TV-kort, analoge og digitale sendinger i Bergen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV-kort, analoge og digitale sendinger i Bergen

Jeg har en god gammeldags antenne på huset, får dessverre ikke inn kabel.TV. Hvilke kanaler er det som sender digitale test-sendinger i Bergen? Stemmer det at man kan ta inn disse kanalene på vanlig antenne? Jeg har vurdert dette TV-kortet (med MPEG-4):

Hybrid tv-tuner - IDG.no

Burde vel være greit i en overgangsperiode til de begynner med krypterte sendinger...

Active gurban sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja signalene kan tas med vanlig antenne (UHF), kanalene du kan at inn er NRK 1 og 2 (pluss nrk-radio-kanalene) og TV2, muligens TvNorge. Kortet du nevner støtter ikke mpeg-4 baserte sendinger. Den kan bare lagre til mpeg 4. Dette og alle andre dvb-t kort er laget for mpeg 2 baserte sendinger, mpeg 4 kort vil vel komme etterhvert.

Testsendingene er mpeg 2, mens de ordinære sendingene vil være mpeg4. Da vil dette kortet bli ubrukelig. Bestemmer du deg for å prøve å få inn testsendingene vil jeg derfor anbefale å kjøpe et billig kort.

Hardware.no - Prisguide - TV-/videokort

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gurban
    Testsendingene er mpeg 2, mens de ordinære sendingene vil være mpeg4. Da vil dette kortet bli ubrukelig. Bestemmer du deg for å prøve å få inn testsendingene vil jeg derfor anbefale å kjøpe et billig kort.
    I mange (alle?) DVB-T-løsninger sender mottakeren datastrømmen videre til PCen, og lar software der ta seg av dekodingen. Derfor er det mulig at kortene vil fungere i framtida også, med oppdatert programvare. DVBviewer støtter f.eks. allerede H264-sendinger. Men, kortet vil isåfall bare kunne ta i mot NRK sine kanaler, og det vil kreve mye av PCen å vise HD-sendinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo direkte feil.

Om det er mpeg4 eller mpeg2 har ingenting å si for DVB-T kortet ditt. Den dekoder DVB signalet til en datastrøm som softwaren i PCen kan lese, og det er HER mpegX kommer inn.

Alle DVB-T kort kan ta inn NTV sine sendinger. Når de begynner å kode signalene trengs et kort som har støtte for kortleser, så hvis jeg skulle kjøpt noe så ville det vært et som hadde kortleser.

Active gurban sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Dette er jo direkte feil.

Om det er mpeg4 eller mpeg2 har ingenting å si for DVB-T kortet ditt. Den dekoder DVB signalet til en datastrøm som softwaren i PCen kan lese, og det er HER mpegX kommer inn.

Alle DVB-T kort kan ta inn NTV sine sendinger. Når de begynner å kode signalene trengs et kort som har støtte for kortleser, så hvis jeg skulle kjøpt noe så ville det vært et som hadde kortleser.
    Om du setter forutsetning om at alle DVB-T kort gjør software-decoding på pc`en framfor hardware-decoding på selve kortet, er jeg forsåvidt enig med deg. Men ville allikevel venta med å kjøpe et dvb-t kort med følgende begrunnelse:

- Softwaren som leveres med dvb-t kortene nå, er laget for decoding av Mpeg 2, ikke Mpeg 4. Ergo, slettes ikke sikkert at dagens programvare vil funke når NTV switcher over til Mpeg 4. Siden de fleste andre land bruker Mpeg 2, tror jeg verken utstyrsprodusentene eller europas nerde-miljø vil være kjapt ute med software som vil funke oppimot mpeg-4.

- Finnes det dvb-t kort med kortleser? Nei (rett meg om jeg tar feil!)

-Spør alle som strever med å få dvb-kort til kabel og satelitt (dvb-c og dvb-s) til å funke med programkort og kortlesere. Dette er definitvt ikke noe for nybegynnere.

- Regner med at NTV vil være like behjelpelig med dvb-kort som Canal Digital og viasat er idag. Dvs ingen support så lenge det ikke er en godkjent tuner.

- Når de starter med HDTV over dvb-t nettet, vil en pc bruke jævlig mye prosessorkraft for å dekode dette. Altså glem å gjøre noe annet mens du kikker på tv

Alt i alt spår jeg dvb-t i pc til å bli som dvb-c/s er idag. Mye styr og herk som bare spesielt interesserte vil gidde å bruke energi på.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

- Når de starter med HDTV over dvb-t nettet, vil en pc bruke jævlig mye prosessorkraft for å dekode dette. Altså glem å gjøre noe annet mens du kikker på tv
    Standard definisjon H264 (MPEG4 part10) krever også mye mer prosessorkraft enn MPEG2 standard definisjon.

Jeg har forsøkt å software dekode HDTV i H264 med en Pentium 4, 3GHz, og det fungerer bare ikke. Det er også noe hakking på MPEG2 HDTV. I tillegg til rask CPU skal det også benyttes et bra grafikk kort.

Hvis jeg skulle ville kjøpe et DVB-T kort så ville jeg kjøpe med H264 hardware dekoder. Det kommer trolig snart hvis det ikke er kommet allerede.

Fant dette for et Technisat PCI kort:
    Minimum requirements for HDTV [1080i / MPEG 4 (AVC/H.264)]
    - 3,4 GHz P4 (Single Core with hyperthreading) or
    - 2,2 GHz AMD 3500 + or
    - Dual Core P4 D820 / D830 or
    - Dual Core AMD X2 3800+
    - with graphics card: ATI X1600 / X1800 er NVidia 6600 GT / 7600 GT

Det blir ikke nødvendig med smartkort for å få dette til å fungere med NRK i DVB-T.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •