Canal Digital - Surround lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digital - Surround lyd

Jeg skrev følgende spørsmål til CD:

Jeg har Canal Digital via dekoder C1201CX med nylig oppgradert software.
    Jeg stusser over at det er svært dårlig med flerkanals lyd på et digitalt tilbud som dette.
    Jeg har grunnpakken og etter det jeg så langt har erfart er det kun SVT1 og SVT2 som kan mottas med flerkanals lyd.

Skyldes det at NRK, TV2 etc ikke sender i flere kanaler eller er det Canal Digital ikke videreformidler dette i flere kanaler?

Noe håp om forbedring?

Fikk (etter 17 dager) følgende svar:
    Hei. Takk for henvendelse.

Ser ikke helt behovet med surround på vanlig tv, på alle filmkanaler er det det. Canal + og TV 1000 er det digital lyd.

Jeg kan ikke akkurat si jeg ble veldig fornøyd med dette svaret.
    NRK, TV2, TV3 etc. sender da faktisk mange filmer og naturprogrammer som kunne vært sendt med flerkanals lyd.

Fikk heller ikke svar på spørsmålet om NRK, TV2 etc ikke sender filmer i surround eller om det er CD som ikke videreformidler dette i flere kanaler.

Noen erfaringer?
    Er dette noe bedre på GET?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daxis

Ser ikke helt behovet med surround på vanlig tv, på alle filmkanaler er det det. Canal + og TV 1000 er det digital lyd.
    Sukk. Det er da vel ingen som bryr seg om hva Canal Digital måtte mene om "surround på vanlig tv"? Det må da gå an å svare på om et eventuelt surroundsignal videreformidles på alle kanaler, eller om det bare gjøres på filmkanalene.

Jeg har så langt ikke opplevd å få flerkanalslyd på NRK eller andre kanaler, nei. Dekoderen min er koblet til forsterkeren med coaxialkabel, og på alt jeg har sett på hittill, sier forsterkeren at signalet er av typen "Stereo PCM". Jeg abonnerer ikke på filmkanalene, så jeg vet ikke om Get videreformidler surround på disse.

Active uncle sid sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Nei, de sender ikke flerkanalslyd

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev følgende spørsmål til CD:

Jeg har Canal Digital via dekoder C1201CX med nylig oppgradert software.
    Jeg stusser over at det er svært dårlig med flerkanals lyd på et digitalt tilbud som dette.
    Jeg har grunnpakken og etter det jeg så langt har erfart er det kun SVT1 og SVT2 som kan mottas med flerkanals lyd.

Skyldes det at NRK, TV2 etc ikke sender i flere kanaler eller er det Canal Digital ikke videreformidler dette i flere kanaler?

Noe håp om forbedring?

Jeg kan ikke akkurat si jeg ble veldig fornøyd med dette svaret.
    NRK, TV2, TV3 etc. sender da faktisk mange filmer og naturprogrammer som kunne vært sendt med flerkanals lyd.

Fikk heller ikke svar på spørsmålet om NRK, TV2 etc ikke sender filmer i surround eller om det er CD som ikke videreformidler dette i flere kanaler.

Noen erfaringer?
    CD, GET osv. kan ikke sende Dolby Digital surround dersom TV kanalen ikke leverer slik lyd. Ingen Norske TV kanaler (les NRK&TV2) sender Dolby Digital enda men det kommer nok når det digitale bakkenettet har oppnådd riksdekning.

De kanalene som alltid sender Dolby Digital på satellitt er:
    SVT1
    SVT2
    CANAL+FILM1
    CANAL+FILM2
    CANAL+FILM3
    CANAL+FILM HD
    Discovery HD
    Voom HD
    TV1000 kanaler

SVT1 og SVT2 sender mest Dolby Digital 2.0 (stereo) mens CANAL+FILM kanalene sender mye 5.1 lyd. CANAL+FILM og FILM HD sender også 6.1 EX lyd av og til.

Med digital dekoder så får man alltid digital lyd ut på S/PDIF enten som PCM eller Dolby. De fleste TV kanalene som er litt opptatt av kvalitet bruker også 256kbit/s for MPEG1 stereo. Det gjør at "gammeldags" Dolby Prologic II fungerer bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat hva jeg var ute etter.