Analog Canal Digital kabel-TV: Inkonsekvent og manglende koding 4:3 og letterbox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Analog Canal Digital kabel-TV: Inkonsekvent og manglende koding 4:3 og letterbox

Hei,

Sendte dette nettopp til kundeservice for Canal Digital og er spent på hva de sier. Er det enda flere som opplever det samme?

"Hei,

Jeg har analog kabel-TV fra Canal Digital. For en tid tilbake skjedde det en forandring som er fryktelig irriterende: Før ville NRK1 og TV2 endre skjermbilde automatisk når sendingen endret fra vanlig 4:3 til letterbox, men nå er det annerledes. Jeg har tre TVer som alle er widescreen og forskjellig merke, dessuten har jeg venner som opplever det samme, så det er ikke noe med min TV:

To ting:

1) TV2 blir ikke lenger kodet som 4:3 Letterbox når det burde vært det, så når bildet tidligere ble endret til widescreen (automatisk zoomet) blir det ikke det lenger. Resultatet er et lite bilde med en diger sort ramme rundt, der bildet tidligere fylte skjermen perfekt. Det er ingen standard innstilling man kan skifte til for å få det slik det skal være, unntatt en "zoom" innstilling de fleste TVer har, men man må skifte frem og tilbake hele tiden.

2) NRK1 blir som før automatisk endret på skjermen til widescreen, så automatisk zoom virker som før for denne kanalen. Imidlertid endres det aldri tilbake til 4:3 når programmet som sendes er i 4:3. Spesielt irriterende under Barne-TV der bildet da blir kuttet oppe og nede og informasjon forsvinner. Da må man endre frem og tilbake mellom 4:3 og auto, der auto blir automatisk zoomet fra letterbox til widescreen.

Alle andre kanaler som pleier å sende i letterbox, skifter som de skal frem og tilbake uten at man må taste på fjernkontrollen - TV3 og svenske kanaler osv.

Dette synes jeg er rart, og en ganske irriterende endring. Folk flest vil vel se det formatet det sendes i, og ikke bilder som kuttes eller bilder som strekkes i bredden. Det var helt perfekt før, men ikke nå.

Jeg vet ikke om det er dere eller henholdsvis NRK og TV2 som har "skylden" for dette, men ville uansett si fra.

Med vennlig hilsen...."

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaulHarald
    Hei,

Sendte dette nettopp til kundeservice for Canal Digital og er spent på hva de sier. Er det enda flere som opplever det samme?

"Hei,

Jeg har analog kabel-TV fra Canal Digital. For en tid tilbake skjedde det en forandring som er fryktelig irriterende: Før ville NRK1 og TV2 endre skjermbilde automatisk når sendingen endret fra vanlig 4:3 til letterbox, men nå er det annerledes. Jeg har tre TVer som alle er widescreen og forskjellig merke, dessuten har jeg venner som opplever det samme, så det er ikke noe med min TV:

To ting:

1) TV2 blir ikke lenger kodet som 4:3 Letterbox når det burde vært det, så når bildet tidligere ble endret til widescreen (automatisk zoomet) blir det ikke det lenger. Resultatet er et lite bilde med en diger sort ramme rundt, der bildet tidligere fylte skjermen perfekt. Det er ingen standard innstilling man kan skifte til for å få det slik det skal være, unntatt en "zoom" innstilling de fleste TVer har, men man må skifte frem og tilbake hele tiden.

2) NRK1 blir som før automatisk endret på skjermen til widescreen, så automatisk zoom virker som før for denne kanalen. Imidlertid endres det aldri tilbake til 4:3 når programmet som sendes er i 4:3. Spesielt irriterende under Barne-TV der bildet da blir kuttet oppe og nede og informasjon forsvinner. Da må man endre frem og tilbake mellom 4:3 og auto, der auto blir automatisk zoomet fra letterbox til widescreen.

Alle andre kanaler som pleier å sende i letterbox, skifter som de skal frem og tilbake uten at man må taste på fjernkontrollen - TV3 og svenske kanaler osv.

Dette synes jeg er rart, og en ganske irriterende endring. Folk flest vil vel se det formatet det sendes i, og ikke bilder som kuttes eller bilder som strekkes i bredden. Det var helt perfekt før, men ikke nå.

Jeg vet ikke om det er dere eller henholdsvis NRK og TV2 som har "skylden" for dette, men ville uansett si fra.

Med vennlig hilsen...."
    Har ikke analog kabel selv men du skal være klar over at når NRK sender 4:3 innhold som er tilpasset til 16:9 så vil det bli sort ramme rundt hele bildet i analoge kabelnett og analogt bakkenett. Det er mulig at TV'n din sin videoprosessor som ikke skjønner at det er letterbox når NRK sender pillarbox.

TV2 ser ikke ut til å sende 4:3 tilpasset til 16:9 men swicher i stedet oftere mellom ren 16:9 og 4:3.

I analoge sendinger sendes det normalt sett ingen styresignaler for å få TV'n til å zoome. TV'n selv må analysere bildeinnholdet og selv avgjøre om bildeinnholdet bør strekkes/zoomes. Hvis det f.eks. er undertekst nede i letterboxen så kan det forstyrre auto funksjonen i TV.

Fra digital dekoder fungerer det som regel bedre siden det finnes styre signal på pinne 8 i scart som sørger for at TV'n veksler til widescreen når den skal.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Har ikke analog kabel selv men du skal være klar over at når NRK sender 4:3 innhold som er tilpasset til 4:3 så vil det bli sort ramme rundt hele bildet i analoge kabelnett og analogt bakkenett. Det er mulig at TV'n din sin videoprosessor som ikke skjønner at det er letterbox når NRK sender pillarbox.
    Jeg tror ikke man skal forvente at sendinger som sendes i 4:3 letterbox fra TV-kanalene vil være riktig flagget. Men, alt som sendes som 16:9 widescreen, og som nedkonverteres til 4:3 letterbox av kabelselskapet, bør kunne sendes med riktig WSS-signal.

Get gjør også feil her. De bruker riktig WSS-flagg på NRK1 (og kanskje en kanal til), mens det blir feil på resten av kanalene som sender 16:9-sendinger. Get påstår for øvrig at de ikke gjør noe som helst med signalet, men jeg har veldig vondt for å tro at dette stemmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg må presisere litt:

1) Siden alle analoge sendinger er 4:3 blir det aldri sendt som pillarbox men som 4:3 enten med eller uten letterbox

2) TIDLIGERE - inntil for en eller to måneder siden, med alle tre TVene mine stilt inn på "auto" - ble både NRK1 og TV2 vist riktig og endret format mellom letterbox (auto zoom for å fylle bildet) og 4:3. Både frem og tilbake.

3) Unntaket var reklamene på TV2 som tidligere ble vist som 4:3 enten det var letterbox eller ikke, så disse ble ikke zoomet. Da må det ha vært et flagg som ikke var der, i motsetning til programmene, som zoomet av seg selv.

4) Programmene zoomer ikke lenger på TV2, nå er alt vist som 4:3 som ser ut som pillarbox på mine TVer, og i tillegg i letterbox slik at det er sort ramme rundt hele.

5) SVT1, TVN, TV3 og SVT2 switcher fortsatt som før mellom letterbox-zoom og 4:3.

6) Hvis jeg tar opp zoomed letterbox fra NRK2 på min DVD-opptaker og så ser på opptaket, zoomes letterboxen også da.

Jeg tror derfor Canal Digital eller moderkanalene har endret noe på hvordan de flagger signalet, men det har ikke affisert andre kanaler. Det kan ikke ligge i TVene om de skal switche eller ikke, det må være et signal, ellers ville alt vært som før.

Hvis NRK1 sender barne-TV i letterbox, så zoomes det slik det skal, men hvis et innslag er i 4:3 switcher det ikke tilbake til 4:3. Men - hvis jeg skifter kanal på TVen og deretter tilbake til NRK1, så er det plutselig 4:3 som vises i pillarbox på min TV, slik jeg vil ha det. Deretter - når innslaget i 4:3 er over og vi er tilbake i letterbox, zoomer det ikke, men hvis jeg IGJEN skifter kanal frem og tilbake, zoomes det.

Rare greier! Det rareste er at dette endret seg uavhengig av TV-merke for en eller to måneder siden.

Pes å switche manuelt! Slapp det før!

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg må presisere litt:

1) Siden alle analoge sendinger er 4:3 blir det aldri sendt som pillarbox men som 4:3 enten med eller uten letterbox
    Jeg så senest pillarbox på NRK1 barne TV nå i kveld. Det var innslag filmet i 4:3 som ble tilpasset til 16:9 vha. pillarbox (selv om pillarboxen ikke var sort). Når dette signalet tilpasses analogt kabelnett eller analogt bakkenett så lages det letterbox i tillegg. Da vil det være en ramme rundt hele bildet.

Ikke sikkert at det forklarer problemet ditt men NRK sender hvertfall pillarbox mer nå enn tidliger.

Jeg tror derfor Canal Digital eller moderkanalene har endret noe på hvordan de flagger signalet, men det har ikke affisert andre kanaler. Det kan ikke ligge i TVene om de skal switche eller ikke, det må være et signal, ellers ville alt vært som før.
    Jeg tror det er uvanlig å flagge analoge sendinger med WSS. Dersom det sendes WSS så er det en del DVD recordere som nekter å kjøre opptak siden de feilaktig tror signalet er kopibeskyttet.

Hvis NRK1 sender barne-TV i letterbox, så zoomes det slik det skal, men hvis et innslag er i 4:3 switcher det ikke tilbake til 4:3. Men - hvis jeg skifter kanal på TVen og deretter tilbake til NRK1, så er det plutselig 4:3 som vises i pillarbox på min TV, slik jeg vil ha det. Deretter - når innslaget i 4:3 er over og vi er tilbake i letterbox, zoomer det ikke, men hvis jeg IGJEN skifter kanal frem og tilbake, zoomes det.
    NRK veksler ikke mellom 4:3 og 16:9 i samme program. Når NRK sender et "innslag" som er produsert i 4:3 så lager de pillarbox for å tilpasse sendingen til digital 16:9 utsending. Jeg tror muligens dette er årsaken til at du ikke ser at TV'n din veksler mellom 4:3 og "zoom" så ofte som tidligere.

Rare greier! Det rareste er at dette endret seg uavhengig av TV-merke for en eller to måneder siden.
    Det er ikke ulogisk at det samme skjer uavhengig av TV-merke dersom årsaken er som nevnt over ( men jeg kan selvfølgelig ta feil...).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har canal digital analogt og en digital tuner.

mitt problem er med digitalt

Med analogt så svitsjer det automatisk. Setter lcd tv på auto, og når det sendes i widescreen blir bildet korrekt.

Poblemet er med digital tuneren (den som sendes med digital grunnpakke)

Hvis tv format instillingene på den settes "fra tv", og lcd tven satt til auto blir det ikke riktig format. Blir zoomet inn ved 16:9 slik at topp og bunn blir borte. resultatet er at tuneren må settes på 4:3, og må skifte til 16:9 på tven når det sendes i widescreen.

Fullstendig idiotisk, eneste problemet en kan se er den tuneren med scart kontakt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PaulHarald hvor bor du?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    PaulHarald hvor bor du?
    På Høvik i Bærum, i en gate som ikke er digitalisert selv om gatene på begge sider er det :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg så senest pillarbox på NRK1 barne TV nå i kveld. Det var innslag filmet i 4:3 som ble tilpasset til 16:9 vha. pillarbox (selv om pillarboxen ikke var sort). Når dette signalet tilpasses analogt kabelnett eller analogt bakkenett så lages det letterbox i tillegg. Da vil det være en ramme rundt hele bildet.

Ikke sikkert at det forklarer problemet ditt men NRK sender hvertfall pillarbox mer nå enn tidliger.
    Bra svar. Det som skjer er nok at letterbox zoomes, deretter når de viser et innslag som opprinnelig er 4:3 så forblir zoomen der, og da kuttes bildet oppe og nede. Jeg må da switche tilbake til 4:3 for å få pillarbox på TVen og bildet er da i full høyde men altså med pillarbox.

Gleder meg til digitalt bakkenett eller oppgradering av gata jeg bor i!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann PaulHarald.

Ser fram til svaret ditt fra Canal Digital, da det samme har vært tilfellet her hos meg de siste ukene. Brydde meg ikke så mye om det istarten, regnet med at det kun var en foreløpig feil som ville rettes opp ganske snart, men nå har det vart såpass lenge at det begynner å bli et irritasjonsmoment.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer det nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Fungerer det nå?
    Det har ihvertfall løst seg hos meg nå! Mon tro om det hadde noe med mailen PaulHarald sendte til CD. Fikk du noe svar fra dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada - fikk svar:

"Hei, takk for henvendelsen ! Vi bare videresender signalene vi mottar via Tv2 og Nrk, og reformaterer de ikke. Jeg ville uansett anbefalt dekoder, da man kan spesifisere hvorvidt man har widescreen eller 4:3 i dekoderen."

...og siden nettet i gata vår er analogt må jeg vente på ooogradering. Håper det skjer SNART.

Uansett har det løst seg med TV2, men NRK sender fortsatt for eksempel "Mikke Mus Klubbhus" og andre Barne-TV innslag uten at det switcher. På NRK2 switcher det av seg selv når det sendes i 4:3 for eksempel Smith & Jones.

Zoom er noe dritt ;-)

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada - fikk svar:

"Hei, takk for henvendelsen ! Vi bare videresender signalene vi mottar via Tv2 og Nrk, og reformaterer de ikke. Jeg ville uansett anbefalt dekoder, da man kan spesifisere hvorvidt man har widescreen eller 4:3 i dekoderen."

...og siden nettet i gata vår er analogt må jeg vente på ooogradering. Håper det skjer SNART.

Uansett har det løst seg med TV2, men NRK sender fortsatt for eksempel "Mikke Mus Klubbhus" og andre Barne-TV innslag uten at det switcher. På NRK2 switcher det av seg selv når det sendes i 4:3 for eksempel Smith & Jones.

Zoom er noe dritt ;-)
    Det ligger noe info på Norsk HDTV forum angående bla. 16:9 sendinger i analoge kabelnett.

http://www.norskhdtv.com/Referansedo...Bredformat.doc
    (det er laget av NRK)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiller meg tvilende til at Canal Digital bare videresender det de får gitt... så vidt jeg vet sender NRK1/TV2 innhold i 16:9 og Canal Digitals mottagere skalerer dette ned til 4:3 letterbox (som gir crappy bilde - oh why!!!)... Hos meg er uansett WSS tilstede på NRK1 så TV'en min skjønner at den skal gå i bredde (16:9) modus - samtidig som den faktisk greier å strekke opp bildet så alt blir rett (setter jeg den manuelt i 16:9 modus får jeg letterbox stripene). Hos TV2 er alt flagget som 4:3 så jeg må skifte selv... Bor i Trondheim forøvrig...

... og jeg betaler ikke ekstra for digitalt nei, ikke før dem lar meg få muligheten til faktisk å KUN betale for de kanalene jeg vil ha - som er fullt mulig i et digital nett... :-/ Banditter

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som nevnt er en irritert over den standard digital boksen.

Når den settes til widescreen, så skifter tven ja ved sendinger. Eneste problemet er at den zoomer alt for langt inn.

Må sette digitalboksen til 4:3, og skifte til 16:9 på tven ved widescreen sendinger.

Med vanlig analog kabel så har er ingen av disse problemene

har blitt nevnt at det er pga scart, men hva hjelper det.

Utrolig irriterende å skifte ved sendinger, som innebærer mange tastetrykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme som Manko

Har nøyaktig samme problemet som Manko med den nye kabel HD-PVR fra Canal Digital og ny Samsung 37" 5-serie. Det er jo helt håpløst:evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har HD-boksen (ikke PVR) fra Canal Digital og Panasonic plasma. Har stilt inn HD-boksen på 16:9 og TVen står permanent på 4:3 - dermed switcher den alltid av seg selv under 16:9-sendinger. Koblet til med HDMI.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cevillan
    Har nøyaktig samme problemet som Manko med den nye kabel HD-PVR fra Canal Digital og ny Samsung 37" 5-serie. Det er jo helt håpløst:evil:
    HD-PVR'en gjør alltid om TV signalet til 16:9. I utgangspunktet gjør den om 4:3 til 16:9 vha. sort pillarbox. Dette er den eneste riktige måten som ikke gir feil bildegeometri eller klipping av boldet.

På HD-PVR for satellitt kan man overstyre dette ved å trykke på on-demand knapp på fjernkontroll. Min HD-PVR lagrer også valget. Man kan derfor velge å alltid strekke 4:3 slik at bildet fyller hele skjermen. Dette er også mulig med HD knappen på den enklere Sagem HD boksen men den husker ikke valget så man må trykke på knappen hver gang man ønsker å strekke/forvrenge bildet. Selv foretrekker jeg merkelig nok et forvrengt bilde med feil geometri som fyller skjermen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kanskje litt på siden av trådstartene, men hvorfor slår ikke TV'en automatisk over til riktig source (altså viser bildet via dekoderen) når dekoderen slås på?? En god scartkontakt ordner jo dette, så hvorfor ikke HDMI?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •