I dag observerte jeg for første gang TV- og radiosignaler i MPEG4 fra senderen på Høyås i Halden.

Det er 3 mux som sendes på kanalene 38, 42 og 62 i UHF-båndet. I alt 30 tvkanaler og 14 radiokanaler dukket opp ved søk. Jeg kan hverken se bilde eller høre lyd, da min mottaker er Canal Digital's combomottaker CDC-7000ST som kun støtter MPEG2 (og som jeg ellers bare bruker til svensk digitaltv). Men kanalene, med EPG på samtlige og tekst-tv på noen av NRK-kanalene, klarte CD-mottakeren å fange opp. Jeg satte inn et Canal Digital-kort i mottakeren, siden 3 av kanalene sendes med Conax-koding, (TV2 og TVNorge og "service 117"), men fikk beskjed om "ingen tilgang".

Jeg kjenner ikke til hvilken effekt de digitale sendingene sendes ut med, men vil anta at de (i Østfold, Vestfold, Dalsland og Bohuslän) som mottar norsk TV2 analogt fra Høyås på UHF 32 vil kunne få inn sendingene.

Det som jeg synes er litt merkelig med mitt mottak av signalene er at jeg ikke har UHF-antenne mot Høyås, bare en bånd 3(?)-antenne (VHF 5-12) for mottak av NRK1 analogt på VHF 11. Har hittil ikke villet satse på UHF fra Høyås pga. masse reflekser fra tunge topografiske hindringer. Har i stedet UHF-antenne med mange elementer mot Uddevalla. Ræva på den antenna bommer på Høyås med 20-30°, men det er kanskje likevel nok til å få brukbart signal? Signalkvaliteten ligger mellom 90 og 94% på alle tre mux'ene, mens signalstyrken på kanal 38 og 42 pendler mellom 90 og 93% og mellom 80 og 85% på mux 3 på kanal 62.

Ville vært artig å se rapporter fra andre i senderens nedslagsfelt om deres erfaringer.

Mvh
Bjørn