HTPC og digitale tv signaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC og digitale tv signaler?

Hei,

Jeg er en frustrert sjel som har gjort ringerunden til alle digitale tv tilbydere for å finne ut om jeg kan bruke min htpc som digital dekoder. hos de fleste for jeg spørsmål om hva en htpc er, og etter lang tid med forklaring finner vi ut at det skorter på kunnskap hos kundestøtten. Det er derfor jeg henvender meg til dere, Norges eksperter på slike ting. Er det mulig å få digitale signaler rett inn i htpc uten å måtte være låst til dekodere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Broadcastere ønsker ikke at PC-en skal komme inn i stua, ei heller HTPC. De vil heller tilby deg sin løsning. Det er en proprietær løsning som lar deg ta opp til harddisk når DE vil. Som lar deg se DERES kanaler. Hvis du vil kombinere to leverandører av slike tjenester må du kjøpe TO bokser som gjør stort sett samme sak, med separate fjernkontroller.

Nuvel. Hvis du ble kunde i canal digital før første april så har du sannsynligvis et access-kort som ikke er bundet til tuner. Da kan du kjøpe en FloppyDTV/fireDTV DVB-S sat. tuner til ca £100 som kombinert med MediaPortal (og endel andre applikasjoner) lar deg se parabol på HTPC direkte og digitalt.

Hvis du bor i Oslo, Bergen, Trondheim eller Eidsvoll og kan ta imot analoge bakkesendinger så er det gode sjanser for at du også kan ta imot prøvesendinger over det digitale bakkenettet - 4 kanaler i SD MPEG2 DVB-T. Når de regulære sendingene kommer endres formatet til SD/HD h264 DVB-T med kryptering og da er det et åpent spørsmål om NTV tillater tunere i HTPC. Hvis de gjør det må du uansett ha tuner med kortleser og ny software. Ellers får du bare inn NRK1-3.

Såvidt jeg vet er landets kabelselskaper og lyse energi faste tilhengere av proprietært kryptert MPEG2 som det ikke finnes løsninger for HTPC på.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar.

løsningen av kodiingen foregår vel i et slikt dekoder kort. men man får jo kjøpt slik smart kort lesere. hva er det get og de andre gjør for at dette ikke kan brukes opp i mot sine løsninger. finnes det ingen måte og komme rundt denne "kopi sperren" på? og hva med digital parabol, er de like kjipe?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret på digital parabol finnes i min første post.

Når det gjelder "parring" så er jeg ikke sikker på hvordan det gjøres i praksis, men det bruker vel standardiserte krypteringsmetoder, men binder dekrypteringen opp mot noe som unikt identifiserer tuneren du bruker.

Tenk deg at tuneren du får fra canal digital har serienr 1234567 brent inn i rom. Adgangskortet du får fra canal digital er matchet opp mot dette slik at det må se et slikt serienummer for å enable dekryptering. Hvis adgangskortet "ser" serienr 666 så stopper dekrypteringen.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner,

men det har da alltid vært slik at noen har hatt løsningen for å bryte regelen, finnes det ingen måte å komme rundt dette på? og er du sikker på at alle tilbydere av digital tv kommer med slik "parring"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimsy
    skjønner,

men det har da alltid vært slik at noen har hatt løsningen for å bryte regelen,
    Ja.
    finnes det ingen måte å komme rundt dette på?
    Jeg vet ikke. Historien har vist at nerder alltid vinner over reguleringskåte innholdsleverandører
    og er du sikker på at alle tilbydere av digital tv kommer med slik "parring"
    Nei

Det jeg ønsker meg er at Giske skal komme med et lovverk som påbyr alle tv-tilbydere å benytte en standardisert kryptering. Noe slikt skjer visstnok i USA hvor myndighetene er redd for at det skal bli for lite konkuranse på tunerene.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk mitt CD kort i Juni i sommer og det er ikke pairet. Jeg tviler litt på at de pairer kortene, da det er flere godkjente dekodere på markedet. Kjører i dag TechnoTrend DVB-C budget 1500 med CI + CAM, men vurderer sterkt FloppyDTV pga. ustabilitet med TechnoTrend driverne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av proturbo
    Jeg fikk mitt CD kort i Juni i sommer og det er ikke pairet. Jeg tviler litt på at de pairer kortene, da det er flere godkjente dekodere på markedet. Kjører i dag TechnoTrend DVB-C budget 1500 med CI + CAM, men vurderer sterkt FloppyDTV pga. ustabilitet med TechnoTrend driverne.
    Da jeg ikke har prøvd selv kan jeg ikke skrive under på hvordan ting egentlig forholder seg. Men dette er svaret jeg fikk fra CD:

"Hei

Vi leverer kun kort til disse nettene sammen med "våre" leiemottakere. Det
    er fordi det er pr. idag ingen andre mottakere som er godkjent av oss for
    bruk i disse nettene. Vi kan derfor desverre ikke tilby abonnement til en
    HTPC løsning.

Med vennlig hilsen
    Canal Digital Kundeservice
    Henvendelsen din har referansenummer: (ReTag:***)
    "

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Da jeg ikke har prøvd selv kan jeg ikke skrive under på hvordan ting egentlig forholder seg. Men dette er svaret jeg fikk fra CD:

"Hei

Vi leverer kun kort til disse nettene sammen med "våre" leiemottakere. Det
    er fordi det er pr. idag ingen andre mottakere som er godkjent av oss for
    bruk i disse nettene. Vi kan derfor desverre ikke tilby abonnement til en
    HTPC løsning.

Med vennlig hilsen
    Canal Digital Kundeservice
    Henvendelsen din har referansenummer: (ReTag:***)
    "
    hmm...Jeg bestilte i hvertfall den standardpakken de tilbyr til 695,- med dekoder. Dekoderen er C1201CX og er i mitt tilfelle ikke pairet.
    Dekoderen ligger i en skuff. Kortet står i Conax CAM og dekoder som bare det

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canal digital "parrer" kun satelite kort ikke kabeltv

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

GET og FloppyDTV

Er det noen som vet om FloppyDTV går med Get sitt digitale kabelnett i Oslo?
    Jeg har en GET PVR som det sitter et smartkort i. Vil egentlig bytte ut denne boksen med en HTPC.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •