Analog Canal Digital kabel-TV: Inkonsekvent og manglende koding 4:3 og letterbox - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mulig denne tråden har skiftet tema siden jeg startet den for over ett år siden. Da var det problemer med ANALOG digital kabel-TV som var tema, men nå diskuterer vi også digitale bredde/høydeforhold...

Mitt opprinnelige problem ble løst da jeg fikk dekoder. Nå ser jeg 16:9 slik det skal være, og 4:3 sees i 4:3 uten å bli strukket eller zoomet, med sorte "stolper" på høyre og venstre side. Slik det skal være.

Min TV er en Panasonic PV60 37-tommer plasma. Det ser ut som om f. eks. barne-TV på NRK egentlig er 16:9 hele veien, og at gamle programmer i 4:3 har fått stolper på høyre/venstre side fra NRK sin side. Dermed er det egentlig ikke noen switching i det hele tatt, siden både dekoder og TV oppfatter dette som en og samme 16:9 sending.

Eneste "problemer" som gjenstår nå er enkelte filmer på kanaler som TVN og TV3 som sendes i både letterbox og pillarbox, med norsk tekst i nederste letterbox-felt. Dermed ser man bare en liten firkant i midten med film, og zoomer man får man ikke sett teksten. Dette er crap fra ende til annen, og ene og alene TVN og TV3 sin skyld, ikke boksen, TVen eller Canal Digital.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, det har sklidd bort fra analogt her nå, men det får bare være. Jeg har ny hd pvr fra Canal digital, og sliter med denne switchinga. Men hvor i dekoderen kan jeg velge 16:9 eller 4:3? Kan ikke finne det. Kjører forresten samsung a656 på just scan.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JooV
    Enig, det har sklidd bort fra analogt her nå, men det får bare være. Jeg har ny hd pvr fra Canal digital, og sliter med denne switchinga. Men hvor i dekoderen kan jeg velge 16:9 eller 4:3? Kan ikke finne det. Kjører forresten samsung a656 på just scan.
    Det er alltid 16:9 over HD utganger og derfor er det ikke noe valg om å sette 4:3.

Boksen kan manuelt settes til forskjellige zoom modus ved å trykke på TV knappen på fjernkontrollen. Default lager boksen pillarbox ved mottak av 4:3 sendinger. Det er den metoden som beholder orginalbildet og proporsjoner.
    Noen kanaler sender også 16:9 og lager selv pillarbox (f.eks. samtlige HD kanaler, NRK,TV2 osv. når de sender gammelt arkivinnhold som er i 4:3).
    Dersom du velger default metoden (pillarbox) så vises alltid bildene slik TV kanalen sender bildene.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av PaulHarald
    Hei,

Sendte dette nettopp til kundeservice for Canal Digital og er spent på hva de sier. Er det enda flere som opplever det samme?

"Hei,

Jeg har analog kabel-TV fra Canal Digital. For en tid tilbake skjedde det en forandring som er fryktelig irriterende: Før ville NRK1 og TV2 endre skjermbilde automatisk når sendingen endret fra vanlig 4:3 til letterbox, men nå er det annerledes. Jeg har tre TVer som alle er widescreen og forskjellig merke, dessuten har jeg venner som opplever det samme, så det er ikke noe med min TV:

To ting:

1) TV2 blir ikke lenger kodet som 4:3 Letterbox når det burde vært det, så når bildet tidligere ble endret til widescreen (automatisk zoomet) blir det ikke det lenger. Resultatet er et lite bilde med en diger sort ramme rundt, der bildet tidligere fylte skjermen perfekt. Det er ingen standard innstilling man kan skifte til for å få det slik det skal være, unntatt en "zoom" innstilling de fleste TVer har, men man må skifte frem og tilbake hele tiden.

2) NRK1 blir som før automatisk endret på skjermen til widescreen, så automatisk zoom virker som før for denne kanalen. Imidlertid endres det aldri tilbake til 4:3 når programmet som sendes er i 4:3. Spesielt irriterende under Barne-TV der bildet da blir kuttet oppe og nede og informasjon forsvinner. Da må man endre frem og tilbake mellom 4:3 og auto, der auto blir automatisk zoomet fra letterbox til widescreen.

Alle andre kanaler som pleier å sende i letterbox, skifter som de skal frem og tilbake uten at man må taste på fjernkontrollen - TV3 og svenske kanaler osv.

Dette synes jeg er rart, og en ganske irriterende endring. Folk flest vil vel se det formatet det sendes i, og ikke bilder som kuttes eller bilder som strekkes i bredden. Det var helt perfekt før, men ikke nå.

Jeg vet ikke om det er dere eller henholdsvis NRK og TV2 som har "skylden" for dette, men ville uansett si fra.

Med vennlig hilsen...."
    Dette her er akkurat som det er med PC: de som lager websider vil at du skal bruke den nyeste utgaven av Windows og en helt oppdatert nettleser....
    Hvis du er så "dum" at du bruker analog kabel TV på en ny flatskjerm eller har koblet flatskjermen med en god, gammeldags SCART, så får du problemer...
    For i dag tenker alle=de som sender ut bilde= NRK osv. digitalt....
    og da fungerer ting som det skal....jeg har både CD og Viasat parabol(koblet med HDMI), samt noen kanaler fra RiksTV rett inn i Tv'en.....alt er digitalt...og stort sett alt fungerer med ting sendt i 4:3 eller 16:9...

Min ex har fått en ny flatskjerm på en litt eldre digital boks fra GET som hun kobler med en SCART=problemer med fullt bilde....
    PS: TV signaler er ikke gratis...i flg et innlegg om banditter tidligere i tyråden..
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •