Digitalt kabelnett er ikke digitalt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalt kabelnett er ikke digitalt

Ref. dagens artikkel i VG
    VG Nett - Teknologi Gets digitale TV-bilde er analogt
    Ble meget overrasket. Jeg er i tenkeboksen nå om jeg skal ha Canal Digital via kabel eller ikke. Hvis jeg ikke får benyttet min nye plasma tv fult ut ser jeg ikke vitsen. Men nå er jeg heller ingen guru her. Synspunkter på VG's artikkel?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg parabol, ikke kabel TV. Men jeg leste også VG i dag og gjorde meg noen tanker.

a) Det er et poeng med GET's digital TV da du antakelig får et bedre bilde uten forstyrrelser sendt frem til mottakerens digitalboks. Muligheten til flerkanalslyd vil også være der. Forstår det slik at mange med analog dekoder plages en del med dårlige bilder.
    b) Når man ikke kan ta digitalt bildesignal ut i fra digitalboksen får man imidlertid ikke utnyttet det fulle potensialet, og man kan aldri få HD signaler fra boksen til TV. Det er derfor nesten villedende reklame når GET reklamerer med digitalt TV signal.

Nå betyr kanskje dette i praksis at GET aldri tenker å lansere HD kanaler? Eller at de da evt ønsker å selge deg en dyr ny boks?

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har "digitalt" kabeltv fra CD. Bildet er ikke bare som oftest i riktig format i motsettning til analogt, det er også fantastisk mye bedre. Ingen tvil her. At det reklameres som digitalt, er vel heller suspekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oilar
    Nå har jeg parabol, ikke kabel TV. Men jeg leste også VG i dag og gjorde meg noen tanker.

a) Det er et poeng med GET's digital TV da du antakelig får et bedre bilde uten forstyrrelser sendt frem til mottakerens digitalboks. Muligheten til flerkanalslyd vil også være der. Forstår det slik at mange med analog dekoder plages en del med dårlige bilder.
    b) Når man ikke kan ta digitalt bildesignal ut i fra digitalboksen får man imidlertid ikke utnyttet det fulle potensialet, og man kan aldri få HD signaler fra boksen til TV. Det er derfor nesten villedende reklame når GET reklamerer med digitalt TV signal.

Nå betyr kanskje dette i praksis at GET aldri tenker å lansere HD kanaler? Eller at de da evt ønsker å selge deg en dyr ny boks?
    Get skal jo komme med en dekoder som har HDMI utgang, så da vil man jo kunne få fullt utbytte av det digitale kabelsignaet..
    Det at signalet er analogt til skjermen hindrer vel heller ikke muligheten for HDTV? Component sender vel HDsignaler, men er vel analogt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel veldig viktig med en god High End scart kabel da?
    Og ikke den billig som følger med pvr boksen eller har det ingen betydning?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    Jeg har "digitalt" kabeltv fra CD. Bildet er ikke bare som oftest i riktig format i motsettning til analogt, det er også fantastisk mye bedre. Ingen tvil her. At det reklameres som digitalt, er vel heller suspekt.
    Ja det er et greit poeng. De fleste er kanskje fornøyd med klarere bilde og digital lyd. Mulig jeg er kravstor, men jeg synes det er dumt å motta digitale signaler, konvertere om til analog, før det sendes til splitter ny "digital" klar TV.

BTW! Canal Digital reklamerer for HD kanaler også på digitalt kabelnett. Hvordan gjør de det over SCART????

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tobben
    BTW! Canal Digital reklamerer for HD kanaler også på digitalt kabelnett. Hvordan gjør de det over SCART????
    Det kommer nye bokser i februar: HDTV: Nesten som å være der! (Canal Digital)

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av malmar
    Det er vel veldig viktig med en god High End scart kabel da?
    Og ikke den billig som følger med pvr boksen eller har det ingen betydning?
    Kvaliteten på forskjellige kabler i stigende rekkefølge

Dårligst: Composite - vanlig antenneplugg og enkeltleder som finnes i de fleste hus med (kabel-TV) uttak for TV.
    SCART med composite signal kommer i samme klasse.

Bedre: S-Video

Enda bedre: SCART som bruker RGB signaler - valgbart i de fleste DVD spillerer f.eks. Krever SCART kontakt med alle ledere og at både kilde og TV støtter RGB via SCART.

Veldig bra - merkbart bedre enn RGB via SCART: Component Video - dvs 3 separate ledere med god skjerming. (Krever selvfølgelig at kilden er god. F.eks. XBOX 360 brukt som DVD spiller sender ikke allverdens kvalitet selv via komponent-kabelen, sammenlignet med gode DVD spillere)

Best: HDMI digital overføring av signalene helt inn i TV'en. Dvs det mest optimale for en HD TV.

Men, tilbake til temaet - det kan kalles digital TV siden dette vil være tilsvarende DAB - dvs digital overføring av signalet i "god nok" kvalitet for majoriteten. "God nok" betyr da også merkbart bedre kvalitet der signalkvaliteten har vært dårlig for analoge signaler (det meste av Get's kabel-nett?) M.a.o. billigere for Get ved at de ikke trenger å oppgradere til høykvalitets kabel-nett eller fiber. (At de skriver at de oppgraderer kabelnettet er vel litt misvisende også, det er neppe kablene som byttes, kun oppsett av nye kort i "sentralene" som sender de digitale signalene sannsynligvis). At de attpåtil tar ekstra betalt for dette er en geni-strek.

Sammenlignet med HD formatet som man kanskje hadde forventet å få utifra den heftige reklamen er det dog klart en klasseforskjell... og ganske villedende (ihvertfall for majoriteten som ikke har den store tekniske innsikten)

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Nyheten ligger under satellitt delen hos Canal Digital.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nå litt urettferdig at GET blir hengt ut i VG når alle andre levrandører gjør det samme og det er mer vanlig enn uvanlig å kalle det digital tv (gjelder egentlig hele verden). Det er litt rart at dette ikke var en mye større sak for f.eks. 8-10 år siden når det ikke fantes en eneste flatskjerm

Jeg tror det først og fremst vil være ekstremt praktisk med HDMI så lenge man kun har standard oppløst TV kanaler (en kabel for lyd&bilde). Standard oppløsningen er i utgangspunktet så ekstremt mye dårligere enn oppløsningen på HD Ready skjermen så jeg er litt i tvil om hvor mye bedre signalet egentlig blir med HDMI. I teorien kommer hver pixel som sendes fra TV studio fram til TV uendret når det benyttes HDMI men det hele rotes til av TV igjen siden TV'n må tilpasse bildet til skjermens oppløsning og skjermfrekvens. For HDTV er det en litt annen sak siden det sannsynligvis fort kan oppstå større problemer pga. dårlige analoge kabler. Der kan også hver pixel vises på TV uten at TV'n roter det til hvis TV'n har samme oppløsning som HD signalet.

Å sammenlikne RGB fra en dekoder med analog kabel-tv (eller bakksendt analog tv) kan få folk som ikke vet bedre til å tro at signalene er like dårlige. I analogsendt kabel-tv/ bakkesender så er det i mange tilfeller ikke stort mer oppløsning enn 500x576 (ofte vil det sannsynligvis være dårligere) og i tillegg er det analog støy.

Det er HDTV og HDTV dekodere som er løsningen siden HDMI er standard på slike dekodere (ellers oppnås det ikke EICTA godkjenning og HDTV logo). Med 600 000 solgte flatskjermer og trolig 850 000 solgte innen utgangen 2007 så må det være et enormt marked for HDTV kanaler men litt av problemet er at det er ekstremt få HDTV kanaler i Europa i forhold til "vanlige" TV kanaler. Det blir ikke gull av gråstein og GET kan f.eks. ikke lage HDTV kvalitet av vanlige tv kanaler.

Men det som er sikkert så langt er at Canal Digital skal levere HDTV satellittmottagere i Februar og CANAL+ skal jo vise 4 Premier League kamper fra hver runde i HD. Alle kampene i fotball EM 2008 skal også sendes i HD på Canal Digital mens kampene i standard defenisjon sendes på TV2,TV2Danmark og TV4 Sverige. Canal Digital sender også Voom HD og Discovery HD. Har også lest at CANAL+ skal sende mange flere filmer på HD kanalen. Det bør likevel bli flere HDTV kanaler siden det er litt få.

Viasat skal også satse på HDTV i 2007 i følge Viasat satsar på HDTV - nästa år
    Viasat - Your No 1. Entertainer - Beställ Digital TV, Digitalbox, Parabol här! - Start - HDTV på Viasat

2007 ser ekstremt lovende ut :-)

Newcomer seasupplies sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noe jeg stusser over er at man da reklamerer med at dette er digital tv, når man egentlig bare får analogt.
    Og hvorfor skal vi som kunder betale mere, når de egentlig kan gi oss samme bilde med en analog tuner.
    Eller tar jeg helt feil nå?
    Det jeg også merket når jeg byttet min gamle motorola tuner med den nye, var at bilde ble dårligere på den nye.
    Er dette bare min tuner, eller har flere erfart det samme som meg?

Ville også vært en ide og prøvd seg på en felles klage. for kan man rettferdiggjøre den prisøkningen et digitalt abo koster, kontra et analogt abo?
    Fult klar over at man får flere kanaler, men her reklameres det jo med digitalt tv.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av seasupplies
    noe jeg stusser over er at man da reklamerer med at dette er digital tv, når man egentlig bare får analogt.
    Og hvorfor skal vi som kunder betale mere, når de egentlig kan gi oss samme bilde med en analog tuner.
    Eller tar jeg helt feil nå?
    Det jeg også merket når jeg byttet min gamle motorola tuner med den nye, var at bilde ble dårligere på den nye.
    Er dette bare min tuner, eller har flere erfart det samme som meg?

Ville også vært en ide og prøvd seg på en felles klage. for kan man rettferdiggjøre den prisøkningen et digitalt abo koster, kontra et analogt abo?
    Fult klar over at man får flere kanaler, men her reklameres det jo med digitalt tv.
    De kan ikke gi deg i nærheten av samme kvalitet med vanlig analog kabel-tv. Det er dette man kan få inntrykk av i VG artikkelen. Det kan være at GET rekomprimmerer noen tjenester til lavere kvalitet men kanaler som f.eks. NRK sender med bitrater som tilsvarer DVD kvalitet.

Siden du har dekoder så kan du selv forsøke NRK med tuneren i TV'n din direkte fra kabelen og sammenlikne med NRK fra dekoderen. Hvis du har en flat HD Ready skjerm så vil jeg tro du ser stor forskjell. Har du et mindre billedrørstv er det ikke sikkert du ser like stor forskjell.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standarden det her er snakk om er DVB (DVB-S, DVB-C eller DVB-T), Digital Video Broadcasting. Det er altså snakk om digital kringkasting. Det spiller ingen rolle om den siste halve meteren er analog. Det er fortsatt digital kringkasting. Dette er storm i et vannglass skapt av folk som ikke vet hva de snakker om.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremdeles irriterer det meg at :
    1) Canal digital reklamerer med "vi har gitt deg digital tv i 10 år" når de faktisk ikke ønsker å ha digitalt ende-til-ende.

2) Alle parter aktivt motsetter seg bruk av andre dekodere som faktisk gir digital video-utgang. Altså gjør de sitt beste for å blokkere oss fra å få "ekte" digital tv!

-k

Newcomer Morty sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det noen som kjenner planene til Get (UPC) ang HD-dekoder og HD-kanaler via kabelnettet?

Jeg tenkte leie Get sin nye PVR dekoder for å sjekke ut harddisk funksjonen og kvalitetsforkjellen mellom digital og analog signaler, selv om jeg kun har en Sony 32" 100 hz CRT i dag.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Fremdeles irriterer det meg at :
    1) Canal digital reklamerer med "vi har gitt deg digital tv i 10 år" når de faktisk ikke ønsker å ha digitalt ende-til-ende.

2) Alle parter aktivt motsetter seg bruk av andre dekodere som faktisk gir digital video-utgang. Altså gjør de sitt beste for å blokkere oss fra å få "ekte" digital tv!

-k
    CD har i det miste en slags HD mottager nå med HDMI ut nå men det er kun for parabol og bakkenett (kombimottager).

Det er jo bare HDTV mottagere som har HDMI utgang så noe digital ende-til-ende kommer ikke før det lanseres HDTV dekodere.

Tror kanskje det finnes en Digiality SD mottager med HDMI eller DVI ut men den er dyrere enn en HDTV mottager så det er en dårlig løsning.

Har hørt rykter om at Viasat kommer med HDTV i Mars (bla. dansk HDTV sportskanal). Da blir det sikkert samme type som hos Sky, dvs. en Viasat+HD hvis den er kvitt barnesykdommene. Mener å ha lest på britiske forums at PVR funksjonen i Sky HD boksen ikke har vært helt stabil men kanskje Stølen har mer info .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •