Prøvesendinger med DVB-T i Oslo området

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Prøvesendinger med DVB-T i Oslo området

Hei.
    Lurer på om noen veit om det *idag* er noen lyd/bilde i de mpeg-4 prøvesendingene som er i gang nå.

Har kjøpt meg en Hauppauge Nova t-stick usb tvkort til pc'n som så flott skal klare både mpeg-2 og mpeg-4 dekoding uten av jeg virkelig tror det helt, men...

Jeg får i dag inn 10 kanaler - alle radio kanaler - men kun signal, ingen lyd.
    Hauppauge programmet forteller at dette er 10 dvb-t radio kannaler - men jeg mottar ingen lyd.

Er det noen der ute om mottar lyd på disse "radio" kanalene som prøvesendes???????????

Morten
    RN

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Radio Nordstrand
    Hei.
    Lurer på om noen veit om det *idag* er noen lyd/bilde i de mpeg-4 prøvesendingene som er i gang nå.

Har kjøpt meg en Hauppauge Nova t-stick usb tvkort til pc'n som så flott skal klare både mpeg-2 og mpeg-4 dekoding uten av jeg virkelig tror det helt, men...

Jeg får i dag inn 10 kanaler - alle radio kanaler - men kun signal, ingen lyd.
    Hauppauge programmet forteller at dette er 10 dvb-t radio kannaler - men jeg mottar ingen lyd.

Er det noen der ute om mottar lyd på disse "radio" kanalene som prøvesendes???????????

Morten
    RN
    Mottar TV og Radio kanaler med Canal Digitals HD boks men får ingen lyd.
    Det er godt mulig Hauppage Nova DVB-T stick støtter MPEG4 men det behøver ikke fungere med H.264 (MPEG4 part 10 main profile level 3).

Jeg får ikke inn noen kanaler etter nytt kanalsøk men fra før har jeg bl.a. NRK kanalene søkt inn. Disse gir bilde men ikke lyd.

Lyden er sannsynligvis AAC-HE så man må sannsynligvis ha kodek som støtter AAC-HE for å få lyd.

Opptaket som noe la ut kunne fint avspilles i DVBViewer men fungerte veldig dårlig i VLC (begge uten lyd).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fikk det til å fungere

Joda, etter litt mas fikk jeg (installerte DVBviewer) jeg det til med program. Dette programmet støtter software decoding av mpeg-4 signalet (så lenge man har det da).

Fungerer veldig bra, utrolig klart bilde, men det er ingen lyd på noen disse 20-25 kanalene programmet fant. Tror det bare er nrk og tv2 og tvnorge.

RN

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Freeware HE-AAC codec:
    AudioCoding.com - Knowledge Base
    Funnet via Wikipedia - HE-AAC - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, etter litt mas fikk jeg (installerte DVBviewer) jeg det til med program. Dette programmet støtter software decoding av mpeg-4 signalet (så lenge man har det da).

Fungerer veldig bra, utrolig klart bilde, men det er ingen lyd på noen disse 20-25 kanalene programmet fant. Tror det bare er nrk og tv2 og tvnorge.

RN
    Hei.

Har samme USB tvkort (Hauppauge Nova t-stick ), men får ikke opp noe bilde med den SW som er med kortet (kanalene vises som radio-kanaler). Ser du bruker DVBviewer, noe jeg også har prøvd, men ikke fikk til. Hva er cluet - hvordan får jeg satt det opp slikt at det søkes etter kanaler på tvkortet? Ser for meg ut som om programmet er beregnet på satelittmottakere.

Fint også om noen kan komme med tips i forhold til hvordan jeg evt. også skal få til lyd. Må ha det med teskje da jeg ikke er noen ekspert på dette området (codec, AAC_HE.....).

RRO

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rro
    Hei.

Har samme USB tvkort (Hauppauge Nova t-stick ), men får ikke opp noe bilde med den SW som er med kortet (kanalene vises som radio-kanaler). Ser du bruker DVBviewer, noe jeg også har prøvd, men ikke fikk til. Hva er cluet - hvordan får jeg satt det opp slikt at det søkes etter kanaler på tvkortet? Ser for meg ut som om programmet er beregnet på satelittmottakere.

Fint også om noen kan komme med tips i forhold til hvordan jeg evt. også skal få til lyd. Må ha det med teskje da jeg ikke er noen ekspert på dette området (codec, AAC_HE.....).

RRO
    Det er bare tester så det er ikke sikkert at det er bilde der hele tiden. Lyd får du ikke uansett siden det ikke finnes software for DVB-T kortene som støtter AAC-HE enda.

I DVBViewer->Options->Hardware så kan du se om DVBViewer har funnet Nova T stick. Der kan du også velge tunertype. Med Nova T stick så skal det stå Terrestrial på tunertype.

Under Channel->Channel Scan må du velge reception type terrestric og så velger du frekvensområde som skal scannes.

Tryvann sender på kanal 52,58 og 61 tror jeg. Det holder lenge å søke inn kanal 52 siden det er der NRK sender åpent. De andre testkanalene er kryptert.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åssn syns du bildet er på prøvesendingene er forrestn Bobben1?!!!??

Er litt spent

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tiiim
    Åssn syns du bildet er på prøvesendingene er forrestn Bobben1?!!!??

Er litt spent
    Har ikke sett så veldig mye på prøvesendingene men det er neppe bedre enn MPEG2 sendingene til NRK via satellitt. Canal Digitals HDTV mottager gir ikke lyd og da er det mer praktisk å se på satellitt med lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det.
    Avinstallér hele wintv greia og kun installer usb driveren.
    All softwaren som følger med klarer ikke håndtere mpeg-4 i det hele tatt.
    Slik fikk jeg det til.
    Etter kun å ha driver installert, prøv så installer dvbviewer e.l. og en h.264 driver (finnes mange på nettet).
    Da er det bare å søke ivei. Da kommer bildet frem.
    Men ikke noe lyd da..

RN

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er bare tester så det er ikke sikkert at det er bilde der hele tiden. Lyd får du ikke uansett siden det ikke finnes software for DVB-T kortene som støtter AAC-HE enda.

I DVBViewer->Options->Hardware så kan du se om DVBViewer har funnet Nova T stick. Der kan du også velge tunertype. Med Nova T stick så skal det stå Terrestrial på tunertype.

Under Channel->Channel Scan må du velge reception type terrestric og så velger du frekvensområde som skal scannes.

Tryvann sender på kanal 52,58 og 61 tror jeg. Det holder lenge å søke inn kanal 52 siden det er der NRK sender åpent. De andre testkanalene er kryptert.
    Takk for tilbakemelding alle sammen!

Neste spørsmål: Hvor eller hvordan får jeg tak i DVBviewer? På www.dvbviewer.com finner jeg kun en begrenset verson (Technisat Edition).

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding alle sammen!

Neste spørsmål: Hvor eller hvordan får jeg tak i DVBviewer? På www.dvbviewer.com finner jeg kun en begrenset verson (Technisat Edition).
    Det er bare å kjøpe full versjonen på DVB viewer - Ordering
    Koster bare 15 euro.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det.
    Avinstallér hele wintv greia og kun installer usb driveren.
    All softwaren som følger med klarer ikke håndtere mpeg-4 i det hele tatt.
    Slik fikk jeg det til.
    Etter kun å ha driver installert, prøv så installer dvbviewer e.l. og en h.264 driver (finnes mange på nettet).
    Da er det bare å søke ivei. Da kommer bildet frem.
    Men ikke noe lyd da..

RN
    Kan du gi meg et eksempel på h.264 driver som jeg lett kan finne på nettet (evt. hvor).

RR

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

H.264 drivere

Kan du gi meg et eksempel på h.264 driver som jeg lett kan finne på nettet (evt. hvor).

RR

Ja,
    Her er en liste om noen forskjellige:
    MPEG-4 ASP Information - Doom9's Forum
    Ellers kan du prøve å finne en som heter
    Moonlight h.264 video driver - firmaet her har gått konk, men driveren fungerer helt greit (jeg bruker denne). Ellers er det en helt ny på
    MainConcept
    Mainconcept inneholder også dvb-t viewer også (en enkel, men fungerer).
    Mer veit jeg ikke - finner du ut noe spennende, så gi gjerne tilbakemelding..

RN

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Omsider.....

Nok en gang takk til alle som har gitt meg tips.

Har nå:
    - Installert kun drivere til Hauppauge Nova t-stick usb tvkortet (ikke annen SW som var med)
    - Kjøpt og installert fullversjon av DVB Viewer
    - Lastet ned og installert h.264 driver (LEAD H264 Decoder 3.0)

og etter en del "prøve og forsøk" har jeg omsider fått opp bilde. Kvaliteten er bra, så nå er det vel bare for meg å vente (følge med på dette forumet) til noen finner ut hvordan man også får lyd. Ser vedlig frem til det!

Mvh.
    RR

Newcomer thorhe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Windows Vista med Windows Media Center og digitalt tv-kort i en ny Dellmaskin. Jeg har søkt etter digitale sendinger og får en liste over 44 kanaler. Mange av disse er radiokanaler, det er de vanlige norske kanalene og så er det noen uten navn. Men jeg får hverken lyd eller bilde. Er ikke sikker på hvor jeg skal begynne for å få dette til?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thorhe
    Jeg har Windows Vista med Windows Media Center og digitalt tv-kort i en ny Dellmaskin. Jeg har søkt etter digitale sendinger og får en liste over 44 kanaler. Mange av disse er radiokanaler, det er de vanlige norske kanalene og så er det noen uten navn. Men jeg får hverken lyd eller bilde. Er ikke sikker på hvor jeg skal begynne for å få dette til?
    Lyd vil du ikke få uansett men det er mulig at DVBViewer programmet med riktige kodeker kan gi bilde. Det forutsetter at tv-kortet i Dellmaskinen støttes av DVB Viewer.
    Se nederst på denne oversikten:
    DVB viewer - Features

Siste versjon av DVBViewer skal fungere i Vista.

Kanalene som sendes ukodet i DVB-T test er NRK1,NRK2,NRK3(prøvebilde) og alle NRKs radiokanaler. Video er H.264(MPEG4 part10) level 3.0 mens audio er 64kbps stereo AAC-High Efficiency (AAC-HE).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vista, Cyberlink, DVBViewer og Elgato eyetv hybrid

Hei,

har kjøpt meg CyberLink PowerDVD Ultra Ed (for HD DVD). Programmet har også den nødvendige H.264 codecen.

Har også kjøpt DVBViewer. Programmet virker under Vista, men det at du åpner et program mens du bruker den til å se på TV er tilstrekkelig til at den kræsjer. Den vil mest sannsynlig også kræsje i løpet av noen få minutters bruk. Dette er min erfaring så langt. Vet ikke om det skyldes CyberLinks H.264 codec eller DVBViewer.

Jeg bruker Mac parallelt med Vista, så jeg har gått til anskaffelse av Elgato eyetv hybrid, som i bunn og grunn ikke er noe annet enn Hauppauge WinTV HVR-900.

Har ikke fått sett noe på hvordan jeg skal klare å få lyd, da det ikke er noe poeng så lenge det kræsjer hele tiden.

Har videre et par spørsmål:
    1. Har noen har prøvd å bruke H.264 codecen fra FFMPEG prosjektet?
    2. Har noen prøvd å motta test sendingene fra en Mac?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tips og sånt

Sitat Opprinnelig postet av frankps
    Hei,

har kjøpt meg CyberLink PowerDVD Ultra Ed (for HD DVD). Programmet har også den nødvendige H.264 codecen.

Har også kjøpt DVBViewer. Programmet virker under Vista, men det at du åpner et program mens du bruker den til å se på TV er tilstrekkelig til at den kræsjer. Den vil mest sannsynlig også kræsje i løpet av noen få minutters bruk. Dette er min erfaring så langt. Vet ikke om det skyldes CyberLinks H.264 codec eller DVBViewer.

Jeg bruker Mac parallelt med Vista, så jeg har gått til anskaffelse av Elgato eyetv hybrid, som i bunn og grunn ikke er noe annet enn Hauppauge WinTV HVR-900.

Har ikke fått sett noe på hvordan jeg skal klare å få lyd, da det ikke er noe poeng så lenge det kræsjer hele tiden.

Har videre et par spørsmål:
    1. Har noen har prøvd å bruke H.264 codecen fra FFMPEG prosjektet?
    2. Har noen prøvd å motta test sendingene fra en Mac?

Sikkert andre som kan hjelpe deg med tips og sånt, jeg har ikke så mye erfaring på det området, men ....

Dvbviewer kræsjer straks den få litt for mye å jobbe med (har 2 pc'r på litt over 3 ghz med 1 gb ram hver), sansynligvis er det decoder og dvbviewer som får en "overload" tror jeg.

Når det gjelder ffmpeg har jeg prøvd endel med den, men hos meg bruker den merkbart mer kraft for å decode mpeg4 enn de "andre", så jeg har droppet den, kanskje innstillinger kan rette på det, men det er jo hundrevis av innstillinger på ffmpeg.

Lyd har heller ikke jeg - det er en tråd/svar fra en annen her at det *ikke* finnes noe aac-he lyd decoder til pc - så jeg veit virkelig ikke hva dem som sender disse prøvesendinger ønsker oppnå.......(?)

RN

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Løsningen min virker bra på XP

Hei,

satte opp DVB-adapteret med Cyberlink DVD Ultra på min kontormaskin. Den kjører XP, og har en Core2Duo CPU, 2 GB RAM, 256 MB RAM på grafikkortet.

Løsningen (uten lyd) ser ut til å fungere upåklagelig. Har ikke kræsjet en eneste gang i løpet av formiddagen, og jeg har åpnet og lukket programmer, samt til og med jobbet litt på maskinen. Under Vista kræsjet DVBViewer i det øyeblikket jeg åpnet et program eller forsøkte å gjøre noe på maskinen. Begynner å bli ganske klart at jeg trenger en ny hjemmedatamaskin, om jeg vil bruke den til å kikke litt på TV.

Morsomt er det også å se mengden data som mottas for NRK1 har gått kraftig ned, uten at bildet har blitt dårligere. Med MPEG-2 var datastrømmen svært varierende, men ofte oppe i hele 9 Mbps (ganske annerledes fra hva jeg har opplevd i Tyskland). Med MPEG-4 ligger den nå nokså jevnt på 3,1 Mbps. Er spent på den nye audio codecen, 256 Kbps i MPEG-1 var ikke så verst...

Har dessverre ikke klart å ta skjermbilder i fra DVBViewer, men det er vel kanskje ikke det vi trenger mest. Skjermbildet jeg har lagt ved er gammelt, og et som jeg brukte da jeg testet eyetv på min Mac.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Også på Vista

Sitat Opprinnelig postet av frankps
    Hei,

satte opp DVB-adapteret med Cyberlink DVD Ultra på min kontormaskin. Den kjører XP, og har en Core2Duo CPU, 2 GB RAM, 256 MB RAM på grafikkortet.
    ....
    Under Vista kræsjet DVBViewer i det øyeblikket jeg åpnet et program eller forsøkte å gjøre noe på maskinen. Begynner å bli ganske klart at jeg trenger en ny hjemmedatamaskin, om jeg vil bruke den til å kikke litt på TV.
    Jeg testet det samme oppsettet med Vista nå, WinTV Nova-TD, DVBViewer og Cyberlink DVD Ultra. Med med vesentlig raskere maskin enn den Vista-maskinen du hadde, Frank, og det virker helt bra. Har gått et par timer nå, og bruker maskinen normalt ellers.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •