Når kommer Get sin PVR med HDMI? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 228
    Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det er ikke alltid sentralene som er feilen. Det er de gamle kablene som ofte lages problemer. Å bytte sentralen gjør nok Get kjapt. Da de vil kunne tjene mer ved å også tilbykundene bredbånd.

Det er mange bygårder som har for gammelt nett, også for dagen digital dekodere. Dette var oppe mange ganger når de ble lansert. Det er som regel en borettslags problem, og ikke Get sitt, da de ikke er de som er ansvarlig for kabling innad i bygninger. Det er huseiers ansvar. Funker ikke kablene i nettet utenfor, så er det Get sitt ansvar.
    Tror kablingen innnad i gården er ganske ny.
    Var en tekniker fra get hos oss tidligere i år for å bytte en forsterkerboks i kjelleren, fikk derofor tatt en titt på boksen og kablene som kommer inn i gården og syntes alt så ganske "nytt" ut.
    Mottar i dag digital-tv med god kvalitet.

Men stemmer det som krage sier att man må ha tilgang til internett fra get for å få hd sendingene?
    Syntes dette høres veldig rart ut, det er vel plass til de få hd kanalene som kommer i begynnelsen i det eksisterende nettet?
    En hd kanal benytter seg vel kun av ca dobbelt så mye båndbredde i forhold til en 576p SD kanal.
    Dagens nett har vel litt til å gå på før det er fullt?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg skjønte Krages lette forklaring av hvem som kunne få.

Så var det de som hadde mulighet for bredbånd, som da også ville ha mulighet for HD. Fordi kabler osv da ville takle frekvensene de sendes på. Det er ikke krav til bredbånd fra Get.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg skjønte Krages lette forklaring av hvem som kunne få.

Så var det de som hadde mulighet for bredbånd, som da også ville ha mulighet for HD. Fordi kabler osv da ville takle frekvensene de sendes på. Det er ikke krav til bredbånd fra Get.
    Nei, skjønte att man ikke måtte ha get som isp, men mener allikevel att hd sendingene burde fungere selv for de som ikke kan motta maks linje fra get.
    Maksimal hastighet på bredbånd fra get er 26 Mbit/s, slik kapasitet trengs vel ikke for de få hd kanalen vi vil få i begynnelsen.
    Skulle gjerne visst dette med litt sikkerhet, hvis det er tilfelle må jeg mase på styret i gården slik att vi har alt klart når hd sendingene begynner :-D.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *snipp*

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke get sagt ofte at de har mye kapasitet igjen

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koaks kabler som brukes har enorm kapasitet. Men de eldre typene kan ha problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    definer eldere 1990- eller enda nyere

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ingenting med alder å gjøre
    Det er dimensjonen på kabelen, avstaden mellom og kapasiteten til forsterkerene som avgjør hvor stor båndbredde (Mhz) du får hos bruker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nyeste kabelen som legges nå 860 MHZ har en kapasitet på ca. 5,9 giga bit, men er enda mye gammelt nett rundt om kring, en del av kabelen er bare 230 MHZ, denne har mye dårligere kapasitet.

Men det bygges mye nytt nå :-)

De fleste analologe TVer klarer heller ikke å ta inn signaler som sender noe særlig over 450 mhz.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krage
    Ingenting er offentlig enda, men så vidt jeg har hørt kan ikke HD leveres på det gamleste nettet, fordi kapasiteten er sprengt.

I nettet sendes det:
    1. 19 analoge kanaler
    2. 104 digitale kanaler
    3. Analog telefon (bare Oslo og Romerike)
    4. IP-Telefon
    5. Internett

Av dette tar de 19 analoge samt de 32 kanalene i startpakken all kapasitet opp til ca. 400 mhz.

De analoge kanalene tar omentrent like stor plass som 8 av dagens digitale kanaler. HD-Kanalene tar som kjent mer plass i nettet enn dagens kanaler.

En må ikke ha internett fra Get, men en bør ha muligheten til internett.

Dette kan brukes som en enkel test, men ikke en fasit, da internett krever 450 mhz, og returdyktighet, det finnes kabelnett på 600 mhz som ikke er returdyktig. Eneste måten en kan finne ut hvor mange mhz nettet hjem til deg er, er ved å se i kundesystemet til Get, der står det :-) Dog kan jo være at Get endrer frekvensen hd-tv skal sendes på enda noen ganger før lanseringen.

Men vent en måned, da er ting mer klart :-)

Det stemmer ikke.. Analog + Start går opp til 300mhz. 300mhz+ er tillegspakkene.
    Hvis man bor i Oslo sentrum og ikke kan få internett fra get, så er ikke alltid det get sin feil. Veldig ofte så ligger retur nettet klart utenfor, men huseier/gård eier ønsker ikke å bekoste det det koster å oppgradere nettet internt i gården.

Newcomer christine sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Martin27
    Get jobber med mulligeten for å styre PVR via internet eller mobiltelefon

Spennende! Håper det fungerer like bra som på den gamle KISS'en min.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

For oss som sitter med Pioneer TV'er (8. generasjon) og GET via vanlig SCART per i dag, vil det være noen bemerkelsesverdig forbedring i kvalitet? Jeg mener, synes bildet er veldig bra per i dag, men siden sendingene faktisk ikke er i HD (tenker da på basispakker osv), hvor mye vil denne HDMI-utgangen ha å si? Gjelder bildeforbedring bare for de nye HD-kanalene som kommer?

Jeg skal forøvrig bestille HD-kanaler, og der antar jeg det blir bra, men tenker på resten av kanalene. Dere som sier dere har ventet et år; vil det være verdt ventingen?

Er spent jeg også!

Newcomer Wireless... sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tone L
    Hei,

For oss som sitter med Pioneer TV'er (8. generasjon) og GET via vanlig SCART per i dag, vil det være noen bemerkelsesverdig forbedring i kvalitet? Jeg mener, synes bildet er veldig bra per i dag, men siden sendingene faktisk ikke er i HD (tenker da på basispakker osv), hvor mye vil denne HDMI-utgangen ha å si? Gjelder bildeforbedring bare for de nye HD-kanalene som kommer?

Jeg skal forøvrig bestille HD-kanaler, og der antar jeg det blir bra, men tenker på resten av kanalene. Dere som sier dere har ventet et år; vil det være verdt ventingen?

Er spent jeg også!
    Når GET dekoderen kommer med HDMI vil nok sendingene bli merkbart bedre enn dagens standard.
    Dagens sendinger er digitale helt til den fantastiske scart kontakten:twisted:
    men med HDMI vil sendingene bli helt digitale, ergo bedre bilde (mest sansynlig)

Håper svaret falt i smak.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wireless...
    Når GET dekoderen kommer med HDMI vil nok sendingene bli merkbart bedre enn dagens standard.
    Dagens sendinger er digitale helt til den fantastiske scart kontakten:twisted:
    men med HDMI vil sendingene bli helt digitale, ergo bedre bilde (mest sansynlig)

Håper svaret falt i smak.
    Sikker på dette?

Nå gir dagens scart med RGB ett godt bilde. Og de fleste feilene jeg ser på bilde kvaliteten stammer så vidt jeg kan se fra komprimeringen som gjøres før dekoderen.

Tror ikke ren digital overføring vil gi så mye løft i bilde kvaliteten. Det blir vel kun når HD signalene kommer.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på dette?

Nå gir dagens scart med RGB ett godt bilde. Og de fleste feilene jeg ser på bilde kvaliteten stammer så vidt jeg kan se fra komprimeringen som gjøres før dekoderen.

Tror ikke ren digital overføring vil gi så mye løft i bilde kvaliteten. Det blir vel kun når HD signalene kommer.
    Ikke helt sikker, men jeg regner med at når sendingen blir hel-digital så vil bildet inneholde mindere støy enn andre kabel løsninger.
    Eks: Da jeg gikk over fra scart til HDMI på dvd spilleren merket jeg en drastisk forbedring på bildet. (vet ikke om dette eksemplet er noe godt, men tenker at noe av det samme vil gjelde for GET dekoderen med HDMI) ? Eller hva?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på dette?

Det spørs også noe på de chipene som decoder og lager bildet.

F.eks så får jeg nesten like bra "bilde" med VGA -> RGB som med VGA -> Component ut fra min HTPC. (SD kilde)

Hel digitalt (HDMI) vil fjerne alt støy, svart fargen blir riktig og en del andre faktorer, men du må uansett ha en god chip som decoder H.264/mpeg og her knuser HTPC alle de STB boksene jeg har sett så langt ifall.

Når det gjelder HD har jeg ikke testet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt sikker, men jeg regner med at når sendingen blir hel-digital så vil bildet inneholde mindere støy enn andre kabel løsninger.
    Det er veldig begrenset hvor mye støy du får på en meter lang SCART-kabel.

Nå er det for så vidt noe støy i bildet på GETs PVR (en tykk rullende horisontal stripe som er litt lysere enn resten av bildet), men dette har ikke noe med SCART i seg selv å gjøre. Det har nok mer med at PVRen deres rent generelt er et bedritent produkt.

Eks: Da jeg gikk over fra scart til HDMI på dvd spilleren merket jeg en drastisk forbedring på bildet. (vet ikke om dette eksemplet er noe godt, men tenker at noe av det samme vil gjelde for GET dekoderen med HDMI) ? Eller hva?
    Dette blir litt annerledes. Først og fremst fordi du med DVD kan sende progressive bilder til TVen. Hvis DVD-spilleren i tillegg oppskalerer, vil du sannsynligvis oppleve forbedringer med dette også.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig begrenset hvor mye støy du får på en meter lang SCART-kabel
    Du må da være enig i at HDMI er en bedre kabel til video og ikke minst audio signaler enn en scart kabel??
    Ergo en forbedring på signalet.

Nå er det for så vidt noe støy i bildet på GETs PVR (en tykk rullende horisontal stripe som er litt lysere enn resten av bildet), men dette har ikke noe med SCART i seg selv å gjøre. Det har nok mer med at PVRen deres rent generelt er et bedritent produkt.
    Vi snakker her om et produkt som ikke har blitt sluppet enda, så hvordan kan du si at den nye PVRén er et bedritent produkt?
    Har du testet?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må da være enig i at HDMI er en bedre kabel til video og ikke minst audio signaler enn en scart kabel??
    Det kommer litt an på hva du mener med "bedre". Når kabelen skal brukes til å overføre et SD-bilde, så er det hipp som happ hva du bruker, mener jeg.

Hvis du plasserer to like TVer ved siden av hverandre, og kobler to like dekodere til hver sin TV; en med HDMI og en med SCART. Så tror jeg ikke du vil være i stand til å se forskjell på bildet.

Men, HDMI er langt mer praktisk på mange måter. Bl.a. er det en mindre kontakt, det er en tynnere og mykere kabel, (nye) hjemmekinoforsterkere har inngang for HDMI, osv.

Ergo en forbedring på signalet.
    Joda, men en forbedring som bare kan måles, men som ikke oppfattes av øyet, er ikke spesielt interessant.

Vi snakker her om et produkt som ikke har blitt sluppet enda, så hvordan kan du si at den nye PVRén er et bedritent produkt?
    Har du testet?
    Nei, jeg snakker om den gamle PVRen deres. Det at den kun har SCART-utgang er etter min mening det minste av problemene med den.

Den nye "må" ha HDMI, ettersom den skal ha støtte for HD-kanaler. Dvs. de kunne selvfølgelig ha klart seg med komponentvideo (som også er analogt), og hvis de hadde endt på en slik løsning, ville jeg fortsatt stått på at det ikke er problematisk å bruke analogt signal den siste meteren.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ingen som klager på at det kommer HDMI kontakt. Den er overlegen scart.

Men slik jeg ser det, så er det ikke selve dekoderen og hva som skjer fra den og inn til TVen som er problemet. Det er alt som skjer før.

Get er nok ikke noe bedre til å gi båndbredde enn parabol leverandørene er. Og når bildene blir tungt komprimert for å spare båndbredde. Så er det samme hvilke chiper og kabler som brukes. Resultatet er allerede ødelagt.

Bare se forskjell på NRK og TV3/Discovery. NRK har meget bra bilde, mens de andre langt fra er bra. Mye bedre enn ved analoge signaler, men enda langt igjen til at det kan bli bra på skjermer over 32".

HD bilder vil her bli bedre fordi utgangspunktet er bedre.

Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •