Svenske DVB-T-sendinger i Vestfold?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svenske DVB-T-sendinger i Vestfold?

Kjenner mange som tidligere fikk inn gode analoge signaler fra Sverige fra kystområdene i Vestfold. Skulle det ikke da være gode muligheter for å ta inn svenske DVB-T-sendinger i Vestfold også da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Expert1!

Jo, du har rett i det.

De fleste vestfoldingene tar i mot svensk TV fra Bäckeforssenderen. Analogt TV fra Sverige sendes på VHF kanal 8 (SVT1), UHF kanal 26 (SVT2) og UHF kanal 49 (TV4), og har du bra mottak av SVT2 og TV4, er det absolutt mulighet for bra mottak av signaler fra det svenske digitale bakkenettet.

I dag sender svenskene digitalt på 5 frekvenser fra Bäckefors:

Mux 1 (alle SVT's kanaler ukodet) på kanal 35
    Mux 2 (TV4 og TV6 ukodet) på kanal 56
    Mux 3 (bare kodede kanaler) på kanal 22
    Mux 4 (Voice TV ukodet fra 06-18 og VH1 ukodet fra 02-07) på kanal 25
    Mux 5 (ukodet Kanal Lokal Göteborg, Aftonbladet TV 7 og AxessTV) på kanal 65.

De svenske analoge signalene for SVT2 og TV4 forsvinner den 24. september i år. SVT1 slukker 8. oktober. Samtidig blir det gjort noen rokkeringer i kanalplasseringen for de digitale mux'ene - unntatt mux 4 som blir på kanal 25. Mux 1 overtar SVT2's analoge frekvens på kanal 26, mux 2 flytter til kanal 22, mux 3 flytter til kanal 35 og mux 5 til kanal 56. Det fører til at UHF-kanal 49 (TV4's analoge frekvens) blir ubelagt en periode. Men det kommer flere svenske mux med tida, bl.a. for HD-tv. Kanskje på kanal 49?

Svenskenes frekvensbruk kan du lese mer om her: Frekvenstabeller tv

Jeg vokste opp i Stokke og bodde der fram til 1977. Svensk TV var en selvfølge. Til å begynne med det som i dag er SVT1 på VHF 8, noen ganger med mye snø i bildet, andre ganger med klart bilde. Den første tida bestod TV-antenna av 2 store VHF-antenner beregnet på kanal 5 - 8 (en mot Bäckefors og en mot Tryvann kanal 6) med 2 separate flatkabler ned til TV'n og 2 små stikkontakter hvor vi bytta mellom norsk og svensk TV. Da svenskene kom med sin TV2-kanal, bestemte fatter'n at det skulle vi ha! Antenna måtte moderniseres med ei UHF-antenne, og de tre antennene ble koblet sammen med et filter, og signalet ført ned til TV'n med en nyere kabel, dog ikke koaxial. Dette forbedret signalkvaliteten betraktelig. Da Skien kom i gang med sin hovedsender (kanal 10) på begynnelsen av syttitallet, ble Tryvannantenna bytta ut med en mindre VHF-antenne beregna for kanal 9 - 12 og all kabling ble koaksialkabel. Det ble aldri brukt antenneforsterker. Likevel ble "svenskesignalene" svært gode.

Jeg antar at de fleste som fortsatt har TV-antenne på taket i dag, har koblet sammen VHF- og UHF-antennene med et filter, og kanskje også bruker antenneforsterker. Svenskenes digitale TV-signaler komprimeres etter MPEG2-standarden (mens de norske signalene komprimeres etter MPEG4-standarden). Det påstås at digitale tv-signaler mottas ganske lett. Men ikke alltid. Med digitale signaler er det sånn at enten har du et signal mottakeren kan tolke, eller så har du svart skjerm. Hindringer for god signalkvalitet kan bl.a. være et gammelt antenneanlegg med dårlige koblinger og kabler. Edderkopper elsker å legge egg i koblingsbokser og forsterkere. Åpnet dekselet til forsterkeren sist sommer. Der var det masse gammelt, tett kingel. Etter å ha fjerna det, ble signalet enda bedre... Antar at koblinga på selve antennene er fulle av gammal moro. Har hengt urørt i over 20 år...

En annen hindring for godt digitalmottak er feil bruk av antenneforsterker. En forsterker skal kobles inn nærmest mulig antenna, og skal som regel være av brebåndstypen, dvs. virke like bra på kanal 21 som på kanal 69. En forsterket montert nær TV'n, vil forsterke signalet og all støyen som produseres i kabler og koblinger. I noen tilfeller kan det være nødvendig å designe forsterkeren i forhold til andre, sterkere signaler som kan forstyrre. En autorisert antennemontør SKAL vite hva som trengs akkurat der du bor.

Lykke til! 8)

Mvh
    Bjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    har forsøkt å ta imot svenske TV signaler med en Hauppage NOVA-T USB boks med USB tilknytning til PC. (Kjøpt på Komplett i fjor).

Funker OK, men det virker som det er først i det siste at "mux 1" på kanal 35 har kommet i drift. Siste gang (et par uker siden) jeg "scannet" kanalene fikk jeg inn også svensk TV1/TV2. Tidligere har jeg kun fått inn noen lokale Gøteborg kanaler, samt en drøss med kodete kanaler (Nova-T tar ikke kodete kanaler, men jeg kan se hvilke kanaler som er detektert).

Takk til brumlebass for interessant informasjon om kanalplan etc.

Vg. hilsen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i hvert fall erfaring med at dårlige analoge signaler ikke er noen hindring for godt digitalt mottak. Men jeg bor i Østfold, og ikke Vestfold da.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg bor faktisk i Stokke (Melsomvikområdet) og tar inn digitale sendinger fra både Bäckefors og Udevalla. Signalstyrken er normalt topp men synker ned til uakseptabelt nivå ved helt spesielle værforhold (tett regn eller temperaturskikt - dvs speiling).

Normalt gir dette et meget klart bilde uten noen form for støy. Men etter som signalet blir dårligere faller bildet ut av synkronitet (låser seg og hakkes opp i rektangler). Altså enten har du meget bra bilde eller intet. Analoge signaler har du hele tiden men bare mye dårligere kvalitet.

Halden ligger omtrent på linje med begge de svenske senderne slik at jeg trenger bare en antenne fra september en gang. Halden sender også NRK Østafjells med digitale sendinger.

Ellers startet NTV med prøvesendinger fra Halden for ca 6 uker siden men da jeg bare har MPEG 2 dekoder ser jeg bare programteksten og ikke selve sendingen.

Regner med at alt blir perfekt med ny antenne, ny forsterker og ny kabel.

Det som er spennende er om Sony kommer til å levere en oppgradering av min TV tuner med MPEG 4 dekoder - det er vel neppe sannsynlig.

Jostein

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •