Prøvesending Vestfold/Telemark

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prøvesending Vestfold/Telemark

Hei
    Norkring (som bygger ut DVB/T nettet) rykket inn en annonse i Sandefjords Blad tidlig i uken.
    Der står det at på grunn av ombygging på hovedsender Skien vil TVN og TV2 analogt være borte den 24. og 25. april.
    Er den noen som vet om dette er utstyret for RiksTV og DVB/T sendingene som blir satt opp (prøvesending?)

Jeg spurte gutta på RiksTV rett før påske om når prøvesendingene starter i Vestf./Telem., men de viste ikke, for det er det Norkring som styrer med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Digitalt fra Skien - i MPEG2

Hei own!

Gutta fra Norkring har nok begynt arbeidet på Vealøs.

Tok en gjennomgang av UHF-båndet på Canal Digitals kombinerte satelitt- og bakkenettmottaker CDC 7000ST tidligere i dag. Går av & til gjennom UHF fra kanal 21 til 69 for å se om det "er noe nytt i lufta", og det var det i dag.

Fikk et ustabilt utslag på kanal 60, og gjorde et søk. Mottakeren fant digitalt signal på frekvensen, men greide ikke å plukke ut kanaler. Etter flere forsøk lyktes det å ta inn 2 tv-kanaler (benevnt NRK 1 M1 og NRK 2 M1) og 4 radiokanaler (NRK P1 M1, NRK P2 M1, NRK P3 M1 og NRK ALLT KLAS M1).

Jeg bor i Halden, og har ikke UHF-antenne mot Skien. Den er rettet mot Uddevalla. Jeg får likevel analoge signaler fra Skien: TV2 på kanal 24, NRK2 på kanal 34 og TVN/TV Telemark på kanal 44. Disse signalene er som regel ikke særlig brukbare, men jeg ser hvilke kanaler som sendes. Signalet på kanal 60 hadde samme ustabiliteten som de analoge signalene fra Skien (pulserer), derfor regner jeg med at dette er en av frekvensene som skal brukes til det digitale bakkenettet i nedre Telemark/Vestfold. Samme pulsering fant jeg også på kanal 51 (ikke tidligere observert), men mottakeren kunne ikke identifisere dette som et digitalt signal.

Canal Digital's CDC 7000ST er en MPEG2-mottaker. Den vil derfor ikke kunne brukes til det norske digitalnettet som vil bruke MPEG4-komprimering, men det svenske duger den til. Stor var derfor overraskelsen da jeg fikk bilde på NRK1 og NRK2 fra kanal 60. Begge kanalene sendte dessuten tekstv og EPG. Gjorde en ny test nå i kveld. Signalet var bedre, men intet bilde/lyd og intet tekstv. Også EPG'n hadde rusla.

Flere observasjoner av digitale signaler fra Skien?

Eller fra Halden? (kanal 38, 42 og 62).

Mvh
    Bjørn

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjempesvar.

Da fyrer jeg opp FireDTV`en i kveld for prøve. Gir rapport

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God kveld...

I dag har det vært helt dødt på kanal 60 (og kanal 51 for den saks skyld). :-?

Har analogt TV2 og TVN vært ute av drift fra Skien i dag sånn som annonsert?

Dei heve kanskje eti opp havrelefsa si i dag... 8)

Mvh
    Bjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •