Nrk-lisens på digitalt bakkenett? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 67
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke det at lisensen tar livet av meg, er mer bruken av pengene jeg er imot.
    Synes NRK har et ansvar å få frem programmer som man ikke ser på alle andre kanaler.
    Sport er vel det fremste eksempelet dems på pengesløsing, der virker det nesten som om de selv ikke greier å lage store nok hull i pengesekken sin.

Er selvsagt helt enig med deg ellers DrPaulus, men det er ikke det denne tråden handler om.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ingen mottaker/tuner eller et system som ikke kan ta inn NRK så slipper du å betale lisense. Snakker da ikke om grafiskeforhold eller at du ikke har feks skaffet deg abonnment som gjøre du ikke får inn NRK. Dette har min bror allerede prøvd ut til han sin favør, han slapp unna lisens :-).

Derimot hvordan staten/NRK har samlet inn disse pengene frem til idag har i utgangspunktet vært på en diktaturisk og en ulovlig måtte. Det er ingen andre i hele norge som kan drive forretning slik. Snakker ikke om gamle dager hvor man kun hadde mulighet for NRK og dem som kjøpte seg tv kunne bare få inn NRK. Da var det et greit system for å ta inn lisens, på lik linje med veiavgift.

-For å løse dette burde dem nå legge inn (som noen har vært litt inn på i innleggene over) lisensen i dekoderkortene. Den som vil ha NRK kjøper NRK på vanlig måtte som gjøres på alle andre tv kanaler og produkter i Norge. Nå ligger systemet der og det kan innføres uten problem!

-Som nevnt så er "alle" tvunget til å kjøpe NRK av staten/NRK om de vil eller ikke. Dette strider mot norske lover.

-Til alle dem som sier at det har "du" råd lisens, det koster da ikke mye. Og vi får jo mye igjen for pengene, og vi trenger NRK med litt fornuftig innhold osv.... Så sier jeg ja enig, men jeg sier nei til hvordan dem samler inn pengene.

Idag bør alle ha frihet til å velg selv hva de vil ha, jeg hadde nok valgt NRK. Og kvalitet vil gå ned hvis hver og enkel vil kunne bestemme om de vil ha NRK eller ikke (med andre ord da vil det bli mindre penger i kassen), men da får NRK tenke litt mer nymotens på hvordan få inn pengenes som feks delvis reklame, om strukturering. Satt litt på kanten så er det sikkert mye syselsetting i NRK som de fleste andre stedene i staten;-)

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det hadde vært artig hvis du kunne vise til lovteksten som omhandler dette.

Frode
    Lest litt om dette inn en repotasje en for en tid tilbake, ikke i sammen heng med NRK lisensens, hehe.... tror ikke jeg vil grave så dypt ned i loverket nå, med mindre du eller noen andre finner antydninger til det motsatt ;-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Har du ingen mottaker/tuner eller et system som ikke kan ta inn NRK så slipper du å betale lisense. Snakker da ikke om grafiskeforhold eller at du ikke har feks skaffet deg abonnment som gjøre du ikke får inn NRK.
    Hva mener du med "grafiske forhold"?
    Derimot hvordan staten/NRK har samlet inn disse pengene frem til idag har i utgangspunktet vært på en diktaturisk og en ulovlig måtte.
    Nå må du slutte å fjase. Det er selvfølgelig en normal demokratisk prosess som ligger bak lisensvedtaket.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det kun er et tidsspørsmål før lisensen forsvinner og NRK vil finanseres over den generelle skatteseddelen.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lisens

It`s here to stay!
    Land med mye mer liberale politikere og styringssett enn Norge har forsatt lisens, dette bør være en pekepinn.
    Når lisensen i tillegg økes, så er det nok et signal på at dette er noe vi må leve med.
    Det som burde gjøres noe med, er hvem som betaler lisens og hvor mye som kan gå til ikke kulturelle formål.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hva mener du med "grafiske forhold"?

Nå må du slutte å fjase. Det er selvfølgelig en normal demokratisk prosess som ligger bak lisensvedtaket.
    Enkelte plasser får man ikke inn tv-sendinger pga fjell og berg eller det ikke er satt opp nok sendere. Dette er foreksempel ikke noe problem på østlandet, det er det jeg mener med grafiskeforhold.

Kan du utdype den demokatiske prosessen? Tviler på at den er så veldig demokratisk. Når den ble vedtatt, i slutten av 70-tror jeg, så lå det helt andre forhold til grunne for den avgjørelsen enn det er idag. Den gangen var det en naturlig måte å gjøre det på, det er det ikke idag. Myndighetene har skjønt at hvis vi tar bort lisensen så betyr det konkurs for NRK defor er den antaglivis ikke dette tatt bort. Og ja, det er et antaglivis et stort flertall om å beholde en statlig kanal, men ikke nødvendigvis lisensen.

Er enig med deg før eller siden så vil lisensen bli tatt bort, og muligens ført opp på skatten. Det er iallfall mer naturlig, og muligens mer rettferdig... og antagvis noe mindere syselsettning, hehe....;-)

Folk er jo ikke dumme, tror jeg, hehe... personlig tror jeg ting bør forandres iht lisensen, og det bør gå igjennom den demokratiske prossesen som er nevt over her

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .. det er det jeg mener med grafiskeforhold.
    Uttrykket du leter etter er geografiske forhold.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Uttrykket du leter etter er geografiske forhold.
    Takker så mye Pant, skjønner ikke helt hvordan jeg klarte kom på det utrykket, hehe...:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s13
    Ikke det at lisensen tar livet av meg, er mer bruken av pengene jeg er imot.
    Synes NRK har et ansvar å få frem programmer som man ikke ser på alle andre kanaler.
    Sport er vel det fremste eksempelet dems på pengesløsing, der virker det nesten som om de selv ikke greier å lage store nok hull i pengesekken sin.

Er selvsagt helt enig med deg ellers DrPaulus, men det er ikke det denne tråden handler om.
    En god del av det NRK sender er for å nå de store massene, slik som sport, og det er klart dette koster mer penger enn Finsk fjernsynsteater. Jeg er ikke noen stor fan av sport selv, synes det gjennomsyrer Norsk TV alt for mye. Derimot kan jeg forstå at NRK satser på sport siden det trekker stort sett flere mennesker framfor skjermen enn noe TV program eller film klarer. Hvis du vil gjøre noe med hva som sendes på TV så må du få folk til å velge bort sport, og det tror jeg faktisk du kommer til å slite maks med. En annen side av denne saken er at mye av sports finansieringen kommer fra NRKs "samarbeids partnere" og ikke direkte av lisens pengene du betaler. NRK har en hel bråte med programmer som du ikke ser maken til på alle andre kanaler, og jeg vil påstå at de tar godt vare på bredden i program utvalget sitt. Poenget mitt var ikke alt jeg ikke ønsket å betale for, men det at skal vi finansiere velferdsstaten Norge, så må alle sammen finne seg i å betale for ting vi ikke bruker, eller ikke ønsker å betale for. Når du først har kjøpt deg en TV, så har du stilt deg laglig til for hugg, og må også betale lisens. Lisens er tross alt en bedre løsning i mine øyne enn å fjerne lisensen for å øke skatten. Nå slipper tross alt de som ikke har tv å betale lisensen.

Bra vi er enige om noe

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrPaulus
    , så må alle sammen finne seg i å betale for ting vi ikke bruker, eller ikke ønsker å betale for. Når du først har kjøpt deg en TV, så har du stilt deg laglig til for hugg, og må også betale lisens. Lisens er tross alt en bedre løsning i mine øyne enn å fjerne lisensen for å øke skatten. Nå slipper tross alt de som ikke har tv å betale lisensen.
    Hmmm...skjønner ikke helt argumentasjonen din her. Det du egentlig sier at alle må finne seg i å betale selv om vi ikke bruker NRK, eller ikke ønsker å betale for det NRK. Så skal sier du at de som ikke har tv skal slippe. Blir ikke dette litt motsigelser?

Uansett burde det være konsekvent "alle eller ingen" siden det er så viktig å betale? Hvis tillærmet alle i norge ser TV, burde ikke alle være med å betale da? Forøvrig i min hustand er det en person, jeg betaler én lisens. Mens det er hustander der det er 3,4 og kansje 5 voksene med full inntekt som også bare betaler én lisens, er dette riktig da?

Slik lisensen er bygd opp idag synes jeg det er bare tull. Tro det eller ei jeg vil ha NRK og jeg er faktisk villig til å betale for det ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok lese begge innleggene mine hvis du skal se sammenhengen. Den ene tingen jeg snakker om er skatt, den andre er lisens, og det er ingen selvmotsigelser. Lisens er en bedre måte å utrede hvem som skal betale for NRK enn skatten er. Hvis du skal legge lisensen på skatten må alle som betaler skatt betale for NRK, selv om de ikke har TV. I dag betaler de som har TV, selv om de ikke ser på, eller får inn NRK. Dette er i mine øyne mer rettferdig om alle skulle være med å betale gjennom skatten. Jeg er av den mening at man må være med å finansiere samfunnet selv om man ikke bruker alt man finansierer, og det gjør man gjennom skatten. At enkelte ting ikke blir tatt med i skatten er nødvendig for at vi skal kunne leve i et sosialistisk/kapitalistisk samfunn, og unngå å betale 100% skatt til staten. Lisensen er et eksempel på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok lese begge innleggene mine hvis du skal se sammenhengen. Den ene tingen jeg snakker om er skatt, den andre er lisens, og det er ingen selvmotsigelser. Lisens er en bedre måte å utrede hvem som skal betale for NRK enn skatten er. Hvis du skal legge lisensen på skatten må alle som betaler skatt betale for NRK, selv om de ikke har TV. I dag betaler de som har TV, selv om de ikke ser på, eller får inn NRK. Dette er i mine øyne mer rettferdig om alle skulle være med å betale gjennom skatten. Jeg er av den mening at man må være med å finansiere samfunnet selv om man ikke bruker alt man finansierer, og det gjør man gjennom skatten.
    Er fremdeles ikke helt med på argumnetasjonen din.

Jeg er veldig enig med deg at alle skal være med finasiere samfunnet selv om vi ikker bruker det selv, så hvorfor kan ikke alle være med å betale da? Og hvor kan ikke alle betale like mye? NRK er jo uansett en samfunn-nytte selv om ikke alle vil benytte seg av den!

Idag har sikkert 98% av alle personer tv eller tilgang til tv, og av dem igjen er det sikkert kansje bare 30% som betaler lisens.

Jeg betaler ca 3000kr idag. Hvis alle hadde vært med å betale via skatt så ville det betyd at jeg hadde fått en skatte økning på bare 1000kr. Riktig nok vil nok ville de restere 2% som ikke har tv også betale 1000kr, men dem vil uansett dra nytta av samfunn som er opplyst via NRK....

Jeg mener ikke at skatte-løsningen er den rette, men at lisensen er gammel dags og er en dårlig løsning i dagens samfunn...

Men det er lov og å ha forkjellige meninger ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fremdeles ikke helt med på argumnetasjonen din.

Jeg er veldig enig med deg at alle skal være med finasiere samfunnet selv om vi ikker bruker det selv, så hvorfor kan ikke alle være med å betale da? Og hvor kan ikke alle betale like mye? NRK er jo uansett en samfunn-nytte selv om ikke alle vil benytte seg av den!

Idag har sikkert 98% av alle personer tv eller tilgang til tv, og av dem igjen er det sikkert kansje bare 30% som betaler lisens.

Jeg betaler ca 3000kr idag. Hvis alle hadde vært med å betale via skatt så ville det betyd at jeg hadde fått en skatte økning på bare 1000kr. Riktig nok vil nok ville de restere 2% som ikke har tv også betale 1000kr, men dem vil uansett dra nytta av samfunn som er opplyst via NRK....

Jeg mener ikke at skatte-løsningen er den rette, men at lisensen er gammel dags og er en dårlig løsning i dagens samfunn...

Men det er lov og å ha forkjellige meninger ;-)
    Tror nok en økning i skatt på 1000 kroner ville vært ruin for enkelte grupper i samfunnet som allerede sliter med å få hjulene til å gå rundt. Tankegangen din er jeg med på... Problemet er bare at skal vi legge alt på skatten så ender vi til slutt opp med å betale 100% skatt. Det er greit nok for meg, så lenge jeg forsatt kan ha den levestandarden jeg har i dag, eller bedre.

Newcomer torhhi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betale lisens til NRK, som finansierer en del av sine inntekter ved hjelp av reklame ..... oooops, "sponsing" ???

NRK skal liksom være det reklamefrie alternativet til alle de andre kanalene, en kanal som sikrer mangfoldet. Godt mulig de sikrer mangfold, men reklamefrie er de langtfra. Enten så får de holde seg til lisenspengene, eller velge reklame som eneste inntekt - ikke holde på med "ja takk - begge deler".

Jeg vet følgende : Jeg ser så og si aldri på NRK, og ville ikke savnet NRK et sekund. For meg, så er det dritsure penger å måtte betale for en kanal som tar med begge hendene.

I tillegg så uttaler politikere, NRK-topper og mediafolk at NRK er så rotfestet i nordmenns liv at flertallet uansett ville beholdt NRK. Hva er da problemet ???

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i all verden har du disse tallene fra (spesiellt det siste), fra løse luften ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heiner
    Hvor i all verden har du disse tallene fra (spesiellt det siste), fra løse luften ?
    Idag så betales det per hustand og ikke per skatteyter.

Tallene er fiktive, de er bare der for å illustruere problemmet. Spesielt det siste hvor jeg vil tippe ca 1-1,5million hustander som betaler lisens, mens ca 3millioner betaler skatt ;-) disse er igjen bare for å illusturer et poeng ;-)

Jeg vil tippe idag er det i snitt 2-3 personer per hustand som betaler skatt ;-)

De reele talene får du finne ut selv, hehe...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god del av det NRK sender er for å nå de store massene, slik som sport, og det er klart dette koster mer penger enn Finsk fjernsynsteater. Jeg er ikke noen stor fan av sport selv, synes det gjennomsyrer Norsk TV alt for mye. Derimot kan jeg forstå at NRK satser på sport siden det trekker stort sett flere mennesker framfor skjermen enn noe TV program eller film klarer. Hvis du vil gjøre noe med hva som sendes på TV så må du få folk til å velge bort sport, og det tror jeg faktisk du kommer til å slite maks med. En annen side av denne saken er at mye av sports finansieringen kommer fra NRKs "samarbeids partnere" og ikke direkte av lisens pengene du betaler. NRK har en hel bråte med programmer som du ikke ser maken til på alle andre kanaler, og jeg vil påstå at de tar godt vare på bredden i program utvalget sitt. Poenget mitt var ikke alt jeg ikke ønsket å betale for, men det at skal vi finansiere velferdsstaten Norge, så må alle sammen finne seg i å betale for ting vi ikke bruker, eller ikke ønsker å betale for. Når du først har kjøpt deg en TV, så har du stilt deg laglig til for hugg, og må også betale lisens. Lisens er tross alt en bedre løsning i mine øyne enn å fjerne lisensen for å øke skatten. Nå slipper tross alt de som ikke har tv å betale lisensen.

Bra vi er enige om noe
    Mener fortsatt NRK burde fokusert mer på og tilby programmer som ikke alle andre har.
    Sport har allerede en kjempedekning med Tv2, og de innhuga fans har vel uansett Canal Digital e.l.
    På grunnlag av det synes jeg de burde nedprioritere sport, og fokusere mer på hva de andre ikke vil tilby.
    Seerantall burde egentlig ikke være noen stor issue for NRK, da de egentlig kun skal leve av en fast inntekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s13
    Seerantall burde egentlig ikke være noen stor issue for NRK, da de egentlig kun skal leve av en fast inntekt.
    Idag har NRK mange seer og dette gir grunlaget for å drifte NRK, har dem ikke seere så tror jeg ganske enklet NRK blir lagt ned. Antall seeren blir logget mer eller mindre kontinuerlig og på grunnlag av dette så tror jeg dem har valgt et bra programliste som mange ser på, også sporten ;-).

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •