Bakkenettet for tv er et feilgrep?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakkenettet for tv er et feilgrep?

Etter hans syn er utbyggingen av nettet et desperat trekk fra NRK og TV 2 for å beskytte sine markedsposisjoner i den voldsomme konkurransen med nye kanaler som nå distribueres via satellitt og kabel.

Høyer peker på at Canal Digital nå tilbyr hundrevis av tv-kanaler til sine kunder, og at kabelselskapene også har dette tilbudet.

- Dette innebærer et kanaltilbud som er mange ganger så omfattende som det digitale bakkenettet noen gang vil kunne by på, sier Høyer.

Han mener at selv om de fleste av oss ikke har behov for mange hundre kanaler, vil hver enkelt da kunne skreddersy det utvalget de selv vil ha.

- Bakkenettet vil til sammenligning alltid være ytterst puslete og begrenset, sier Høyer.
    link

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt uenig.

Internett er f.eks. aktuelt nå som visstnok alle i Norge skal ha bredbånd innen utgangen av 2007 - dessverre er det et stykke igjen til det man kan kalle ekte bredbånd som kan servere så mange TV kanaler man måtte ønske.

Med litt satsing på trådløse wi-fi soner o.l. kunne man tilogmed dekke campingplasser osv...

Både kabeloperatører og parabolselskaper synes ellers ikke spesielt forbrukerorientert eller i reell konkurranse med hverandre - dvs heller ikke ideelle løsninger for forbrukerne med tanke på prising og valgfrihet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta utsagnene til Høyer med en klype salt. Mener å huske at dette også er samme mannen som var meget kritisk til utbyggingen av bredbånd også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet viktig argument for kabel-TV er at selv om signalene inn til kabel-TV selskapet er digitale kan de fortsatt sende gratiskanalene analogt. Dvs. at vi fortsatt kan se de fleste kanalene på mer enn en TV !

Jeg håper i hvertfall at de kommer til å gjøre det slik de gjør i dag, men de benytter vel anledningen til å fjerne de analoge kanalene for å få plass til flere digitale kanaler er jeg redd.

Stable

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tidligere artikler i media har jo også påpekt at vi får et ganske snevert utvalg av gratiskanaler på bakkenettet. tror vi vil se økt interesse for tv over internett, uavhengig om det er lovlig eller piratstreaming.

bakkenettet har jo også begrenset kapasitet når det gjelder sending av HDTV. entusiastene vil nok fortsatt holde seg til parabol.

for min egen del ser det ut som at tv kanaler blir hentet over nettet. vertfall frem til CD slipper HDTV tuner med harddisk

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det blir helt ålreit jeg...Det er enda litt fortidlig med internetbasert TV, og ikke alle kan ha en tallerken på veggen, så hvorfor ikke ?!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stable
    Et annet viktig argument for kabel-TV er at selv om signalene inn til kabel-TV selskapet er digitale kan de fortsatt sende gratiskanalene analogt. Dvs. at vi fortsatt kan se de fleste kanalene på mer enn en TV !
    Nåja. Det er ikke noe som heter "gratiskanaler" på kabel-TV. Eneste fordelen er at du bare trenger å betale en gang for et sett med grunnkanaler, som du kan se på alle TVene i hele huset, uten å måtte ha dekoder for hver TV.

Det er bare et spørsmål om tid før alle TVer som selges her i landet vil ha innebygget DVB-T-tuner (som støtter MPEG-4). Da kan disse brukes til å ta inn alle kanalene til NRK med det nye bakkenettet. Når det gjelder kanalpakkene til RiksTV, så må vi nesten vente å se hva de tilbyr av løsninger. Sannsynligvis vil man kunne kjøpe CA-moduler til TVene, og bruke et kort fra RiksTV for å få tilgang til kanalene. Det som er det interessante spørsmålet da, er hvor mye man må betale for å få to eller flere kort til samme husstand.

Når det gjelder kanalpakker, så er det også på høy tid at RiksTV presenterer tilbudet sitt. Men, jeg regner med at de i hvert fall vil levere en pakke som skal konkurrere med grunntilbudet til kabel-TV. F.eks. en pakke som inneholder 10 kanaler, og som ikke koster særlig mer enn en femtilapp i måneden.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    tidligere artikler i media har jo også påpekt at vi får et ganske snevert utvalg av gratiskanaler på bakkenettet.
    Snevert? I forhold til i dag? Du er klar over at det bare er NRK1, NRK2, TV2 og lokal-TV/TVNorge som sendes på det analoge bakkenettet?

Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    Bakkenettet har jo også begrenset kapasitet når det gjelder sending av HDTV.
    Nåja, med den kapasiteten som skal bygges ut etter at det analoge nettet slukkes, så blir det vel plass til 10-15 HD-kanaler, eller noe sånt. Hvis det er stor nok etterspørsel, så er det uhyggelig god kapasitet på de frekvensene NTV har konsesjon på, så de kan sikkert bygge ut til 50 HD-kanaler til.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stable
    Det vil kun gjelde de TV kanalene som tillater at det digitale signalet sendes videre i redusert kvalitet i analoge kabelnett.

Det har tidligere vært antydet at NRK ikke vil tillate at NRK videresendes i redusert analog kvalitet når det analoge bakkenettet er stengt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det vil kun gjelde de TV kanalene som tillater at det digitale signalet sendes videre i redusert kvalitet i analoge kabelnett.

Det har tidligere vært antydet at NRK ikke vil tillate at NRK videresendes i redusert analog kvalitet når det analoge bakkenettet er stengt.
    Mnja, det er ikke alltid det har noe å si hva NRK ønsker. Generalforsamlingen (les: Kulturdepartementet) kan fatte vedtak mot styrets ønske. Giske har allerede hintet veldig sterkt at han vil hindre NRK i å slukke FM-sendingene av DAB-kanaler som mPetre, Alltid Klassisk, m.fl., og jeg blir ikke forbauset om han nekter NRK å nekte analog videresending av kanalene.

Hvis jeg ikke husker feil, så er det vel Kulturdepartementet som har sørget for at NRKs kanaler skal formidles fritt i det digitale bakkenettet også? Jeg mener i hvert fall å huske NRK ønsket at kanalene skulle sendes kryptert, og at man måtte skaffe seg gratisabonnement for å se sendingene.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Snevert? I forhold til i dag? Du er klar over at det bare er NRK1, NRK2, TV2 og lokal-TV/TVNorge som sendes på det analoge bakkenettet?

Nåja, med den kapasiteten som skal bygges ut etter at det analoge nettet slukkes, så blir det vel plass til 10-15 HD-kanaler, eller noe sånt. Hvis det er stor nok etterspørsel, så er det uhyggelig god kapasitet på de frekvensene NTV har konsesjon på, så de kan sikkert bygge ut til 50 HD-kanaler til.
    ITU har tildelt Norge 8 frekvenser for digital tv. Jeg tror NTV har konsesjon for 5 av disse.
    Kilde: http://www.npt.no/iKnowBase/Content/...cumentID=50377

Det er lite sannsynlig at det blir plass til 10-15 HD kanaler selv etter at det analoge nettet er slått av. Det kan sikkert gå i teorien siden hver frekvens sannsynligvis kan sende opp til 2 HDTV kanaler men da vil det ikke bli plass til vanlige TV kanaler.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakkenettet er sløsing med penger. Folks tv vaner er i radikal endring. Faktum er at tv via internett bare er noen få år unna.
    Bruk heller pengene på å legge mer fiber.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette skulle jo være nøyaktig 1 kanal mer enn hva som blir gratis når bakkenettet kommer. dette kan selvfølgelig og forhåpentligvis forandre seg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10-15 kanaler er det høyeste anslaget jeg har hørt til nå. det som satelittleverandørene forholder seg til er 3-5 HD kanaler over bakkenettet.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Bakkenettet er sløsing med penger. Folks tv vaner er i radikal endring. Faktum er at tv via internett bare er noen få år unna.
    Vil ikke si det. Jeg er klar over at de bygger godt ut nå, men pr. i dag har jeg internett hjemme, siden det er umulig og få noe bredbånd frem til meg.

Jeg tviler på at hele Norges befolkning kommer til bruke PCen til å se TV, med alt det innebærer av koblinger og omarrangering av diverse ting. Folk trenger en kabel eller to inn i TVen. Selv om mulighetene for internett er rett rundt hjørnet, vil det ta lang tid før alle vil nytte dette.

Fiberutbyggingen er også ganske kostbar, og det vil nok ta en stund før alle får dette, og da er bakkenettet greit å ha.

Og det er faktiskt en hel del som enda ser på TV kun via vanlig analog antenne, så alt går ikke like raskt alltid.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mener du tar feil

Sitat Opprinnelig postet av wotg

Det er viktig for mange at det er en mulighet for tv uten å sitte med parabol eller kabeltilkobling, det hadde ikke vert aktuelt for meg å sitte med en egen parabol pakke på hytta i sjærgården men når det er dårlig vær så er det greit å ha en tv.

utkant norge vil heller ikke ha muligheten for fibernett på samme måten og etter å ha solgt diverse dekodere og abonemanger for, Get, CanalDigital og Viasat så vil jeg si det burde finnes et bedre alternativ enn det.

Blir bakkenettet bra syns jeg det er midt i blinken for svært mange.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja. Det er ikke noe som heter "gratiskanaler" på kabel-TV.
    Jeg har mer enn 20 "gratiskanaler" p.g.a. en god avtale som mitt borettslag har med Canal Digital. Denne pakken regner jeg faktisk med også vil være tilgjengelig etter at det digitale bakkenettet kommer, men jeg er ikke så sikker på om disse fortsatt også vil bli sendt analogt og det er det som for meg er det viktigste spørsmålet.

Det er absolutt ingen grunn til at kabelselskapet ikke fortsatt skal kunne sende disse kanalene analogt, men jeg er redd for at de kommer til å benytte det digitale bakkenettet som et påskudd for å fjerne de.

Faktisk er de fleste av de 20+ kanalene jeg har i dag digitalt overført til Canal Digital som så dekoder de og sender de analogt, så vidt jeg vet gjelder det også NRK 1 og 2. Det digitale bakkenettet endrer ingenting på dette, men som sagt er jeg redd dette likevel vil bli brukt som et påskudd.

Stable

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes uansett at dette er å tvangspåføre Norges befolkning en merkostnad. Det som irriterer meg mest er at alle som har TV faktisk betaler for NRK over TV-lisensen. Det å plutselig måtte skaffe ekstra utstyr (digitaltuner) til en for enkelte ikke ubetydelig kostnad per TV-apparat er etter min mening lite gjennomtenkt. Satt på spissen er dette det samme som om de skulle kutte alle analoge radiokanaler og bare kjøre DAB. Jeg synes ihvertfall at man burde kunne fortsette å sende NRK1 analogt. Dette burde være et folkekrav ut fra at man har betalt TVlisens i alle år for å finansiere denne kanalen. Det er også mange husstander med flere TV-apparater som nå krever hver sin boks for å fungere videre, altså en betydelig merkostnad.

Et alternativ er evt. at man på hver TV-lisens burde kunne hente ut en minimumsdigitaltunerboks for bakkenettet gratis eller ihvertfall STERKT subsidiert fra statskanalen.

Jeg kommer ihvertfall ikke til å kjøpe et eneste mindre TV-apparat til uten at digitaltunerboksen for bakkenettet er inkludert i apparatet. Vil tro at spesielt markedet for små TV-apparater (til barnerom og lignende) vil stupe utover i 2008 inntil de får dette på plass i alle nye apparater... HD-ready er ikke det viktigste for "menigmann" lenger. "Digitalt bakkenett-ready" bør være et minimumskrav allerede i dag for alle TV-apparater!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mer enn 20 "gratiskanaler" p.g.a. en god avtale som mitt borettslag har med Canal Digital.
    Poenget mitt er at du betaler for disse kanalene også. Jeg aner ikke hvilken avtale borettslaget ditt har med CD, men til sammenligning betaler vi 40,- pr. måned for Gets analoge grunnpakke i borettslaget der jeg bor. Dette betales som en del av felleskostnadene (husleie), men de er ikke "synlig" på noe vis. Beboere som ikke gidder å grave vil derfor aldri vite hvor mye de betaler for "gratiskanalene".

Det er absolutt ingen grunn til at kabelselskapet ikke fortsatt skal kunne sende disse kanalene analogt, men jeg er redd for at de kommer til å benytte det digitale bakkenettet som et påskudd for å fjerne de.
    Get har vært litt vinglete her. De har uttalt at de ønsker å fortsette med en analog grunnpakke i 10 år til, men samtidig truer de borettslag med å si opp avtalen dersom de ikke vil oppgradere til et nett som kan gi digitale kanaler.

Min antagelse er at Get er veldig hypp på å kutte ut alle krypterte analoge sendinger, og at det ikke er verdt å ha et borettslag som kunde dersom ingen i borettslaget kan kjøpe ekstra kanalpakker.

Faktisk er de fleste av de 20+ kanalene jeg har i dag digitalt overført til Canal Digital som så dekoder de og sender de analogt, så vidt jeg vet gjelder det også NRK 1 og 2. Det digitale bakkenettet endrer ingenting på dette,
    Jeg er helt enig. Det er ingen (god) grunn til at man ikke skal kunne fortsette å sende digitale kanaler analogt over kabel-TV etter at man har slukket det analoge bakkenettet. Men - etter hvert - når de aller fleste TVer leveres med DVB-T tuner, så synes jeg det ville vært naturlig å vurdere å kutte analoge kanaler helt (evt. kun beholde NRK1), og heller sende grunnpakken digitalt og ukryptert. Men da forutsetter jeg altså at de aller fleste TVene folk har er i stand til å ta imot disse signalene uten ekstern dekoder (og at det er mulig å sende DVB-T over kabel).

men som sagt er jeg redd dette likevel vil bli brukt som et påskudd.
    Det er absolutt mulig, ja. NRK prøver seg jo allerede med at de vil nekte kabelselskaper å nedkonvertere signalet. Men, som nevnt tidligere, dette tror jeg rett og slett ikke Kulturdepartementet vil gå med på, så jeg ser ingen grunn til å frykte fremtiden som kabelkunde.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har lest dette?
    Hvilke kanaler vil du helst ha? - Dagbladet.no - tvogmedier
    Tror jeg kommer til å gå for et eller annet satelittbasert hvis det blir "bukken til havresekken" på denne måten.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •