Fordeler/ulemper med GET Digital TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fordeler/ulemper med GET Digital TV?

Hei alle sammen. Fant ut at dette var det beste norske forumet for TV og TV-signaler, så da er vel dette det beste stedet å spørre. Er temmelig grønn selv, så håper dere bærer over med meg ;-)

Vurderer nå å skaffe meg GET Digital TV, men lurer på om det er verdt det, og hva jeg faktisk får? Bor nå i blokk i Oslo med kabel-tv fra GET inkludert i husleia, og synes (med den nye TV'en) at signalene ikke er helt supre.

Hvor mye bedre bilde kan jeg få med en boks fra GET? Er det verdt det? Og er det noen som har en link med en innføring om digitalt bakkenett?

På forhånd takk for svar.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... kan vel nevne noe, så får andre fylle inn:

+ Bildekvalitet. Jo større skjerm du har, desto mer vil dette merkes. Bildekvaliteten vil være "DVD-kvalitet", men med ganske stor kompresjon ("DVD-kvalitet" i samme betydning som at 192kbps mp3 = "CD-kvalitet").

+ Lydkvalitet. Det skal være mulig å koble til digitalt via SPDIF, og selv om få sender i Dolby Digital, vil lyden allikevel gjerne være bedre enn fra analogt kabelnett.

+ Flere kanaler. Noen kanaler kan nå kun taes inn med digital dekoder.

+ EPG - Elektronisk Program Guide. Du kan se hvilke programmer som går/kommer på de forskjellige stasjonene, og se mer utfyllende info om hvert program.

+ Dersom du skaffer den typen dekoder (med harddisk); du kan ta opp programmer, pause programmer, "spole" tilbake til begynnelsen etc.

- (minus) Du må velge kanal etc. med dekoder fjernkontrollen; dermed må du ha to fjernkontroller for å se TV, men mindre du har/skaffer en programmerbar kontroll.

Det var vel det jeg kom på i farta.

[endret] Tastaturet på denne bærbare begynner å bli slitsomt... må tenke mer på trykkleifer...[/endret]

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    + Bildekvalitet. Jo større skjerm du har, desto mer vil dette merkes. Bildekvaliteten vil være "DVD-kvalitet", men med ganske stor kompresjon ("DVD-kvalitet" i samme betydning som at 192kbps mp3 = "CD-kvalitet").
    Hvordan er den forskjellen fra vanlig TV? Jeg får ikke like bra kvalitet på signalene som jeg får fra DVD-spilleren min? I så fall er det utrolig, utrolig mye bedre...

Forresten, takk for svar ;-)

Newcomer emphezis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DB10
    Hvordan er den forskjellen fra vanlig TV? Jeg får ikke like bra kvalitet på signalene som jeg får fra DVD-spilleren min? I så fall er det utrolig, utrolig mye bedre...

Har digital tuner fra Canal Digital jeg, men er vel mye av det samme... Vil si bildet gjennom digital tuner er ekstremt mye bedre enn fra analogt signal ja. På TV-sendinger med god kvalitet vil jeg si det er tilnærmet DVD-kvalitet ja... (Nå skal det sies at jeg bruker en X-box 1 til DVD-spiller da.)

Tror neppe du vil angre på å gå over til en digital tuner. Synes bare det er én ulempe, og det er rotet med 2 fjernkontroller, men dette oppveies glatt av fordelene! (Evt. kan man jo dessuten kjøpe en universal fjernkontroll.)

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DB10

Det varierer med kanalene og hva slags program de sender, så i de beste tilfellene er kvaliteten oppe på DVD nivå (i hvert fall så nære at det er likt for menigmann), og andre ganger kan det være såpass komprimert at man får godt synlige kompresjonsartefakter (omtrent som når du lagrer et bilde i .jpg format og bruker for sterk kompresjon).

Men i forhold til analogt signal blir bildet rolig og stabilt, ingen analog støy, det blir 'renere'. Hvor stor forskjell det blir vil jo avhenge litt av hvor godt analogt signal man har fra før, men har man en litt stor flatskjerm vil jeg tro de fleste vil merke forskjellen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et lite addendum så er det vel faktisk ikke særlig dyrere med den digitale dekoderen heller, i alle fall ikke om man abonnerer på noen kanalpakker. Jeg tror vi endte med å betale en 20 kroner mer i måneden, og da har vi en av PVR-boksene. Til tross for litt innkjøringsproblemer (og noen henger igjen - med mindre oppdateringen som har vært i natt har fikset alt) vil jeg vel anbefale den fremfor den billigere boksen. Du får mulighet til opptak, pausing av programmer, og en bedre EPG enn på den billigste boksen.

Bildekvaliteten er suverent mye bedre, og det gjelder vel alle kanaler.

Avsluttet
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også Get kabeltv der jeg bor, og har nettopp kjøpt en Panasonic PV60 for å frigjøre litt gulvplass. Hadde jo håpet å få det beste ut av denne skjermen med digitale signaler via Get, men det er nesten som jeg sitter igjen med følelsen "den gang ei" etter å ha lest følgende:

ITpro Supportforum: GET og Kabeltv

Blir vi lurt?

Avsluttet
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det allerede er tatt opp i en annen tråd på forumet:

http://avforum.no/forum/ny-digitalt-...-digitalt.html

Så da så.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Parelius
    Jeg har også Get kabeltv der jeg bor, og har nettopp kjøpt en Panasonic PV60 for å frigjøre litt gulvplass. Hadde jo håpet å få det beste ut av denne skjermen med digitale signaler via Get, men det er nesten som jeg sitter igjen med følelsen "den gang ei" etter å ha lest følgende:

ITpro Supportforum: GET og Kabeltv

Blir vi lurt?
    Hva er det egentlig du "MÅ" ha det digitalt helt inn i TV'n for? Så lenge vi kun har SD signaler, og det gjelder vel foreløpig alle kabeltv kunder? Så er vel poenget kun å få gode bilder?

Neste PVR boks fra Get som kommer nærmere sommeren har HD støtte og HDMI i tillegg til funksjonaliteten som er der idag.

Dette med at "Digital TV er ikke digitalt" er bare vås fra journalister for å få oppslag, kan ikke se hva det skulle bety rent praktisk annet enn at det er "kult" å kunne bruke HDMI inngangen direkte fra dekoderen...

Ellers mener jeg at dersom det analoge signalet er bra (krystallklart) og man ikke trenger kanaler som ikke sendes analogt (som Canal + feks) eller vil ha opptaksmulighet uten å kjøpe egen Harddiskopptager, så har ikke digitaldekoderen noen misjon... selv ikke på store skjermer. Såvidt jeg vet sikrer bare digitaldekoderen at signalet man får ut blir bra, selv med gammel og dårlig kabling

Min mor bor i helt ny blokk med helt nytt kabeltv nett, hun har en 37" JVC TV og har like bra bilder analogt som jeg har digitalt. Nå skal det sies at mine analoge signaler fra Get i gammel blokk er helt ubrukelige på min 40" Samsung da.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bestilt. Har jo uansett angrerett (rett meg hvis jeg tar feil ;-)) Tok sjansen på en PVR-boks, så får vi håpe det ser bra ut. Betaler totalt 169 i måneden for 18 kanaler og PVR-boksen. Så er det bare å håpe at jeg blir fornøyd!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •