NTV pluss

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: NTV pluss

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NTV pluss

Nå viser det seg at for oss som bor i Oslo/akerhus vil det digitale bakkenettet åpne allerede i september. Mao ikke så lenge til. Er det noen som har noen formening om NÅR NTV Pluss vil lansere sine tjenester etc. Jeg går jo ut i fra at det vil bli en meget aggresiv og aktiv markedsføring for å få nye kunder samt stjele kunder fra Canal Digital og Get. I mitt tilfelle er jeg MEGET klar for å gå over til NTV. De har jo allerede sagt at de skal være konkurransedyktige på pris(har vel ikke noe valg?) Og dekoderne ska kjøres MPg4 så litt mer fremtidsrettet enn sine konkurrenter er det helt klart.
    Nå har det slik at jeg bor i et rekkehus som tilhører et sameie på 75 boenheter, og at vår avtale med GET kanskje ikke kan sier opp sånn uten videre. Vi skal jo bl.a ha generalforsamling i mars og kjekt å vite litt mer innen da:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NTV vil ha tilgang på 66mbit som fordeles på et til nå ukjent antall kanaler kodet i h264 SD eller HD. Uansett hvordan man vrir og vender på dette, så gir det ikke muligheten for et stort antall kanaler i veldig høy kvalitet.

Jeg tror at 12-15mbit er nødvendig for et bra HD-bilde, selv med gode enkodere. For sportssendinger ligger kanskje tallet høyere, for romantiske kinofilmer ligger det kanskje i underkant.

DVD kodes i 8-10mbit, og hvis man kjøper antagelsen om at h264 er dobbelt så effektiv som MPEG2 så kan man forvente 4-5mbit i skikkelig kvalitet (for sportssendinger og i overkant av det NRK sender over sat. i dag). Jeg regner med at mange kanaler, spesielt lav-budsjett private vil sende med betydelig lavere båndbredde enn dette.

Et tall som har vært nevnt er 20 kanaler. 66/20 gir 3.3mbit som snitt for disse kanalene.

Etter 2009, når det analoge nettet slukkes, øker tilgjengelig båndbredde til 110mbit og bedrer situasjonen noe.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet noen hvordan båndbredden skal fordeles mellom NRK og NTVpluss? Har hørt noe om at NRK skal få en hel mux for seg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror at 12-15mbit er nødvendig for et bra HD-bilde, selv med gode enkodere.
    2 til 3 HD-kanaler per multiplex er sannsynlig, hvilket gir en gjennomsnittlig bitrate per kanal på 7-10 Mbps. Merk at dette er VBR encoding.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tevgyrt
    Har hørt noe om at NRK skal få en hel mux for seg selv.
    Det stemmer nok. De eier vel en tredjedel av NTV, og det skulle vel bli sånn akkurat 1 mux av 3.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK har jo planer om flere nye kanaler så det blir nok relativt trangt om plassen der også.

Tviler på om vi får noe særlig HD innen de slukker det analoge nettet, det stjeler for mye båndbredde rett og slett.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er da fiber og parabol da?! er det "unlimited" med båndbredde der da eller?!

Hvordan har de egentlig løst dette i USA?! der sendes jo så og si alt i HD..
    ?!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke unlimited på fiber heller nei.

På parabol er det i teorien unlimited siden man kan ha mange satelitter med mange transpondere. I praksis så er det minst like stor kamp om plassen på satelitt som alle andre steder.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Tviler på om vi får noe særlig HD innen de slukker det analoge nettet, det stjeler for mye båndbredde rett og slett.
    Det blir nok ingen HD-sendinger før hele bakkenettet er digitalisert og det analoge bakkenettet slukket. NRK vil helt sikkert lansere HDTV i hele landet samtidig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tantra
    Det stemmer nok. De eier vel en tredjedel av NTV, og det skulle vel bli sånn akkurat 1 mux av 3.
    Her står det at NRK får hele muxen for seg selv, dvs 22 Mbit. Hvis f.eks. 5 Mbit går bort til radio, MHP og EPG står det igjen 17 til tre TV-kanaler. Dersom to kanaler sender i SD med 4-5 Mbit, som det blir sagt at er minst godt nok med MPEG-4, skulle det gi 7-10 Mbit til en HD-sending på den tredje kanalen. Når en av kanalene er en barnekanal der programmene og seerne kanskje har mindre krav til båndbredde, og NRK kan samordne sendeskjemaet på alle kanalene i muxen, ser jeg lyst på muligheten for en del programmer i HD derfra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tantra
    Det blir nok ingen HD-sendinger før hele bakkenettet er digitalisert og det analoge bakkenettet slukket. NRK vil helt sikkert lansere HDTV i hele landet samtidig.
    Mulig, men NRK har også lang tradisjon for å forskjellsbehandle lisensbetalerne. F.eks. har jeg nesten daglig i 10 år fått servert reklame for programmer på NRK2 selv om de ikke har brydd seg med å bygge ut nettet der jeg bor.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her står det at NRK får hele muxen for seg selv, dvs 22 Mbit. Hvis f.eks. 5 Mbit går bort til radio, MHP og EPG står det igjen 17 til tre TV-kanaler. Dersom to kanaler sender i SD med 4-5 Mbit, som det blir sagt at er minst godt nok med MPEG-4, skulle det gi 7-10 Mbit til en HD-sending på den tredje kanalen. Når en av kanalene er en barnekanal der programmene og seerne kanskje har mindre krav til båndbredde, og NRK kan samordne sendeskjemaet på alle kanalene i muxen, ser jeg lyst på muligheten for en del programmer i HD derfra.
    NRK skal jo sende 3 SD kanaler og sikkert NRK Tegnspråk i tillegg.
    NRK vil etablere NRK3 - Medier - Kampanje.com

Men.. det fine er jo at NRK ikke trenger å lages en egen HDTV kanal siden NRK kan sende enkelte programmer i HDTV format på NRK1,NRK2 eller NRK3. Mottagerene for digitalt bakkenett skal fungere både med HDTV og
    på SDTV. Det er jo ideelt for utnyttelse av båndbredden. I tillegg kan de statmuxe kanalene for å oppnå best mulig kvalitet.

Spørsmålet er sikkert om det blir HDTV sendinger før hele landet er bygd ut. Hele landet er vel ikke bygd ut før det nærmer seg slukking av analogt bakkenett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har vel ikke utstyr eller kapasitet til å produsere så mye innhold i HD heller.

Jeg ser for meg at digitalt bakkenett blir pushet ved at enkelt-events sendes i 720p som fotball/OL, MGP, nobel-pris gallaen og andre tilsvarende greier.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det analoge bakkenettet slukker i 2009/2010 frigjøres ytterligere to multiplexer. Disse muxene skulle gi omtrent 44 Mbps/3 (NRKs andel av NTV) = 14,6 Mbps. Hvilket gjør at NRK fint kan statmuxe minst 2 HD-kanaler (+ radio og annet) med god bitrate i 720p i egen mux, og minst 1 HD-kanal ved utvidelsen. Jeg tipper det blir 3 HDTV-kanaler fra NRK i bakkenettet, med god bitrate i 720p. Det skal jo også inn andre kanaler i pakkene fra NTV, og disse eksterne aktørene sitter nok på såpass mye penger at de kan kjøpe seg den plassen de trenger.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    De har vel ikke utstyr eller kapasitet til å produsere så mye innhold i HD heller.

Jeg ser for meg at digitalt bakkenett blir pushet ved at enkelt-events sendes i 720p som fotball/OL, MGP, nobel-pris gallaen og andre tilsvarende greier.

-k
    Mange av programmene,seriene og filmene NRK kjøper inn er sannsynligvis produsert i HDTV format. BBC's Planet Earth er et slikt eksemel (SVT har sendt Planet Earth i HD ). Jeg tror også "Heartbeat" (Med Hjarte på rette staden) er produsert i HD. "Hunter" er også produsert i HD. NRK har vel en HD buss som kan produsere i 720p.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg virkelig til Med Hjarte på rette staden blir sendt i HD og bruker båndbreden til alle de andre kanalene ... NOT!

Lost, Prison Break, My Name Is Earl etc er serier jeg vil se i HD...

Noen som vet om TV3 vil få nok båndbredde?!
    Regner med at TVNorge får det (føler det )

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dine penger omtaler det digitale bakkenettet:

Ny TV-hverdag venter deg - www.ntv.no

Blir vel omtrent 20 kanaler, eller noe omkring det.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NTV+ blir vel da akkurat det vi har idag (bare at det vi har idag er gratis)
    NRK1, NRK2, TV2, TV2 Sebra, TV3, TVNorge, ZTV, SVT1, SVT2, MTV,
    Travel Channel, CNN, BBC, National Geographic Channel/CNBC,
    TCM/Cartoon Network. Og med NRK Alltid Nyheter, NRK Barnekanalen, TV2 Filmkanalen, TV2 Nyhetskanalen blir det jo 18....

Så sikkert ikkeno bedre enn dette.
    Dette er hva vi får inn her i Oslo (Ullern + Smestad).
    Så tror ikke Canal+, TV1000 etc vil være med i grunnpakkene til NTV+ hvertfall..

EDIT: Glemte TV5 (fransk) så det blir 19

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tiiim
    NTV+ blir vel da akkurat det vi har idag (bare at det vi har idag er gratis)
    Det er lite som er gratis, om du ikke betaler en månedsavgift direkte til kabelselskapet, ligger avgiften sannsynligvis innbakt i fellesutgifter i borettslaget e.l.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betalte ingenting på dette da vi bodde i hus på Ullern, men har jo flytta til leilighet nå og her betaler vi jo fellesutgifter... så kan jo hende det er bakt inn der selfølgelig... men innsyn i hva som går til hva har jeg ikke peil på... Vet bare at snøen blir måkt og bilen er varm

PS: jada, vi betalte lisens

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •