UPC/GET Digital-TV - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 191
    Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Dette svaret jeg fikk om den digitale dekoderen, og hvordan den fungerte, samt om jeg da fortsatt kunne bruk TVen som kanalswitcher, eller om det måtte gjøres via dekoderen.
    "Du trenger ikke å bestille digital dekoder, men uten denne vil du ikke
    kunne få signalene. Du kan f.eks ha dekoder på en tv, og de analoge
    sendingene på en annen."
    Eller sagt på en annen måte: du får både analoge og digitale signaler (men selvsagt bare noen få kanaler i grunnpakken analogt).
    Men dette er jo en selvfølge, slik er det vel i de fleste nett både for UPC og CD.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Borettslaget vårt fikk beskjed for 4 år siden at vi måtte oppgradere ledningsnettet for å få "digital-TV". Nå sier de at alle skal få det. Mon tro hvordan de har tenkt å løse den floken...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Borettslaget vårt fikk beskjed for 4 år siden at vi måtte oppgradere ledningsnettet for å få "digital-TV". Nå sier de at alle skal få det. Mon tro hvordan de har tenkt å løse den floken...
    Er vel fordi de går over til en ny type dekodere/plattform.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveisvei
    Er vel fordi de går over til en ny type dekodere/plattform.
    ??????????????????????

Hvis du vil høre mere rart er det vel bare å ringe support

Det digitale signalet skal vel følge de samme koaxiale kablene men tapet i anlegget må vel ikke være for høyt for at 0-5V signalet kommer frem til dekoderen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det er noen som har vært vinglete i forklaringene sine forrige gang.
    Alle som var tilknyttet UPC i 98-> måtte oppgradere nettet sitt fordi de skulle begynne med Set Top computere (noe mange kalte digitalTV) og internet over kabel.
    Borettslaget vårt tok den oppgraderingen i 98/99 SVJH, og vi var tidlig ute.
    Det finnes fremdeles borettslag som ikke har gjort den oppgraderingen.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med 'Set Top Computere'?

Vi er tydeligvis et av de borettslagene som ikke har gjort denne oppgraderingen. Vet du hva dette betyr for oss i praksis?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi er tydeligvis et av de borettslagene som ikke har gjort denne oppgraderingen. Vet du hva dette betyr for oss i praksis?
    STC er det offisielle navnet på dekoderne som UPC har brukt til nå. De har EPG (elektronisk programguide), pluss en del andre tjenester. Er det folk kaller for dekoder.

Jeg aner ikke hva det vil si for dere, annet enn at dere nok blir nødt til å ta kostnaden med å oppgradere om dere skal ha sjans til å få de nye dekoderne.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ...
    Det digitale signalet skal vel følge de samme koaxiale kablene men tapet i anlegget må vel ikke være for høyt for at 0-5V signalet kommer frem til dekoderen.
    0 - 5V ???? Tror du misforstår hva digital TV går ut på, det har ingenting med 5V å gjøre (det er en helt annen type digitale signaler som kalles TTL).
    Signalet på coax'en er stort sett det samme, det er snakk om modulerte bærebølger.
    Gamle coax'er vil begrense hvilket frekvensområde man kan bruke. Det betyr færre kanaler totalt.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kjører de mpeg4? Har den nye dekoderen HDMI? Noen som har hørt noe rundt båndbredde på de nye sendingene? Jeg vurderer å bytte til CanalDigital (satellitt), men hvis dette nye GET-greiene funker greit frem til HDTV blir tilgjengelig i løpet av neste år beholder jeg kanskje allikevel opplegget...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Kjører de mpeg4? Har den nye dekoderen HDMI? Noen som har hørt noe rundt båndbredde på de nye sendingene? Jeg vurderer å bytte til CanalDigital (satellitt), men hvis dette nye GET-greiene funker greit frem til HDTV blir tilgjengelig i løpet av neste år beholder jeg kanskje allikevel opplegget...
    kjører over på mpeg4 ved hdtv så lang jeg vet.. hdmi kommer da :P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den enkleste dekoderen, som lanseres først, har ikke HDMI ifølge mine kilder. Den mer avanserte utgaven, som ifølge "styrekontakt"-avdelingen ( de som håndterer borettslag, velforeninger osv) blir lansert i desember, vil ha harddiskopptaker, som visstnok også kan brukes til å lagre mp3, foto osv.
    Mpeg4 har jeg ikke hørt noe om enda. skal sende en mail og spørre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Dumt å først få den billigutgaven da, tror du det blir rimelig å oppgradere?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    For øvrig, skullerud, hvis du jobber for GET (nå er det mulig du bare har gode kontakter da), må du gjerne sende meg en PM, så oppgraderer vi din bruker til "produsent representant".

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For øvrig, skullerud, hvis du jobber for GET (nå er det mulig du bare har gode kontakter da), må du gjerne sende meg en PM, så oppgraderer vi din bruker til "produsent representant".
    Sorry mate. Jobber ikke for Get. Jeg er leder for et IT-konsulent-firma i Oslo.
    Grunnen til at jeg vet såpass om Get er at jeg har tatt på meg ansvaret for kontakten med Get på vegne av velforeningen der jeg bor.

Prisforskjellen på enkel og avansert dekoder vet jeg ikke noe om enda. Ikke har jeg hørt noe om oppgraderingspriser heller. Kan godt være at de rekker å lansere harddisk-versjonen før du kan ta ibruk den nye dekoderen. De begynner utrulling og utskifting av signalene 24.okt, men ikke alle steder samtidig. De tar område for område. (og nei, jeg har ikke sett noen plan for dette).

Det jeg derimot vet er at for de som er tilknyttet en kollektivavtale med Get, så vil prisen for ekstra dekoder (til tv #2) være 49,- i måneden.

Jeg har sett påstander om at man skal kunne kjøre dekoding direkte på HTPC med digitalmottaker, men jeg tviler sterkt. Så vidt jeg vet blir signalene kryptert.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jaja, da blir det bare å vente på bedre tider da... Merkelig hvis de lanserer en mpeg2 dekoder, får håpe i det minste at de sender i mpeg4... Med såpass begredelig signal jeg har pr. dato blir det vel uansett bedre, selv om min 50" Pioneer plasma nok hadde vært en hel del mer fornøyd med HDMI. Nå er jo båndbredden i signalet det utvilsomt viktigste, og blir den på type 4 mbit/s blir jo bildet digitalt (mpeg blocking og øvrige forstyrrelser som følge av lav båndbredde) og dårlig (dog bedre enn analogt stort sett) uansett dekoder.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper at kostnadene for en mpeg4 dekodere fortsatt er såpass høy at GET ikke har mulighet til og rulle ut x antall 1000 "standard" mpeg4 dekodere.
    Sannsynligheten er stor for at dekoderen som kommer nå er mpeg2, mens at HD dekoderen som kommer til våren er mpeg4? Dvs vanlige kanaler i mpeg 2 og HD kanaler i mpeg4. (alt dette er rein tipping fra min side.)

PS, kult og bo i Stavanger som må vente til neste sommer før det blir noe utskifting. Må leve enda et halvår med Motorola varmeovnen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *slettet*

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snobel
    Tipper at kostnadene for en mpeg4 dekodere fortsatt er såpass høy at GET ikke har mulighet til og rulle ut x antall 1000 "standard" mpeg4 dekodere.
    Sannsynligheten er stor for at dekoderen som kommer nå er mpeg2, mens at HD dekoderen som kommer til våren er mpeg4? Dvs vanlige kanaler i mpeg 2 og HD kanaler i mpeg4. (alt dette er rein tipping fra min side.)

PS, kult og bo i Stavanger som må vente til neste sommer før det blir noe utskifting. Må leve enda et halvår med Motorola varmeovnen.

Den store fordelen til MPEG2 er at det er det fortsatt er betydelig billigere. Sett at 100 000 bokser skal byttes ut og MPEG4 boksene er 1000kr dyrere pr. boks så blir det 100 millioner dyrere med MPEG4 dekodere.

Det er når det er komprimmert hardt til synlig redusert kvalitet at MPEG-4 er mest effektiv i forhold til MPEG-2. Kanaler som ikke sender med like høy
    komprimmering (f.eks. NRK,TV2 osv.) vil ikke nødvendigvis få mye bedre kvalitet med MPEG-4 koding med samme bitrate som de har i MPEG-2.

Det er også slik med nye komprimmeringsystemer at de gjerne forbedres over tid etter som produsentene av utstyr kommer med bedre kodeker.

Har gjort noen tester i VLC ved å rekode et 10Mbit/s MPEG2 signal til 3Mbit/s MPEG-2 og MPEG-4(H264). Syns faktisk 3Mbit/s MPEG-2 så bedre ut i forhold til 3Mbit/s MPEG-4(H264). Nå er sannsynligvis kvaliteten på kodekene i VLC heller dårlig men det er nå interessant å teste likevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

*Slettet*

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nya get dekoders

Enligt uppgift direkt från Get kundesenter så kommer det inte mindre än 4 nya dekoders att välja på framöver, se länk till mer info om den första nedan:

Get vil lansere 4 dekodere:
    - Get box (KAONMEDIA)
    - Get box PVR(Harddisk-dekoder for 79,- ekstra per måned)
    - Get box HD med HDMI(kommer i 2007)
    - Get box HD PVR med HDMI(kommer i 2007)

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •