digitaltuner i flattv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

digitaltuner i flattv

Noe av det som betyr mest for meg, er at det kommer tv'er med innebygget digital tuner som er tilpasset NTV sitt sendenett.
    En tunerboks i stuen, på soverommet, på barnerommet, i hjemmekinoen, på hytten, i båten..... Det blir bare for dumt. For ikke å snakke om hvis man må drasse med seg et kort mellom alle disse boksene.
    Dessuten kan man si takk og farvel til et lekkert oppsett med bare tv'en hengende på en vegg. Det blir ikke like lekkert når man må skru opp en stygg tunerboks ved siden av med kabler osv.
    Enda en ulempe med løs tunerboks er jo at man må bruke to fjernkontroller, en for å regulere lyden på tv'en, og en for å skifte kanaler.

Har hørt rykter om at NTV har valgt et proprietært dekoder system, som muligens gjør at utvalget av flattv'er med passende innebygget digitaltuner, blir meget begrenset.
    Stemmer dette, er det i mine øyner en katastrofe for norsk tv framtid.
    Det er isåfall et tegn på at man totalt har ignorert kundenes ønsker.
    Jeg håper norsk digitaltv i fremtiden blir mer praktisk enn dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TVer med innebygd mpeg4 dekoder vil vel komme vil jeg tro. Noen påstår at digitaldekoderen i Pioneers 507XD kan oppgraderes til også å dekode MPEG4, men den påstanden vil jeg ikke gå god for. Frem til nå har det vel gått på mpeg2 koding av signalet på digitalt bakkenett, nå blir det vel mer vanlig med mpeg4 fremover..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det så enkelt at alle flattv'er med mpeg4 dekoder vil kunne brukes på det norske digitale bakkenettet?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg ut fra det som er sagt over konkludere med at det ikke finnes skjermer med MPEG4 dekoding på markedet her nå? Var en som spurte meg om dette i dag, og jeg ble svar skyldig. ops:
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MPEG4/h264 detunere finnes såvidt jeg vet ikke på det norske markedet.

Det ville uansett være fåfengt så lenge NTV vil benytte et hittil ukjent krypteringssystem og godkjenning av tunere. Fram til de har offentliggjort hva de krever og hvilke de vil godta så er det egentlig bingo...

-k

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    MPEG4/h264 detunere finnes såvidt jeg vet ikke på det norske markedet.

Det ville uansett være fåfengt så lenge NTV vil benytte et hittil ukjent krypteringssystem og godkjenning av tunere. Fram til de har offentliggjort hva de krever og hvilke de vil godta så er det egentlig bingo...

-k
    Tok sjansen på å si at han ikke burde henge seg opp i om Tv'en han kikket på hadde "digital" tuner eller ikke, siden den sikkert ikke støttet kommende formater, så da var jeg ikke så langt ute på jordet som jeg trodde da. :-P
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har misforstått, har nemlig ingen erfaring med krypterte sendinger av noe slag. Men, vil ikke en TV med MPEG4 fungere med NTV pluss sine sendinger, dersom man setter inn en NTV pluss-godkjent CA-modul og smartkort?

I konsesjonen står det "NTV skal sikre at CA-moduler blir gjort tilgjengelig for bruk i godkjente mottakere og fulldigitale tv-apparater....".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NTV vil godkjenne tunere for at de skal støtte f.eks h264, HD, MHP etc. Siden det såvidt jeg vet ikke eksisterer tunere med disse kvalifikasjonene pr i dag (?) så er det rimelig å anta at en tv kjøpt i dag med innebygd tuner ikke vil fungere når nettet startes en gang i 2007-2008.

Innen den tid vil vi helt sikkert se tv-er med tuner som er godkjent av NTV.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Innen den tid vil vi helt sikkert se tv-er med tuner som er godkjent av NTV."

Håper virkelig du har rett i dette.
    Ellers så vil jo løsningen med at enhver flattv med mpeg4 dekoder, kan benytte en ca-modul som gjør den kompatibel med NTV, være en ok løsning.
    Eneste minus da, er at man må dra kortet med seg mellom de tv'ene man ønsker å se på. Og dersom man 'gud forby' skulle ønske å se på to tv'er samtidig, må man vel betale ekstra for et tvilling-kort.
    Skal ikke være lett dette....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er liten tvil om at innholdsleverandører og (spesielt) distributører ønsker seg full tilgangskontroll og ende-til-ende kryptering.

Det er heller ikke noen tvil om at de som må lide for dette er vanlige, lovlige brukere som får mindre stabile, mindre fleksible og dyrere systemer.

Mens piratene faktisk sitter igjen om de med best kvalitet på sine tjenester...

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •