GET eller Lyse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

GET eller Lyse

Hei!

Vi skal ruste opp det gamle kabelnettet vårt fra tidlig 70 åra. Vi har hatt samtaler med både Lyse og GET om løsninger. Lyse kjører som kjent med fiber, mens GET har coax. Ønsker selv fiber fra Lyse pga bredbånds hastigheten mm. Det bor en del eldre mennesker der som ikke har de samme behovene som den yngre garde. Jeg trenger derfor hjelp til noen gode argumenter på hvorfor vi burde velge fiberløsningen fremfor coax.

Takker

Newcomer DarkUltra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiber med Lyse ville jeg også ha stemt for. Det beste er vel å ha begge deler så blir det konkurranse. Fiber er, som de sier, relativt uendelig båndbredde. Med HDTV og HD lyd og TV-telefoni blir det fort fullt.

Vi har Canal Digital coax, bygget nylig ut i ca. 2004 tror jeg, og allerede har vi snart nådd den teoretiste båndbredden på docsis 2.0 med 10Mbit ned, docsis 2.0 går til opp til ~40Mbit/s hver vei. Docsis 3.0 om jeg husker riktig støtter opp til 250Mbit, men da er begynner de å bruke asyncront, som ADSL...

Nå går utviklingen raskt, så da er det greit med Fiber for ikke å bremse den. Canal Digital kostet ca. 3000,- per beboer når hele nabolaget (rekkehus) bygget ut samtidig. Lyse / Viken Fibernett - Nyheter skal ha 4000,- per _individuelle_ utbygging. Har ikke erfaring med Lyse/vikenfibernett.no men jeg er ikke noe imponert over Canal Digitals utbygging, det er en skjøt på en av coax ledningene over døra mi

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raptor
    Ønsker selv fiber fra Lyse pga bredbånds hastigheten mm. Det bor en del eldre mennesker der som ikke har de samme behovene som den yngre garde. Jeg trenger derfor hjelp til noen gode argumenter på hvorfor vi burde velge fiberløsningen fremfor coax.
    Pr. i dag så tilbyr Get en hastighet på 26 Mb til 799,- pr. måned og med eurodocsis 3.0 rett rundt hjørnet kan man tilby hastigheter på minimum 160 Mb. Jeg vet de har testet den og fått den opp til 300 Mb.

Mulig du er en ekstrembruker, men bredbåndshastigheten er neppe det beste argumentet som finnes for å velge Lyse fremfor Get.

Mvh Hagbart

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Vi skal ruste opp det gamle kabelnettet vårt fra tidlig 70 åra. Vi har hatt samtaler med både Lyse og GET om løsninger. Lyse kjører som kjent med fiber, mens GET har coax. Ønsker selv fiber fra Lyse pga bredbånds hastigheten mm. Det bor en del eldre mennesker der som ikke har de samme behovene som den yngre garde. Jeg trenger derfor hjelp til noen gode argumenter på hvorfor vi burde velge fiberløsningen fremfor coax.

Takker

Jeg kan egentlig bare se en god grunn til å velge fiber. Noe bedre stabilitet.. Siden den ikke blir utsatt for signalforstyrrelser osv som du risikerer på coax.

Båndbredden er vel på mange måter et ikke tema, siden begge teknologier støtter langt høyere båndbredde en hva som er i nærheten av aktuelt for en privat kunde (og det ser ut som denne bare øker raskere en en behovet på begge teknologiene)

Pingtid blir vel teoretisk bedre via fiber, men ikke noe du vil merke, siden det bare er snakk om noen hundre meter på coaxen alikevel.

Jeg ville fokusert mer på tjenestene de kan tilby, og prisen blir nok her som alle andre steder avgjørende. Dessuten ville jeg holdt en finger på den tilbyderen som kan gi der kortest mulig bindings tid.. Den økte kostnadden tenker jeg dere fort får tilbake ved neste reforhandling av tilknyttningen (forutsatt at det er 2 tilbydere i området som leverer på samme teknologi)

Og da har dere ikke låst dere unødvendig lenge til en tilbyder. Som er eneste måte og sikre konkurrangse, siden 2 separate nett er så dyrt at det er uaktuelt.

Lykke til
    mvh
    Angelou

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyse har en oppegående kundeservice som er greie til hjelpe nå noe går galt.
    Get derimot har jeg hatt store problemer med. Flere ganger har jeg hatt langvarige tekniske problemer og får ingen/lite hjelp for å rette dem opp. Get har også et stort problem med at kundeservice ikke gir beskjeder videre til lokalkontoret i Stavanger. Jeg har fått hjelp er med personlig oppmøte på det lokale kontoret mens de beskjedene som er gitt via kundeservice ikke når frem.
    Lyse er teknisk fremtidsrettet med de beste linjene hvor hele systemet er nytt.
    Get sliter i endel områder med anlegg som er på grensen til å bryte samme pga alder. De har faktisk problemer med reservedeler pga av alder på deler av systemet sitt.

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som andre har vært inne på, vil jeg si at tjenestene må stå i sentrum når man skal velge leverandør. Grunnen til at jeg valgte GET, er at de har en overlegen bra tv-kanalpakke. (Grunnpakken) Ellers er de ganske like begge to.
    Get sitt nett er fiber frem til sentralene, og coax fra sentralen til huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hagbart
    Pr. i dag så tilbyr Get en hastighet på 26 Mb til 799,- pr. måned og med eurodocsis 3.0 rett rundt hjørnet kan man tilby hastigheter på minimum 160 Mb. Jeg vet de har testet den og fått den opp til 300 Mb.

Mulig du er en ekstrembruker, men bredbåndshastigheten er neppe det beste argumentet som finnes for å velge Lyse fremfor Get.

Mvh Hagbart
    Er mulig Get har testet så høye hastigheter, men jeg tror ingenting på at de klarer å levere dette til kunder. Get sitt problem er at de har spredt utover et gammelt analogt nett med dårlig coax og dårlige linker. De kommer til å måtte bruke mye kapital til å klare å bygge ut raskt nok til å henge med i svingene.
    Leser man litt forum rundt omkring så finner man fort ut at Get har slitt lenge med å klare å levere lovt hastighet på nett til sine kunder. Jeg har selv hatt Get for noen år siden og jeg har ikke mye bra erfaringer med dem.

Ser innhold er det som teller hos flere her og hva hjelper det med innhold hvis kvaliteten på nettverket som skal levere innhold ikke holder mål på sikt?
    Så det hjelper pent lite at Get har fiber i core nettet sitt hvis alt fra access noder og ut er dårlig coax. Kosten på å gjøre noe med dette er ganske stor og det kommer til å ta lang tid før de har klart å bytte ut alt.

Så klarer Get å levere noe særlig over 30 mbit så vil jeg bli rimelig overrasket.

WeeZ

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge har bra produkter, men jeg har et intrykk av at lyse er hakket mer stabile.

Viktig er det også at kundesenteret fungerer bra her. Er nok av skrekkeksempler på det (NextGenTel osv).

Jeg ville valgt lyse. Da får du et bra produkt, bra service og så støtter du viking en smule

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hold det enkelt i argumentene dine, folk som ikke har peiling vil ikke ha for kompliserte argumenter. Personlig ville jeg helt klart valgt fiber som er i mine øyne en mye bedre kabel å ha rett i veggen... Flere fremtidsrettede muligheter i en fiber kabel enn en coax!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WeeZ
    Er mulig Get har testet så høye hastigheter, men jeg tror ingenting på at de klarer å levere dette til kunder. Get sitt problem er at de har spredt utover et gammelt analogt nett med dårlig coax og dårlige linker. De kommer til å måtte bruke mye kapital til å klare å bygge ut raskt nok til å henge med i svingene.
    Leser man litt forum rundt omkring så finner man fort ut at Get har slitt lenge med å klare å levere lovt hastighet på nett til sine kunder. Jeg har selv hatt Get for noen år siden og jeg har ikke mye bra erfaringer med dem.

Ser innhold er det som teller hos flere her og hva hjelper det med innhold hvis kvaliteten på nettverket som skal levere innhold ikke holder mål på sikt?
    Så det hjelper pent lite at Get har fiber i core nettet sitt hvis alt fra access noder og ut er dårlig coax. Kosten på å gjøre noe med dette er ganske stor og det kommer til å ta lang tid før de har klart å bytte ut alt.

Så klarer Get å levere noe særlig over 30 mbit så vil jeg bli rimelig overrasket.

WeeZ
    get sliter overhode ikke med og levere hastigheten de skal til kundene. I motsetning til teleleverandørene splitter de ut en node nærmest med en gang den er overbelastet(relativt.. innen kort tid såklart)

Og hensiktet med den nye docsis protokollen som kan levere 300 mbit er naturligvis ikke at det er realistisk og forvente 300 mbit internet til alle brukerne. Hensikten er at de kan dytte 300 mbit datatrafikk inn på samme frekvensbånd som tidligere hadde plass til ca 30 . Internett prisene er allerede veldig lave, og hastighetene veldig høye.. så tror ikke du ser noe der med det første. MEn ikke utenkelig at get bruker båndbredden til andre ting.. foreksempel video on demand.. Eller andre ting som ikke krever at get tidobler linjene de leier til utlandet.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å virke useriøs:

LYSE HAR NOEN MØKKA DEKODERE!

(Verdt å nevne?)

Mon tro om Kreatel betyr "treg som snegl" på gresk?
    Det har vært snakk om nye dekodere (m/HDMI og HDD), men ingenting offisielt

Newcomer DarkUltra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hagbart

Det beste argumentet er nettopp bredbåndshastigheten, iallefall når det gjelder fiber vs coax. Utviklingen går veldig raskt, bredbandsfabrikken tilbyr allerede 100mbit som mange vil ha, om 5 år holder ikke 300Mbit og coax til hdtv, internett og telefoni.

Det jkeg egentilg ville poste, var om Bynett. Bynett eier fiberlinjen og man bestiller den leverandøren av tjenester og innhold man vil.

Dette er nok det beste, da man slipper et duopol og kan velge en annen leverandør når det passer en selv. F.eks hvis nåværende leverandør skulle legge ned en tjeneste du opprinnelig falt for.

f.eks
    - Jeg også ble ganske irritert. Men så plutselig endret de teksten og sa at borettslagskunder/fiber ikke ble berørt. Jippi, tenkte jeg - men de har fremdeles sperret port 25, noe som er ganske plagsomt når en har laptop som en tar med seg hit og dit. BKK støtter ikke andre smtp servere i sitt nett, og så har de sperret sin egen smtp server fra og bli brukt i andre nett.
    Forum -> RIP fast IP hos BKK :-( - Diskusjon.no

- I Sverige er prisene halvert etter at nettene åpnet seg. Vi synes bredbånd i Norge er altfor dyrt, understrekte han.

Boligselskapet i Fredrikstad samarbeider med Hafslund, som er et av energiselskapene som jobber for åpne nett hvor alle som ønsker kan tilby sitt innhold.

- Vi legger godt merke til hvilken innsats Hafslund, som kommer fra en lukket verden, gjør for å åpne infrastrukturen, sa Vermedal, som mener åpne nett og økt konkurranse vil føre til at operatørene i større grad enn i dag kan sette kundene i sentrum.

Åpne nett gir bredbånd hele livet - IDG.no

Norsk Bynettforening > Hovedside

Konsulenter som jobber for norske internettilbydere har kanskje vanskelig for å svelge disse argumentene
    Med åpne nett vil det kanskje endelig komme et selskap med "entusiastbredbånd" for kunder og IPv6.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Takker
    Fiber: bedre stabilitet, mindre nedetid, full duplex (altså like rask opphastighet som ned), sannsynligvis også statisk IP.

Man kan heller si det slik: det finnes ingen gode argumenter for coax dersom man skal legge nytt i 2007 etter min mening.

At Get har fått opptil 300 mbit i tester de har gjort sier meg fint lite. De sier jo også at hver eneste 300 mbit node skal uansett fordeles mellom mange husstander - helt fullstendig latterlig. Og jeg har ikke tro på at de greier å få ut denne teknologien før om lenge. De har jo ennå ikke greid å få ut HD-dekoderen sin som skulle komme FØR nyttår, men nå har de justert det til slutten av året - uten at jeg har tro på at de greier det kjenner jeg selskapet rett...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle innspill. Til informasjon, så ble det ble Lyse med overveldende flertall, kun en som stemte for GET sin løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Med fare for å virke useriøs:

LYSE HAR NOEN MØKKA DEKODERE!

(Verdt å nevne?)

Mon tro om Kreatel betyr "treg som snegl" på gresk?
    Det har vært snakk om nye dekodere (m/HDMI og HDD), men ingenting offisielt
    Snodig. Sist jeg pratet med kundeservice fikk jeg beskjed om at de tilbød Kreatel 1510, 1710 og 1910 og 1970, sistnevnte med HDMI.

http://www.dscsi.eu/?TLC=OpenFile.Ge...4e218c382f6eed

Og her står det at det er HDMI utgang.
    HDD er jeg usikker på, men du kan vel ta opp på server og streame direkte til boksen?

Kan godt sende navnet på personen på kundeservice om du ikke får samme informasjon som meg.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    Snodig. Sist jeg pratet med kundeservice fikk jeg beskjed om at de tilbød Kreatel 1510, 1710 og 1910 og 1970, sistnevnte med HDMI.

http://www.dscsi.eu/?TLC=OpenFile.Ge...4e218c382f6eed

Og her står det at det er HDMI utgang.
    HDD er jeg usikker på, men du kan vel ta opp på server og streame direkte til boksen?

Kan godt sende navnet på personen på kundeservice om du ikke får samme informasjon som meg.
    Interessant. Jeg sitter med den gamle dekoderen, og håper på nye. Fikk du en dato?

Newcomer darkwing sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kefcam
    Interessant. Jeg sitter med den gamle dekoderen, og håper på nye. Fikk du en dato?
    Lyse har 2 nett med fiber. En gammel type med multimode, og felles7fast IP, og en nyere type med singelmode og tilordnet IP for vær oppstart. (Kan få fast, egen IP for 200,- i engangsavgift, + 10,-? kr. pr. mnd.) Lyse har 2 IP adresser som brukes mot det gamle nettet, og disse er av og til sperret grunnet misbruk. De har også en sperre mot port 80, i disse.

Det "gamle" nettet (2001) har ikke de samme mulighetene som det nye. (Info fra teknisk kundestøtte, Lyse) og de har ingen planer om å skifte, foreløpig... De som da har multimodefiberen må slite med de gamle boksene med sen oppdatering og mindre utganger inntil videre.. :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkwing
    Lyse har 2 nett med fiber. En gammel type med multimode, og felles7fast IP, og en nyere type med singelmode og tilordnet IP for vær oppstart. (Kan få fast, egen IP for 200,- i engangsavgift, + 10,-? kr. pr. mnd.) Lyse har 2 IP adresser som brukes mot det gamle nettet, og disse er av og til sperret grunnet misbruk. De har også en sperre mot port 80, i disse.

Det "gamle" nettet (2001) har ikke de samme mulighetene som det nye. (Info fra teknisk kundestøtte, Lyse) og de har ingen planer om å skifte, foreløpig... De som da har multimodefiberen må slite med de gamle boksene med sen oppdatering og mindre utganger inntil videre.. :evil:

Dette stemmer ikke i det hele tatt. Forskjellen på de to løsningene til Lyse er en config på nodene og på den eldre løsningen er kundene NAT`et bak en felles IP. Port 80 er ikke stengt og bestiller du deg en fast IP, så kan du sette opp en webserver om det er ønskelig. Dessuten kan man bruke både gamle og nye bokser uavhengig av hvilken løsning man er på. Vet ikke hvor du har infoen din fra, men kilden trenger å oppdatere seg litt

WeeZ

Newcomer darkwing sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WeeZ
    Dette stemmer ikke i det hele tatt. Forskjellen på de to løsningene til Lyse er en config på nodene og på den eldre løsningen er kundene NAT`et bak en felles IP. Port 80 er ikke stengt og bestiller du deg en fast IP, så kan du sette opp en webserver om det er ønskelig. Dessuten kan man bruke både gamle og nye bokser uavhengig av hvilken løsning man er på. Vet ikke hvor du har infoen din fra, men kilden trenger å oppdatere seg litt

WeeZ
    Tja.. Fibertypen (multimode og singelmode) fikk jeg fra Norsk Fiberoptikk, som monterte dette hos meg... ;o) Og de MÅTTE ta med seg riktig boks, på grunn av forskjellen??
    Ikke samme fiber, og at boksene ikke kan byttes rundt, kommer fra Lyses tekniske kundestøtte... :-D
    At det er noe kluss med Lyses settinger i forbindelse med port 80, har jeg selv fått merke. Den er ikke "stengt", men den tillater ikke alle typer trafikk, og det er egenerfaring. Settingene på ett webcamera var greie, men jeg fikk ikke kontakt med kamera, fra internett, selv direktekoblet, på port 80. Så fikk jeg en fast IP, og vipps, der var alt i orden. Info om "ett-eller-annet-tull" fikk jeg fra Start-IT, som også hadde slitt med det samme problemet.

Hvilke kilder bruker du? :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkwing
    Tja.. Fibertypen (multimode og singelmode) fikk jeg fra Norsk Fiberoptikk, som monterte dette hos meg... ;o) Og de MÅTTE ta med seg riktig boks, på grunn av forskjellen??
    Ikke samme fiber, og at boksene ikke kan byttes rundt, kommer fra Lyses tekniske kundestøtte... :-D
    At det er noe kluss med Lyses settinger i forbindelse med port 80, har jeg selv fått merke. Den er ikke "stengt", men den tillater ikke alle typer trafikk, og det er egenerfaring. Settingene på ett webcamera var greie, men jeg fikk ikke kontakt med kamera, fra internett, selv direktekoblet, på port 80. Så fikk jeg en fast IP, og vipps, der var alt i orden. Info om "ett-eller-annet-tull" fikk jeg fra Start-IT, som også hadde slitt med det samme problemet.

Hvilke kilder bruker du? :-D
    Har du singelmode fiber så trenger du en hjemmesentral som støtter dette og vice versa på multimode. Når det gjelder de to forskjellige løsningene så er dette en config på hjemmesentral og node som er satt. Løsningen er ikke dårligere enn ny løsning, men er bare litt annerledes configurert og hvor kunder får privat IP range istedet for et public IP range. Ny løsning bruker vlan og er brukt for å kunne segmenter i opp i flere broadcast domener og vil f.eks løse problemer med routere som kneler pga multicast trafikken til TV dekoderene mm.

Hvilken kilde jeg bruker? Jeg er kilden ;-)

WeeZ

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •