre brukere, test så ut 15-dagers trial. Deretter bestemmer du deg om du virkelig vil gå for denne løsningen. Hvis ikke, så er boksen fra CD helt grei den. Gir deg like bra bilde, men ikke like mye funksjonalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har bestil CD HD som hadde borettslagsavtale fra før?

Hva slags deal fikk dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinan
    @krestjan1978

@stølen

Men over til den løsningen jeg har. Den er definitivt ikke egoistisk. Jeg har en server stående på 24/7 med 2 stk FloppyDTV-C tunere bak på et rom. Langt unna TV, er ikke en gang koblet til en LCD skjerm eller TV (bruker Remote Desktop). Det er dette som er genialt med SageTV løsningen. Jeg kan kjøre 'local client' på hvilken som helst PC på mitt nettverk, for å se TV. Jeg kan kjøre 'placeshifter mp4 transcode client' ute hvor som helst i verden. Og jeg har en 'extender client' som er en Happauge MediaMVP box på TV. Alle disse har identisk interface og gir samme muligheter overalt. LiveTV, Timeshifting, TV program (7 dager frem), Automatisk opptak av favoritter, Media Bibliotet osv. Og SageTV Server fordeler alt dette via de 2 tunerne, automatisk. Det er folk med SageTV løsninger som har helt opp til 4-8 tunere som blir brukt av hele familien på forskjellige TV'er/PC'er rundt i huset.

Men jeg advarer for noen som føler seg fristet. Les på SageTV Forum om erfaringer fra andre brukere, test så ut 15-dagers trial. Deretter bestemmer du deg om du virkelig vil gå for denne løsningen. Hvis ikke, så er boksen fra CD helt grei den. Gir deg like bra bilde, men ikke like mye funksjonalitet.
    Jeg syns boksen fra CD suger, rett og slett. Da jeg bodde i USA hadde jeg en PVR boks (fra Comcast) som var helt genial. Den hadde alle de funksjonene du listet opp som SageTV har, og grensesnittet var ganske så likt også.

Derfor ser denne SageTV løsningen meget bra ut! Men, det jeg lurer på er litt om hvordan dette fungerer i norge. Har du kabel-tv kort fra CD el. da, som du bruker i FloppyDTV-Cene, eller fungerer dette på en helt annen måte?

Kunne du gi en kjapp gjennomgang av hvordan det virker, for en som aldri har hørt om SageTV før, og hva man trenger for å sette opp en PC til å kjøre SageTV på tven i stua? (Har HTPC som er koblet til TVen med HDMI kabel, så trenger ingen placeshiftere elns så vidt jeg skjønner...)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Sleepy81

Skal prøve å gi et bilde av hvordan det virker. Aller først logikken med en DVB-C tuner, uten å blande SageTV inn. Det som skjer er at normalt gir CD deg en tuner boks og et smartkort (øverst til venstre i bildet). Dette kortet setter du rett inn i en slot i tuner boksen. Kortet har da en unik ID som kan motta dekrypteringsnøkler fra CD over kabelnettet, som gjør at du kan dekode de kanaler du har i ditt abonnement. Systemet CD bruker for kryptering kalles Conax. Så over til hvis du så skal bruke smartkortet i en PC-løsning. Det du da må ha er en tuner i PC. Dette finnes det mye av på DVB-T (bakkenett) og DVB-S/S2 (satelitt). Men dessverre er DVB-C (kabel) ikke så vanlig, og utvalget deretter. For å komplisere litt mere så er mange kort levert uten mulighet til å ha et smartkort som dekrypterer. Kun kanaler som ikke er kryptert kan vises. Det finnes også flere krypteringstandarder. Ikke bare Conax. Måten dette normalt gjøres er at man har en CAM (Conditional Access Module) imellom DVB-C tuner kort og smartkortet. Denne CAM'en inneholder da logikk for den krypteringsløsning som er i bruk. Denne CAM'en kan du se på bildet øverst til høyre. Denne må du selv kjøpe. Den har akkurat samme fysiske utseende som en PCMCIA/PC-Card modul. Du må da ha en Conax CAM (minimum v4.00e, finner 3.x i noen tilfeller, men alle er nesten 4.00e nå). Så må du ha et DVB-C tuner kort som har en CAM modul du kan putte CAM'en inn i. Du putter så smartkort inn i Conax CAM'en, og dette inn i CAM leseren til DVB-C tuner kortet ditt. Som på bildene nederst til venstre og høyre. I mitt tilfelle har jeg to FloppyDTV-C tunere. Nå er det mye som skjer rundt produktene hos Digital-Everywhere. De lager nye formfaktorer osv. Men i bunn er de felles, kobles til FW/1394 port, og de kombinerer alltid med innebygd CAM leser. Felles driver har de også som hele tiden forbedres. Så når det gjelder tuner kort er FireDTV/FloppyDTV det eneste jeg har erfaring med, og kan anbefale.

Nå har vi all hardware som trengs. Men du må også ha software som bruker hardware. Innenfor DVB-x standarden på PC er det en standard/drivere som kalles BDA. Den er ikke helt spikret, og det er nyanser på forskjellige drivere/kort som kan gjøre det vanskelig. Derfor greit å velge tuner kort med bra BDA drivere og støtte i forskjellige programmer. BDA driveren til FireDTV/FloppyDTV er bra, og utvikles underveis. Så må du ha noe software på PC som kan utnytte og lese/styre alt gjennom DVB driveren. SageTV kan klare dette alene. Men for å teste ut om løsningen virker ville jeg anbefalt MyTheatre eller DVBViewer. Faktisk i ditt tilfelle kunne begge disse løsningene dekke ditt behov istedenfor SageTV, siden du skal ha en PC som er direkte koblet til TV. Det er også mulig med FireDTV/FloppyDTV og bruke en spesialdriver designet for Windows Media Center. Så du kan også gå den veien. Når det gjelder konfigurering og alle detaljene får du heller spørre underveis. Så skal jeg gi tips, men som jeg har sagt før. Det kan være et *******, du må like å fikle med detaljer. Og jeg har ikke tid til å hjelpe til med alt dette. Men har du konkrete spørsmål som jeg kan svare raskt på, så ikke noe problem. Dvs ikke slike lange avhandlinger som dette

Angående SageTV og Placeshifter/Extender/Client osv. Vet at det kan virke komplisert til å begynne med. Men hvis du skulle bruke SageTV i din løsning, så trenger du bare lisens for SageTV Server. Dvs at den er både 'hjernen' mot DVB-C kortet + at den viser 'client' interface på den PC den er installert på. De andre løsningene er på en måte 'remote-clients' via forskjellige løsninger. Internet/LokalPC/HWBoks mot TV osv.

Husk også. Er ikke bare DVB-C som kan gi en løsning. Du kan også bruke et helt normalt analogt tuner kort i PC, og få samme muligheter. Er bare det at noen av oss er splitter pine fanatister på å få et så rent signal som mulig, bare fordi det er teknisk mulig :roll: Og med DVB-C er det teknisk mulig å ta opp/vise MPEG2 rådata direkte fra CD.

Hvis du skulle gå for dette er min anbefalte handleliste en FloppyDTV-C tuner (som passer i din PC, må ha FW/1394 port ledig). En Conax CAM 4.00e. SmartKort fra CD (kjøp evt den billigste digital tuneren som også gir deg et smartkort). Så evt DVBViewer for å teste ut om ting virker. Lykke til.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en .frq fil for canal digital som inneholder riktige kanalnavn (og HD kanalene)?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar du mener en oversikt over frekvenser for transpondere så man kan søke frem kanaler. Pleier å være det man gjør i de fleste programmer jeg har vært borte i. For CD her i Sandvika er i alle fall listen som følger:

Frequency/Symrate/QAM:
    306000kHz 6950000 QAM64
    314000kHz 6950000 QAM64
    322000kHz 6950000 QAM64
    346000kHz 6950000 QAM64
    354000kHz 6950000 QAM64
    362000kHz 6950000 QAM64
    370000kHz 6950000 QAM64
    378000kHz 6950000 QAM64
    386000kHz 6950000 QAM64
    394000kHz 6950000 QAM64
    402000kHz 6950000 QAM64
    410000kHz 6950000 QAM64
    418000kHz 6950000 QAM64
    426000kHz 6950000 QAM64
    434000kHz 6950000 QAM64
    442000kHz 6950000 QAM64
    450000kHz 6950000 QAM64
    458000kHz 6950000 QAM64
    466000kHz 6950000 QAM64
    474000kHz 6950000 QAM64
    482000kHz 6950000 QAM64
    490000kHz 6950000 QAM64
    498000kHz 6950000 QAM64

Når det gjelder HD kanalene så ligger de på noen av de 5 siste frekvensene. Tror de ble lagt til for ikke så lenge siden. Jeg kunne bla frem PID/Navn for noen av HD kanalene, men er bedre å søke det frem via Transponder slik at alt blir riktig. CD endrer også relativt ofte +/- kanaler og noen gang plassering også. Så listen vil ikke være statisk. Håper dette hjelper noe.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte mest på en .frq fil eller hva nå SageTV bruker. Jeg prøvde meg på et raskt oppsett med demoen til SageTV, men fikk ikke inn alle kanalene. Så det lå en .frq fil med frekvensoppsett for canal digital, men siden jeg ikke fikk inn HD kanalene antok jeg at man måtte fikle litt manuelt med den?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg med. Stemmer det. Default filen fra SageTV installasjonen har ikke med de siste frekvensene hvor HD kanalene ligger. Her er mine egne notater for å endre dette:

Kode:
    SERVER: Add extra DVB-C frequencies
    - Edit the C:\Program Files\SageTV\SageTV\PredefinedDVBC.frq file
      - Add the following entries to 'Norway-CanalDigital' section:
        - frq:466000000;rate:6950;mod:3;
        - frq:474000000;rate:6950;mod:3;
        - frq:482000000;rate:6950;mod:3;
        - frq:490000000;rate:6950;mod:3;
        - frq:498000000;rate:6950;mod:3;
    PS: Er ikke sikker på om SageTV Server laster disse filene på start, eller hver gang det søkes. For å være sikker stop/start SageTV Server etter du har gjort endringer.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Skal prøve det. Men SageTV blir nok ikke noen permanent løsning for min del, etter at jeg fant ut at heller ikke de støtter teletext/dvb subtitles... Ellers har de jo en spennende løsning med mulighet for extendere osv.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det nå er mulig via "min side" på canaldigital.no å bestille HD kanalene for 99kr/mnd. Det står at det gjelder "de som har HD dekoder", men skal prøve å bestille allikevel, så gjenstår det å se om de fungerer med det gamle kortet...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Krøp til korset

Jeg krøp til korset og bestilte HD-dekoder sammen med C+(+?)-pakken. To dager senere kunne jeg hente pakken på postkontoret, skrev under kontrakten og gledet meg som en liten unge til å komme hjem og sette det opp!
    Jeg ble ikke skuffet i det hele tatt! Bildekvaliteten på HD-kanalene er S-U-P-E-R-B! Premier League i HD var en åpenbaring, selv om jeg merket at det var en del etterslep på bildet, men dette kan kanskje skyldes TV(Sony Bravia KLV-S32a10)? Har spilt litt playstation og PC-spill på denne TVen og har ikke merket noe etterslep før, så jeg heller mot at det var sendingen som var litt slapp.
    Bildekvaliteten på vanlige kanaler er også sterkt forbedret via dekoderen, men her har jeg bare vanlig analog-signal å sammenligne med.
    Flere har også kommentert at fjernkontrollen var veldig direksjonell mot dekoderen, men det er absolutt ikke min, så der er jeg lettet.

Newcomer tunamgu sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor holder du til?Trodde det var 1.sept som var datoen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som har bestilt HD TV på kabel via CD. Hva slags sendestyrke har dere på kabelen?

Jeg ligger på ca 75. Lurer på om dette er nok til CD's HD sendinger.

Meg bekjent så går vel signalet i en sløyfe gjennom huset. Bor i et rekkehusboretslag og jeg har en avlang flat metalboks på veggen utenfor huset. Antar dette er koblingsboks for kableTV. Litt rart jeg da kun har 75 i signalstyrke?

Har i tillegg 12 Mbit internett fra CD og dette krever vel at jeg har en viss båndbredde? Er det noen sammenheng mellom båndbredde på internett man kan få levert og sendestyrke på kabel TV? Går jo i samme kable inn i huset.

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •