Canal Digial og lisens ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digial og lisens ?

Heisan,

har akkurat bestillt meg CanalDigial, men kom plutselig til å tenke på NRK-lisensen som jeg ikke betaler og heller ikke har lyst til å betale. Vet dere om selskap som CD har plikt til å melde fra om kunder med tanke på lisens?

Dette ga meg en sur smak i kjeften.

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De melder iallefall ifra en del ganger. En kompis fikk en stygg overraskelse der. Han bestilte seg pakke og så på tv blid og fornøyd på sin 10 år gamle uregistrerte tv. Plutselig falt lisenskravet ned i postkassen hans. Så da var det lett å skjønne synderen. Han kjøpte pakken på telefon til canal digital så det var ikke noen butikk som hadde sladret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, krysser fingrene, jeg bestille på net da. :-|

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan nærmest garantere at de har meldeplikt.. jeg og flere med meg har fått en kjedelig overraskelse pga dette..

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raven8
    De melder iallefall ifra en del ganger. En kompis fikk en stygg overraskelse der. Han bestilte seg pakke og så på tv blid og fornøyd på sin 10 år gamle uregistrerte tv. Plutselig falt lisenskravet ned i postkassen hans. Så da var det lett å skjønne synderen. Han kjøpte pakken på telefon til canal digital så det var ikke noen butikk som hadde sladret.
    Det kan ikke være en ivrig lisenskontrollør har sett parabolen på veggen ?

Jeg tror nemlig Datatilsynet ikke tillater Viasat,Canal Digital osv. til å dele sine kundedata med lisenskontoret i Mo i Rana.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg tror nemlig Datatilsynet ikke tillater Viasat,Canal Digital osv. til å dele sine kundedata med lisenskontoret i Mo i Rana.
    Canal Digital har vel rapporteringsplikt akkurat som en vanlig forhandler. Sakset fra Lovdata
    § 1. Meldeplikt

I. Den som innfører, produserer, selger, leier ut eller låner ut radiomateriell som er belagt med særavgift, jfr. § 23 nr. 2 i lov om kringkasting, plikter å gi melding om slik virksomhet til NRK. Melding skal være skriftlig med nøyaktig angivelse av firmaets navn og adresse, hva slags firma samt dato for autorisasjon som bransjeforretning på vilkår godkjent av Norges vassdrags- og elektrisitetsvesen.
    Meldeplikt må overfor Toll- og avgiftsdirektoratet, Tollvesenet eller leverandør av avgiftspliktig radiomateriell dokumentere ved bekreftelse fra NRK at slik melding er gitt, før produksjon, import eller leveranse kan finne sted.
    II. Den som selger, leier ut eller låner ut fjernsynsmottakere (herunder regnes også videospiller kombinert med mottaker og satellittmottaker), plikter å gi melding til NRK om alle utleveringer. Meldeplikten gjelder både produsenter, importører, agenter, grossister, kommisjonærer og detaljister samt auksjonsforretninger og skraphandlere.
    Meldingen skal være skriftlig og gis ved bruk av NRKs kontrollbøker eller annet kontrollsystem godkjent av NRK.
    Frode

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Canal Digital har vel rapporteringsplikt akkurat som en vanlig forhandler. Sakset fra Lovdata

Frode

OK da er jo den saken grei.

Fant direkte link
    Norsk Lovtidend <dato>FOR-2000-06-16-677</dato> <kort>Endr. i forskrift om meldeplikt til NRK. Forskrift om endring i forskrift om radiohandleres meldeplikt til Norsk rikskringkasting. </kort>

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *sukk*

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betal lisensen din. Jeg er vel f.. meg ikke interessert i å betale for deg!

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde samme brøleren selv..
    Men sendte en mail til lisens avdelingen og sa at jeg hadde solgt den videre uka etter og da var det greit.
    Måtte oppgi navn på kjøper.

Nå solgte jeg faktisk den videre,jeg skulle bare ha kortet og fikk solgt tuneren og antenna.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Betal lisensen din. Jeg er vel f.. meg ikke interessert i å betale for deg!
    Hva er det du snakker om, bitter fordi du må betale selv? Eller kanskje du ser på NRK i motsetning til meg.. for da burde du betale iom at kanalen er reklamefri.
    Selv ser ikke vitsen med å betale for noe jeg ikke bruker, men som jeg får tredd nedover huet fordi jeg ønsker å ha TV.

Snakket forresten med CD i dag, de sier at de ikke rapporterer videre om kundene sine.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mikal69
    Hva er det du snakker om, bitter fordi du må betale selv? Eller kanskje du ser på NRK i motsetning til meg.. for da burde du betale iom at kanalen er reklamefri.
    Selv ser ikke vitsen med å betale for noe jeg ikke bruker, men som jeg får tredd nedover huet fordi jeg ønsker å ha TV.

Snakket forresten med CD i dag, de sier at de ikke rapporterer videre om kundene sine.
    Utsagnet om nrk og reklame er jeg ufattelig enig i. Kunne kjørt reklame 24/7 på nrk for min del.
    Når det gjelder at en person hos CD har sagt til deg at "de" ikke melder fra, ville jeg tatt det med en stor klype salt. De har som tidligerenevnt, meldeplikt, og jeg tviler på at de risikerer både rettigheter og tillatelser ved å la være. Dette for at et fåtall skal slippe lisensen? Neh.
    CD som de fleste andre "kundeservicebaserte" firma, har nok også flusst av uvitende sjeler. Synd å si det, men jeg er stygt redd for at referansen din havner i denne kategorien.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    CD som de fleste andre "kundeservicebaserte" firma, har nok også flusst av uvitende sjeler. Synd å si det, men jeg er stygt redd for at referansen din havner i denne kategorien.
    Ja du er nok inne på noe der, samme tanke streifet meg mens jeg pratet med denne selgeren, hvor mye vet egentlig denne personen som tar telefoner og punsher inn bestillinger i "systemet".
    Men men, gidder ikke legge all verdens arbeid i dette, kommer den så kommer den. Amen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UPC/Get sa i alle fall aldri i fra til lisensavdelingen da jeg bestilte digital-tv, og det gjorde heller ikke nettbutikken jeg kjøpte TV hos

Jeg betaler imidlertid lisens nå, men det er en annen og mindre trivelig historie :cry:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alle som sniker seg unna betaling, gjør at det blir dyrere for de som betaler. Så enkelt er det. Dette er akkurat det samme som piratvirksomhet. Jeg tror gjerne at NRK ikke er favorittkanalen din. Men jeg kjøper ikke på at du aldri er innom et eneste program. Det spiller heller ingen rolle. Du er en snylter.:roll:

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mente at jeg leste for en stund siden at det var 1,7 mil lisensbetalere i norge. Nrk er en søppel kanal, det er min mening. Skulle vært valgtfritt om man skulle ha nrk eller ikke, er lei all den snik reklamen som nrk holder på med: I sammarbeid med, eller sponset av etc.... snik reklame hele tiden.... for å ikke snakke om all reklamen som er på sidelinja til fotballkamper etc...

Lisens skulle vært personlig i den forstand at den ikke fulgte en tv når du kjøpte den, men om personen ville ha nrk eller ikke, for da belaster det deg ikke hvis du kjøper en tv som man kun skal se film på eller alle andre kaneler enn nrk og at på en eller annen måte kunne velge bort nrk, hadde vært fint om dette hadde blitt bygget inn i de noe digitalboksene som kommer for bakkenettet.

Ei vennine av meg "ga" tv til sin far, og fikk han til å skrive under en kvittering, og sende dem nrk, og vips ingen lisnens. Faren hennes betalte lisens og man kan ha så mange tver man vil på en lisenens.

Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canal Digital - lisensrapportering

Hei.

Fant en artikkel publisert 14. januar '06:

NRK går glipp av snau milliard *( Medier og reklame )

Her opplyses det at så mange som 426.000 lisenspliktige ikke betaler. Siste del av artikkelen lyder

"Eller hvorfor ikke la CanalDigital-kundene kreve inn lisensen for sine kunder? Da ville man umiddelbart ha fått tak i rundt halvparten av dem som sniker seg unna, sier han."

Det er med andre ord over 200.000 av Canal Digital sine kunder som ikke betaler lisens. At alle disse nekter å betale tviler jeg på, det er nok heller et resultat av at Canal Digital ikke rapporterer inn. Og om de rapporterer i noen tilfeller, er det i hvert fall ikke konsekvent.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canal digital rapporterer ikke abbonoment nei, men de skal rapportere tunere de selger. Ellers er ikke NRK lisensen så ille...før du blir tatt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de melder ikke fra sier de!
    Thank god!

Newcomer emphezis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeast
    Nei, de melder ikke fra sier de!
    Thank god!
    Stemmer nok det...

Jeg fikk i hvert fall tuner fra dem for 2-3 mnd. siden, og har ikke hørt noe fra NRK enda.

Kjøpte ny LCD-TV for 2-3 mnd. siden også, og er blitt fortalt av alle at dette vil medføre at jeg vil måtte betale lisens også? At butikken jeg kjøper TV'n av må rapportere til et eller annet tilsyn om at jeg nå har TV? Stemmer dette eller er det bullshito?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •