Blir HD opptakere obsolete med digitalt TV nett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blir HD opptakere obsolete med digitalt TV nett?

Såvidt jeg har skjønt blir man tvunget til å se på det man tar opp, og da faller jo nesten all vits i med en opptaker ut.

Eller er det slik at GET/Canal Digital/whatever kommer med egne monopol løsninger på dette, slik at generelle hd opptaker produsenter blir skviset ut?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-opptake er nok framtiden :-) HDD-Opptakere også ;-)
    Men stand-alone HDD-opptakere er nok mer usikkert. DVD/HDD-opptakere vil fortsatt være aktuelt for arkivering.

Jeg tror fremtidens DVB-2x vil inneholde multi-tunerløsninger og HDD for daglig timeshift av både SD- og HDTV.

Enkelte vil kunne tilby DVD/BD-brenner intergrert i en slik. Men dette blir neppe mainstream, heller unntaket. Har man ikke integrert brenner, vil en stand-alone brenner (med eller uten HDD) være aktuell for arkivering av ting man ønsker å spare på.

PS!
    HD = High Definition
    HDD = Hard Disk Drive

:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    HD-opptake er nok framtiden :-) HDD-Opptakere også ;-)
    Men stand-alone HDD-opptakere er nok mer usikkert. DVD/HDD-opptakere vil fortsatt være aktuelt for arkivering.

Jeg tror fremtidens DVB-2x vil inneholde multi-tunerløsninger og HDD for daglig timeshift av både SD- og HDTV.

Enkelte vil kunne tilby DVD/BD-brenner intergrert i en slik. Men dette blir neppe mainstream, heller unntaket. Har man ikke integrert brenner, vil en stand-alone brenner (med eller uten HDD) være aktuell for arkivering av ting man ønsker å spare på.

PS!
    HD = High Definition
    HDD = Hard Disk Drive

Right.

Jeg mente seff HDD opptaker, men bortsett fra det, svarte du egentlig på spørsmålet mitt?

min VHS har godt dunken, og borretslaget sitter i forhandlinger med GET, det har nå tatt ett halvår, men kommer sikkert på plass i løpet av året.

Hvis jeg nå kjøper en HDD-opptaker, så sitter jeg med skjekket i postkassa når vi får GET, og har kastet bort tusenlapper ?

Jeg skjønte ikke denne setningen, hva er DVB-2x?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -=iL=-
    Såvidt jeg har skjønt blir man tvunget til å se på det man tar opp, og da faller jo nesten all vits i med en opptaker ut.

Eller er det slik at GET/Canal Digital/whatever kommer med egne monopol løsninger på dette, slik at generelle hd opptaker produsenter blir skviset ut?
    Det vil være fordeler og ulemper med standalone hdd-opptagere. Ulempene er at det ikke er noen spesiell standard for hvordan epg-informasjon osv skal leveres og tilbyderne vil kjøre gjennom sine egne systemer(som ikke virker på disse andre opptagere en dems egne). Som gir enklere mer brukervenlinge og mer avangserte funksjoner. En annen ulempe er at videostrømmen nå må overføres analogt og rekomprimeres som gir dorligere bidle kvalitet. Og i fremtiden hvertfal rekomprimeres.

Fordelen med egne opptagere er derimot at tjenestetilbyderne og innholdsleverandørene ikke kan bestemme hva du skal gjøre med opptakene dine. I dag er det foreksempel ikke mulig og kopiere ut filmer fra get dekodere. Trolig fordi innholdsleverandørene setter ned foten.

Alt i alt vil jeg tro produktene fra leverandørene vil overta markedet. Fordi de er langt bedre og enklere på lukkede net. Som jo er de eneste alternativene. Alle teknologier jeg kan komme på som leverer digitale tv signaler har en sikringssystem som skal forhindre at folk får fri tilgang til innholdet. Også det nye digitale dvb-t bakkenettet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er antall tunere (TV-mottakere) som setter begrensningen for hvor mange kanaler du kan benytte samtidig.
    I ditt gamle oppsett hadde du analog tuner i tv'n og analog tuner i vhs-spilleren. Du kunne derfor ta opp og se på to forskjellige tv-kanaler via hver sin tuner.
    Skal du oppnå det samme med Get, må du få en Get-boks med 2 tunere inneygget, såkalt twin-tuner. Slike bokser finnes. men om Get vil tilby slike vet jeg ikke. Slike bokser er ofte (alltid?) utstyrt med HDD. Men alle tunere med HDD er ikke utstyrt med twin-tuner.

DVB er den digitale kringkastingsstandarden (Digital Video Broadcasting)

Det finnes 3 opprinnelige MPEG2 baserte varianter

DVB-S for satallitt
    DVB-C for kabel og
    DVB-T for terrestriale sendinger

Det finnes nå også 3 tilsvarende nye varianter basert på MPEG4

DVB-x2.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også lurt på det som trådstarter spør om. Har nettopp kjøpt en harddiskopptaker og har analog kabeltv, men hva skjer hvis jeg bytter til digital kabeltv?

Så lenge kabelselskapet fortsetter å sende analoge signaler i tillegg til digitale så vil jeg fortsatt kunne ta opp programmer med opptakeren, men hva når/hvis de slutter å sende analoge signaler?

Slik jeg har forstått det så vil da opptakeren kun kunne motta et signal fra digitalboksen via scart-kontakten (eller en lignende kontakt), og da er det jo plutselig digitalboksen som bestemmer hvilken kanal man ser på? Mao kan ikke opptakeren lenger programmeres til å ta opp de programmene fra de kanalene jeg ønsker?

Hvis dette er tilfelle så faller jo mye av meningen med en slik harddiskopptaker bort synes nå jeg.

Tar jeg feil?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av delphi
    Slik jeg har forstått det så vil da opptakeren kun kunne motta et signal fra digitalboksen via scart-kontakten (eller en lignende kontakt), og da er det jo plutselig digitalboksen som bestemmer hvilken kanal man ser på?
    Dette er helt korrekt :-)

Mao kan ikke opptakeren lenger programmeres til å ta opp de programmene fra de kanalene jeg ønsker?
    Dette er forsåvidt også korrekt. Men du kan programmere digitalboksen i stedet. De fleste opptakere har også en "auto rec." hvor opptak automatisk tar opp når den får signal på en inngang. Du programmerer altså digitalboksen i stedet for opptakeren og opptakeren tar opp automatisk.

Hvis dette er tilfelle så faller jo mye av meningen med en slik harddiskopptaker bort synes nå jeg.
    Nei, hvorfor det? Opptakeren fungerer som en forlengelse av digitalboksen og du har et system som er nesten identisk med det du hadde før.

Hvis du derimot har en digitalboks med innebygget HDD, såkalt PVR, da er jeg enig i at mye av poenget med opptakeren forsvinner. Da er det eneste nyttige jeg kan se at du kan spille over ting du vil ta vare på fra digitaltunerens HDD og brenne ut på DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det er antall tunere (TV-mottakere) som setter begrensningen for hvor mange kanaler du kan benytte samtidig.
    I ditt gamle oppsett hadde du analog tuner i tv'n og analog tuner i vhs-spilleren. Du kunne derfor ta opp og se på to forskjellige tv-kanaler via hver sin tuner.
    Skal du oppnå det samme med Get, må du få en Get-boks med 2 tunere inneygget, såkalt twin-tuner. Slike bokser finnes. men om Get vil tilby slike vet jeg ikke. Slike bokser er ofte (alltid?) utstyrt med HDD. Men alle tunere med HDD er ikke utstyrt med twin-tuner.
    Finnes det virkelig dekoderbokser med HDD som ikke er utstyrt med twin-tuner? I så fall temmelig ubrukelige bokser, spør du meg. Get-boksen med harddisk er i alle fall utstyrt med to tunere.

Ellers er dette en diskusjon om hvordan kabel- og parabolselskapene tvinger oss over på lukkede, proprietære løsninger. Alternativet er å gjøre som i USA, og tvinge leverandørene til å levere dekoderbokser med en felles standarisert utgang for å tappe bildet digitalt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •