Hvordan skal jeg få tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan skal jeg få tv?

Jeg er nå lei av å se på tv med min gamle antenne. problemet er at jeg bor på et sted hvor det ikke er mulighet for:
    Parabol (trær på naboens tomt)
    Kabeltv (boksen står på andre siden av veien, men koster 30000 å grave)

Iptv virker interresant, eneste problem er at det ikke er bygget ut fibernett. Nextgentel har mulighet for iptv over vanlig kobberkabel, men sentralen mangler utstyret for tv på nøtterøy.

Nye digitale bakkenettet ser foreløpig ut til å være eneste utvei. Bor i vestfold, så det kommer jo til høsten. Men jeg vil ha gode tv-signaler nå, og ikke om et halvt år.

Vet noen om evt. andre iptv leverandører?
    Eller om jeg kan dra nytte av prøvesendinger på digitalt bakkenett?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så utålmodige vi var her da jensemann4, hehe
    Kan jo bruke tiden fram til høsten på DVD eller lignende

Min erfaring med parabol er at de er ganske gode på signaler..
    Har selv parabol på hytta og denne er i bakkehøyde med skog på alle kanter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jensemann4!

Dersom du kan motta svenk analog TV av brukbar kvalitet på takantenna di, er det mulighet for mottak av DVB-T fra Sverige.

Antar at det vil være senderen i Bäckefors (sender SVT1 analogt på VHF 8 og SVT2 på UHF 26 (og 29) som er mest brukbar på Nøtterøy (i hvertfall på østsida av øya). Bäckefors-senderen sender 5 digitale mux, og det finnes ca. 10 ukodede kanaler:

Mux 1 på UHF 35 sender alle SVT's kanaler (SVT1, SVT2 Västnytt, SVT2 Värmlandsnytt, SVT 24, SVT Barnkanalen og SVT/UR Kunskapskanalen) ukodet. Men den kan være vanskelig å få inn, i hvertfall her i Østfold. Mux 2 sender på UHF 56. Der finner du TV 4 og TV 6 ukodet. Mux 3 sender på UHF 22, er nok den MUX'en som er lettest å få inn, men alle kanalene er kodet. Mux 4 sender på UHF 25 og sender VOICE-tv ukodet fra 0600-1800 og VH-1 ukodet fra 0200-0700 (!). Resten er kodet. MUX 5 sender på UHF 65. Der finner du ukodet Kanal Lokal Göteborg, Aftonbladet TV7 mandag - fredag og Axess-TV lørdag og søndag. Resten er kodet.

Alternativt er det mulig at du kan bruke Uddevalla (MUX 1 - 5 på UHF 53, 56, 31, 25 og 28). Større geografisk avstand, men kanskje færre hindringer?

Ang norsk DVB-T; det er mulig at du kan motta prøvesendingene fra Oslo. Kjenner ikke til hvilken eller hvilke frekvenser som brukes. Det har vært prøvesendinger fra Halden også, men jeg kjenner ikke til om de pågår ennå (sjøl om jeg bor i Halden... Ligger topografisk kjelkete til for signaler fra Høiås-senderen). Men Halden begynner ordinære sendinger i DVB-T til høsten (2007), da i et annet system enn svenskene bruker. Men svenskene må skifte system før eller siden dersom de vil sende HD-tv i sitt nett.

Men...: Er det ikke mulig å gjøre en avtale med naboen om å feller noen få trær.... De er faktisk til sjenanse for deg siden du ikke kan motta satelitt-tv pga. dem, og da gjelder Naboloven... Det er en menneskerett å ha parabol, mener jeg! Og det skal ikke store "hølet" til for å få fri sikt til satelitten på 1 grad vest.

Lykke til!

Mvh
    Bjørn :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd med parabol?
    Det skal ekstremt høye trær til for at du ikke får signal.
    Parabolen skal stå på sørsiden av huset.
    Signalene kommer nesten rett ned fra himmelen, nesten loddrett.
    Har aldri hørt om noen som ikke kan få inn parabolsignaler.
    Jeg har satt opp en god del.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja jeg er utålmodig. Kjøpte meg ny tv og greier, gledet meg til å kunne synke ned i stolen med en haug av kanaler.

Jeg kjøpte nemlig en parabol, og fikk en tv-montør opp hit. Han sa det ikke gikk.
    Trærne er godt og vel det dobbelte av huset, uten å si med for stor sikkerhet, kanskje 20 meter. Svære furuer og en massiv gran. Tenke å peile meg ut gjennom en liten sprekk mellom trærne, men har ikke prøvd dette. For å være ærlig syntes jeg tv-mannen var litt useriøs, i og med han ikke vurderte andre steder på tomten. Har nemlig en ganske lang, nord-sør vendt tomt. Så ifølge mine beregninger skal det gå, men da dukker et annet problem opp. Hvor lang kan kabelstrekket mellom parabol og dekoder være?

For teoretisk sett, skal det være mulig å sette opp parabolen på andre siden av tomten.

Trærne er forresten så høye at de kaster skygge over hele huset, står altså på naboens tomt. Angående gjøre avtaler med naboen, så er nok ikke det mulig. Han gikk desverre bort for noen uker siden.

Men hvor massive er trærne rundt parabolene deres?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jensemann4
    Hehe, ja jeg er utålmodig. Kjøpte meg ny tv og greier, gledet meg til å kunne synke ned i stolen med en haug av kanaler.

Jeg kjøpte nemlig en parabol, og fikk en tv-montør opp hit. Han sa det ikke gikk.
    Trærne er godt og vel det dobbelte av huset, uten å si med for stor sikkerhet, kanskje 20 meter. Svære furuer og en massiv gran. Tenke å peile meg ut gjennom en liten sprekk mellom trærne, men har ikke prøvd dette. For å være ærlig syntes jeg tv-mannen var litt useriøs, i og med han ikke vurderte andre steder på tomten. Har nemlig en ganske lang, nord-sør vendt tomt. Så ifølge mine beregninger skal det gå, men da dukker et annet problem opp. Hvor lang kan kabelstrekket mellom parabol og dekoder være?

For teoretisk sett, skal det være mulig å sette opp parabolen på andre siden av tomten.

Trærne er forresten så høye at de kaster skygge over hele huset, står altså på naboens tomt. Men hvor massive er trærne rundt parabolene deres?
    Min erfaring er at trær kan ødelegge mye for signalene,men det vanskelig og si før man har prøvd.Det har ikke mye og si om du har 20-30meter med kabel fra selve skåla til huset så kan du sette den opp et annet sted på tomta hvor du har mer eller mindre fri sikt til sør.parabolen MÅ ikke stå på sørsiden av huset som en skrev,men den skal være vendt mot sør.Kan jo gjerne stå nord for huset da bare den vender sørover.Ta og finn et sted som du har nogenlunde fri sikt ca 30 grader oppover og gjør et forsøk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som om du bor midt inni mørkeste skogen, hehe..

Kan jo prøve å feste parabolen i en mast på 2-3meter fra taket?!
    Det må jo være mulig...
    Da får du jo den jævla greia nesten 10 meter oppi lufta (veit jo ikke hvor høyt huset er ellers men...)... Vet at parabol funker! vet vet vet! hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå funnet et sted med fri sikt mot sør, der satellitten er, mellom noen trær. Holder det med en 2-3 meters åpning?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis naboens trær utgjør en fare for huset ditt (uvær, lynnedslag etc) kan du kreve dem fjernet..... Tror faktisk du kan få medhold i å få dem fjernet hvis de tar tilstrekkelig av sollyset på tomta - og vi vet jo i hvilken retning det er.. Blir sikkert kjempepopulær......:evil:

Jeg foreslår at du tar problemet opp med naboen. Hvis vedkommende er nogenlunde fornuftig finner dere en løsning alle kan leve med.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men kanskje litt ondt å drive sak mot en nabo som akkurat har gått bort :S
    ..Uansett så skulle 2-3meters åpning holde godt mener nå jeg...
    Så lenge du kan se litt himmel over/syd for parabolen så mener hvertfall jeg at det burde fungere!... du kan jo alltids ta et bilde og poste det ut så vi får sett "tømmerhytta" hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel det greieste det da....8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skal få lagt ut et bilde.

Hva er greiest?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelen kan være veldig lang uten at det gjør noe, og får du problemer er det bare til å slenge på en forsterker.
    Hjemme har jeg vel ca 40m kabel og 96% signal. (Jeg har litt stor parabol da 90cm)
    Så lenge du er mellom 80-90% så er det god gang.

Om du kjøper et parabolfeste som er laget for pipa bør den jo komme høyt nok til å nå over trærne. Som sagt går signalene nesten loddrett.
    Men sikkert like enkelt å sette parabolen på andre siden av tomten, eller et sted der det er signaler. Bare tre koakskabelen inn i en tom hageslange f.eks og grav den ned =)

Må vel nesten bare prøve, gå rundt på tomten og se om du får signal, det skal veldig mye til å ikke få signal egentlig =)

Ville uansett gått for parabol, som er det beste du kan ha.. Milevis bedre enn kabel.
    Parabol er også bedre enn digitalt bakkenett. Det sendes allerede en god del HD kanaler i både MPEG2 og MPEG4.
    Og så kan du jo ta inn flere 1000 kanaler om du vil det.
    Og så er det jo lettere å få til piratkort/cardshearing ettersom dette er godt utbredt

Newcomer mogulwx sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde for morro skyld for noen år siden med 100m (en hel trommel) standard antenne kabel, uten forsterker, og 70 cm parabolantenne. Dette gikk helt fint. Fikk selvfølgelig ikke maks signalstyrke ( husker ikke hvor mye), men bilde og lyd var uten artefakter, støy av noe slag. Dette forsøket ble gjort med en standard Nokia 9602 tuner.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk alle sammen, for deres hjelp og støtte.

I dag monterte jeg parabolen, først fikk jeg kun 40% utslag på signalmåleren. Så satt jeg den opp på et annet sted, og ser man det, hele 72%.
    Jeg fant heldigvis en sprekk gjennom trærne, der det var fri sikt til satellitten. Bildet er ganske klart og fint, tvilsomt at digitalt bakkenett ville blitt noe bedre. Jeg skal prøve å få litt mer signal etter hver, har ikke fininnstilt noe så jeg tror det er litt til å hente.

Nå kan jeg meske meg med en haug kanaler, takket være dere!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer
    Hvilken parabolpakke kjøpte du btw?!

Nå kan endelig du også få tv jensemann4

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Entertain her i gården, litt kjedelig å ikke ha TV3, men klarer meg fint uten. Mye bra filmer som går på canal+ kanalene.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: slettet.