Digitalt bakkenett i Sverige

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalt bakkenett i Sverige

Her tar vi inn digitalt bakkenett fra Sverige og må si at kvaliteten er god iforhold til de signalene som vi klarte å få inn før. Men på noen kanaler så er det litt problemer med overføringen og det virker nesten som en dårlig DivX med problemer med sync av lyd/bilde samt masse artifacts.

For å ta inn disse signalene ble det kjøpt en boks til 1300kr.. De norske og svenske digitale bakkenettet blir (hvis jeg har forstått det riktig) ikke kompatible

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har en dårlig antenne eller dårlig retning så kan det være mye å tjene på en skikkelig direktiv antenne og ta seg tid til å sikte denne inn.

-k

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artefaktene du beskriver skyldes dårlige mottaksforhold, feil antenne, eller dårlig justert sådan.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Få antennen opp i høyden !

Hvis antennen er av riktig type, retningen er grei, og kabelen er godt terminert og av god kvalitet, er det en viktig faktor igjen: Høyden over terrenget. Hvis høyden over bakken dobles kan man hente flere titalls dB i mottatt signalstyrke ! Fenomenet kalles bakkeeffekt og absorberer en veldig stor del av radiosignalet, selv om man har ellers fri sikt.
    Bakkeffekten varierer bla med type vegetasjon, og graden av fuktighet m.m

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Bakkeffekten varierer bla med type vegetasjon, og graden av fuktighet m.m
    Polarisering er også viktig.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Polariseringen spiller inn ja. Bakkeeffekten gjør seg sterkere gjeldende ved vertikal polarisering. Jeg antar at det nye bakkenettet vil polarisere horisontalt som i det meste av krinkens nett i dag ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å vri min direktive inneantenne (har den i vinduskarmen) men merker ærlig talt ikke noe spesiell forskjell. Det er mulig at refleksjoner mellom bygatene fører til dette.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital TV sändningarna är inte direkt heltäckande redan innanför Sveriges gränser och utanför blir den naturligtvis mer och mer fläckvis efterhand som man kommer längre från gränsen.
    Här är en karta som visar någorlunda var det ska vara täckning: Boxer - Har du tÀckning?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Her tar vi inn digitalt bakkenett fra Sverige og må si at kvaliteten er god iforhold til de signalene som vi klarte å få inn før. Men på noen kanaler så er det litt problemer med overføringen og det virker nesten som en dårlig DivX med problemer med sync av lyd/bilde samt masse artifacts.

For å ta inn disse signalene ble det kjøpt en boks til 1300kr.. De norske og svenske digitale bakkenettet blir (hvis jeg har forstått det riktig) ikke kompatible
    Har også hørt at de ikke blir kompatible. Så tuner fra Sverige vil ikke virke i Norge.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke ukrypterte kanaler kan man få via DVB-T i Sverige?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeast
    Har også hørt at de ikke blir kompatible. Så tuner fra Sverige vil ikke virke i Norge.
    MPEG-2 i Sverige og MPEG-4 i Norge. (Bare prøvesendinger i MPEG-2 her hjemme, de byttes til MPEG-4 når som helst....) Tryvann er uner oppgradering...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg bor i Horten og tar inn Svensk TV analogt via en stor antenne på taket. Noen som vet om jeg kan få inn det digitale bakkenettet hvis jeg kjøper en Svensk decoder. Kan jeg bruke den samme antenne til digitalt bakkenett?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På grunn av at det benyttes MPEG2 i det Svenske bakkenettet så er mange av kanalene komprimert til ekstremt lav bitrate/dårlig kvalitet.

Tror det er bare SVT og TV4 som har nogenlunde brukbar bitrater men disse kanalene skal også ha betydelig lavere dårligere bitrate enn f.eks. sendingene på Canal Digital i Sverige (som benytter opp til 10Mbit/s ).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser for meg at tunere beregnet på det norske markedet lett kan ta imot svenske ukodede sendinger siden h264 stort sett er et superset av MPEG2. Om produsentene velger å gjøre dette er en annen sak.

-k

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg ser for meg at tunere beregnet på det norske markedet lett kan ta imot svenske ukodede sendinger siden h264 stort sett er et superset av MPEG2. Om produsentene velger å gjøre dette er en annen sak.

-k
    Jeg tror egentlig ikke H264 er bakoverkompatibelt med MPEG2 med det virker som alt av hardware chipset som produseres for H264 SD/HD har også støtte for MPEG2 SD & HD. Derfor er jeg mer enn 99% sikker på at Svensk bakkenett bør kunne mottas dersom man har dekning og det ikke er andre signaler som forstyrrer.

Det er trolig langt dyrere å produsere en mottager som utelukkende klarer H264. Mottagerene som skal benyttes i Norge må også støtte HDTV sendinger fra dag 1 slik at det unngås sorte skjermer på programmer som evt. måtte sendes i HD. Da tror jeg sannsynligheten for at disse boksene ikke støtter MPEG2 er lik 0.

Evt. HDTV sendinger i Svensk bakkenett blir garantert H264 (SVT testet HDTV i 20Mbit/s H.264 i enkelte områder under fotball VM)

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Domex
    Hei

Jeg bor i Horten og tar inn Svensk TV analogt via en stor antenne på taket. Noen som vet om jeg kan få inn det digitale bakkenettet hvis jeg kjøper en Svensk decoder. Kan jeg bruke den samme antenne til digitalt bakkenett?
    Hei Domex

Bor også i Horten og lurer på det samme. Bor høyt (nok) og fri sikt ut over oslofjorden.. Jeg tror jeg ville satset på en antenne av denne typen:
    NetOnNet

Tror jeg iallefall

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Domex og poppiuz.

Se denne linken.

Tror Horten har en brukbart gunstig beliggenhet for DVB-T fra Bäckefors dersom du har ei god antenne og ikke for gamle kabler og koblinger. Har du antenneforsterker, kan det hjelpe. Forsterkeren skal sitte nærmest mulig antenna (ikke mottakeren) og være av bredbåndstypen (dvs. forsterke HELE UHF-båndet fra kanal 21 - 69). Husk at en forsterker også forsterker støyen i signalet. Jo høyere frekvens, jo mer "skade" gjør en forsterker på signalet (faseforskyving). Dette bør en autorisert antenneinnstallatør vite mer om, men det er dessverre ikke alltid tilfelle. Men det befinner seg sikkert svært kompetente eksperter på dette området på dette forumet!

Jo lenger avstand til senderen du har, desto mer utsatt blir du for "atmosfæriske forstyrrelser". Dette vil på analoge signaler gi "persienner" eller andre sendere som bryter gjennom. Slike forstyrrelser på digitale signaler gir svart skjerm. Men det kan samtidig gi deg litt uvanlige opplevelser på dager (og netter) med høytrykk strategisk plassert. Har sjøl opplevd digitale kanaler fra Danmark (både Nord- og Sydjylland) og Tyskland. Er du interessert i DX-ing på radio- og tvfronten kan kanskje denne linken være av interesse. Den gir et 5-dagers "tropospheric ducting forecast" for nord-Europa.

Lykke til!

Mvh
    Bjørn
    Halden

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •