Digitalt bakkenett kontra parabol?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalt bakkenett kontra parabol?

Lurer på hva som blir best av dette?

Frem til nå(og en stund til) har jo parabol hatt sin misjon. Bra kvalietet i sendinger(digitale) og eneste mulighet for mange som ikke har adgang til kabel.

Blir det lenger noe poeng å ha en parabol hvis man bare skal ha kanaler som også blir sendt i bakkenettet?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo an på hvor gode mottaksforhold du kommer til å ha mot nærmeste bakkenett sender.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hvilke kanaler man forventer/vet at kommer i det digitale bakkenettet?
    Har pr. i dag ikke parabol, ser lite på TV, men noe må man ha i fremtiden, og jeg har stilt meg samme spørsmål som trådstarter. Har to ekstra TV også, en på hvert barnerom, lurer litt på hvordan jeg skal løse dette, selv om de stort sett blir brukt til film.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Er det noen som vet hvilke kanaler man forventer/vet at kommer i det digitale bakkenettet?
    Søknadsfristen har akkurat gått ut, og forhandlinger mellom NTV pluss og kanalene pågår fram mot jul. Det var over 50 kanaler som søkte om plass, i første omgang er det plass til rundt 20. http://www.kampanje.com/medier/article49077.ece

Tipper disse er sikre:
    NRK med minst tre kanaler, alle ukrypterte og gratis (bortsett fra lisensen).
    TV2 med fire kanaler, TV2 gratis fram til 2010, Zebra, Filmkanalen og Nyhetskanalen vil sikkert inngå i en NTV pluss-pakke.

MTG får sikkert med minst TV3 og nye TV4, de ønsker at TV4 skal være gratis. SportN tror jeg også kommer med.

TVNorge og kanskje en ny TVN-kanal bør også få plass.

Det skulle gi ca 10 plasser igjen og 40 søkere på disse plassene. NTV pluss kan dermed velge og vrake. Det kommer sikkert to-tre filmkanaler, noen musikk-kanaler, sportskanaler og dokumentarkanaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil konkuransen fra digitalt bakkenett føre til:
    -større hastighet i utbygging av HD broadcast?
    -større vilje fra kabel/parabol leverandører til å gå for åpne, HTPC vennlige løsninger?
    -noen endring i planer for IP/web-tv?

Det ideelle for meg hadde vært at kabel, parabol, bakkenett og IP ble sett på som generelle bærere av (broadcast) informasjon. At de kunne tilby overlappende kanalpakker (de med mest kapasitet ville selvsagt ha flere kanaler og/eller båndbredde pr kanal). At de kunne konkurere på pris, kvalitet, og enkel tilkobling.

At kryptering ble en standardisert greie hvor brukerne kjøpte kort som gav tilgang til gitte kanaler ved å betale, og evt i tillegg betalte en leverandør for den fysiske leveringsmekanismen. Jeg hadde gjerne sett at jeg kunne ta med meg kortet som åpner opp for filmkanaler fra kabel-tv-tuneren i leiligheten til parabol-tuneren på hytta. I begge tilfeller får innholdsleverandøren begrenset seere til de som har betalt, og leverandøren av parabol/kabel-access må ta seg betalt f.eks via en fast regning månedlig. Hvis jeg dessuten kunne putte det kortet inn i PCen/HTPC og se innhold som jeg vil.... Dette er faktisk påbudt ved lov i USA (FCC ett-eller-annet som påbyr firewire utgang for å øke konkuransen på harddisk/timeshift-enheter). I norge blir vi prakka på siste rangs utstyr fra canal digital/upc og må leve med det....

For noen/mange vil bare en eller flere av disse være tilgjengelig. Typisk kabel i tettbygde strøk, parabol i eneboliger (minus steder som er i skygge, større skåler i nord), digitalt bakkenett over store deler av landet (minus de aller mest grisgrendte strøka).

mvh
    Knut

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tevgyrt
    Søknadsfristen har akkurat gått ut, og forhandlinger mellom NTV pluss og kanalene pågår fram mot jul. Det var over 50 kanaler som søkte om plass, i første omgang er det plass til rundt 20. http://www.kampanje.com/medier/article49077.ece

Tipper disse er sikre:
    NRK med minst tre kanaler, alle ukrypterte og gratis (bortsett fra lisensen).
    TV2 med fire kanaler, TV2 gratis fram til 2010, Zebra, Filmkanalen og Nyhetskanalen vil sikkert inngå i en NTV pluss-pakke.

MTG får sikkert med minst TV3 og nye TV4, de ønsker at TV4 skal være gratis. SportN tror jeg også kommer med.

TVNorge og kanskje en ny TVN-kanal bør også få plass.

Det skulle gi ca 10 plasser igjen og 40 søkere på disse plassene. NTV pluss kan dermed velge og vrake. Det kommer sikkert to-tre filmkanaler, noen musikk-kanaler, sportskanaler og dokumentarkanaler.
    Det er vel litt feil å si at det er søkere. I følge artikkelen på Kampanje så er kanalplassene i bakkenettet lyst ut på anbud. Dvs. TV kanalene legger sannsynligvis inn prisanbud for å få sende i bakkenettet. De kanalene/tv-selskapene som har best anbud og mest attraktivt innhold vil sannsynligvis få plass. Det er jo slik markedet fungerer.

Stortinget har vedtatt at sendenettet skal markedsfinansieres i sin helhet. Hadde staten valgt å betale,eie og drive infrastrukturen/nettet så kunne staten lyst ut konsesjon for hver enhelt kanal som skal sende i nettet men slik er det ikke blitt i denne omgang. Neste konsesjon utlyses om 15 år. For å markedsfinansiere nettet så er det to muligheter for inntekter - brukerbetaling og/eller betaling for båndbredde.

Unntaket er NRK som stortinget/regjering har pålagt å sende ukodet siden det allerede tas betaling gjennom tv-lisensen. TV2 er også pålagt å være gratis (med kryptering) ut 2009. Det er ingen andre tv-kanaler som har fått et slik påbud fra stortinget/regjering.

Det blir spennende å se hva som blir utfallet av TV4 saken. Hvis kanalen sender gratis ukodet så blir en merkedag siden det blir den første gratis kanalen fra MTG i Skandinavia.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det blir spennende å se hva som blir utfallet av TV4 saken. Hvis kanalen sender gratis ukodet så blir en merkedag siden det blir den første gratis kanalen fra MTG i Skandinavia.
    En mulighet er at dette er rent taktisk siden de vet at NTV vil nekte dem å sende fritt.

NTV er avhengig av et "dårlig nok" ukryptert tilbud til at de fleste kjøper tilgangskort.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •