Nrk-lisens på digitalt bakkenett? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 67
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Idag har NRK mange seer og dette gir grunlaget for å drifte NRK, har dem ikke seere så tror jeg ganske enklet NRK blir lagt ned. Antall seeren blir logget mer eller mindre kontinuerlig og på grunnlag av dette så tror jeg dem har valgt et bra programliste som mange ser på, også sporten ;-).
    Der er jeg helt enig med deg. Hvis NRK skulle endres til en "smal" kanal ville det i hvertfall bli ramaskrik om lisensen. Da ville de nok også måttet budsjetere "smalt". Det dreier seg selvfølgelig også om prestisje for NRK å ha gode programmer som konkurrerer med de andre kanalene. Hvor gode programmene er og hvor godt de gjør seg i konkurransen med andre, måles kun ved antall seere.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å skrive ordet Lisens i trådtittelen så er diskusjonen i gang, og dette gjelder i alle forskjellige fora på nettet, så temaet er betent og også en ganske het politisk potet. NRK er derfor nødt til å lage programmer som gir høye seertall, hvis ikke er lisensen dødsdømt og NRK vil antagelig gå samme vei. Jeg tror ikke NRK har nubbetjangs til å henge med i konkurransen mot de kommersielle kanalene, til det er de altfor byråkratiske og tungrodde.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt mener jeg det burde vært sånn, ikke at det er sånn.
    Greit når de var enerådende, men slik er ikke tilfellet.
    Slik situasjone er nå, synes jeg de burde hatt fokuset på og fylle ut tomrommet blant alle de andre aktørene.
    Det vil si programmer som antakelig ikke har de store seermassene, men heller de som faller litt utenfor.
    Alle savner nok uansett ett eller annet programtilbud, så hadde fortsatt blitt en kanal for alle.

Budsjettet dems burde ikke tatt hensyn til seertall i så måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK lisenser har vel heller ingen gradering f.eks i forhold til situasjon eller inntekt. Nå har jeg ingen problemer forsåvidt med å betale (dog ikke uten misnøye..), men for en student f.eks er det jo sykt mye penger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s13
    Slik situasjone er nå, synes jeg de burde hatt fokuset på og fylle ut tomrommet blant alle de andre aktørene.
    Det vil si programmer som antakelig ikke har de store seermassene, men heller de som faller litt utenfor.
    Budsjettet dems burde ikke tatt hensyn til seertall i så måte.
    Etter min mening så fyller NRK tomrommet blant de andre aktørene med gode opplysende programmer med stor og små seermasser som dem andre ikke har. Og det er klart at dem må konkurrere med kvalitet, hvis dem ikke tar hensyn til seertall så faller jo poenget med lisens bort hvis få eller ingen ser på kanalen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dem fyller et tomrom allerede, men for en ganske smal gruppe i så fall.
    Ved å kjøre en slik modell jeg ønsker, vil de nok gjerne ha et lavt seertall på enkeltprogrammer, men de vil få enda flere unike brukere totalt.
    I så måte kan man si at de vil nå frem til enda flere, bare ikke alle på en gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s13
    Mulig dem fyller et tomrom allerede, men for en ganske smal gruppe i så fall.
    Ved å kjøre en slik modell jeg ønsker, vil de nok gjerne ha et lavt seertall på enkeltprogrammer, men de vil få enda flere unike brukere totalt.
    I så måte kan man si at de vil nå frem til enda flere, bare ikke alle på en gang.

Jeg er enig tankegangen din, men slik du ønsker det mener jeg at det allerede er idag!

Og jeg tror faktisk ikke NRK er bare for én smal gruppe, isåfall så er den én smal gruppe som faller litt på utsiden og det er dem som tilhører alderen 15-25år. Der har dem andre kanalene et mye "bedre tilbud" som ikke NRK kan leve opp til, og det er ikke noe poeng for NRK å ta opp konkurransen der. Men NRK har programmer for den gruppen også, og det er for dem som ønsker å se noe mer opplysende og samfunnsrettet programmer, kansje ikke for den gjennomsnittlige 18åring.

Det virker som du savner et program tilbud fra NRK. Er det "typisk" for din gruppe eller er det du personlig ønsker, og eventuelt hvilken type programmer ønsker du som en gjennomsnittbruker for din gruppe?

Sunt med litt diskusjon rundt samfunnet ;-) men det er vil ikke helt denne rettning trådstarter hadde tenkt seg :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er en TV-mottager?

Er det noen som har erfaring med hva NRK definerer som en TV-mottager?

Etter at de analoge signalene ble kuttet i Oslo i vår har vi ikke tilgang til å motta TV-signaler på noe vis. Vi har simplethen ikke kjøpt digtal decoder, har ikke kabel-TV ei heller satellitt-disc.

Kanksje ikke det vanligste i dette diskusjonsforumet.....

En liten protest mot at NRK og Riks-TV ikke klarer å lage en skikkelig løsning for MediaCenter PC, og mest fordi voksne og barn brukte alt for mye tid foran TVn, så det passet igrunnen fint med en pause i TV-kjøret.

Det interessante er at NRK likevel krever lisensbetaling fordi vi har TV-mottager! Begrunnelsen er at vi ikke aktivt har sagt fra at vi ikke har kjøpt digital-TV-dekoder og at TV-mottageren dermed har blitt "ødelagt" (av at NRK & Co) kuttet de analoge signalene.

Må innrømme at jeg sliter litt med NRK-logikken her. Er det noen som kan hjelpe?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reklamefinansiering er finfine greier det,for de kanalene som ikke ønsker så mange seere.Jo mer reklame de ødelegger programmene med,jo færre er det som gidder å se på.TV 3 er jo relativt lite sett.Av den grunn er de dobbelt så avhengig av å ha så utrolige gode konsepter at folk sitter likevel.Det nærmeste de kommer er vel Robinson,men før de slutter med pauser hvert kvarter,tror jeg de har nådd toppen.TV 2 er nok inne på rett spor,men de er på full fart i feil retning.Flere og flere av programmene er i ferd med å bli ødelagt av reklame midt inni programmet.De må være svært forsiktige med å ikke overdrive.Gjør de det er det ikke lenge før de slakker av mtp seere.At firmaene som faktisk kjøper reklameene ikke ser farene er jo litt rart,for selv om lisensen har mange motstandere,er det merkelig nok enda flere som misliker reklame inni programmene.
    -Men i landet Norge er det jo som kjent aldri in å være for noe som ligger midt i mellom noe som helst.Her er jo alt bestandig svart/hvitt.Det er bare å kikke på partibarometerene det.-Men,naturligvis er jeg jo noenlunde enig i at lisensfinansiering i dagens utgave er noe styggedom.Men fullt frislepp av vår ene statskanal mener jeg er ett feilgrep.-Men varsom reklame kan de gjerne bruke for meg,og for de aller fleste-tror jeg...
    Mvh Rune

Newcomer torhhi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Reklamefinansiering er finfine greier det,for de kanalene som ikke ønsker så mange seere.Jo mer reklame de ødelegger programmene med,jo færre er det som gidder å se på.TV 3 er jo relativt lite sett.Av den grunn er de dobbelt så avhengig av å ha så utrolige gode konsepter at folk sitter likevel.Det nærmeste de kommer er vel Robinson,men før de slutter med pauser hvert kvarter,tror jeg de har nådd toppen.TV 2 er nok inne på rett spor,men de er på full fart i feil retning.Flere og flere av programmene er i ferd med å bli ødelagt av reklame midt inni programmet.De må være svært forsiktige med å ikke overdrive.Gjør de det er det ikke lenge før de slakker av mtp seere.At firmaene som faktisk kjøper reklameene ikke ser farene er jo litt rart,for selv om lisensen har mange motstandere,er det merkelig nok enda flere som misliker reklame inni programmene.
    -Men i landet Norge er det jo som kjent aldri in å være for noe som ligger midt i mellom noe som helst.Her er jo alt bestandig svart/hvitt.Det er bare å kikke på partibarometerene det.-Men,naturligvis er jeg jo noenlunde enig i at lisensfinansiering i dagens utgave er noe styggedom.Men fullt frislepp av vår ene statskanal mener jeg er ett feilgrep.-Men varsom reklame kan de gjerne bruke for meg,og for de aller fleste-tror jeg...
    Mvh Rune
    At TV3 sender reklame midt i programmer, skyldes jo at de sender fra London og ikke trenger bekymre seg over norske regler.

NRK ble grunnlagt som lisenskanal og er fremdeles en lisenskanal. NRK vil ikke selv innrømme at de henter inn penger på reklame - de kaller det sponsing og tror vi er så dumme at vi lar oss lure. Samtidig så øker inntektene deres på salg av egne merkevarer, som dvder osv. Grensene for lisensdrift og reklamedrift blir mer og mer utydeligere.

Jeg mener at NRK ikke kan være "begge deler - ja takk". Enten må politikerne bestemme seg for at NRK skal være 100% lisensfinansiert, aller helst over skatteseddelen, eller så må de innrømme at NRK også er reklamefinansiert. Og da får de værsågod fjerne hele lisensen :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veb
    Er det noen som har erfaring med hva NRK definerer som en TV-mottager?
    Velkommen på forumet forresten :-)

Jeg tror nok NRK vil inntil videre definere at hvis du har TV så skal du betale lisens. Hvor lenge dem kan holde på dette vet jeg, men dem antar nok at alle som har en TV idag vil iløpet av kort tid skaffe seg en form for mottaker dermed så er ikke dette noe problem. Er det ikke slik at du får omtrend kastet etter deg disse mottakerene? Uansett for din del så er ikke dette grunn nok til at dem skulle kunne kreve lisens hvis du skal bare se på DVD på TVen din og har derfor valgt å ikke ha en mottaker.

Forfor ikke å prøve ut systemet, å søke fritak på grunnlag at du ikke kan få inn NRK slik du gjorde tidliger? Du skal jeg ikke bruke TVen til å se på TV-kanaler . Så kan du jo melde ifra til oss etterpå åssen det gikk:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torhhi
    NRK ble grunnlagt som lisenskanal og er fremdeles en lisenskanal. NRK vil ikke selv innrømme at de henter inn penger på reklame - de kaller det sponsing og tror vi er så dumme at vi lar oss lure. Samtidig så øker inntektene deres på salg av egne merkevarer, som dvder osv. Grensene for lisensdrift og reklamedrift blir mer og mer utydeligere.

Jeg mener at NRK ikke kan være "begge deler - ja takk". Enten må politikerne bestemme seg for at NRK skal være 100% lisensfinansiert, aller helst over skatteseddelen, eller så må de innrømme at NRK også er reklamefinansiert. Og da får de værsågod fjerne hele lisensen :twisted:
    Jeg ser ingen problemer med denne "sponsingen", tvert om så lenge dem holder seg til disse 10-15sekundene før et program og at dem ikke blir en typisk reklame kanal så er det greit. At dem selv bidrar med litt ekstra penger selv for å holde lisensen ned er jo bare positivt.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja! Hvorfor provoserer det så voldsomt at også NRK driver skjult reklamefinansiering! Dere betaler da sannelig rikelig for å ta inn alle andre reklamefinansierte kanaler også.Er det et definisjonsspørsmål vedrørende hva som kalles skatt,avgift eller abonement? Blir det surere å betale lisens enn et svinedyrt abonement på andre kanaler.Fremkaller det såre følelser å måtte betale for noe du ikke liker å se,enn det du ville valgt på egen hånd?-Eller er det muligens slik at vi ikke liker å se det som er lisensfinansiert,,tro ? Om vi mener at NRK som institusjon fullstendig har utspillt sin rolle,er jeg enig! -Personlig tror jeg ikke det.Selv om NRK er statlig,mener jeg at vi trenger et "uavhengig" medium,som ikke er prisgitt det stadig varierende markedet.Og akkurat i Norge er det faktisk ikke så sabla ille å være statseid.Dette kan naturligvis endre seg etterhvert som årene går-omtrent som med monarkiet.-Men hvorfor forsøke å fikse noe som faktisk funker.-For funker gjør det.Det er bare å se på seertallene det.La de bare snike seg til sårt tiltrengte reklamekroner.Det er ingen grunn til å tro at om vi sløyfer U-hjelpen og TV-lisensen,så vil alle få en lykkeligere TV-hverdag.-Men,som tidligere sagt,så er jeg enig i at en lisensfinansiering som i dag er avleggs.
    Mvh Rune

Active hifiguru 2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torhhi
    At TV3 sender reklame midt i programmer, skyldes jo at de sender fra London og ikke trenger bekymre seg over norske regler.

Er helt enig Nrk lisens er noe stort tull.Hva med di som ikke vil ha NRK di har jo ikke noe valg og velge denne kanalen vekk.Selv i disse digitale tider der du kan betale for en og en kanal.En ekstra skatt for alle med tv kaller jeg det.
    Pengene går jo bare til sport og kulturell musikk fyssja meg.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK ville trolig sopt inn mere reklameinntekter enn TV2 dersom lisensen hadde blitt fjernet og kanalen finansiert av reklame. NRK har som regel over 30% av seertallene (ofte mer enn TV2). En reklamefinansiert NRK kunne potensielt bli en katastrofe for de små kanalene som nå delfinansieres av reklame & betal-tv. NRK&TV2 ville reist med alle reklameinntektene. De mindre kanalene som TV3,TVNorge og de som ikke en gang vises på TNS seertallene ville sannsynligvis mistet nesten alle reklameinntekter. For å overleve ville sannsynligvis de små kanalene måtte kompensert med å ta enda mer betalt gjennom betal-tv inntekter.
    Seertall: Seertall uke 40 - TNS Gallup

Når digitalt bakkenett startet så hadde det vært teknisk mulig å sørge for at kun lisensbetalere fikk åpnet for NRK (og frivillig lisens). Det ble det ikke noe av og i stedet ble NRK pålagt å sende ukodet i bakkenettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forfor ikke å prøve ut systemet, å søke fritak på grunnlag at du ikke kan få inn NRK slik du gjorde tidliger?
    Det er bare tullete bruk av din egen og andres tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Det er bare tullete bruk av din egen og andres tid.
    Og jeg synes din kommentar var tullete Men hva vet du om hva som er riktig/galt og våre rettigheter?

Jeg synes det er positivt hvis noen vil "si ifra" hvis det er noe som ikke fungerer i samfunnet vårt. Det kan aldri bli bedre hvis folket ikke gir tegn på ting som ikke fungrer. Men bare for å prøve ut systemet uten noen reel grunnlag er jo bare tull, men det er jo ikke opp til meg og deg å vurdere hva som er riktig. Vi lever trosalt i et demokrati ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er positivt hvis noen vil "si ifra" hvis det er noe som ikke fungerer i samfunnet vårt. Det kan aldri bli bedre hvis folket ikke gir tegn på ting som ikke fungrer.
    Selvfølgelig er det bra, men da må man ta det opp med de som bestemmer, ikke de som utfører. Nrk og Lisensavd gjør bare det de får beskjed om og har ingen mulighet for å endre reglene. Og de reglene er veldig enkle.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Selvfølgelig er det bra, men da må man ta det opp med de som bestemmer, ikke de som utfører. Nrk og Lisensavd gjør bare det de får beskjed om og har ingen mulighet for å endre reglene. Og de reglene er veldig enkle.
    Klart dem blir hørt hvis det er mange nok som sier ifra, og det kommer opp til dem som bestemmer. Reglene er i og for seg kanske enkle, men er ikke "redigert" etter det nye bakkenettet kom. Dvs at i dette tilfelle så har han feil en type mottaker, en mottaker som ikke er i bruk eller den kan defineres som defekt. Dette burde gi han en reel grunnlag for å slippe lisens hvis han også begrunner dette med at han ikke skal gå til anskaffelse av NRK i ettertid.

Bror min var igjennom dette noen år før bakkenette ble etavblert, og han fikk fritak. Det var ikke lett, men han fikk det til ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reglene sier ingenting om mottak og reglene har heller ingenting med å kunne se Nrk å gjøre.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •